גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: כל הסיבות מאחורי ההחלטה של אינטל לרכוש את מוביט הישראלית

הסינרגיה בין מוביט למובילאיי, הרצון להאיץ את התפתחות השוק והדמיון לאקזיט של Waze: אינטל עשתה שלב נוסף בדרך להפוך לחברת דאטה, כפי שהצהירה לפני כמה שנים ● האם היא מתרחקת מפעילות הליבה שלה או דווקא מחזקת אותה - ואולי בכלל צריך להסתכל על העסקה כרכישה של מובילאיי?

לפני שבע שנים, ביוני 2013, הודיעה חברת גוגל על רכישת Waze תמורת מיליארד דולר. מאחורי העסקה לא עמד מודל עסקי מבוסס של Waze, אלא הדאטה העצום שהיא אספה על נהגי הרכבים הפרטיים. שבע שנים קדימה, אינטל מודיעה על רכישת מוביט הישראלית תמורת סכום דומה, כ-900 מיליון דולר, שמתוכם 100 מיליון דולר מוקצים לשימור עובדים. הרציונל מאחורי העסקה דומה - ליהנות מהדאטה שאוספת מוביט על נוסעי תחבורה ציבורית. ההבדל הוא באופי המידע.

השימוש של אנשים במוביט יכול לספק מידע בעל ערך רב יותר מכיוון שהוא כולל את כל מסלול הנסיעה של המשתמש - המעבר שלו בין אוטובוסים, מתי הוא מחליט לקחת מונית וכמה זמן הוא צריך ללכת ברגל מהתחנה ליעד שלו (מידע שמאפשר לתכנן את התחבורה הציבורית או למקם קורקינטים באזור). בנוסף, פעמים רבות המידע יכול ללמד על התנועה במרחב העירוני ועל הדרך שבה צריך לתכנן אותו.

למוביט, שהוקמה בשנת 2011 על ידי ניר ארז, רועי ביק וירון אברון (שכבר לא בחברה) לקח כמה שנים לפתח מודל עסקי בר קיימא. האפליקציה עצמה חינמית, אבל החברה מוכרת את המידע שהיא אוספת לרשויות ולחברות תחבורה (חברות אוטובוסים, אובר, חברות הקורקינטים ועוד).

ועדיין, החברה נמכרת במכפיל גבוה מאוד על ההכנסות שלה, שעומדות השנה על עשרות מיליוני דולרים. זאת עוד הוכחה לכך שדאטה שווה כסף, והרבה. מה שהיה נכון ב-2013, נכון עוד יותר בשנת 2020.

מובילאיי רכשה, אך יש הזדמנות לאינטל

ביוני 2016 ישבו המנכ"לים של חברות אינטל, ב.מ.וו ומובילאיי והכריזו על שיתוף פעולה בין שלוש החברות להוצאת רכב אוטונומי לשוק עד 2021. אלו היו הימים של טרום עסקת אינטל-מובילאיי, אבל סביב הרכב האוטונומי כבר היה "הייפ". בתעשיית ההייטק שידרו שרכב כזה הוא מעבר לפינה. הטכנולוגיה התקדמה, אך עם הזמן הבינו כי החיבור בין מכוניות אוטונומיות לעולם האמיתי, שבו יש אנשים, פקקים ומפגעים כאלו ואחרים, לא כזה קל לפיצוח.

הרכב האוטונומי הולך ומתרחק, ומובילאיי מכוונת לשני דברים שמוביט בהחלט יכולה לעזור לה בהם - מונית אוטונומית ועיר חכמה. מובילאיי לא מסתפקת במכירת מערכות עזר לנהג או מערכות לרכב אוטונומי, אלא מתמקדת בתחבורה כשירות (Mobility as a Service), חבילה שכוללת גם כלי רכב, גם שירותי מיפוי, גם תחבורה ציבורית (אותן מכוניות אוטונומיות) ועוד.

בנוסף, מובילאיי מנצלת את הדאטה שהיא אוספת, על דפוסי הנהיגה, על הכבישים וסביבתם ועוד, כדי להתחבר לעיר החכמה - תחום שהולך ומתפתח בימים אלו ויכול להוות אפיק צמיחה חשוב בעבור מובילאיי.

כשאינטל נכנסה להשקעה בחברת מוביט לפני כשנתיים היא מינתה כנציג מטעמה בדירקטוריון את פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי. למעשה, הרכישה מבוצעת בכיסים העמוקים של אינטל אך החיבור ההדוק יותר הוא עם מובילאיי. החיבור עם מוביט יספק הרבה מאוד מידע נוסף על תנועת האנשים בעיר, מידע שלא ניתן לאסוף באמצעות כלי רכב או צילום של מקומות ספציפיים בעיר. כך, מובילאיי תוכל להציע פתרון ודאטה מקיפים יותר בעבור הרשויות שרוצות להפוך את הערים לחכמות.

האם זה אומר שאינטל מתרחקת יותר מדי מתחום הליבה שלה - פיתוח שבבים? כן ולא. עסקת מובילאיי הפתיעה אמנם לא מעט אנשים, אך היה היגיון בכך שאינטל רצתה להתקרב יותר לטכנולוגיה של מובילאיי כדי לפתח שבבים ייעודיים טובים יותר. ההיגיון הזה פחות קיים ברכישה הנוכחית של מוביט. למעשה, מובילאיי מתקדמת יותר ויותר להיותה חברת דאטה. אם שעשוע יגשים את החזון שלו להיות החברה המובילה בעולם, לאינטל תיווצר זרוע מהותית, אך אולי מעט מנותקת מפעילותה העיקרית.

באינטל כבר כינו את עצמם בעבר חברת דאטה, אך החיבור לתחום הליבה שלה ברכישות קודמות היה הדוק יותר. לחברה האמריקאית קיימת גם הזדמנות כזאת במקרה הנוכחי - העיר החכמה תהיה מורכבת מאינסוף שבבים, סנסורים, רשתות תקשורת ועוד. אינטל מייצרת שבבים לכל התחומים האלו ואלו יכולים להיות מפוזרים בכל רחבי העיר - מרכז בקרה ושליטה, רמזורים, רחפנים, עמודי תאורה, מדרכות, וכמובן כלי הרכב עצמם. גם עיבוד, ניתוח המידע והפקת תובנות יכולים להתבסס על שבבים של החברה.

למעשה, אינטל עושה פה מהלך שהיא כבר עשתה בעבר - היא מנסה להאיץ התפתחות של תחום פעילות, דבר שייטיב איתה הן מהצד של מובילאיי והן מהצד של פעילות הליבה שלה. באמצעות שיתופי פעולה נוספים, אינטל תהיה מסוגלת להציע לרשויות חבילה שלמה, שכוללת הן את החומרה והן את התוכנה. אם לא חבילה שלמה, אינטל לפחות תהנה משילוב השבבים שלה בחלק מהאלמנטים המרכיבים את העיר החכמה.

צפויה תחרות עזה על העיר החכמה

שוק הערים החכמות רחוק מלהיות מבוסס והרבה מאוד שחקניות, גדולות וקטנות, לוטשות אליו עיניים. ייקח ככל הנראה כמה שנים עד שהבלאגן בשוק יסתדר מעצמו ויהיה ניתן לראות מיהן החברות הבולטות. אינטל/מובילאיי עושות צעד חשוב בדרך לשם, אך הן ייתקלו ביריבות עיקשות שלא יוותרו בקלות. אלו יכולות להיות למשל מיקרוסופט וגוגל. האחרונה אף מזכירה את מובילאיי ביכולות ובנסיונות שלה - שילוב של Waze ו-Google Maps, בנוסף לנסיונות לפתח רכב אוטונומי.

למוביט יש מידע על כ-800 מיליון משתמשים ברחבי העולם. קשה לדעת עד כמה מהם חוזרים להשתמש באפליקציה בתדירות גבוהה ומספקים לחברה מידע איכותי. הערך גם משתנה כמובן מעיר לעיר וממדינה למדינה. אינטל/מוביליאיי מקוות שמוביט תספק להם ערך בשירותי התחבורה, אך לא פחות חשוב - ואולי בעתיד נגלה שאף יותר - תקפיץ את היכולות שלהן בתחרות על השליטה בעיר החכמה. העסקה הזאת היא עוד הוכחה שדאטה שווה הרבה מאוד כסף. עכשיו הן רק צריכות לקוות שהסכום יצדיק את עצמו. אחד היתרונות של מוביט הוא בידע שהיא אוספת משירותי תחבורה רבים, והיה לה יתרון בכך שהיא הייתה חברה עצמאית. במצב שבו התחרות מתגברת, במוביט צריכים לוודא כי החיבור עם אינטל/מובילאיי לא פוגע בכך. 

אינטל שוב רוכשת סטארט-אפ שהיא אחת מבעלי המניות שלו

חברת אינטל נכנסה להשקעה במוביט לפני כשנתיים, אז הובילה סבב גיוס של 50 מיליון דולר. ההחלטה לרכוש סטארט-אפ שבו החברה מושקעת אינה נדירה אצל אינטל, שרק לפני כחמישה חודשים רכשה את חברת הבאנה לאבס הישראלית תמורת 2 מיליארד דולר, שגם בה השקיעה בעבר. יותר מכך, 15.5% מהרכישות של אינטל מאז 2008 היו של חברות שבהן היא הייתה מושקעת, כך לפי נתוני Pitchbook. לשם השוואה, רק 6% מהרכישות שגוגל ביצעה באותה תקופה הייתה של חברות שבהן השקיעה.

עסקאות כאלו מציפות מחדש את הדיון על משקיעים אסטרטגיים, שתופסים יותר ויותר מקום בעולם ההשקעות בסטארט-אפים. למעשה, כמעט לכל החברות בעולם יש קרנות השקעה תאגידיות, מחברות הטכנולוגיה הגדולות ועד חברות בתחומים מסורתיים שהקימו קרנות בשנים האחרונות. יש לכך יתרון מכיוון שהן מכירות את השוק מקרוב ויכולות לסייע לסטארט-אפ להתפתח.

נציגים של המשקיעים האלו יושבים בדירקטוריון החברה, לומדים את הפעילות שלה מקרוב, מכירים את החוזקות והחולשות - וזאת למרות שהם פעמים רבות בעלי עניין. למשל, מתחרים של אותם משקיעים יכולים להביע עניין ברכישת הסטארט-אפ. האם אותם משקיעים אסטרטגיים חשופים למידע כזה? זה תלוי בחוזה עצמו.

לעתים הם לא חשופים כלל, לעתים הם חשופים רק לחלק מהמידע, ולעתים מקבלים זכות להשוות את ההצעה. ההיכרות מקשה כמובן גם על המשא ומתן כי הרבה מאוד קלפים נשארים פתוחים, אך מצד שני - היא גם מפחיתה את רמת הסיכון מהצד של הרוכשת ולכן מאפשרת לו (אולי) להציע סכום מדויק יותר. 

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבכירה הבריטית שרוצה להשקיע במערכות הגנה: "תלמדו מישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם