גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האריה מתעורר: גרסת הפנאי 2008 היא נקודת האור של פיג'ו-סיטרואן

לגרסת הפנאי של משפחת ה-2008 החדשה יש מה שנדרש כדי לסייע ליצרן לעורר מחדש את שוק הרכב ● היא אופנתית, נעימה לנהיגה, זריזה, מאובזרת ומתומחרת במרכז הטבלה ● אבל היא יוצאת לפלח שוק מאתגר, סופר-תחרותי ורווי במתחרים נואשים

כל יצרני הרכב האירופאים מנסים בימים אלה להתניע מחדש את המפעלים שלהם ולכולם ממתין בחודשים הקרובים מסלול מכשולים מפרך. אבל ביניהם יש גם כאלה, שמצבם מאתגר במיוחד. את קונצרן פיג'ו-סיטרואן (PSA), למשל, פקד משבר הקורונה בעיצומן של הכנות למיזוג בהיקף 50 מיליארד דולר עם קונצרן פיאט-קרייזלר (FCA).

רשמית העסקה עדיין אמורה לצאת לפועל אבל אין ספק, שתנאי הרקע השתנו בינתיים. פיאט-קרייזלר, שהייתה אחת הראשונות שנאלצו להשבית את הייצור, דיווחה השבוע על הפסד רבעוני מזיל דמעות של 1.7 מיליארד אירו עם צפי לרבעון שני קשה לא פחות. זוהי משקולת עסקית כבדה על גבה של השותפה-לעתיד PSA, שנוספת על הקשיים הפרטיים שלה דוגמת קריסה של 89% בשוק הרכב הצרפתי והצורך לחלץ את החברה הבת אופל ממשבר קיומי.

נקודת האור המרכזית שלה כרגע היא סדרת ה-2008 החדשה, שזכתה לתואר מכונית השנה ונהנתה מתנופת מכירות לפני המשבר. בתוך הסדרה, עיקר נטל הקאמבק מוטל כרגע על גרסת הפנאי 2008, שהדור החדש שלה יוצא לשוק מאתגר מאוד.

הדגם הנמכר ביותר של PSA בשנים האחרונות היה 3008, שרשם בשנתיים האחרונות קצב מכירות של כרבע מיליון יחידות בשנה. אין זה מפתיע שגם האח הקטן 2008 מאמץ אותו מסלול עיצובי. הממדים קטנים יותר אבל הפרופורציות דומות וכך גם הירכתיים העגלגלות, החרטום הרבוע והאגרסיבי עם פנסי LED מתוחכמים לצד שבכת גריל ענקית, גג "צף", קשתות גלגלים מודגשות וזנב עם מערך פנסים אופקי מקצה לקצה. בצבעים נכונים, ה-2008 מצליח לשמור על נוכחות כביש ייחודית ומרשימה אפילו בתוך קהל צפוף של מתחרים חדישים ואופנתיים.

גם תא הנוסעים משכפל את ה-DNA של האח הגדול 3008, בעיקר בסביבת הנהג, שמעניקה רושם יקר ומתוחכם ומכוונת בעליל לנהגים מדור הסמארטפון. התצוגה והתפעול הם על טהרת מסכי ה-LCD הצבעוניים כאשר גרסת הפרימיום בה נהגנו מגיעה עם לוח מחוונים זורח בגודל 10 אינץ', שמצויד בגימיק של תצוגה תלת ממדית ובשלל אופציות לעיצוב הגרפיקה וחיווי הנתונים.

כמקובל יש גם מסך מולטימדיה גדול ועתיר תפריטי מגע וגם כמה "מתגי פסנתר" פיזיים עבור פונקציות תפעול בסיסיות. היינו שמחים לקבל גם מתגים פיזיים לתפעול מערכת האקלים, במקום להתחיל לדפדף אחרי תפריטים במסך המגע תוך כדי נסיעה וגם הגה הספורט הזעיר והטרפזי מתחיל להיות גימיק שחוק, שעלול להרחיק לקוחות מבוגרים.

CAR

ריפוד נאה ועזרי נהיגה מתקדמים

גרסת הפרימיום משלימה את הרושם העילי עם גג חשמלי, ריפוד נאה ומערך משודרג של עזרי נהיגה מתקדמים, כולל בקרת שיוט חכמה במהירויות אוטוסטרדה עם בלימה עצמאית גם ב-140 קילומטר. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמו בכל דגמי הדור החדש של PSA, ורוב התא עטוי בחומרי דיפון "צעירים" ונעימים למראה למגע, למעט פלסטיק קשיח על דיפוני הדלתות.

מלפנים נהנים הנהג והנוסע מתחושה של "רכב קטן גדול" עם תנוחת ישיבה גבוהה יחסית ושפע של מרווח לכתפיים ולראש. המרחב מאחור השתפר משמעותית לעומת הדגם היוצא, אבל עדיין מהווה תזכורת לכך שזהו רכב פנאי על בסיס סופר-מיני. מרחב הברכיים מאחור סביר פלוס אבל נוסעים גבוהים מהממוצע ימצאו, שהגג האופקי ניצב די קרוב לראשם ואילו רוחב המושב האחורי מתוכנן עבור שני מבוגרים או שלושה ילדים. גם קו השמשות מאחור די גבוה ומגביל את הראות. תא המטען לעומת זאת הוא מהטובים בקבוצה וקיפול המושב האחורי מפנה מאחור חלל העמסה רציני.

בחרטום נמצא מנוע הטורבו-בנזין המוכר של PSA עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 130 כוח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. ביחידת ההנעה המוצלחת הזו פגשנו כבר בלא מעט דגמים של הקבוצה, כולל דגמים גדולים וכבדים יותר משמעותית. כצפוי היא מתמודדת בקלילות עם 1,200 הקילו הצנועים של ה-2008.

מצב התכנות הרגיל, ובוודאי המצב "חיסכון", מרגישים די צמחוניים עם תגובת דוושה מושהית והחלפות הילוכים מהוססות לעיתים, שמכוונות בעיקר לחיסכון. אבל מצב התכנות הספורטיבי משחרר את הרסן, מחדד את תגובת הדוושה והתיבה ומעניק תחושה נעימה של מרץ ודחף זמין.

עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות יש בפלח כלים זריזים יותר, אבל ה-2008 שומרת על קצב מכובד בעליות, יוצאת לעקיפות זריזות ובטוחות ומשייטת ללא מאמץ ב-140 קילומטר לשעה פלוס. צריכת הדלק היא פונקציה של בחירת הנהג אבל נהגים מתונים לא יתקשו להשיג 15-16 קילומטרים לליטר - לא עניין של מה בכך גם בעידן שבו יצרניות נפט משלמות ללקוחות כדי שייקחו סחורה.

ה-2008 ניצבת על פלטפורמת PF1 של PSA בה כבר פגשנו בדגמים כמו סיטרואן C3 ואפילו ב-DS3 המהודרת. זו פיסה של הנדסת רכב אירופאית מושקעת וכמו אחיותיה ה-2008 מפגינה נטיית גוף מזערית בפניות מהירות לצד העברות משקל זריזות וספיגת זעזועים טובה על רוב סוגי האספלט. במצב הספורטיבי ההגה זריז וכבד מספיק לשעשועי כביש אבל בשני המצבים האחרים הוא לוקה בתגבור יתר.

ל-PSA יש עוד כמה דברים ללמוד מקבוצת פולקסווגן בכל הנוגע לכיול של מערכות הסיוע הבטיחותיות (ADAS). זו שנמצאת ב-2008 מספקת תחושת היגוי מלאכותית ופונקציית השמירה על הנתיב מטרידה את הנהג במשיכות הגה תכופות. למרבה המזל יש למערכת מתג ניתוק גדול, ברור ונגיש.

יכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות

בעיר ה-2008 ממלאת היטב את ייעודה בזכות כושר תמרון טוב ברחובות צפופים ויכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות, למרות מרווח הגחון הצנוע. מערך יעיל של חיישנים היקפיים ומצלמה אחורית איכותית מסייעים לשמור על שלמות המרכב.

המחיר של גרסת הבסיס של פיז'ו 2008 החדשה מתחיל ב-128 אלף שקל וגרסת הפרימיום המאובזרת היטב מוסיפה עוד כ-7000 שקל לשורה התחתונה. אלה מחירים שמציבים אותה במרכז קשת המחירים של אחד מפלחי השוק הצפופים והתחרותיים ביותר כיום בשוק הישראלי, שכולל דגמים, שחלקם מרווחים וחזקים יותר. אבל ה-2008 מרוויחה בכבוד מקום גבוה על מטריצת התמורה לכסף בפלח עם שילוב מדויק בין אופנתיות, תחכום, אבזור ויכולת דינמית. יהיה מעניין לראות היכן תמוצב הגרסה החשמלית שלו, שנמצאת מעבר לפינה. 

חלק מהמתחרים

רנו קפצ'ור 2020

מעבר לפינה נמצא הדור החדש של רנו קפצ'ור, שממדיו צמחו בכל הכיוונים והוא מציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולמטען מקודמו. הוא מצויד בעמדת פיקוד דיגיטלית חכמה ומערך של עזרי בטיחות וסיוע. המנוע העיקרי יהיה 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם 130 או 155 כוחות סוס ותיבה כפולה מצמדים. באופק נמצאת גם גרסת פלאג-אין מעניינת

קיה סלטוס

ה"סלטוס" אמורה לסגור השנה אצל קיה נישה בין ה"סטוניק" הקומפקטית לבין דגמי הנירו והספורטאג', הן מבחינת מחירים והן מבחינת ממדים. הרכב מציע ממדים נדיבים, בסיס גלגלים ארוך יחסית, תא נוסעים מרווח ומערך פיקוד מודרני. הוא מוצע בשווקים שונים עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין אך המפרט המדויק לישראל טרם פורסם

טויוטה יאריס קרוס

מעבר לפינה נמצא דגם ה"קרוס" החדש של טויוטה, שמבוסס על היאריס וישתבץ מתחת ל-CH-R הפופולרי. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מטר ומציע עיצוב חוץ ופנים אופנתי ועמוס בטכנולוגיות עדכניות. המנוע העיקרי הוא היברידי חדש עם בסיס מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. מפרטים מלאים טרם פורסמו

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות