גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על ממתינה לאישור פתיחת קו לאיסטנבול לטובת הטסות מטען. האם זה יקרה?

חברת התעופה הגישה בקשה להפעיל טיסות מטען בקו ת"א-איסטנבול, והיא ממתינה לאישור רשויות התעופה בטורקיה ● אם הקו לטורקיה יאושר, הטיסות יבוצעו במטוסי דרימליינר – מטוסי הדגל שבהם אל על הצטיידה להטסת נוסעים ולא להטסת מטען

האם משבר הקורונה יוביל לפתיחת קווים היסטוריים של אל על לטורקיה? מדובר אומנם בטיסות מטען, אבל גם אלה לא הופעלו על-ידי אל על מאז שטיסות החברה לאיסטנבול הופסקו לפני יותר מעשור.

האתר Port2Port מפרסם כי אל על מתעתדת להשיק קו מטענים סדיר לטורקיה שיחל לפעול כבר ב-24 במאי. לפי הפרסום, החברה תפעיל שתי טיסות שבועיות בקו ת״א-איסטנבול עם מטוס דרימליינר.

הטיסות אמורות להוביל יצוא ויבוא מטורקיה, מה שכיום מבוצע בעיקר במטוסי טורקיש איירליינס. בימי השיא שלה הטיסה טורקיש 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול. מדובר בטיסות נוסעים, אולם מטען הוטס בבטן המטוס, כפי שקורה במרבית הטיסות בעולם.

טורקיש גם הפעילה קו מאיזמיר שאותו היא סגרה עוד לפני משבר הקורונה וטיסה נוספת אחת לשבוע שהובילה דגי מאכל מטורקיה לישראל. טורקיש אף שיבצה את הטיסות לישראל בלו"ז המתוכנן שלה לחזרה לפעילות מדורגת כבר בחודש יוני הקרוב.

באל על מציינים כי החברה אכן הגישה בקשה להפעיל טיסות מטען בקו תל-אביב-איסטנבול, אלא שהחברה ממתינה לאישור רשויות התעופה בטורקיה.

"אם אל על תקבל אישור, מדובר בשבירת המונופול הטורקי", אומר ל"גלובס" מומחה התעופה יוסי פישר. "מטוסי טורקיש איירליינס הטיסו כמויות גדולות של מטענים לפני פריצת מגיפת הקורונה ויש חברת מטענים טורקית בשם MNG המפעילה קו מטענים סדיר באמצעות מטוס ג'מבו 747/400 מטענים.

השאלה הגדולה היא האם הטורקים יאפשרו תחרות ישראלית בקו המטענים והאם גורמי הביטחון הישראליים יאפשרו למטוס אל על לטוס באופן קבוע בקו לאיסטנבול . לפני כחודש בשיא הקורונה היה אמור מטוס של ישראייר לצאת להחזיר סטודנטים ישראלים מאיסטנבול, אלא שלא ניתן אישור לאנשי ביטחון ישראלים ללוות את התהליך וישראייר נאלצו לבטל. נשיא טורקיה ארדואן העמיד מטוס טורקי להטיס את הסטודנטים לתל אביב בסיועו של ח"כ ד"ר אחמד טיבי".

פישר סבור שהצבת מטוסי דרימליינר כמטוסי מטען "משולה בעיני להפיכת לימוזינה מפוארת לרכב להסעות ילדים לבית הספר. לאל על היו מטוסים מתאימים בדיוק למטרה הזו. הג'מבו 747/400 שהיה והינו מטוס קלאסי למטענים והבואינג 777. אם פנייה של אל על לפיזור סיכונים על ידי הגדלת זרוע המטענים שלה הרי שהגיוני יהיה להצטייד במטוסי 777 משומשים שיש מאות מהם מקורקעים כעת לאור הירידה בביקוש לטיסות ארוכות. במחיר של דרימליינר אחד יוכלו לרכוש מספר מטוסי 777 משומשים".

בימים אלה, וכל עוד אל על עדיין רחוקה מהחזרת הטיסות המסחריות שלה, היא פעילה בעיקר בתחום הקרגו (מטען). ביום שישי האחרון לוח הטיסות של אל על כלל 13 מטוסים שהיו באוויר, וזאת במסגרת עסקה שעליה חתמה אל על לביצוע 60 טיסות מטען מהעיר וואהן בסין ללונדון פריז ובפרנקפורט - טיסות אלה עוצרות בישראל בדרך מסין לאירופה. הטיסות מבוצעות במטוסי דרימליינר, ובכל אחת מובילה אל על כ-25 טון של ציוד הומניטרי.

גם אם הקו לטורקיה יאושר, הטיסות יבוצעו במטוסי דרימליינר - מטוסי הדגל שבהם אל על הצטיידה להטסת נוסעים ולא להטסת מטען.

אל על גם הסבה מטוסי 777 לטובת הטסות מטען, כשבמקביל ריעננה את מטוסי ה-737 שהושבתו מאז תחילת משבר הקורונה. צי זה משמש לטיסות לאירופה, וכעת המטוסים ישמשו גם להטסות מטען.

לאחרונה פרסמה אל על כי הגיעה להסכמות על מכירה של שלושה מטוסי 737-800 בהיקף 76 מיליון דולר לחברה אמריקאית במתווה של מכירה וחכירה מחדש. העסקה תבוצע בכפוף לסיוע מהמדינה.

משבר הקורונה זימן לאל על כמה ציוני דרך היסטוריים ,בהם טיסה ישירה לאוסטרליה או טיסה ישירה ללימה שבפרו לשם השבת ישראלים. כעת נותר לראות האם השלטונות בטורקיה יאפשרו לאל על להפעיל הטסות מטען לאיסטנבול ויסמנו שיא נוסף בחסות המשבר.

עד כה התנועה מישראל לטורקיה ולהפך נעשית רק במטוסים של חברות תעופה טורקיות, כגון טורקיש איירליינס, פגסוס ואטלס שהספיקה לעצור את פעילותה. לחברות הישראליות אין אישור ביטחוני להפעיל טיסות נוסעים בקו, ולכן מכל התנועה של הנוסעים בקווים (80% מהנוסעים ממשיכים ליעדים אחרים) נהנות רק החברות הטורקיות. אולי בנוגע למטען החלוקה תהיה אחרת.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?