גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במועצת רמת הנגב קופצים על עגלת החדשנות: "רוצים את המובילאיי הבאה"

אחרי שהקימה את חוות האנרגיה הסולארית מהגדולות בארץ והגיעה להישגים חקלאיים כמו ביות פטריית הכמהין, במועצה אזורית רמת הנגב מקימים מרכז חדשנות לחקלאות בהשקעה ראשונית של 5 מיליון דולר ● איציק צור, מו"פ רמת הנגב: "תמיכת המדינה קטנה, אנחנו רוצים עצמאות כלכלית"

חדשנות ברמת הנגב / צילום: מ.א רמת הנגב
חדשנות ברמת הנגב / צילום: מ.א רמת הנגב

במועצה אזורית רמת הנגב, המועצה הגדולה בישראל, מודעים לכך שמודל החממות לא בהכרח נחשב להצלחה מסחררת, בטח לא בהיבט של החיבור לפריפריה, אבל הם דווקא חושבים שהוא יכול לעבוד היטב בכפר - במקום שבו החממה הטכנולוגית פוגשת בין היתר את החממה הפיזית, זו שמגדלים בה, בלב המדבר, גידולים חקלאיים בתנאים קשים.

השבוע הודיעה המועצה האזורית כי תקים מרכז חדשנות לטכנולוגיות חקלאיות (אגריטק). מרכז החדשנות יפעל במסגרת מרכז הניסויים לחקלאות מדברית "מו"פ רמת הנגב", שממוקם ליד אשלים. רמת הנגב היא המועצה האזורית הגדולה בארץ, שטחה עומד על כ-4.2 מיליון דונם (כ-22% משטח מדינת ישראל), ובתחומה מיוצרת תוצרת חקלאית בהיקף של כ-750 מיליון שקל בשנה.

חתימה על הסכם שיתוף פעולה להקמת מרכז חדשנות לתחומי האג-טק ברמת נגב  / צילום: מ.א רמת הנגב

מו"פ רמת הנגב הוא אחד מבין שישה מרכזי מחקר ופיתוח אזוריים שמאז שנות ה-70 עוסק במחקר שהמטרה שלו היא קידום החקלאות האזורית. אין מדובר במחקרים תיאורטיים ואקדמיים, אלא כאלה שתוצאותיהם עוברות באופן מיידי לחקלאים. כך למשל, לאור המחסור במים במדבר, כל משק מדברי יכול לדעת מה המיזוג האידיאלי בין מים מתוקים למליחים שיתאים לסוג הגידולים שלו.

המרכז החדש יוקם בהובלת חברת האחזקות וההשקעות אריאלי קפיטל (Arieli Capital) ובהשתתפות מועצת רמת הנגב ומשקיעים נוספים, ויתמקד בתחומי ההתמחות של האזור - חקלאות, חקלאות מדברית, חקלאות ימית, קנאביס ועוד. על פי הגדרתה, אריאלי קפיטל, "משקיעה בפלטפורמות חדשנות, האבים, אקסלרטורים, חברות מסחור אקדמיה וזרוע השקעות המאגדת בתוכה משרדים משפחתיים מהמובילים בארה''ב עם הון כולל של מאות מיליארדי דולרים".

את הקמתו של מרכז החדשנות יתכנן ויוביל "אילת טק סנטר" (ETC), גוף החדשנות שהקימה ומפעילה אריאלי קפיטל באילת. גוף זה הוא למעשה הזרוע הביצועית של החברה בישראל. ETC מפעילה באילת את "אילת האב" יחד עם עיריית אילת וגופים נוספים במטרה לפתח אקוסיסטם טכנולוגי בעיר. בנוסף מפעילה ETC באילת אקסלרטור יחד עם "מעוף טק" - גוף שמפעיל משרד הכלכלה באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לקידום תרבות של יזמות טכנולוגית באזורי עדיפות לאומיים.

משבר הקורונה חידד את החשיבות

בשלב הראשון של הפעילות ברמת הנגב יוקם אקסלרטור אגריטק שבמחזור הראשון שלו מתוכננים להשתתף בין חמישה לעשרה סטארט-אפים. ליזמים תוצע תמיכה כספית בהיקף של מיליוני שקלים, ליווי והדרכה של מומחים טכנולוגיים ועסקיים בתעשיית החקלאות והמזון, גישה למרכז המו"פ החקלאי של רמת הנגב, גישה לחברות מובילות בתעשיות המזון והחקלאות, השתתפות בתוכנית לפיתוח עסקי וגיוס השקעות ואפשרות לבצע ניסויים טכנולוגיים בשדות החקלאיים של רמת הנגב.

איציק צור, סמנכ"ל פיתוח כלכלי במפעלי רמת נגב, הסביר את המוטיבציה להקמת המרכז החדש בכך שבמו"פ רמת הנגב מבקשים לחזק את עצמאותם הכלכלית. "זה מתבקש במציאות שבה היקפי התמיכות הולכים ומתמעטים. הרעיון הוא לקחת את הידע הנצבר ואת הניסיון במחקר יישומי חקלאי ולהעמיד אותו לטובת פלטפורמה של חדשנות. החלום הוא שמכאן נצמיח מיזמים מצליחים, ושמרמת הנגב ייצאו הווייז והמובילאיי הבאים של עולם האגריטק", אמר.

הקמת החממה היא מהלך שמשתלב עם כמה מגמות מעניינות שעוברות על שוק הטכנולוגיה בארץ ובעולם, כמו הניסיון לצאת ממרכזי הערים הגדולות והיקרות לפריפריה, והעיסוק ב"תעשייה 4.0", מושג שמתאר את התהליך שבו טכנולוגיות עילית פוגשות את הטכנולוגיות המסורתיות, כמו למשל בחקלאות ובתעשייה. אלו משדרגות ומייעלות את פסי הייצור ותנובת השדות, למשל באמצעות ניטור על ידי חיישנים מתקדמים והפקת תובנות באמצעות כלים של בינה מלאכותית.

בשנתיים האחרונות העניין באגריטק הלך וגדל, וגם משבר הקורונה תורם לכך מכיוון שהוא חידד את מגבלות שרשראות האספקה הקיימות ואת האתגרים הנערמים לנוכח הצורך להאכיל מיליארדי בני אדם ההולכים ומצטופפים בערים. הדרך לשם, מתגבשת ההכרה, עוברת במידה רבה דרך טכנולוגיות העילית.

עובדים עם גופי מזון בכל העולם

רשות החדשנות שפועלת במסגרת משרד הכלכלה מקדמת גם היא את התפיסות הללו. ההכרזה על הקמת מרכז החדשנות ברמת הנגב, מגיעה חמישה חודשים לאחר שרשות החדשנות הודיעה על כוונתה להשקיע כ-80 מיליון שקל בפריפריה. בדצמבר 2019 הודיעה הרשות כי בחרה בשלושה זכיינים להקמת שלוש חממות הייטק חדשות בפריפריה בתחומים קנאביס רפואי, קלינטק, אגריטק, תעשייה 4.0 ופלסטיק. החממות אלה יוקמו בירוחם, בכרמיאל ובמועצת בני שמעון. ETC לא ניגשה למכרז במסגרת זו אך לדבריה היא צפויה לגשת למכרז של הרשות כבר בסיבוב הבא.

מעבר לבחירה בתחום ההתמחות וליציאה לפריפריה, דומה הרעיון שבבסיס הקמת חממת החדשנות ברמת הנגב לשינויים שמבצעת רשות החדשנות בפעילות החממות שלה עצמה. ברשות הבינו כי החממות שהוקמו בעבר בפריפריה היו מנותקות מהפעילות האזורית ולכן החברות שפעלו בהן לא נשארו לפעול בפריפריה. לכן, פועלת הרשות להביא לכך שהחממות החדשות יפעלו באופן הדוק עם גורמים ונכסים באזור כמו מפעלים, מוסדות אקדמיים ויזמים מקומיים. כך תפעל גם חממת החדשנות של רמת הנגב בצמוד לגוף תעשייתי פעיל - במסגרת גוף המו"פ של המועצה שהוקם ב-1981 ושתחת ידיו יצאו פיתוחים חקלאיים פורצי דרך.

אור חביב, שותף וראש תחום חדשנות באריאלי קפיטל, הסביר מה הייחוד של מו"פ רמת הנגב. "מדובר באחד הגופים הכי ותיקים בתחום בישראל, בטח באגריטק, אבל אין אקוסיסטם אמיתי סביבו ותוכנית להצמחת חברות אגריטק, וזו הדרך שלהם להיכנס בפעם הראשונה באופן מסודר ומאורגן לעולם הזה ולהקים פלטפורמה משמעותית אליה הם מביאים את כל הנכסים שבאמתחתם".

"זה לא שחקן קטן, אלא גוף שמביא את חבילת נכסי החקלאות הכי גדולה שיש במדינת ישראל. המרכז מוביל חקלאות פורצת דרך בתנאים קשים בצורה מוצלחת ומגוונת. יש בו הרבה סוגי תוצרים כמו ירקות, וגם חקלאות ימית, עם חוות דגי המאכל הגדולה בישראל, ומעבדות אלמוגים. כמות הקניין הרוחני (IP) במרכז אדירה כי הם מנהלים המון שיתופי פעולה והמחרים שלהם כוללים פחות או יותר את כל גופי האקדמיה והמחקר המשמעותיים ביותר במדינה".

חביב מציין עוד שלא מדובר רק במחקר אלא גם יכולת מסחור שמגיעה ל-750 מיליון שקל בשנה. "צריך לראות את המקום לא רק כמרכז פיתוח, אלא כגוף תעשייתי שעובד עם גופי מזון וחקלאות באסיה, סין, ארה"ב ואירופה. המטרה היא שבעזרת הטכנולוגיות שיפותחו במקום הם יוכלו לממש את הנכסים הקיימים שלהם, שכעת ממומשים רק במסחר הרגיל, ולא בעולמות המסחר החדשים". לסטארט-אפים מציעה החממה, "גישה למעבדות, שטחים חקלאיים וציוד חקלאי, וליווי תהליך מסחור".

החברות שמחפשים ברמת הנגב, אומר חביב, הן חברות סביב סבב גיוס A, "שנמצאות רגע לפני כניסה לשוק, עם צוות, עם IP, השקעה ראשונה, ואבטיפוס של מוצר שהם רוצים להתחבר לפיילוט. החממה מצדה תבקש סביב 10% ממניות החברה".

מצד רמת הנגב קידמו את הפרויקט ראש המועצה ערן דורון. קודם לכן פעל דורון בתחום האנרגיות המתחדשות וניהל את המכרז להקמת מרכז כוח סולארי באזור היישוב אשלים שבשטח המועצה באחד מן הפרויקטים הגדולים מסוגו בישראל.

ערן דורון, ראש מועצה אזורית רמת הנגב / צילום: מ.א רמת הנגב

בשיחה עם "גלובס" הסביר ערן היכן פוגשת החדשנות את החקלאות במדבר היום ומה היא מצפה לקבל מהטכנולוגיה בעתיד ומודה כי בהתחלה היה סקפטי. "לקח זמן עד שנעתרתי לחיבור הזה מכיוון שהפוטנציאל הכלכלי של חממות לא תמיד גדול. אחרי שהבאנו למדבר גידולים שמעולם לא היו בו, הבאנו גידולים מדבריים לרמת היעילות והתנובה הכי טובות בעולם, ואפילו היינו הראשונים שהצליחו לביית כמהין מדברי, עכשיו אנחנו רוצים לעלות כיתה, ולחבר את ההייטק לכל הידע שצברנו ב-50 שנה". 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה