גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עכשיו נראה מה הקורונה תעשה: מחירי הדירות עלו בקצב שנתי של 8%

מחירי הדירות שעלו בתקופת כהונתו של משה כחלון כשר האוצר, המשיכו לעלות ככל שחוסר הבהירות הפוליטי נמשך - וגם מחירי השכירות עלו איתם ● השאלה מה יקרה כשמשבר הקורונה יסתיים והערפל יתפזר, ויתברר שיש הרבה משקי בית שלא יוכלו לקנות דירה, וגם שכר הדירה יכביד עליהם

שלט עידוד שנתלה מחוץ לחלון דירה בארץ בצל הסגר בתקופת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שלט עידוד שנתלה מחוץ לחלון דירה בארץ בצל הסגר בתקופת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

1. מחירי הדירות: הפוליטיקה אשמה

שרי הממשלה החדשים שעתידים לטפל בתחום הדיור, יעקב ליצמן ואריה דרעי, אינם נחשבים לחסידים גדולים של מדיניות הדיור של שר האוצר היוצא, משה כחלון.

ללא כוונה העניקה להם הלמ"ס בסוף השבוע סיבה נוספת לנטוש את המדיניות הזו. צבר נתוני הדיור שפורסם על הרבעון הראשון של השנה, ערב השבעת הממשלה המיועדת, החזיר את קצב עליית מחירי הדירות ל-2015, השנה שבה פתח כחלון את כהונתו.
שלושת מדדי מחירי הדירות האחרונים הם הגבוהים ביותר מאז ינואר-פברואר בשנה שעברה. מדד זה נרשם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על פירוק הממשלה והליכה לבחירות שהחלו את הסאגה שעוברת כיום מדינת ישראל.

בסך-הכול בשלושת החודשים הללו, מדד מחירי הדירות עלה בכמעט 2%, מה שמגלם קצב שנתי של כמעט 8%, שליווה את החודשים הראשונים לכהונת כחלון. בנוסף, מחירי הדירות הממוצעים שנרכשו ברבעון הראשון של 2020 חצו לראשונה את רף ה-1.6 מיליון שקל.

למעשה, מאז החל נתניהו במסעות הבחירות האחרונים, בדצמבר 2018, מחירי הדירות עלו ב-4.5%. לפני הרכבת הממשלה הנוכחית קצב העליות גובר - וזו אינה הפתעה.כבר הוכח ממערכות הבחירות בעשור האחרון, כי אי יציבות פוליטית תורמת לעליות מחירים; 2019-2020 הן בראש ובראשונה שנות טלטלה פוליטית.

בימים כתיקונם ניתן היה לומר שקצב העליות הזה מחייב את הממשלה להפיק במהירות לקחים ולגבש תוכניות דיור חלופיות במהירות. כמו שהדברים נראים עכשיו, ספק גדול אם זה יקרה, אבל לפחות הקורונה הגיעה כדי להכניס את המשק לבוץ עמוק, שישפיע מן הסתם גם על שוק הנדל"ן.

הלמ"ס פרסמה לראשונה בשבוע שעבר נתונים על הדירות ב-16 הערים הגדולות, לפי מספרי חדרים, והממצאים יעניינו מאוד את שרי השיכון והפנים החדשים.

שיאנית העליות הייתה העיר בית שמש: מחירי הדירות הממוצעים בעיר זינקו בשנה שבין אפריל 2019 למרץ 2020 בכ-18%, ל-1.41 מיליון שקל, ובמיוחד מחירי הדירות של 5.5-6 חדרים, שבהם נרשמה עליית מחיר של כ-20% לממוצע של 1.65 מיליון שקל, מה שמראה כנראה על הצורך הגדול של תושבי העיר המתחרדת בדירות גדולות.

בעלייה ברוב המקומות

אחריה במדרג העליות רמת גן, שבה מחירי הדירות עלו ב-11.2% בשנה הזו, לרמה ממוצעת של 2.19 מיליון שקל. דירות 4.5-5 חדרים הן אלה שרשמו את ההתייקרות הגדולה ביותר - עם עליית מחיר של 12% ל-2.84 מיליון שקל בממוצע. ככל הנראה דירות חדשות או משופצות שנמכרו במסגרת התמ"א - העלו את רמת העסקאות.
עוד בלטו בעליות חולון ובת ים, שבכל אחת מהן התייקרו הדירות ב-10%.

מבין שלוש הערים הגדולות, בולטת ירושלים, עם עלייה של 8.3% במחיר במהלך השנה הנמדדת, ל-2.14 מיליון שקל בממוצע לדירה. בתל אביב נרשמה עלייה מתונה יותר של 3.4%.

בערים אחרות היו גם ירידות: באשקלון ובנתניה ירדו המחירים ב-3.2% וב-3.4% בהתאמה.

טיילת אשקלון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לא ברור כיצד ייראה המדד בחודש הבא, על רקע מיעוט העסקאות שנרשמות בשבועות האחרונים בגלל סגר הקורונה. בבריטניה, למשל, הוחלט שלא לפרסם את המדד הזה כלל עקב מיעוט עסקאות. למעשה, את התמונה האמיתית נוכל לגלות רק בסוף הרבעון השלישי.

בירידה מלאי הדירות שנמצאות בידי המשקיעים

2. שכר הדירה: בעלייה למרות המגפה

על פי נתוני הלמ"ס העדכניים מיום שישי האחרון, מחיר שכר דירה בישראל מגיע ל-4,029 שקל לחודש בממוצע. בשנה האחרונה מדד שירותי הדירות לבודק הסכמי שכירות חדשים ומתחדשים, עלה ב-2.3%; חצי מאותה עלייה, 1.2% נרשם בחודש מרץ האחרון, שבו פגשנו את הקורונה. האם יש בכך רמז לעתיד לבוא לשוק השכירות?

עד כה לא נדונו בהרחבה המשמעויות של המדיניות של כחלון, להרחיק משקיעים מהשוק, אבל שוק זה סובל מירידה של כ-23 אלף דירות, מזה כחמש שנים, בעקבות מכירת דירות אינטנסיבית של משקיעים, שכחלון החליט להילחם בהם, בעיקר באמצעות מיסוי - העלאת מס הרכישה על דירה שנייה.

ואולם דווקא בעת הקורונה, כשהביקושים לרכישת דירות צפויים לרדת בגלל היעדר יכולת, מה שאמור לעלות הוא שוק ההשכרה.

ברבעון הראשון של השנה חלה ירידה בקצב המכירות של דירות, אולי כי המשקיעים נוכחו לגלות כי מחירי הדירות שבו לעלות, ואולי כי הם צופים שהממשלה הקרובה תשנה את יחסה כלפיהם.

ברמת המאקרו, הירידה בהיצע טרם השפיעה על השוק, אולי משום שחלק ניכר מהדירות שנמכרו היו באזורי פריפריה שהוצפו בדירות להשכרה.

ואולם ברמות מקומיות מחירי השכירות ממשיכים לעלות, ועל פי הלמ"ס בשלוש השנים האחרונות שוכרי דירות נאלצו להוסיף אלפי שקלים בשנה לדמי השכירות שלהם. מנתוני הלמ"ס עולה כי באשקלון דמי השכירות עלו בתקופה זו בכ-18%, באשדוד בכ-14%, בתל אביב ובבת ים ב-10%.

בלמ"ס פרסמו גם בדיקה רבעונית של חוזי השכירות שנחתמו בין ינואר למרץ השנה, וגם היא העלתה ממצאים דומים - מגמת העלייה נמשכת. הנתונים מראים כי שכר הדירה בחוזים גבוה ב-3.3% בהשוואה לרבעון הראשון של 2019. באפריל נרשמה ירידה שולית.
ואגב, הסיפורים מחממי הלב ששמענו על משכירי דירות שהסכימו לוותר על שכר דירה של חודש, לדחות את התשלום או לתת הנחה, היו כנראה רק אנקדוטות. על פי בדיקה שערכו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עם כל הכבוד לסולידריות רק 3% מבעלי הדירות נתנו הנחה לשוכרים בעקבות משבר הקורונה.

"ההנחה הייתה שבאופן חריג, יהיו ירידות מחירים זמניות של שוכרים המצויים תחת חוזה שנתי, על מנת להקל על שוכרים שנפגעו כלכלית ומבקשים מבעלי הבית הקלות זמניות בשכר הדירה. ייתכן שזו הסיבה שמדד שכר הדירה רשם בחודש אפריל ירידה של כמה נקודות האחוז, אבל מדובר בירידה זניחה, בדיוק כמו כמות בעלי הדירות הנדיבים. 

גלגולו של מדד: הלמ"ס תפרסם מחירים ב-16 ערים

ביחד עם המדד פרסמה הלמ"ס לראשונה את מחירי הדירות ב-16 הערים הגדולות, וזאת בהתאם להמלצות הוועדה לשיפור נתוני הדיור, מלפני כשלוש שנים. הכוונה היא לפרסם עתה את המחירים האלה אחת לרבעון.

מדובר במחירים שמהווים למעשה ממוצעים פשוטים של מחירי העסקאות שבוצעו ברבעון האחרון.

הנתונים האלה באים כתחליף לסקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, שפורסמו עד 2017. השמאי פרסם ממוצעי דירות 4 חדרים ב-16 ערים, והפסיק בגלל לחץ מצד שר האוצר משה כחלון והלמ"ס - שטענו שריבוי הגורמים שמפרסמים מחירים מבלבל את הציבור.

יש להתייחס בזהירות לנתונים הללו, שכן מדובר בממוצעים פשוטים של מחירי העסקאות שבוצעו ברבעון האחרון בערים שונות, מה שהופך את מהימנותם תלויה מאוד בגודלי המדגמים השונים. כך, בחלק מסוגי הדירות שכלולים בסקירה, בוצעו כ-10 עסקאות ברבעון, ועל כן קשה להקיש מהן מסקנות מעמיקות מידי; במקומות כמו כפר סבא, בני ברק, ובת ים, בוצעו פחות מ-300 עסקאות ברבעון הראשון של השנה, שזה לא הרבה יחסית לערים גדולות; מצד שני, במקומות כמו אשקלון ובית שמש בוצעו הרבה עסקאות ברבעון הזה, למעלה מ-500 במספר ואולם נראה כי חלק ניכר מהן בוצעו בדירות חדשות (במסגרת מחיר למשתכן, אך לא רק), כך שאין הממצאים מבהירים, מה רמות המחירים האמיתיות בערים הללו. 

פרויקט בניה של יסודות צור בגבעת אברהם בית שמש / צילום: בר אל

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס