גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי הקורונה: היכונו להשתלטות המונופולים

למרות העדנה שהייתה למכולת השכונתית בתקופת ההסגר, ד"ר אלון איזנברג המתמחה בחקר מבנה שווקים ותחרות, מעריך כי המשבר מעניק רוח גבית לחברות הגדולות ● לדבריו את תוכנית הסיוע צריך לעצב "כדי שלא נחזור לעולם שבו נשארנו עם חברה סלולרית אחת, ורשת סופרים אחת" ● האזינו

סניף אמזון בצרפת / צילום: Michel Spingler, Associated Press
סניף אמזון בצרפת / צילום: Michel Spingler, Associated Press

"בסך הכל", אומר ד"ר אלון איזנברג, "הקורונה באמת נותנת רוח גבית לחברות הגדולות". לפני פרוץ משבר הקורונה, המונופולים והצורך בתחרות תפסו מקום גדל והולך בשיח הציבורי. לא רק בישראל שאחרי המחאה החברתית, אלא גם בעולם: פוליטיקאים דיברו על הצורך לרסן את המונופולים הגדולים. ה"אקונומיסט" הקדיש לכך כתבות נרחבות. הרגולטורים החלו להקדיש תשומת לב גוברת לענקיות מעמק הסיליקון.

אבל התפרצות הקורונה, אומר איזנברג, מרצה בכיר באוניברסיטה העברית, "במובן מסוים עושה קצת רברס לתופעות האלה, למודעות לחשיבות ריסון כוחם של המונופולים הגדולים". הוא מציע לדוגמה את המונופולים הדיגיטליים. "המשבר הזה מצוין בשבילם מהרבה מבחינות. אנחנו כולנו בבית צורכים הרבה יותר את השירותים שלהם. והרבה מהדברים שהרגיזו את הציבור ביחס למונופולים הגדולים האלה מתעמעמים. פתאום אמזון זה החברה שמצילה אותי, כי היא מביאה לי הכל הביתה. פתאום כשאני נכנס לפייסבוק, יש למעלה מרכז מידע בלי פייק ניוז על קורונה. פתאום כולם ילדים טובים ומאוד עוזרים".

מוזמנים להאזין ולעקוב אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס , בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם

"מהסיבה הזאת, וגם ממגוון סיבות אחרות שנוגעות ליכולת של חברות גדולות להתמודד טוב יותר עם משבר הקורונה, כנראה שנראה עלייה בכוחם של המונופולים הגדולים, של החברות הגדולות. זה לא מקשה אחת, ונראה גם הזדמנויות לחברות קטנות יותר. צריך לבחון תחום תחום, ענף ענף. אבל בגדול, אנחנו הולכים לכלכלה ריכוזית יותר בעקבות הקורונה, ולא פחות".

"מי שהכי צריכים עזרה יקבלו אחרונים"

איזנברג, המתמחה בחקר מבנה שווקים ותחרות, וביקוש צרכנים, אומר את הדברים לראיון בפודקאסט "הצוללת" מבית "גלובס". הוא מזכיר, בפתח הדברים, שההתמודדות עם נגיף הקורונה תדרוש הרבה משאבים. לא רק עבור הממשלות, שנדרשות להתמודד עם גל אבטלה, או עם הצורך לרכוש ציוד רפואי יקר. גם חברות צריכות לעמוד עכשיו בדרישות חדשות: למדוד חום ללקוחות ועובדים, לבנות מחיצות, להקפיד על ריחוק.

ויש עוד השקעות אפשריות: ממינוי "אחראי קורונה", שיוודא שמירה על התקנות, דרך הקמת מערך משלוחים, ועד חזרה "לפעולות שבעבר לא חשבתי שאני צריך לעשות בעצמי. למשל לארגן הסעות לעובדים. או לסבסבד עבורם קפיטריה כדי שהם פחות יתחככו באוכלוסייה הכללית ואיכשהו נוכל לשמור אותם קצת יותר מבודדים". כל הדברים האלה דורשים השקעה. ולעסקים גדולים קל יותר לעמוד בה: כשפורסים אותה על נפח פעילות גדול, העלות שלה נמוכה יחסית. אבל לעסק קטן, שמראש רווחי פחות, ההתמודדות עם ההוצאות החדשות שהמשבר מביא איתו הרבה יותר מכבידה.

לאור כל זה יכול להיות שמבחינת משרד הבריאות, למשל, יש היגיון בלתת לעסקים כמו איקאה לעבוד ראשונים?

"זה מהדברים שמעוררים אצלנו תחושת חוסר צדק, אבל כנראה שיש מאחוריהם איזשהו היגיון. מכיוון שמשרד הבריאות או הרשויות, מבינים שלעסק הגדול יש יותר משאבים ואפשר לדרוש ממנו יותר, ואפשר אולי לקבל ממנו יותר, בכל המישורים האלה, אז סביר שגם האישורים וההקלות ניתנים לעסקים הגדולים לפני הקטנים. זה מרגיש מאוד מאוד לא הוגן, כי אלה שהכי צריכים את העזרה או את ההקלות יקבלו אותם אחרונים. גם זה שיקול, וצריך להביא אותו בחשבון. אבל זה לא רק שהגדולים מקבלים כי הם מקושרים. יש מאחורי זה איזושהי לוגיקה".

"מצד שני", מדגיש איזנברג, "צריך גם לבדוק איך הדברים מתקבלים בציבור. אנחנו רואים מה קורה כשהציבור מאבד את האימון שלו ברשויות, כשהוא מרגיש שיש בלגן, שהדברים נעשים בצורה של שליפות ומי מכיר את מי. אם אנחנו כציבור מרגישים ככה, אנחנו גם פחות נציית להוראות, וגם זה לא טוב. זה לא טוב לפעילות הכלכלית, וזה לא טוב עבורנו כחברה. ולכן, אם עושים דברים שהם לא פופולריים, חשוב להסביר אותם ולנמק אותם כדי שאנשים יבינו יותר. למה וכמובן לנסות שהמדיניות תהיה כמה שיותר קוהרנטית".

אוזן קשבת ליוזמת שהיו נזרקות מכל המדרגות

"יכול להיות שהנושא הזה של הריכוזיות כרגע הרבה פחות מטריד את הציבור הרחב", אומר איזנברג. "אנשים מתמודדים עם בעיות הרבה יותר קיומיות ומיידיות. אבל תפקידנו, כאנשים שעוסקים בזה וחושבים על זה, גם לנסות להתוות את הדרך, איך אפשר גם לתת מענה למגזר העסקי ולאפשר לו להמשיך לנשום, אבל לא בהכרח לאפשר לו לעשות איזה שהוא ניצול הזדמנויות באופן שלא בהכרח מתחייב מהמשבר".

באופק, הוא כבר רואה גל לחצים להקלות מכיוון הרגולטורים, ואולי גם שינוי בהלך הרוח הציבורי, שהיה הרבה יותר מודע לתחרות בעשור שאחרי המחאה החברתית. כל זה עשוי להשתנות בתקופת המאבק בקורונה, שהוא סוג של מלחמה, כהגדרת אייזנרבג. "בתקופה של מלחמה, ובמיוחד מלחמה מהסוג הזה, שהביאה להרבה מאוד מובטלים ואנשים בחל"ת, השיקולים האלה בהחלט עלולים להישמט מנגד עיניו של הציבור הרחב וגם להיראות קטנוניים יחסית מול המוכר והידוע, כלומר החברות הגדולות. מה יותר יציב מהמונופול הגדול שנותן תעסוקה להרבה מאוד אנשים? מול זה תחרות יכולה להיתפס דווקא כמשהו מערער, שיוצר חוסר יציבות, שזה אולי הדבר האחרון שאנשים מרגישים שהם זקוקים לו כרגע".

"אז בהחלט יכול להיות שכל מיני יוזמות שבשגרה היו נזרקות מכל המדרגות על ידי רשות התחרות והגופים האחרים בממשלה, יקבלו עכשיו רוח גבית הרבה יותר גדולה, מתוך הרצון להעמיד את המשק על הרגליים". איזנברג מזכיר לדוגמה את יוזמת הקמעונאים שביקשו לנהל מו"מ משותף מול הממשלה - ואמנם זכתה לביקורת מצד רשות התחרות, "אבל היוזמות האלה ממשיכות לעלות, ולא נראה בהכרח שראינו את סוף העניין".

במקביל, אומר איזנברג, אנחנו עשויים לראות בקשות למיזוגים של חברות שנקלעו לקשיים (מה שמכונה "דוקטרינת הפירמה הכושלת"). בדרך כלל, הוא אומר, בקשות כאלה נתקלות ב"סקפטיות מצד הרשויות", כפי שקרה בבקשת המיזוג של גולן טלקום וסלקום לפני כשלוש שנים. "אבל עכשיו יש לנו מצב שבעצם כמעט כל הפירמות הן כושלות, ולא כל כך באשמתן. כולם בקשיים, וכולם יכולים להגיד 'תנו לנו להתמזג כפתרון לקשיים שלנו'".

"הממשלה צריכה להיות קשובה לסקטור העסקי וזה ברור. אבל לא בהכרח ברור לי שמיזוגים הם דווקא הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר. אתה צריך איזושהי הזרמה של סיוע ממשלתי לטווח קצר? בסדר גמור. הרי אנחנו כבר קצת יוצאים מהסגר, ואנחנו לא רוצה לחזור לעולם שבו פתאום עוד פעם בכל תחום יש חברה אחת שמשרתת אותנו. לטווח ארוך, זה עלול להיות רע מאוד".

אחת הביקורות שנשמעות על תוכניות החילוץ הממשלתיות בעולם היא שהן עוזרות יותר לעסקים הגדולים, שלרשותם עומדים עורכי דין, רואי חשבון ולוביסטים, שמסייעים להם להבטיח לעצמם נתח נגיד במיוחד מהסיוע. איזנברג מכיר את הביקורת הזאת, אבל מציע דווקא לא לתת לה להאפיל על התמונה הגדולה. "כדי שלא נחזור לעולם שבו נשארנו עם חברה סלולרית אחת, ורשת סופרים אחת, אז כן, צריך לעזור. וכאשר אנחנו עוזרים אנחנו יודעים שנעזור גם לאלה שלא מגיע להם. עוד לא נמצא הפטנט שמאפשר להעביר כסף רק בדיוק לאיפה שצריך ורק למי שבדיוק מגיע".

שינוי ההרגלים יחזק את המגמה

אם יש תחום אחד שבו הישראלים ערים לנושא ריכוזיות זהו תחום המזון. הרי אחד הגורמים שהביאו לפרוץ המחאה החברתית, ב-2011, היה מחיר הקוטג'. אז מה המשבר יעשה לתחום? האם למשל רשתות השיווק הגדולות יתחזקו עוד יותר?

"אני חושב שגם שם הכיוון יהיה יותר ריכוזי. ראינו גם את רמי לוי וגם את שופרסל מנסים לעבור למרכזים לוגיסטיים רובוטיים האלה, שהופכים את ליקוט המוצרים ואת כל החוויה של קניית מוצרי סופר באונליין להרבה יותר יעילה והרבה יותר משתלמת. אם המגמה הזאת תמשיך, וכרגע איך אפשר לחשוב שהיא לא תמשיך, זה בהחלט לא משחק לטובתן של הרשתות הקטנות".

המגמה הזאת, אומר איזנברג, תתחזק גם בגלל שינוי ההרגלים שלנו. "כולנו ישבנו בבית חודש וחצי ולא יצאנו, והתרגלנו להביא את הדברים אונליין. והרגלים שנוצרים סביר שימשיכו. חלק מהמנגנון הגדול שהפך את אמזון לכל כך כך דומיננטית בארה"ב זה השקעות אדירות, שרק חברה גדולה יכול לעשות, במערך לוגיסטי. סביר שאנחנו נתקדם לכיוון הזה גם כאן. ומי שיכול לעשות השקעות כאלה, לבנות את המערך הלוגיסטי, אלה לא הרשתות הקטנות. אלה לא המכולות הקטנות, שאמנם חוו עכשיו איזה רנסנס, וכולנו הלכנו אליהן כי הן היו ממש בשכונה. בטווח הארוך יותר כנראה שהכיוון הוא שהרשתות הגדולות הן אלה שירוויחו". 

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון