גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות הפקת האירועים והקד"מ מחפשות אופק; "מי שישרוד זה מי שמוכן להשקיע, לא להרוויח"

תעשיית השיווק החווייתי שהתבססה על היכולת להפגיש אנשים הולכת לאחד המשברים הגדולים בתולדותיה ● לאחרונה החלו לצוץ עוד ועוד פתרונות יצירתיים של תחליפים למפגשים, אבל הם במקרה הטוב פלסטר באמצע ניתוח לב פתוח ● איפה בכל זאת נמצא האור בקצה המנהרה?

מירי סיני ויוני סער / צילום: אלי לוי ואיל יצהר
מירי סיני ויוני סער / צילום: אלי לוי ואיל יצהר

עיתונאים ובכירים בענף השיווק קיבלו בשבוע שעבר הודעה מיוני סער, בעלי חברת השיווק הישיר פרומרקט, המבשרת על קונספט חדש - אירועים בדרייב-אין. "אנחנו בפרומרקט מתחילים לחזור לעניינים, במסגרת המגבלות החדשות, אך תוך מציאת פתרונות חדשים למגבלות החוקיות", הוא כתב. סער לא לבד. בתקופה האחרונה החלו לצוץ עוד ועוד פתרונות יצירתיים של תחליפים לתעשייה שלמה שהתבססה על היכולת להפגיש אנשים: החל ממסיבות וירטואליות וסרטי דרייב-אין, וכלה אירועים, כנסים ותחליפי וועידות וירטואליים.

בעולם השיווק הישיר והחווייתי המפגש בין אנשים הוא חלק מהותי ולכן כמו בתרבות ובספורט, תחומים אלה היו הראשונים שנפגעו מהקורונה, כשתקנות משרד הבריאות האוסרות התכנסויות כמעט שיתקו לחלוטין את התעשייה שמונה אלפי עובדים. גם הבלחות פה ושם של כנס בזום, או הפקת מסיבה וירטואלית, לא מהוות תחליף. התעשייה הולכת, כך נראה, לאחד המשברים הגדולים בתולדותיה, והפתרונות הקריאטיביים הם במקרה הטוב פלסטר בעיצומו של ניתוח לב פתוח.

הנזק לתחום הוא דרמטי

"הניסיונות לפעילויות שמחליפות מפגש הם מקסימים, ויותר טובים מכלום, אבל זה נישתי, וטקטי. הפעילויות האלה רחוקות מלהיות פתרון אסטרטגי אמיתי", אומרת מירי סיני, מבעלי חברת טרגט מרקט.

"התחום שלנו הוא בין הראשונים שניזוקו ובין האחרונים שיצאו מתוך הסיטואציה הזאת. הנזק הוא דרמטי. הענף במצב מאוד בעייתי, וככל שהחברה גדולה יותר ההפסדים שלה יותר משמעותיים כי יש לה יותר התחייבויות מבחינת הנדל"ן - המערכים שצריך להחזיק גם כשאין פעילות. בפועל, העסק שלנו כרגע כמעט לא פעיל: למעלה מ-80% מהעובדים בחל"ת, מאות עובדים יושבים בבית. הפעילות של חברות האירועים נמחקה. שום אירוע בזום או בדרייב-אין לא יחזיר לנו את ווליום הפעילות שלנו. אילולא המשבר היינו צריכים להפיק היום שני כנסים ענקיים בחו"ל", אומרת סיני.

גם סער מתאר דרמה עסקית גדולה: "נפגענו ב-90% מהמחזור. רק במאי היו אמורים להיות לי חמישה כנסים בינלאומיים שכל הקהל שלהם בא מחו"ל. בשנה הזאת אפסיד לפחות מיליון דולר, ועדיין לא ברור כמה זמן זה יימשך. רוב החברות שלחו את כולם הביתה. חלקנו עזר לעובדים לשרוד את התקופה הזאת עם הלוואות ומענקים. הדרייב- אין זה יריית פתיחה כדי להתניע את השוק. בדיוק כפי שוועידות וירטואליות הן מוצר ביניים - פתרון טקטי לחודש חודשיים הקרובים כדי לעמוד בתקנות. אבל אותי לא מעניין מוצרי ביניים כי אני לא מחפש איך להתפרנס בחודשיים הקרובים, אלא רק רוצה להבין איך מסתכלים הלאה. לעוד שנתיים".

הקד"מ מציל אותנו כרגע

סער מעריך שהשוק יתחיל לחזור לעצמו מבחינת אירועים בספטמבר. בהתחלה לאירועים בינוניים, וברבעון הרביעי של השנה תהיה חזרה די מלאה לפעילות על בסיס תקנות. "ההפגנות לא יעזרו בכל מה שקשור לפתיחת אירועים, כי הרי אף אחד לא יסכן את הקהל בשביל מצוקת הפרנסה שלי. חלק ממה שמציל אותנו כרגע זה שיש לנו צד של שיווק והשיווק לא לגמרי נחתך. מסחור קמעונאי, קד"מ - אלה תחומים שעדין עובדים גם בתקופה הזאת. למשל, לקראת יום העצמאות התעוררו שכונות שלמות עם חוברות צביעה של תנובה בתיבות הדואר. לכן, חברות שבתמהיל שלהן יש שיווק קלאסי נפגעות קצת פחות. שוק האירועים הפרטיים יחזור ראשון, כי כשאדם רוצה להתחתן הוא פחות דופק חשבון. אולי יגבילו את החתונה במספר משתתפים - אבל הן יהיו. הקטגוריה של אירועי רווחה לעובדים תקבל מכה, כי אנחנו הולכים לתקופה של פיטורים וקיצוצי שכר, וכבר רואים את הניצנים. חברה לא מפטרת עשרות עובדים ואחר-כך מביאה את משינה למסיבה. צריך לעבור רבעון שניים להתנתק מהפיטורים. ומאחר שהפיטורים מתרחשים ב-2020, אירועי הרווחה יחזרו ב-2021".

לדעתו של סער, הרבה תלוי בכיצד תתפתח מגפת הקורונה. "בתסריט שבו הקורונה באה, הולכת וחוזרת, כנראה שנוכל לעשות רק אירועים מאוד קטנים. כל העניין של אירועים וירטואליים ידעך כי רוב האנשים לא באים לאירוע רק כדי לשמוע אלא גם כדי לראות ולהיראות, ולכן באופציה כזאת אין כמעט תעשייה. אבל אם הקורונה תדעך או שימצאו חיסון, הכול יחזור עם המגבלות המתבקשות. לפני עשר שנים לא היינו בודקים עם מגנומטר בכניסה לאירועים והיום זה נראה טבעי. אז יהיו מגנומטרים בריאותיים, נצטרך מסכות, יהיה הבדל בכמות האנשים שמותר לכל מטר מרובע, אבל נחזיר את התעשייה לחיים".

האנשים כמהים לנגיעה

בשוק אומנם מדברים על שינוי מהותי שיתבטא בחדירה משמעותית יותר של אמצעים דיגיטליים למפגשים, אבל סער לא מאמין בכך. "לקוח לא מתחבר לנותן השירות מפגישות בזום, אלא ממפגשים אישיים. פגישת זום פרקטית עושה את העבודה אבל לא יוצרת קשר אישי עמוק בין לקוח וספק, וגם לא ועידה משודרת. אפשר להעביר בה ידע ומידע, אבל אי-אפשר לייצר נטוורקינג. אנשים באים לאירועים לא כדי לשמוע מישהו על הבמה - אותו מישהו על הבמה נועד לכל מה שמסביב. בסוף, שיווק אמור לייצר אצל הלקוח אהבה למותגים. האינטרנט הוא מדיום מדהים, אבל פרקטי ולא חווייתי. המקום היחיד שבו אני רואה שמייצרים אהבה באינטרנט זה באתרי פורנו, וזה לא אהבה אלא סקס וירטואלי, ואי-אפשר לייצר מותגים מסקס וירטואלי. בטווח הארוך אנשים כמהים רוצים וזקוקים גם לנגיעה ולמישוש. לא לחינם דור ה-Z מחזיר את הקמעונאות כי הוא רוצה לחזור לחנויות ולא לקנות רק באונליין. העקרונות השיווקיים לא השתנו ונפש האדם לא השתנתה. להפך - התקופה הזאת שכולם היו בה סגורים השאירה אנשים כמהים למפגש", מסכם סער.

סיני: "בסופו של יום נחזור לפעילות מלאה, אבל אני לא יודעת כמה זמן זה ייקח. אנשים יחזרו להתכנס, לא נישאר בעולם נטול מפגשים, ובמקרה הגרוע נחכה עד החיסון. טרגט חברה גדולה ונשרוד את זה. יש לנו פלטפורמה מגוונת עם זרועות תפעוליות ולא רק אירועים. אנחנו מקווים שבתקופה הקרובה יחזרו חלק מהפעילויות ויפתחו הזדמנויות חדשות. את המשאבים נפנה לשם ונסב לתחומים האלה גם את כוח-האדם שלנו. אני לא מצפה שמחר בבוקר יהיו פה אירועי ענק, אני כן מצפה שחלק מהפעילויות שאנחנו מנהלים בעולם הקד"מ, השיווק החווייתי, המכירות ההסברה, יחזרו בהדרגה. כבר עתה חלק מהדברים מתחילים להתעורר ואנחנו מקווים שבשבועות הקרובים הם יחזרו, כל עוד הם עומדים בתקנות משרד הבריאות. השאיפה שלי היא להרים לאט את המתג, פרויקט אחרי פרויקט, כדי להחזיר אנשים למעגל העבודה. אנחנו עושים הסבה לכוח-האדם - אנשים שעד היום היו באירועי במה, שיש להם יכולות ניהוליות גבוהות, יועברו לניהול פרויקטים אחרים".

בהתבוננות על התעשייה כולה סיני פחות אופטימית: "בטווח הארוך נראה פחות שחקניות בשוק. חלק לא יוכלו לשרוד כזה אירוע כלכלי. שחקני ביניים ומטה, ויש לא מעט כאלה, נקלעו לקשיים כי יש להם הוצאות ואפס הכנסות. כמה זמן אפשר להחזיק מעמד?".

לפי סער, "המחזורים של 2019 לא יחזרו לפני 2022. השאלה היא מה יהיה עד שזה יקרה. ייתכן שכולם יחזרו ברגע הראשון, אבל מי ישרוד? כדי לשרוד עם פרומרקט אני הולך להפסיד השנה 2-4 מיליון שקל ובנוסף לוותר על השכר שלי. אני צריך להחזיק צוות מינימלי, משרדים, לעשות פעילות שיווקית, להסכים להחזיק מותג, לקיים אירועים במחיר נמוך ולא רווחי, כל זה כדי לשרוד. מי שישרוד זה מי שמוכן להשקיע, לא להרוויח בשנה-שנתיים הקרובות באופן אישי, ולהיות קריאטיבי וחדשני במוצרים שיביא לשוק".

הלקוחות יחפשו אכפתיות

סיני: "אין לנו מושג איך יתנהג עולם האירועים כשיחזור. חברות חטפו מכה כלכלית ומורלית. הן יחזרו לעשות אירועים? אי-אפשר דעת. גם כשיתגברו על המגבלות, המשק יהיה במצב מורכב ברמה הפיננסית ומורלית תדמיתית. אני מעריכה שהחזרה תהיה איטית, תהליכית. מבחינת אירועים כרגע לגמרי אסור אבל גם כשיהיה מותר צריך לראות אם הלקוחות ייצרו נפח עבודה". 

דפנה בסטר, נשיאת חברת סופר פוש מקבוצת פובליסיס, חוותה בעבר משברים גדולים בתעשייה כמו בתקופת מלחמת המפרץ ולכן היא יותר אופטימית: "אני לא רואה שהכול שחור", היא אומרת, "עברנו את מלחמת המפרץ וגם אז לא ידענו מתי נחזור. אומנם חזרנו אחרת, אבל חזרנו".

בסטר מעריכה שהשוק יחזור בחודש נובמבר, "אולי זה יהיה בזהירות ובקטן, לא למופעים גרנדיוזים. מי שישרוד את התקופה הזו אלה חברות עם גב ומזומנים ולקוחות חזקים. כשתיגמר מגפת הקורונה לקוחות שלנו עדיין יצטרכו להראות ללקוחות שלהם שאכפת מהם, שמגיעים אליהם, וזה המקום שלנו". 

*** גילוי מלא: יוני סער וחברת פרומרקט מעניקים שירותים ל"גלובס". 

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00