גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: רוצים הוכחה לכך שהשופטים הם למעשה מחוקקי-על? קבלו את הסיפור הבא

ארגון העיתונאים עתר לבג"ץ בבקשה להחריג מתקנות החירום את כל העיתונאים ● בפסק דין מדהים ממש, בג"ץ קיבל את העתירה ללא כל נימוק משפטי ● מקרה זה ייזכר כעוד פעם בה שופטי בג"ץ החליטו שהם אינם צריכים לנמק את החלטתם, וברצותם יבטלו החלטת ממשלה או חוק

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ נתן אמש (א') את אחד מפסקי הדין הכי שערורייתיים שלו. רוצים הוכחה לכך שהשופטים הם למעשה מחוקקי-על ולא באמת פוסקים על סמך החוק או הדין? הנה, קבלו את הסיפור הבא: 

ארגון העיתונאים עתר לבג"ץ נגד התקנות לשעת חירום המאצילות סמכות לשב"כ לאכן את הטלפונים הסלולריים של אזרחי ותושבי ישראל שחלו בקורונה, בטענה כי הדבר עלול לגרום לחשיפת מקורות עיתונאיים. הארגון ביקש להחריג מהתקנות את כל העיתונאים נושאי תעודת לע"מ מהתקש"ח לעניין זה.

לטענת ארגון העיתונאים, החלטת ההסמכה פוגעת בחופש העיתונות ובחיסיון המקורות העיתונאיים, שכן יש בהן כדי לייצר "אפקט מצנן" על מקורות שייתכן שיחששו מחשיפה ל"מעקב המגעים" שמבצעות רשויות השלטון.

כדי לסבר את האוזן, מדובר על לא פחות מ-5,000 אנשי תקשורת. מדובר בעיתונאים מכל הסוגים ומכל המינים. לאו דווקא עיתונאים שעוסקים בתחקירים, ואפילו לא אנשים שעומדים מול מקורות כלשהם. עיתונאי לעניין זה יכול להיות צלם, עורכת עמודים, מפיק, רכזת כתבים ועוד. כל התפקידים הללו חשובים כמובן, אך מדוע להחריג אותם למען השם?

קיבלו את העתירה ללא כל נימוק משפטי

בדיון בבג"ץ הבהירה עו"ד שוש שמואלי המייצגת את הממשלה כי האיכונים לא כוללים עיון בהודעות ובשיחות טלפון, ואם לא התקיים קשר פיזי קרוב בתוך 14 יום בין העיתונאי החולה לבין המקור - המערכת לא "תאתר" את המקור.

עוד הובהר בדיון כי מדובר באיכון ממוכן ללא יד אדם. אף אדם בשב"כ לא עובר על פלטי הקבצים, והכול נעשה באופן אוטומטי. בכל מקרה רק לכמות אנשים מצומצמת תהיה גישה לנתונים. כניסה לקבצים עצמם תיעשה במקרה שהוגש ערעור על-ידי אדם שהמערכת קבעה כי עליו להיכנס לבידוד. במקרה כזה, הגורמים המוסמכים בשב"כ עוברים על הפלט על- מנת לבדוק אם חלה טעות.

ברור אם כן כי החשש לחשיפת מקור הוא רחוק מאוד. החשש הוא שעיתונאי חלה ונפגש פיזית בשבועיים האחרונים עם מקור מאוד רגיש, ומשום מה גורם בשב"כ מחליט להתעניין ולעבור על הרשימה של האנשים עימם העיתונאי בא במגע, והשב"כניק מתחיל לעשות הצלבות של כתבות כדי לנסות להסיק מי המקור שלו לכתבה.

ארגון העיתונאים ביקש שהעיתונאים לא יאוכנו, וממילא שאנשים שבאו עימם במגע לא יידעו כי ייתכן שנדבקו בנגיף.

בדיון בבג"ץ השופטים שוב ושוב דחקו במדינה להסכים לפשרה, לפיה כל העיתונאים יוחרגו מהתקנות לשעת חירום. העיתונאי החולה יקבל הודעה שהשב"כ מבקש את אישורו לבצע את האיכון. על העיתונאי להגיש בקשה בתוך 24 שעות (ובינתיים הנגיף עלול להמשיך ולהתפשט) לבית המשפט, ובו הוא ינמק מדוע הוא מסרב לאיכונים, והשופט יכריע כמיטב הבנתו.

הממשלה דחתה את הצעת הפשרה. בפסק הדין שניתן אתמול בערב, הנשיאה אסתר חיות והשופט חנן מלצר קיבלו את העתירה על סמך הצעת הפשרה.

פסק הדין מדהים ממש. חיות ומלצר קיבלו את העתירה ללא כל נימוק משפטי. פשוט כלום. מוזמנים לקרוא בעצמכם. חיות לא הפנתה לחוק יסוד, לא לחוק, לא להחלטת ממשלה אחרת, לא לפסיקה תקדמית, לא להנחיית יועמ"ש או פרקליט מדינה. כלום. ממש כלום.

רוצים בכל זאת לקרוא את הנימוק של חיות? הנה הוא לפניכם: "על חשיבותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית אין צורך להכביר מילים, והשמירה על עיקרון זה יש לה משנה חשיבות בימים של משבר לאומי מן הסוג שאנו חווים עתה". די בנימוק-לאו נימוק זה כדי לבטל החלטת ממשלה הנוגעת לחיי אדם. פשוט בלתי נתפס.

"המתווה שחברתי וחברי מורים על החלתו, משמעוֹ - שלילת זכותם של מי שנחשפו לעיתונאי חולה"

דווקא השופט נעם סולברג, שעמד בעמדת מיעוט, ביקש לדחות את העתירה. סולברג התייחס למורכבות העניין והציג (בניגוד לחיות שהתעלמה מכך לחלוטין) את הבעייתיות שבעתירה. "דומני כי עם כל חשיבותם של חופש העיתונות והחיסיון העיתונאי, הרי שבהיות הכלל של החיסיון העיתונאי (חיסיון יחסי, כידוע) מעוגן בפסיקה, נראה לי קשה לעגן את החריג לכלל בחקיקה". 

נועם סולברג/ צילום: שלומי יוסף

"יתר על כן", הוסיף סולברג, "המתווה שחברתי וחברי מורים על החלתו, משמעוֹ - שלילת זכותם של מי שנחשפו לעיתונאי חולה לקבל הודעה בהקדם האפשרי על כך שהם נחשפו לסיכון. פגיעה זו בזכותם לבריאות, שלהם ושל קרוביהם, אינה מוצדקת. הזכות לחיים גוברת על חשש הפגיעה בחופש העיתונות. אינני מומחה להדלפות, אך הדעת נותנת - וכך אישרה גם באת-כוח ארגון העיתונאים בישראל - כי מרבית הקשר של עיתונאים עם מקורות נעשה באמצעות הטלפון. לגבי מקורות אלה, אין כל חשש לחשיפה.

"החשש היחיד, גם הוא רחוק מאוד, הוא לחשיפתו של מקור שנפגש פיזית עם עיתונאי. ומדוע החשש רחוק מאוד? משום שמנגנון עיבוד הנתונים מופעל בתהליך ממוכן, אשר ככלל קבצי תוצריו אינם נפתחים, אלא רק כשבדיקת ערעור על מסרון שקיבל אדם ממשרד הבריאות (על חובתו להיכנס לבידוד משום שנחשף לחולה קורונה) מצריכה זאת, או בעת ביצוע בדיקה מדגמית.

"וגם אז, קיים סיכוי מזערי שבמסגרת הבדיקה המדגמית יהיה מדובר דווקא בקובץ של עיתונאי, ששמו מפורסם ומוכר לעורך הבדיקה המדגמית. כשחשש חשיפת המקורות כל-כך רחוק, כשב-5,000 עיתונאים עסקינן, וכשהסכנה לשרשרת הדבקה הוא ממשי, דומני כי משיבי הממשלה יצאו ידי חובתם במתווה שהציעו על חקירה אפידמיולוגית אנושית שתוכל להעשות לעיתונאי שאובחן כחולה במחלת הקורונה, בנוסף לבדיקה במנגנון השב"כ; שלתוצאותיה לא יחשף אף אחד. דיינו בכך".

עמדתו של סולברג, שמהווה התגלמות השכל הפשוט, פשוט נדחתה. ברשות כבוד השופט סולברג, אני אוסיף עוד מספר נקודות קטנות: אין ספק כי יש חשיבות רבה לשמירת חיסיון עיתונאי, אך אם העיתונאי או המקור כה דואגים לחשש המופלג שבחשיפה, האם לא מוטלת קודם כל עליהם החובה למנוע אפשרות זו? יש באפשרותם לא מעט דרכים למנוע חשש רחוק זה. הם יכולים לנהל את השיחה בטלפון, במסרונים, באפליקציית הודעות ושיחות מאובטחת, הם יכולים להיפגש פיזית, אך שאחד מהם יבוא לפגישה ללא מכשיר הטלפון הנייד שלו (או עם טלפון חלופי). הם יכולים לפתור את החשש בדרכים נוספות. בפסק הדין אין לכך כל התייחסות.

למה לא רופאים, עורכי דין וכוהני דת? 

צריך לציין עוד שתי נקודות: אם חוששים לחשיפת המקורות - החשש הזה בכל מקרה קיים, גם אחרי החרגת העיתונאים. נניח שגורם פלוני הוא מקור של עיתונאי. אותו גורם חלה בקורונה. הוא לא יוחרג, וטלפונו יאוכן, וכך תאורטית יש חשש שתיחשף עובדת היותו מקור של עיתונאי.

יש לציין עוד כי ע- פי היגיון ההחרגה, גם עורכי דין (הזוכים לחיסיון מוחלט על-פי חוק) זכאים לדרוש את החרגתם. גם רופאים, גם אנשי בריאות הנפש, גם כוהני דת. אפשר לתת דוגמאות רבות של חשש דומה בנוגע לחשיפה שבאיכוני הטלפונים.

אהבתי את תגובתו הצינית של פרשן חדשות 12 עמית סגל לפסק הדין: ‏"כולנו נמות מאבולה, אבל העיקר שיישמר חיסיון המקורות. אם היינו חיים במדינה שבה השב"כ היה רוצה לדעת מי המקורות של עיתונאים, לא היה צורך בקורונה. שופטי בג"ץ וארגון העיתונאים מתבקשים לצאת מהסרט ולהפסיק לעודד את התפרצות המחלה בחסות דימוי רומנטי על איך עיתונות עובדת".

נשיאת העליון אסתר חיות ביכרה את חופש העיתונות על פני הזכות לבריאות. היא אפילו לא ראתה צורך להתמודד עם השאלה הערכית הזו. היא לא חיפשה פתרונות כמו שהצעתי. היא פשוט קיבלה את העתירה, שהרי "על חשיבותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית אין צורך להכביר מילים".

כיוון שחיות דרשה שהתקנות לשעת חירום יוחלפו בחקיקה ראשית של הכנסת, למעשה היא דרשה שהחיסיון העיתונאי יעוגן בחקיקה. למעשה פסק הדין כפה את המחוקק לחוקק עכשיו חוק שמעניק לעיתונאים חיסיון, בניגוד למצב כיום שהחיסיון איננו מעוגן בחקיקה.

פסק דין "ארגון מגדלי העיתונים" משולל מקורות זה ייזכר כעוד פסק דין בו שופטי בג"ץ החליטו שהם אינם צריכים לנמק את החלטתם, וברצותם יבטלו החלטת ממשלה או חוק, ועל כך אין צורך להכביר מילים.

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?