גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה מנסות לחזור לשגרה, אך האם הנוסעים מוכנים?

קבוצת טיסות סודיות, בעלת יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, ערכה סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו ● איך תיראה החזרה לשגרה מצד הנוסעים, והאם הם מוכנים לטוס עם מסכה בכלל?

מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס
מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס

בשעה שחברות התעופה מתכננות את לו"ז החזרה שלהן לישראל וממנה, הגיע הזמן לבדוק האם הנוסעים הישראלים נכונים לחדש את הטיסות לחו"ל מבחינתם. ב-2019 מספר הנוסעים הישראלים לחו"ל עמד על כ-4.5 מיליון - מחציתם טסו יותר מפעם אחת - המספר הזה, כבר ברור שלא יחזור על עצמו ב-2020 אבל מעניין לבחון כיצד הנוסעים חוו את משבר הקורונה מנקודת מבטם. בדיוק לשם כך, ערך אתר טיסות סודיות, בעל יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו.

ראשית עם המבט קדימה - 50% מהנשאלים העריכו כי בשנה שקרובה הם יטוסו פחות לעומת השנה הקודמת. כ-32% העריכו שצפי הטיסות שלהם לא ישתנה ביחס לשנה קודמת ולעומתם 18% העריכו שהם יטוסו יותר. לשאלה כמה נסיעות פרטיות מתכננים הנוסעים ב-12 החודשים הבאים, השיבו 35% כי הם מתכננים שתי נסיעות, 20.5% מתכננים נסיעה אחת - שיעור דומה מתכננים שלוש נסיעות. 9% לא מתכננים כל נסיעה פרטית לשנה הקרובה והשאר מתכננים ארבע טיסות או יותר.

 

פילוח תדירות הנסיעות הפרטיות של הנשאלים ב-2019 מגלה כי 25% מתוכם טסו פעמיים במהלך השנה החולפת ו-25% נוספים טסו שלוש פעמים. כ-15% טסו ארבע פעמים לאורך השנה - ושיעור דומה טסו פעם אחת. השאר לא טסו כלל (4%) או שטסו יותר מחמש פעמים.

הטיסות בעולם שאחרי הקורונה ייראו אחרת. נושא הגשת המזון ישתנה ויבוטל בטיסות רבות, הנוסעים יעברו בדיקות חום, יצהירו על בריאות, תהליך טרום הטיסה יהיו אוטומטי ככל האפשר והחובה לעטות מסכה כבר הוכרזה על-ידי חברות תעופה רבות. עד כמה לנוסעים מפריע נושא המסכה? לשאלה כמה שעות היית מוכן לטוס עם מסכה השיבו 35% מהנוסעים שיסכימו לעטות מסכה ללא הגבלת זמן, 27% מוכנים לכך בטיסה של עד חמש שעות, כ-22% יסתפקו בטיסה של עד שעתיים בהתניה של עטיית מסכה וכ-16% לא מוכנים לטוס עם מסכה.

סוגיה אחרת שהנוסעים חוו על בשרם, או למען הדיוק בכיסם היא החזר הכספים על טיסות שבוטלו ביוזמת חברות התעופה (בהתאם להנחיות של מדינות). נזכיר, חוק התעופה (חוק טיבי) קובע כי במקרה של ביטול טיסה הנוסעים זכאים להחזר כספם. החוק גם קובע פיצוי בהתאם למרחק הטיסה (פיצוי שנע בין 1,300 לכ-3,100 שקל). תזכיר לחוק שממתין להצבעה של הכנסת אחרי שעבר אישור ממשלה מבקש להקשיח את החוק עבור הצרכנים - ועדיין הוא מחייב את ההשבה של כספם במקרה של ביטול טיסה. כיום החוק קובע החזר בטווח של 21 ימים ובנוסח המעודכן פרק הזמן הזה יוארך ל-90 ימים.

אלא שחוק לחוד ומציאות לחוד. רבים מהנוסעים לא קיבלו את כספם גם כאשר התקופה הזו כבר חלפה. אל על עצמה הצהירה כי היא מחזיקה ביותר ממיליארד שקל בקופתה, כספים שהיא אמורה להשיב לצרכנים על טיסות שבוטלו. השבה זו, לפי החברה תוכל להתאפשר רק אם היא תקבל סיוע במתווה של הלוואה בערבות מדינה. הסיוע הזה בינתיים לא מגיע לאור מחלוקות עם הבנקים המלווים, והנוסעים הפכו לבני ערובה בהקשר הזה. אל על לא לבד - כנגד שורה של חברות תעופה זרות הוגשו לאחרונה בקשות להכרה בתביעה כייצוגית בטענה שהן לא מחזירות לצרכנים את כספם אלא רק מציעות אלטרנטיבה של שובר למימוש עתידי.

גם מהסקר עולה שרבים לא קיבלו את כספם: 41% מהנשאלים בסקר השיבו שלא קיבלו החזר על טיסה שבוטלה, שיעור זהה השיב שקיבל החזר וכ-18% השיבו כי קיבלו החזר חלקי. כמחצית מהנשאלים השיבו כי הם הזמינו חופשה שהם נאלצו לשנות בעקבות הקורונה - 41% ביטלו את החופשה ו-9% דחו אותה.

 

למשוואה של ההחזרים הכספיים ובגלל נכנסים גם סוכני הנסיעות - במקרה של טיסה שהוזמנה דרך סוכן נסיעות, הדרך להחזר אמורה להיות קלה יותר - נסייג ונציין שבמקרים רבים הסוכנים "נפלו בין הכיסאות" בנושא הזה משום שהם לא יכלו להשיב לנוסעים כספים שלא הוחזרו להם על-ידי חברות התעופה. צינור העברת הכספים מהסוכנים לחברות התעופה עובר דרך מסלקת הכספים של ארגון התעופה יאט"א. נוסעים שהזמינו דרך סוכני נסיעות ציפו לפישוט ההליך הבירוקרטי. רבים מהם גם יצאו מנקודת הנחה שעל הסוכנים, שלהם הם שילמו את הכסף לדאוג להחזר ולא משנה אם יש לו כיסוי. זה לא תמיד עזר, מצד שני, בקרב מי שהזמין דרך חברת בינלאומית (בזירת האונליין), שאין לה נציגות בישראל, היו שסיפרו כי נתקלו בקשיים לא רק בהחזר על כספם, אלא לקבל שירות כלל בנושא הזה. ביום שאחרי הקורונה, האם ההרגלים הצרכניים ובחירת הערוצים להזמנת טיסה ישתנו?

השאלה שעליה התבקשו הנשאלים להשיב היא האם הם יזמינו את הטיסה הבאה שלהם מהערוץ שדרכו היו רגילים להזמין - וכאן הפגיעה הגדולה היא בסוכני הנסיעות: 73% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכן בחברת תיירות ישראלית, 37% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכנות אינטרנטית בינלאומית. 86% מהנוסעים השיבו שימשיכו להזמין ישירות באתרים של חברות התעופה, 67% השיבו שימשיכו להזמין בסוכנות אינטרנטית ישראל ו-80% ימשיכו לפרגן לסוכן נסיעות אישי.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוחות חברות הנדל"ן מגלים כמה הן שילמו על מבצעי המימון לרוכשי הדירות

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

גל תקיפות בלבנון: חיל האוויר תקף יעדים של חיזבאללה

מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר