גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"למערכת לא היה ניסיון בהתמודדות עם אירוע בסדר גודל כזה": שיחה עם מנהל רשות המסים ערן יעקב

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בראיון שנע מהאישי ועד המקצועי, על הדיסלקציה, התוכנית לעסוק באמנות שנזנחה, משבר הקורונה והקשיים בדרך לתשלומים לעצמאים ● ויש גם תחזית אופטימית: "נחווה אובדן תוצר של 10%, ובשנה אחר כך נהיה בצמיחה"

ערן יעקב / צילום: איל יצהר
ערן יעקב / צילום: איל יצהר

אני: אוהב אדם, איש של אנשים, אוטודידקט, יודע לקשור בין דברים וגורם להם לקרות. אוהב אתגרים, סקרן, אוהב לגעת בהרבה תחומים.

משפחה: שני הצדדים מבגדד. סבא מצד אבא עסק במסחר, אדם בעל השפעה, איש רב מעללים, הולל, סבתא הייתה מבוגרת ממנו. אבא היה אינטלקטואל, אידיאליסט, פעיל ציוני וקומוניסט, שידע ארבע שפות על בוריין. בגיל 18 נמלט לארץ עם סבתא לאחר שנידון למוות בתלייה. אחרי שיצא מהמעברה ברמלה, הוא היה מורה, למד כלכלה ואקטואריה, היה עובד מדינה ולימים פתח משרד לייעוץ כלכלי.

סבא מצד אמא היה אח בכיר. אמא, אישה אוהבת אדם, שעלתה לארץ בגיל 7, העניקה לאחותי, שמכהנת כמשנה למנכ"ל "נשר מלט", ולי, המון חום וביטחון. ההורים נפגשו בשידוך והתיישבו במובלעת העיראקית ברמת גן.

ילדות: רמת גן, צופים, חברים, ברזלים, קרטה, כדוריד, חברי ילדות שמלווים אותי הדוק עד היום. למדתי בבית ספר הגפן ובמגמה הומאנית ב"אוהל שם". לא היו לי חלומות גדולים, רק ציפייה של ההורים שאלך לאקדמיה.

דיסלקציה: עד גיל מאוד מאוחר לא קראתי ספר, כי הייתי דיסלקט לא מאובחן, צבעתי ספרים שלמים בצבעים כי חשבו שזה יעזור. ההורים האמינו בי, וכשעברתי אבחון לתיכון והפסיכולוג קבע שאני מתאים למסלול מקצועי, אבא קבע שהוא אידיוט ושאלך לתיכון שבו למדה אחותי. כשאובחנתי, בגיל 16, התברר שמצאתי אסטרטגיות לעקוף את הלקות. עד היום אני כותב בשגיאות כתיב.

מיה: זוגתי, אדריכלית בהכשרתה והיום מנהלת עסק בוטיק ועוסקת גם בשיווק. אני הצד הכלכלי והיא הרוחני. נפגשנו כשחזרה מלימודי האדריכלות בסן פרנסיסקו, בבית הקפה הקבוע של ימי שישי באבן גבירול. יש לנו שתי בנות ואנחנו גרים ברמת השרון.

קריירה: אחרי שירות בנח"ל בלבנון, השתחררתי ועבדתי בקילוף תפוחי אדמה במסעדה, כברמן וכמורה מחליף, עד שנשלחתי ליחידה חדשה לסיכול הברחות של המכס, עבודה סטודנטיאלית שהפכה לקריירה, למרות שהייתי בטוח שאלמד משחק בבית צבי או צילום. איכשהו, זנחתי את האמנות והגעתי ללימודי כלכלה, ממקום הומאני, מרקסיסטי ושוויוני, ומאוחר יותר עשיתי תארים במשפטים.

מהתפקיד הזוטר במכס התפתחתי והפכתי למנהל תחום התכנון ותקצוב של המכס ומע"מ, לסגן הממונה על המחלקה לתכנון וכלכלה, ראש החטיבה לתכנון וכלכלה וכמשנה למנהל רשות המסים. ואז, במשך קצת יותר משנה הייתי הממונה על השכר באוצר, תפקיד שבו ספגתי המון והפך אותי למנהל טוב יותר.

שירות ציבורי: מה שחשוב בעיניי הוא ניהול ומנהיגות, יכולת לקבל החלטות אמיצות ושירות אמיתי של הציבור. מיד כשנכנסתי לרשות לפני שנתיים ייסדתי את תוכנית "אופק", שמטפחת את הדור הבא של המנהלים.

קורונה: תפסה אותי ב-18 במרץ, בעיצומו של שינוי גדול. עברתי את מלחמת לבנון השנייה ו"צוק איתן" ברשות המסים - ועכשיו מדובר באירוע שונה לחלוטין שטלטל אותנו. הצורך לאזן בין המשבר הבריאותי לכלכלי הוא קשה מאוד. העובדים שלנו עובדים מסביב לשעון, כך שיכולנו להגיש באמצע השבוע החולף את הפעימה השנייה לעצמאים, כי אנחנו אלה שמנגישים את החלטות הממשלה לציבור וזה תפקיד עם אחריות עצומה.

מתווה מס רכוש: הפעימה השלישית, שתתחיל ב-12 במאי, תסתמך על המתווה הזה. לקחנו את כל הניסיון שצברנו בתפעול ובהתייחס לפריסה הגיאוגרפית העצומה - שלא כמו במלחמות ומבצעים, שבהם הטיפול הוא בתא שטח נקודתי - ובנינו מודל של הוצאות קבועות שלא נחסכו. למה זה לא נעשה קודם? אני יכול לשער שזה היה בגלל חוסר המוכנות של המערכת לאירוע וחוסר הוודאות, שהוא גורם הפגיעה הגדולה ביותר בעסקים. למערכת לא היה ניסיון בהתמודדות עם אירוע בסדר גודל כזה. היה צריך לעשות דברים טוב יותר, אבל בדיעבד, תמיד רואים 6/6. לא מעט לילות, העובדים ואני ישנים רק שלוש שעות כדי לבצע את ההנחיות של מקבלי ההחלטות, שאנחנו גם שותפים להן, ולכן הפעימה השלישית נראית כבר אחרת לגמרי.

הפעימות הקודמות: אומנם אנחנו חלק ממקבלי ההחלטות ביחד עם משרד האוצר, אבל את התשלומים אנחנו עושים כגוף תפעולי שהוכיח את עצמו, בתפקידנו כמי שאמונים על הבאת ההכנסות למדינת ישראל. באים אלינו בטענות ואם משהו לא עבד בדרך, זה לא אני. שוכחים שאנחנו בעצם השליח בגלל היכולות התפעוליות הגבוהות שלנו, כי אחרים כשלו. אני מביע את דעתי ולוקח חלק בתהליך, אני לא בורח מאחריות, אבל כפוף להנחיות.

חצי הכוס המלאה היא ש-200 אלף עצמאים קיבלו את הפעימה הראשונה לחשבונות הבנק שלהם. צריך לזכור שאת הקריטריונים, שחלקם לא עמדו בהם, לא אנחנו קבענו, למרות שלקחנו חלק בדיונים עליהם. מה שכן, עמדנו על הרחבת הקריטריונים בפעימה השלישית ואת הנגישות שלה למקסימום האפשרי. אנחנו עושים את המיטב כדי לתת את השירות הכי טוב והשירות לא מספיק עדיין, ותאמיני לי שאני המבקר הכי קשה של עצמי. השאיפה שלי היא שעוד חודשיים-שלושה אזרחים יוכלו להתקשר ולקבל מענה תוך כמה דקות.

הרמנו מערכת ענקית נטולת ביורוקרטיה, כשכל אחד יכול להיכנס לאזור האישי שלו ולקבל שם את המידע נגיש ושקוף. הייתי בלחץ שהמערכת לא תיפול בפעימה השנייה, שהורחבה מאוד וכוללת את בעלי השליטה. החשש שלי התממש בחלקו. לצערי, היה עיכוב של כמה שעות בעליית האתר בגלל שנערכו ביקות אחרונות שהיו הכרחיות לתפקודו המיטבי. בסופו של דבר, מרגע שהמערכת עלתה לאוויר, לעת עתה היא עומדת בעומס העצום.

הפעימה השלישית: הפעם מדובר על סכומים הרבה יותר גדולים, עד 400 אלף שקל, במודל "צוק איתן" כמו שביקשו העצמאים, ולצערי היא מוגבלת, כי הסכום שניתן לנו מראש הוגבל ל-5 מיליארד שקל ולפיו בניתי את חלוקת הסכומים. הייתי שמח אם היה מאושר יותר כסף, אבל זה לא בידי.

הפעימה הרביעית: הקריטריונים עדיין לא נקבעו. מה שכן, מתנהלות שיחות לגבי הגדלת הסכום והפיכתה למובנית תעסוקתית.

אכיפה בימי קורונה: רשות המסים, כמו משרדי ממשלה אחרים, עבדה בעצימות של 35% מכוח העבודה ולכן היה צריך לקבוע סדר עדיפויות. לנוכח השעה ומורכבותה, עסקנו יותר במתן שירותים ופחות באכיפה. היה ספין עיתונאי כאילו רדפנו אחרי מובטלים. נראה לך שאני ארדוף אחרי אנשים שמנסים להתפרנס בתקופת הקורונה? מצד שני, כאלה שפתחו עסקים לא לגיטימיים, כמו מוכרי ג’ל חיטוי שאינו עומד בתקנים וניסו להונות את הציבור - בהחלט הייתי שם, וגם במקומות שניצלו את המצב, כאלה שדרשו עבור פתיחת תיק הלוואה בין 900 ל-1,000 שקל ונעלמו. מי שלא משלם מסים באופן קבוע - אנחנו עליו, אבל אנחנו גם מגלים רגישות גבוהה בפריסת תשלומים ובטיפול בצ’קים חוזרים.

פטור ממס עד 75 דולר: הפטור שמעניקה מדינת ישראל ממסים על חבילות מחו"ל עד 75 דולר, הוא מהגבוהים בעולם, כשרוב מדינות ה -OECD הורידו אותו לאפס בגלל הפגיעה בקמעונאות ובעסקים הקטנים. אצלנו זה נעשה מתוך רצון להפחית את יוקר המחיה, אבל קיים פה מתח, שבתקופה הזאת מתעצם מאוד, בין יוקר המחיה לשרידות של העסקים הקטנים והבינוניים. בעת הזאת צריך לשקול היטב איך אנחנו עושים את המרב כדי לסייע לעסקים שנפגעו מהמשבר גם בהיבט הזה.

תדמית שלילית: ההצתה בסניף מס הכנסה בחולון בשבוע שעבר היא מעשה חמור שצריך להוקיע. עובד ציבור הוא השליח, אנחנו צריכים למלא את תפקידנו ולגבות את המס, אבל מאידך קיבלתי החלטה להאיץ את קבלת ההחזרים לעסקים במיליארדים, ודחינו להם פעמיים את תשלומי המסים, כי לבטל אותם זה בלתי אפשרי.

פנאי: עושה מדי פעם יוגה, מתגעגע לרכיבת שטח, סאפ, הליכות בים שבסופן אספרסו, לחבק את אמא שלי ולמפגש בלתי אמצעי עם החברים.

תפיסת עתיד: נחווה אובדן תוצר של 10% ובשנה אחר כך נהיה בצמיחה. אני אופטימי ומאמין ביכולות שלנו.

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן