גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסיבה עוד תיגמר בבכי: סימני השאלה סביב חזרת הספורט הולכים ומתרבים

ארגוני הספורט דחפו, השרה התערבה והממשלה אישרה להחזיר את הליגות במתכונת מצומצמת ● אלא שסימני שאלה רבים מרחפים מעל הפתיחה המחודשת: האם יש טעם לקיים את המשחקים ללא קהל, כיצד יגיבו קבוצות שהזרים שלהן לא יחזרו ומה יקרה לכסף הגדול שמגיע מהטלוויזיה

אוהדי מכבי תל אביב באיצטדיון בלומפילד / צילום: אביחי טבק
אוהדי מכבי תל אביב באיצטדיון בלומפילד / צילום: אביחי טבק

ההצלחה להחזרת הספורט המקצועני לפעילות נראתה במבט ראשון כמו ניצחון, אבל כעת מתברר שלא מעט היו מעדיפים לוותר עליו. לא יהיו אוהדים ביציעים, הצפייה בטלוויזיה לא תהיה דומה לשום דבר שמזכיר אירוע ספורט, ומי יודע איך ייראו הביצועים של השחקנים אחרי שלושה חודשים ללא משחקים תחרותיים במגרש.

אבל אולי יותר גרוע מזה - החזרת הליגות באופן שבו הן יתקיימו תיצור הרבה מאוד סוגיות כלכליות ובעיות משפטיות. גם אחרי שיצליחו לסיים את העונה היא תתגלגל לבתי משפט, לבתי דין לעבודה וכו'. אל הבעיות הללו מצטרפות בעיות לו"ז שמדליקות עוד חיכוכים בין הליגות המקומיות למארגני המפעלים היבשתיים, כשכל מהם בטוח שהמפעל שלו הוא החשוב יותר ומנסה לדאוג לקיים אותו.

את הדוגמה הראשונה לכך שהחזרה לא עוברת בשקט קיבלנו השבוע: לפי פרסומים באנגליה, הפרמיירליג שצפויה לחזור לפעילות תידרש להחזיר לזכייני השידור כ-340 מיליון ליש"ט, למרות שהם ישדרו את המשחקים והליגה תתקיים.

למה? כי הזכיינים מבינים שהחזרת המשחקים לא באמת משחקת עבורם. המשחקים שייכנסו ללוח זמנים לחוץ יתקיימו בשעות בעייתיות ויגלשו לאמצע השבוע, חוויית הצפייה הטלוויזיונית בבית תיפגם בשל היעדר קהל ביציעים. ובאופן כללי, מוצר הפרימיום האנגלי הנוצץ שעליו משלמות רשתות טלוויזיה ברחבי העולם 3.1 מיליארד ליש"ט לעונה יהיה הכול חוץ מנוצץ.

גם בישראל אף אחד לא יודע בינתיים איך תתפתח הגזרה בין צ'רלטון לבין מינהלת ליגת העל בכדורגל. גם אם מינהלת הליגה משדרת בשיחות כלפי חוץ שיש לה ביטחון מלא שחוזה הטלוויזיה שלה הוא חזק כמו ברזל מבחינה משפטית - זה לא אומר שזאת הגישה של צ'רלטון.

לצ'רלטון, ואולי בצדק, עשויות להיות השגות על 126 מיליון שקל שעליהם התחייבו לעונה עבור זכויות השידור של הליגה הישראלית. ומשם והלאה זהו מדרון חלקלק בין זכיינים וליגות שבו לכל אחד יהיו השגות: ערוץ הספורט עם המשחק המרכזי בליגה בכדורגל ושידורי הליגה בכדורסל, ובעצם כמעט כל ערוץ טלוויזיה בעולם.

בעיות נוספות שהתבררו בימים האחרונים קשורות לעניינים חוזיים. למשל, במינהלת הליגה בכדורגל ניסו למצוא פיתרון לסוגיית החיילים, ויש כאלה לא מעט שמשחקים בליגה. ההנחיות של חזרה לפעילות דרשו מהשחקנים בליגה להיות בבידוד מוחלט - או שהם במסגרת הקבוצתית או שהם בבית. אבל מה לגבי החיילים שנדרשים להגיע לבסיס במסגרת השירות הצבאי. בצה"ל לא היו מוכנים לוותר, וכך אחרי לא מעט מלחמות הושג הסדר לפיו ההגעה של השחקנים-חיילים לבסיס תוגדר ככזו שעומדת בהנחיות הבידוד. החשיפה של השחקנים למקום נוסף היא לקיחת סיכון מחושב, שרק בדיעבד כמובן יתברר אם היה כדאי לקחת אותו.

והיו עוד בעיות שנוצרו, למשל עם החוזים של השחקנים. כמעט כולם חתומים על הסכמים מול הקבוצות עד 31 במאי, המועד הקבוע בחוזים שמשקף את סיום עונת הכדורגל - ממנה והלאה השחקנים כבר לא תחת חוזים. להארכת החוזה לתקופה נוספת, לא לגמרי ידועה, יש השלכות משפטיות.

הסיכון שבבחירה של מכבי ת"א

על כל אלו יש את ענייני הלו"ז. אולי הבעיה המרכזית בכל העניין של החזרה לפעילות. החשש הגדול ביותר של השחקנים הוא נושא הפציעות. אחרי שלושה חודשים ללא משחקים הם נדרשים לחזור לשיא של העונה, למשחקי ההכרעה. אין פה זמן לחזרה הדרגתית - החזרה היא ישר למשחקי אליפות, מאבקי ירידה, כאשר המשחקים צפויים להיות מהיום הראשון בקצב רצחני של שני משחקים בשבוע. אלו שבכו על החום של משחקים בסוף חודש מאי יצרכו להתרגל לשחק את כל חודש יולי. וכשיסיימו את העסק, בתקווה בריאים, תדפוק להם עונת 2020/21 בדלת.

מאחר שההחלטה אם ואיך לחזור לפעילות שונה ממדינה למדינה - נוצר עיוות בתוך היבשת. בהולנד ובצרפת למשל הוחלט לסיים את העונה, וכך ייווצר מצב מוזר שבו חלק מהשחקנים הבכירים בעולם ייראו את חבריהם משחקים בעוד שהם יישבו כחצי שנה ללא פעילות.

החזרה לפעילות שיצרה צפיפות בלוח הזמנים הציפה מחדש את המתחים בין הליגות המקומיות לבין המפעלים היבשתיים. מכבי ת"א בכדורסל שכבר מזמן רואה את הליגה בישראל כנטל הודיעה כי ההתנגשות בין ליגת העל למשחקי היורוליג לא מותירה לה ברירה אלא להעדיף את היורוליג. שם נמצאים האינטרסים הכלכליים שלה.

גם באופ"א מנסים למצוא פורמט לליגת האלופות, לדחוס אותו איכשהו בתוך הלוז הצפוף גם ככה של הליגות. אבל מאחר שכל מדינה חווה אחרת את משבר הקורונה זה לא כל כך פשוט.

למשל, ביורוליג לא כולם להוטים לחזור כמו מכבי ת"א ומכירים במציאות שחוותה אירופה בחודשים האחרונים. בראיון שנתן השבוע הג'נרל-מנג'ר של אנדולו אפס הטורקית, אלפר יילמז, הוא הזכיר שביורוליג משחקות קבוצות מ-10 מדינות שונות. לכל אחת מהן יש הנחיות שונות לגבי טיסות ולגבי חזרה לשגרה, ו"גם אם המצב בטורקיה עכשיו מבחינת כמות הנדבקים הוא יותר טוב, הרי שברוסיה (ממנה מגיעות צסק"א מוסקבה, חימקי וזניט) יש בכל יום יותר ויותר חולים".

כך שייתכן שהריצה של מכבי ת"א לשרוף עוד קצת את מה שנותר כאן ביחסים שלה מול הליגה המקומית, הייתה בחירה רעה ולא מודעת.

עורכי הדין מכינים את התביעות

העובדה שאין האחדה באירופה לגבי החזרה לפעילות מייצרת גם חוסר שוויון מבחינת התנאים להמשך העונה. למשל, הליגה הצרפתית בכדורגל הופסקה. אבל מה תעשה פאריז סן ז'רמן - תגיע למשחק רבע גמר ליגת האלופות שלה באוגוסט (המועד המתוכנן לחזרה) אחרי חמישה חודשים ללא משחקים?

ליון תגיע למשחק הגומלין שלה בשמינית הגמר בטורינו באוגוסט ללא פעילות של כמעט חצי שנה, מול יובנטוס שדווקא כן צפויה לחזור לליגה האיטלקית. "אולימפיק ליון מצרה על כך שאנו נאלצים להתמודד עם הכנה שונה מזו של יריבותינו באירופה, שרובן כבר חזרו לאימונים", מסר המועדון בהודעה לתקשורת, שכוונה כנגד ההחלטה של ראשי הליגה הצרפתית להפסיק את העונה.

וגם אם קבוצות יחזרו, מי יודע איזה קבוצות כדורסל יחזירו את הזרים מארצות הברית, איזה יוותרו, מי יחליט לסיים את העונה במינימום הוצאות ולהשאיר את העסק על מנת החמצן הדרושה בלבד.

העיוותים וחוסר השוויון הזה יעסיקו סוללות של עורכי דין חודשים ארוכים אחרי שהעונה הזאת תסתיים. כל אליפות, כל זכייה בתואר תהיה עם כוכבית.

וממבט על כל העסק כולו, יכול להיות שדילוג לעונת 2020/21 הייתה ההחלטה הטובה ביותר שהיה אפשר לקחת. 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות