גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלונאים מבקשים היתר לפתיחת בריכות השחייה בשבועות

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "יש לקבל החלטות אמיצות ולפתוח את ענף המלונות" ● נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק: "אנשים לא יבואו למלון כדי להתבודד בחדר. המלונות יישארו סגורים עד 1 ביולי אם לא ייפתחו כעת"

פגישת יו"ר ההסתדרות עם נציגי המלונאים / צילום: דוברות ההסתדרות
פגישת יו"ר ההסתדרות עם נציגי המלונאים / צילום: דוברות ההסתדרות

האם בתוך שבועיים, בתזמון של חופשת שבועות, יוכלו בתי המלון בישראל לפתוח את שעריהם? כדי שזה יקרה, המלונות שואפים לקבל היתר לפתיחה של בריכות השחייה. היתר כזה, אם יתקבל דרך הקלה בהנחיות מצד משרד הבריאות, לא יונחת בדקה ה-99, והמלונאים שואפים שכבר בשבוע הבא הם יוכלו להחזיר עובדים מחל"ת ולהזמין סחורה מספקים. המלונאים שואפים להתניע את התעשייה בכפוף לנתוני תחלואת הקורונה המעודדים בישראל, כשהם רואים שתעשיות אחרות אט-אט מרימות את ראשן ומקבלות היתר לפתוח.

"הכי קל לא לעשות כלום", אומר ל"גלובס" יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "בכל הנוגע לענף המלונאות יש לקבל החלטות אמיצות ולפתוח את הענף. זה מגזר חשוב וגדול במשק, ואי-אפשר להשאיר אותו סגור. הכוונה היא לפתוח בהתאם להנחיות של משרד הבריאות ולאפשר לעשרות אלפי עובדים לחזור לעבודה".

בר-דוד נפגש היום (ג') עם ראשי התאחדות המלונות ועם בעלי המלונות והרשתות, בהם דוד פתאל בעלי רשת פתאל; ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל; איציק דיין, מבעלי מלונות אפריקה ישראל; אבי חורמרו, יו"ר קבוצת נקש; ואחרים. 

"לא דרישה דמיונית" 

"פתיחת הבריכות היא תנאי לפתיחת המלונות, וזו לא דרישה דמיונית אלא משהו שיכול לקרות", אומר ל"גלובס" רו"ח אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות. חייק לקח חלק היום בדיון שנערך במשרדי ההסתדרות.

מבחינת המלונאים, אם הם לא יקבלו היתר לפתוח בסוף חודש מאי, נקודת היציאה הבאה היא ב-1 ביולי. חודש יוני מטבעו הוא חודש חלש, ואין טעם מבחינתם להחזיר עובדים מהחל"ת. בינתיים עשרות אלפי העובדים בענף ועוד עשרות אלפי רבים בתעשיות הסובבות הוצאו לחל"ת, ורבים פוטרו.

"גם כדי לפתוח בסוף מאי יש למלונאים הוצאות גדולות, אבל אם ייפתח להם סוף השבוע של שבועות, זה משתלם, גם כשהם יודעים שאחרי הפתיחה הזו תהיה ירידה בביקוש ביוני ,והם ימשיכו לפעול", אומר חייק ל"גלובס".

עבור המדינה המשמעות היא לא רק התנעה של התעשייה שספגה הפסדים קשים אלא גם הפסקת תשלום דמי האבטלה לעשרות אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת. "אפשר וחייבים לפתור את העניין הזה", אומר חייק. "זה בריכות, זה חדרי אוכל וזה כלל השטחים הציבוריים. צריך לסכם איך מפעילים אותם. יש מדינות שבהן המלונות כבר נפתחים, ויש מדינות שלא, אבל אם המדינה נפתחת לאט-לאט, גם את הענף הזה אפשר לפתוח. יש מתווה של רגולציה שמיושם בעולם לגבי ניקיון החדרים והליך הצ'ק-אין, אבל ברור לנו שהציבור לא ירצה להגיע להיות בבידוד בבית המלון".

לדברי חייק, "כבר עכשיו אנחנו רואים עלייה בביקוש ובהזמנות לחג השבועות, אך אורחים רבים מתנים את ההזמנה בפתיחה של הבריכות, ואם זה לא יקרה, הם לא יגיעו". 

גם דוד פתאל, בעל השליטה ברשת מלונות פתאל, השמיע עמדה דומה: "הנושא הקריטי שמונח כרגע על השולחן והמפתח להנעת הענף, הוא קבלת אישור לפתיחת הבריכות וחדרי האוכל לקראת שבועות. אם לא יאשרו לנו את זה, התעשייה לא תתחיל לנוע, ורוב-רובם של המלונות יישארו סגורים. יש לנו כמות אדירה של עובדים שאפשר להחזיר למשק, וכבר עתה ברור שאם המלונות ייפתחו בשבועות, הם ימשיכו לעבוד ולרוץ גם בהמשך". 

ההנחיות יוגמשו? 

סוגיה אחרת שברורה לבתי המלון היא שהם תלויים בציבור הנופשים הישראלי, לפחות בשלב הראשון לשיקום הענף. בלי תיירות פנים התעשייה לא תוכל להתרומם. במקומות כמו אילת או ים המלח הנושא הזה מאתגר פחות, שכן רוב אורחי המלונות באזורים הללו הם תיירי הפנים, אבל בירושלים או תל-אביב למשל האתגר הוא שונה, משום שרוב האורחים במלונות הללו הם תיירים, ובשלב הקרוב תיירים לא יגיעו, לפחות כל עוד נדרש בידוד של 14 ימים ועד אשר ההנחיות יתירו את כניסת התושבים הלא ישראלים לישראל.

אם קצב ההדבקה בקורונה ימשיך בקו הנכון, ההנחיות הללו יוגמשו ויאפשרו גם לתעופה לחזור. בשלב ראשון התעופה תישען על הסכמים הדדיים בין ישראל ומדינות אחרות, כאשר הסכמים כאלה נרקמים למשל עם יוון. המלונאים הישראלים יחזרו להתחרות במוצר שהוא נופש מעבר לים במחיר זול יותר, ולכן כדי למשוך את הקהל הישראלי, נפתחה למלונאים בארץ הזדמנות-פז שתצטרך לבוא לא רק במחיר חופשה הוגן להתנעת התעשייה, אלא בעיקר בשירות, בתמורה בעד הכסף.

בימים שבשגרה המלונות בישראל גם יודעים שהקהל שיכול להתניע את התעשייה הוא הקהל המוסדי, ועדי העובדים וגם קיומם של כנסים. "ההסתדרות תסייע בהחזרת בתי המלון לפעול תחת 'התו הסגול' וברגולציה לטווח ארוך", אומר בר-דוד, שהדגיש כי מאות אלפי חברי ההסתדרות, דרך העמותות והאגודות, ייקראו לרכוש חדרים ולהתניע את הענף דרך תיירות פנים. "נפנה לכל ראשי האיגודים והוועדים להתחיל לתכנן כנסים, לרענן הזמנות ולתמוך בבתי המלון", אומר בר-דוד.

על הנחיצות בפתיחת בריכות שחייה אומר בר-דוד: "לא משתלם לפתוח בית מלון עם תפוסה של 20%. אנחנו ממתינים להתאמות בהנחיות שיאפשר להחזיר את העובדים שנמצאים בחל"ת. מהלך של החזרת עובדים מחל"ת מלווה בחשש גדול, ולכן אני פונה לממשלה שתקבל החלטות ולמשרד התיירות שיעזור לתעשייה לפתוח את שעריה".

נושא אחר שנידון היום התייחס לתלות בתיירות הפנים ולעובדה שמהמלונאים מצופה לערוך התאמת מחירים ושיפור בשירות כדי לזכות באמון הנופשים הישראלים. "אני אנחה את ראשי האיגודים, הוועדים, העובדים ומנהלי העמותות להתחיל לייצר הסכמים ולהזמין מראש חדרים, לצד עידוד רכישת מוצרים ישראליים", אמר בר-דוד למלונאים, "אך גם מכם אני דורש לשתף פעולה ולבוא לקראתנו. קדמו מחירים נוחים יותר וחבילות משולבות - זו מטרה משותפת לכולנו".  

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים