גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסטארט-אפ שאומר למנהלים מתי הם יוזמים יותר מדי ישיבות

חברת קסיופיאה, שמנתחת דפוסי תקשורת בארגונים, התמקדה עד הקורונה באיתור הטרדות מיניות והתנהגויות לא נאותות אחרות ● עכשיו, היא מתאימה את עצמה לזמנים ורוצה לעזור למנהלים לנהל טוב יותר מרחוק

שירן ירוסלבסקי מייסדת שותפה ומנכ”לית קסיופיאה / צילום: באדיבות קסיופיאה
שירן ירוסלבסקי מייסדת שותפה ומנכ”לית קסיופיאה / צילום: באדיבות קסיופיאה

בעיצומו של משבר הקורונה, בשלב שבו ארגונים עברו באבחה אחת לעבודה מרחוק, החליטו מייסדי הסטארט-אפ קסיופיאה לעצור, לחשב מסלול מחדש, ולהיעזר בטכנולוגיה שפיתחו עד כה במשרדי הקמפוס של גוגל, Google for startups כדי לתת מענה מהיר לצרכים המשתנים של שוק העבודה. נקודת המוצא שהובילה להחלטה הזאת הייתה ההבנה שהשינוי אינו זמני. כך, מסטארט-אפ שנועד להתריע על בעיות ארגוניות, ובמיוחד על הפליה ועל הטרדות מיניות, עברה קסיופיאה להתמקד במציאת פתרונות לאתגרי העבודה מרחוק. 

בשיחה עם "גלובס", ממשרדה הנוכחי בסן פרנסיסקו, ארה"ב, מספרת שירן ירוסלבסקי, מייסדת שותפה ומנכ"לית בקסיופיאה, על השינוי המהיר, על זיהוי הצורך ועל הפתרונות.

"קסיופיאה מנתחת דפוסי תקשורת ומצביעה על התנהגויות ומגמות בארגונים", אומרת ירוסלבסקי. "עד פרוץ הקורונה התרכזנו יותר בסיוע לארגונים לאתר התנהגויות בעייתיות ולא אתיות, כמו הטרדות מיניות, התעמרות, הפליה וכיו"ב. עבדנו עם לקוחות ברחבי העולם - בעיקר חברות הייטק, אבל לא רק איתן, ולפני חמישה חודשים עברתי לסן פרנסיסקו כדי להיות קרובה יותר ללקוחות המקומיים. ואז הגיעה מגפת הקורונה שבחודשים האחרונים שינתה הכול וטלטלה את עולם העבודה.

מה עובדים ומנהלים חושבים על עבודה מרחוק

"הלקוחות ביקשו שנעזור להם"

ירוסלבסקי, שמקדמת את הפעילות בסן פרנסיסקו בעוד שני שותפיה ממשיכים לפעול מקמפוס גוגל, אומרת ששניים מלקוחות החברה סיפרו שהמעבר לעבודה מרחוק הקשה על המנהלים. "הם פנו אלינו וסיפרו שכל המעבר לעבודה מרחוק הקשה מאוד על המנהלים, שרובם לא היו רגילים לנהל אנשים מרחוק. הם פנו אלינו כדי שנעזור להם לגשר על הפער שנוצר. זה גלגל הרבה שיחות ושיח חדש עם לקוחות שונים, מה שגרם לנו לשנות את הכיוון. הצלחנו להגיב יחסית מהר, ולשחרר מוצר שמתבסס על אותה הטכנולוגיה, ועוזר למנהלים לנהל טוב יותר את הצוותים שלהם, ובעיקר לתמוך במצבי ניהול מרחוק. המוצר שלנו מסייע לשפר דינמיקה בצוות ולייצר תחושת שייכות".

איך בחינת דפוסי התקשורת מתבצעת? האם אין בכך חשש לחדירה לפרטיות?
"אנחנו לא מסתכלים על תוכן של טקסט, אלא יותר על מתי הוא נשלח, לדוגמה, ואז מציגים את המידע ברמת הצוות. לא נגיד, 'X שלח מייל ל-Y בשתיים בלילה', אבל כן נשים לב לכך שיש בצוות הרבה מיילים שנשלחים מחוץ לשעות העבודה. אנחנו נציג זאת ברמת הטרנדים. הרעיון הוא שאנשים ירגישו בנוח עם המערכת, שמטרתה לעזור למנהלים ולעובדים לשפר את העבודה".

אילו התראות מופיעות בדוח? הן מותאמות לכל חברה באופן ספציפי?
"האתגר הניהולי הראשון שאנחנו נותנים לו מענה הוא אותו שינוי בשוק העבודה שהקורונה האיצה. השוק הזה הופך לגמיש ודינמי יותר. אין לי ספק שאחרי הקורונה שוק העבודה לא יחזור להיות מה שהכרנו לפניה, אלא ייווצר כאן משהו חדש.

"בסקר שערכה חברת גיטלב בקרב ארגונים, 86% מהמשיבים אמרו שהם מאמינים שעבודה מרחוק היא העתיד. 62% השיבו שהם היו שוקלים לעזוב לחברה אחרת כדי לעבוד מרחוק. אני חושבת שהעולם שאחרי הקורונה יהיה גמיש יותר, מה שיפתח הרבה יותר דלתות גם לעובדים וגם למעסיקים.

"בפרספקטיבה שלי, כמי שמדברת עם הרבה מנהלי משאבי אנוש, בעיקר בארה"ב, אני רואה שרבים חשבו שעבודה מהבית תהיה לא יעילה ואולי אפילו הרסנית במובן של התרבות הארגונית. אבל בפועל, בעקבות הקורונה, חברות נערכו טכנולוגית, וגם מבחינה פסיכולוגית הוסר חסם ורבות מהן מדווחות על יותר יעילות, וגם חלק ניכר מהעובדים עצמם מעדיף היום להישאר ולעבוד מהבית לפחות חלק מהשבוע, גם אחרי שאפשר יהיה לחזור למשרד".

למרות ההתלהבות ההדדית של מעסיקים ועובדים, הניסיון של ירוסלבסקי מראה שמדובר בתהליך לא פשוט לכל הצדדים. 

באילו אתגרי ניהול אתם נתקלים עכשיו?
"אנחנו מזהים שבעולם העבודה החדש, למנהלים הרבה יותר קשה לקבל תמונת מצב טובה לגבי הדינמיקה בצוות - איך העובדים מרגישים ומה הצרכים שלהם. הם לא רואים את זה, ובמקביל גם העובדים חוששים לשתף את הצרכים שלהם.

"בסקר שערכנו, 77% מהמנהלים השיבו שקשה להם יותר לנהל את העובדים מרחוק. מהצד של העובדים, אנחנו רואים שלפרקטיקות של עבודה גמישה יש הרבה יתרונות, אבל מצד שני היא גם מציפה קשיים. למשל, ראינו ש-66% מהעובדים מרחוק, סובלים מתופעות של בדידות, קושי בשיתוף פעולה בתוך הצוות, אפילו איזון בית-עבודה, ובעיות מוטיבציה.

"הדבר המרכזי שגילנו הוא שהמעבר לעבודה מהבית פגע בתחושת השייכות, דבר שהעידו עליו יותר משליש מהעובדים שהשתתפו. זה מאפיין שחוצה חברות ותחומים. מצד שני, טמונה כאן גם הזדמנות - התקשורת ממילא וירטואלית, כך שיש לטכנולוגיה מקום לצמצם את הפערים. כאן אנחנו נכנסים לתמונה וזה מה שאנחנו עושים - מאפשרים למנהלים לקבל תמונת מצב שכוללת תובנות פרקטיות לגבי העובדים ורווחתם.

"אחד הדברים שעלו הוא שחברות מדברות על עומס בתקשורת (over communication). עובדים רבים העידו על כך שדווקא עם המעבר לעבודה מהבית, הלו"ז שלהם הפך לעמוס בכל כך הרבה משימות, שיחות וישיבות, שהם לא מספיקים לעמוד בו".

"נעזור למנהל להגיע לאיזון"

לקושי הזה מבקשת קסיופיאה לתת מענה. "אם נוצר מצב חדש, יש מקום ליצור איזון חדש", אומרת ירוסלבסקי, ומדגישה שהמוצר שהם מציעים מתאים עצמו לצורכי הצוות הספציפי. "ראינו למשל בסקר ש-44% מהמנהלים מדווחים על עלייה במספר הפגישות. 71% דיווחו על פער של יותר מ-5 שעות מפגש ביום, ביחס למה שהיה לפני הקורונה והעבודה מרחוק, ו-34% מהעובדים טענו שפגישות העבודה בעבודה מרחוק פוגעות בפרודוקטיביות שלהם.

"הוספנו פיצ'ר שמתריע כאשר מספר הפגישות בצוות עולה באופן משמעותי. למשל, אם יש עלייה של 20% בפגישות של הצוות, אנחנו מציפים את זה למנהל וממליצים לו להעלות את זה בישיבת הצוות הבאה, ולשאול את העובדים אם אכן הם מרגישים שיש עומס. אם כן, יש לבדוק על מה אפשר לוותר, ומה פחות אפקטיבי. אנחנו נעזור למנהל להגיע לאיזון.

"דוגמה אחרת היא בחינת קבוצות מסוימות בתוך החברה - למשל עובדים שהם הורים, שזו אחת הקבוצות הכי רלוונטיות בעת האחרונה, או קבוצה של עובדים חדשים שנקלטו לא מזמן, שכדאי לבחון איך הם מצליחים להשתלב בתוך הצוותים שלהם בתנאים אלה. אנחנו נבחן את הדפוסים כדי לעזור למנהל לעזור להם".

השינוי שעשיתם בחברה היה רק טכנולוגי, או שמדובר בשינוי שהצריך גם התמחויות אחרות?
"הטכנולוגיה היא אותה הטכנולוגיה - כזו שמזהה ומנתחת דפוסים. את השינוי וההתאמה עשינו בממשק שהמשתמשים רואים, נעזרנו ביועצים אחרים, התייעצנו יותר עם מנהלות משאבי אנוש. צריך לזכור שאת כל זה עשינו בכלום זמן. הגבנו מהר מאוד - הוצאנו גרסה מוקדמת במרץ, קיבלנו עליה פידבקים מלקוחות ובהמשך שיפרנו אותה. אנחנו שלושה מייסדים, ובעצמנו עובדים מרחוק. מה גם שאת הצרכים אני מכירה מניסיוני שלי - ניהלתי צוותים מרחוק במשך כמה שנים".

האם תחזרו בעתיד לפעילות המקורית שלכם?
"כרגע אנחנו מתמקדים במצב החדש ובסיוע לארגונים בעבודה מרחוק. זיהינו שזה אתגר גדול שרלוונטי להרבה מאוד חברות. בכל מקרה, יש לכך קשר גם למה שעשינו במקור - הכול נועד לייצר סביבת עבודה מיטבית לעובדים". 

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש