<b>גלובסקול - </b>לומדים מרחוק
הממשל האמריקאי מתמקד פחות במלחמה במחלה ויותר בטיפול במשבר הכלכלי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הממשל האמריקאי מתמקד פחות במלחמה במחלה ויותר בטיפול במשבר הכלכלי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

מיליוני דולרים בהטבות בארה"ב – מה כדאי לקחת ומה לא?

מאת: ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY

מאות מיליארדי דולרים כבר הועברו מהממשל האמריקאי לסקטור העסקי בארה"ב ● חברות ישראליות גם הן בין הנהנים ● אבל: הביקורת של הממשל והסנקציות האזרחיות והפליליות בדרך ● חברות רבות מחזירות את הכספים או מצטיידות בייעוץ ותיעוד הולם
04.05.2020 |

ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY / צילום: EY ארה"ב
 ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY / צילום: EY ארה"ב

לקורונה האמריקאים קוראים "COVID-19", ראשי תיבות של Corona Virus Disease (20)19. ככלל, הממשל האמריקאי מתמקד פחות במלחמה במחלה ויותר בטיפול במשבר הכלכלי. כך אישר הממשל חבילת סיוע בהיקף של כ-2.5 מיליארדי דולר, סיוע אשר לא נראה כמותו בארה"ב בעבר. מאות מיליארדים מתוכם הוקצו לעסקים בארה"ב, אשר זו להם הזדמנות ייחודית ליהנות ממגוון הטבות כלכליות ומיסויות בתקופת המשבר.

בארה"ב, בשונה אולי מישראל, קל ומהיר לקבל את הכסף, ומאות ביליוני דולרים כבר הועברו לידי הציבור והחברות הפרטיות. ברם, אליה וקוץ בה. חברות רבות החזירו בשבועות האחרונים מיליוני דולרים שקיבלו, מחשש למחאה ציבורית ואף לסנקציות פליליות ואחרות. ביניהן ניתן למנות גם את קבוצת הכדורסל הלוס אנג'לס לייקרס, את רשת הסלטים סוויטגרין וחברות רבות אחרות. כשם שהממשל קל בחלוקת הכספים כעת, כך הוא מתכוון לבדוק לעומק את הבקשות, המצגים והפוזיציות ולהעניש את מי שקיבל כספים שלא כדין. חברות רבות שכבר מיהרו לפנות וקיבלו את הכספים פונות עכשיו לייעוץ מתאים כדי להגן על עצמן.

הנשיא טארמפ אישר בסוף מרץ את חוק ה-CARES, חבילת הסיוע בהיקף של כ-2 טריליון דולר. בעקבות הביקוש הגדול, אושרה באפריל הרחבה של חבילת הסיוע ב-484 מיליארד דולר נוספים, רובם מיועדים לסיוע לעסקים בארה"ב.


החוק מציג הזדמנויות כלכליות רבות בפני חברות הפועלות בארה"ב, שכן הוא מציע מגוון של תמריצים והטבות, ובכללן אף הטבות המספקות תזרים מזומנים מיידי לחברה.

להלן מספר הטבות מועילות במיוחד לחברות ישראליות הפועלות בארה"ב באמצעות חברות קשורות:

ניצול מוגבר של הפסדים - החוק מאפשר קיזוז אחורה של הפסדים שנוצרו בשנים 2018‑2020 למשך 5 שנים. המשמעות היא כי ניתן לצמצם את חבות המס של חברות בשנים קודמות באופן רטרואקטיבי. נזכיר גם כי עד לשנת 2017, טרם רפורמת המס, שיעור מס החברות המקסימאלי בארה"ב עמד על 35% (לעומת 21% היום), ומכאן שההפסדים המועברים אחורה שווים הרבה יותר כסף לחברה. החוק אף מבטל באופן זמני את מגבלת ה-80% על ניצול הפסדים, כך שניתן לנצלם במלואם, דולר לדולר. כן מציע החוק קבלת החזר מס מיידי בגין Alternative Minimum Tax, במקום על פני מספר שנים כפי שקבע הדין הקיים.

הטבות אלה משמעותיות ביותר ויכולות להיות שוות הרבה מאוד כסף - אצל חברות להן הפסד בשנים 2018 או 2019 באופן מיידי, ולחברות אחרות בעזרת תכנון מתאים לשנת 2020.

קבלת הלוואת-מענק (PPP) - מדובר בהלוואה מידית אשר יכולה, בנסיבות ובתכנון המתאימים, להימחל תוך שמונה שבועות ולהפוך למענק פטור ממס. הלוואת PPP מציעה עד 10 מיליון דולר לעסקים קטנים (עד 500 עובדים) לצורך מימון הוצאות חיוניות, ובראשן שכר העובדים. המנגנון בנוי כך שניתן לקבל הלוואת מענק של עד למעלה מ-20 אלף דולר פר עובד (בחישוב לפי שכר שנתי של עד 100,000 דולר).

בין לקוחותינו קיימות חברות אשר קיבלו הלוואת מענק בגובה של מעל למיליון דולר. למעשה, תוכנית זו היא כה אטרקטיבית שכ-350 מיליארד הדולרים שהוקצו לטובתה נדרשו תוך פחות משבועיים, והממשל הקציב לה 320 מיליארד דולר נוספים, אשר צפויים אף הם להידרש במהרה.


מאחר שהתוכנית כוללת בקרות וניואנסים רבים, חשוב להתנהל נכון על מנת לקבל את ההלוואה ולבצע את הפיכתה למענק בהתאם להוראות. סנקציות ועונשים פוטנציאלים יוטלו על פונים שלא עושים זאת בתום לב ובהתאם לחוק, ולכן מומלץ להצטייד בייעוץ ובתיעוד הולם של הנסיבות והפוזיציות. מבין תכניות רבות שראינו עד כה בעולם, זוהי הזדמנות מימון אטרקטיבית ביותר וכדאי מאוד למצותה.

תמריצים נוספים למעסיקים - ניתן לקבל הלוואה ללא ריבית מהממשל, על ידי דחייה מידית של תשלומי חלק המעסיק בביטוח הלאומי, המהווים כ-6.2% משכר העובדים. הטבה זו היא חלופית ל-PPP המתוארת לעיל, וחשוב לנסות ולמקסם את שתיהן.

כמו כן, בנסיבות המתאימות, ישתתף הממשל בשכר העובדים שנאלצו שלא לעבוד מסיבות הקשורות בנגיף, ואף מפצה במענקים חברות שניזוקו קשות מהמשבר (ירידה של 50% במחזור העסקים, או סגירה בצו) עד לרף של כ-5,000 דולר לעובד.

הקלות נוספות מאפשרות לקבל פחת מואץ על שיפורים במושכר, להפחית הוצאות מימון תחת מגבלת "מימון דק" פחותה מאשר בעבר, לדחות את תשלומי המס על 2019 ומקדמות 2020 ליולי 2021, ועוד.

לסיכום, אין ספק כי חבילת התמריצים וההטבות מספקת לחברות הפועלות בארה"ב הזדמנות ייחודית להגדיל את תזרים המזומנים ולצמצם את חבות המס שלהן בסכומים ניכרים. זאת ועוד, היות שחלק מההטבות מוגבלות בזמן, או שהמשאבים שהוקצו עבורן הם מוגבלים, מומלץ לחברות לפעול במהירות על מנת להבטיח את מקסום ההטבות עבורן. ואולם, יש לבצע כל זאת בזהירות ותוך הקפדה מלאה על הוראות החוק. מומלץ ביותר להסתייע ביועץ מס מומחה, על מנת להימנע ממלכודות פוטנציאליות ולמזער את החשיפה לסנקציות כלכליות או פליליות.

*מטרת מזכר זה להביא לידיעתכם מידע פיסקלי-מיסויי עדכני; אין ליישם את האמור לעיל מבלי להיוועץ בגורם מקצועי.

כתבות נוספות:
המצב החדש אליו נכנסנו, מצריך בחינה מחודשת / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

7 טיפים לבניית תוכנית שיווק דיגיטלית מעודכנת למצב החדש

מאת: צוות Saban Digital Marketing

המשבר הנוכחי מצריך בחינה מחודשת ובניית תוכנית עבודה מעודכנת וגמישה, אשר תתאים עצמה להרגלי הצריכה החדשים ● ריכזנו עבורכם 7 טיפים חשובים לבניית תוכנית שיווק מעודכנת

למאמר המלא>>

בהייטק שיחות וידאו לצרכי עבודה היו נהוגות עוד לפני המשבר / צילום: Unsplash

תרגיש בבית – על השטחת התרבות הארגונית

מאת: רון בר-אל

אחת ההשפעות המעניינות של עבודה מרחוק (שכנראה תישאר פה פוסט קורונה) היא על 'התרבות הארגונית' ● מהו הדבר שאבד בדרך מהמטבח הארגוני למטבח הביתי שחברות חייבות לתת עליו את הדעת? בעולם בו כל הזומים נראים ומרגישים אותו הדבר, איך משכנעים עובדים ש'אצלנו יש אווירה אחרת'? על היום בו חברות התרוקנו באחת מ'הנכסים הארגוניים' שלהן שכל כך התגאו בהם טרום המשבר

למאמר המלא>>

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר