גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה מנסות לחזור לשגרה, אך האם הנוסעים מוכנים?

קבוצת טיסות סודיות, בעלת יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, ערכה סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו ● איך תיראה החזרה לשגרה מצד הנוסעים, והאם הם מוכנים לטוס עם מסכה בכלל?

מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס
מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס

בשעה שחברות התעופה מתכננות את לו"ז החזרה שלהן לישראל וממנה, הגיע הזמן לבדוק האם הנוסעים הישראלים נכונים לחדש את הטיסות לחו"ל מבחינתם. ב-2019 מספר הנוסעים הישראלים לחו"ל עמד על כ-4.5 מיליון - מחציתם טסו יותר מפעם אחת - המספר הזה, כבר ברור שלא יחזור על עצמו ב-2020 אבל מעניין לבחון כיצד הנוסעים חוו את משבר הקורונה מנקודת מבטם. בדיוק לשם כך, ערך אתר טיסות סודיות, בעל יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו.

ראשית עם המבט קדימה - 50% מהנשאלים העריכו כי בשנה שקרובה הם יטוסו פחות לעומת השנה הקודמת. כ-32% העריכו שצפי הטיסות שלהם לא ישתנה ביחס לשנה קודמת ולעומתם 18% העריכו שהם יטוסו יותר. לשאלה כמה נסיעות פרטיות מתכננים הנוסעים ב-12 החודשים הבאים, השיבו 35% כי הם מתכננים שתי נסיעות, 20.5% מתכננים נסיעה אחת - שיעור דומה מתכננים שלוש נסיעות. 9% לא מתכננים כל נסיעה פרטית לשנה הקרובה והשאר מתכננים ארבע טיסות או יותר.

 

פילוח תדירות הנסיעות הפרטיות של הנשאלים ב-2019 מגלה כי 25% מתוכם טסו פעמיים במהלך השנה החולפת ו-25% נוספים טסו שלוש פעמים. כ-15% טסו ארבע פעמים לאורך השנה - ושיעור דומה טסו פעם אחת. השאר לא טסו כלל (4%) או שטסו יותר מחמש פעמים.

הטיסות בעולם שאחרי הקורונה ייראו אחרת. נושא הגשת המזון ישתנה ויבוטל בטיסות רבות, הנוסעים יעברו בדיקות חום, יצהירו על בריאות, תהליך טרום הטיסה יהיו אוטומטי ככל האפשר והחובה לעטות מסכה כבר הוכרזה על-ידי חברות תעופה רבות. עד כמה לנוסעים מפריע נושא המסכה? לשאלה כמה שעות היית מוכן לטוס עם מסכה השיבו 35% מהנוסעים שיסכימו לעטות מסכה ללא הגבלת זמן, 27% מוכנים לכך בטיסה של עד חמש שעות, כ-22% יסתפקו בטיסה של עד שעתיים בהתניה של עטיית מסכה וכ-16% לא מוכנים לטוס עם מסכה.

סוגיה אחרת שהנוסעים חוו על בשרם, או למען הדיוק בכיסם היא החזר הכספים על טיסות שבוטלו ביוזמת חברות התעופה (בהתאם להנחיות של מדינות). נזכיר, חוק התעופה (חוק טיבי) קובע כי במקרה של ביטול טיסה הנוסעים זכאים להחזר כספם. החוק גם קובע פיצוי בהתאם למרחק הטיסה (פיצוי שנע בין 1,300 לכ-3,100 שקל). תזכיר לחוק שממתין להצבעה של הכנסת אחרי שעבר אישור ממשלה מבקש להקשיח את החוק עבור הצרכנים - ועדיין הוא מחייב את ההשבה של כספם במקרה של ביטול טיסה. כיום החוק קובע החזר בטווח של 21 ימים ובנוסח המעודכן פרק הזמן הזה יוארך ל-90 ימים.

אלא שחוק לחוד ומציאות לחוד. רבים מהנוסעים לא קיבלו את כספם גם כאשר התקופה הזו כבר חלפה. אל על עצמה הצהירה כי היא מחזיקה ביותר ממיליארד שקל בקופתה, כספים שהיא אמורה להשיב לצרכנים על טיסות שבוטלו. השבה זו, לפי החברה תוכל להתאפשר רק אם היא תקבל סיוע במתווה של הלוואה בערבות מדינה. הסיוע הזה בינתיים לא מגיע לאור מחלוקות עם הבנקים המלווים, והנוסעים הפכו לבני ערובה בהקשר הזה. אל על לא לבד - כנגד שורה של חברות תעופה זרות הוגשו לאחרונה בקשות להכרה בתביעה כייצוגית בטענה שהן לא מחזירות לצרכנים את כספם אלא רק מציעות אלטרנטיבה של שובר למימוש עתידי.

גם מהסקר עולה שרבים לא קיבלו את כספם: 41% מהנשאלים בסקר השיבו שלא קיבלו החזר על טיסה שבוטלה, שיעור זהה השיב שקיבל החזר וכ-18% השיבו כי קיבלו החזר חלקי. כמחצית מהנשאלים השיבו כי הם הזמינו חופשה שהם נאלצו לשנות בעקבות הקורונה - 41% ביטלו את החופשה ו-9% דחו אותה.

 

למשוואה של ההחזרים הכספיים ובגלל נכנסים גם סוכני הנסיעות - במקרה של טיסה שהוזמנה דרך סוכן נסיעות, הדרך להחזר אמורה להיות קלה יותר - נסייג ונציין שבמקרים רבים הסוכנים "נפלו בין הכיסאות" בנושא הזה משום שהם לא יכלו להשיב לנוסעים כספים שלא הוחזרו להם על-ידי חברות התעופה. צינור העברת הכספים מהסוכנים לחברות התעופה עובר דרך מסלקת הכספים של ארגון התעופה יאט"א. נוסעים שהזמינו דרך סוכני נסיעות ציפו לפישוט ההליך הבירוקרטי. רבים מהם גם יצאו מנקודת הנחה שעל הסוכנים, שלהם הם שילמו את הכסף לדאוג להחזר ולא משנה אם יש לו כיסוי. זה לא תמיד עזר, מצד שני, בקרב מי שהזמין דרך חברת בינלאומית (בזירת האונליין), שאין לה נציגות בישראל, היו שסיפרו כי נתקלו בקשיים לא רק בהחזר על כספם, אלא לקבל שירות כלל בנושא הזה. ביום שאחרי הקורונה, האם ההרגלים הצרכניים ובחירת הערוצים להזמנת טיסה ישתנו?

השאלה שעליה התבקשו הנשאלים להשיב היא האם הם יזמינו את הטיסה הבאה שלהם מהערוץ שדרכו היו רגילים להזמין - וכאן הפגיעה הגדולה היא בסוכני הנסיעות: 73% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכן בחברת תיירות ישראלית, 37% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכנות אינטרנטית בינלאומית. 86% מהנוסעים השיבו שימשיכו להזמין ישירות באתרים של חברות התעופה, 67% השיבו שימשיכו להזמין בסוכנות אינטרנטית ישראל ו-80% ימשיכו לפרגן לסוכן נסיעות אישי.

עוד כתבות

ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא / רויטרס

חברת הפינטק הסינית אנט בוחנת הנפקה לפי שווי של 200 מיליארד דולר

אנט, שהקים יו"ר עליבאבא ג'ק מא, תצא בהנפקה ראשונית בבורסה של הונג קונג ● תמכור עד 10% ממניותיה בהנפקה, כך לפי דיווח מעבר לים

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מתניעה מחדש: אמזון חוזרת למכור סחורה לישראל בתעריפי שילוח זולים יותר

בתחילת מרץ, עם התפשטות מגפת הקורונה, הופסקו המשלוחים מאמזון ארה״ב ואירופה לישראל; לפני חודשיים הוחזרו המשלוחים בעלויות משלוח שהפכו את הקנייה לבלתי משתלמת ● אולם גם כעת, כנראה שתידרשו לחפש בפינצטה מוצרים עם מחירי שילוח אטרקטיביים

אהוד ברק, יו"ר אינטרקיור / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קרן וקסנר: אהוד ברק קיבל מאיתנו 2.3 מיליון דולר

הקרן פרסמה היום הודעה בנוגע למהות העסקתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כיועץ בין השנים 2004-2006 ● לפי הקרן, היא שילמה לברק עבור שני מחקרים, אחד בנושא מנהיגות והשני בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני ● המחקר בנושא הסכסוך נכתב על פני 267 עמודים. המחקר בנושא מנהיגות לא הושלם

פרופ' מארק בליית / צילום: (c) Courtesy of Open Society Foundation

הוא חזה את עליית טראמפ ואת הברקזיט. הוא חושב שהקפיטליזם מת והוא בעיקר יודע למה כולם כל כך כועסים

איך ההסבר על ‘ביל גייטס שנכנס לבר' קשור לקורונה ולג'ורג' פלויד? פרופ' בליית משוכנע שהוא יודע מה השתבש בשיטה ואיך אפשר לתקן אותה ● בראיון פוקח עיניים ל־G הוא מתריע: הכעס בעולם יגיע לנקודת רתיחה - אלא אם כן מנהיגים יגלו סוף־סוף קצת אומץ פוליטי ● האזינו

איור: מורן ברק

דיור מוגן מדי? אפס ביקורים, אפס יציאות, אפס קורונה

"חודשיים לא יצאנו מהדירה, היינו אסירים בכלוב של זהב" ● עד לפני המגפה היו רשתות הדיור המוגן היוקרתי בוננזה נדל"נית ● כעת, אחרי העוצר, הפטרנליזם והבדידות, מניותיהן בצניחה ובני הגיל השלישי כבר לא בטוחים שזה הפתרון עבורם ● רשתות הדיור המוגן: "לדיירים אצלנו היה הרבה יותר קל מאשר לחבריהם בבית"

צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

ממשלת גרמניה אישרה מסירת צוללת רביעית מתקדמת למצרים

מדובר בחלק מעסקה שכבר נחתמה בעבר, אך כעת אושרה מסירת הצוללת, למרות מעורבותה לכאורה של קהיר במלחמה בתימן בין המורדים במימון איראן לבין כוחות בתמיכת סעודיה ומצרים

עורך דינו של רה"מ נתניהו, עמית חדד, ועורך דינו לשעבר מיכה פטמן  / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

כולם היו סנגוריו של רה"מ - והמחיר כבד

מאז מות עו"ד יעקב וינרוט, החליף ראש הממשלה יותר מעשרה סנגורים • בין היתר, על רקע ענייני שכר טרחה ולאור סירוב ועדת ההיתרים לאפשר לו לקבל מימון להגנתו • את המחיר משלמים לא רק הסנגורים שלא קיבלו שכר טרחה, אלא הציבור כולו שמוסדותיו מותקפים ע"י נתניהו

מלון ליר סנס. "יצרנו חבילות חדשות לכלות וחתנים"  / צילום: סימפלקס 360

"יולי היה יכול להיות פיצוץ, אבל המצב קטטוני": המלונות בפרברים מחפשים מודל עסקי חדש

מצליינים לסדנאות רוחניות, מאנשי הייטק לזוגות מתחתנים: המלונות שנפתחו במקומות שמחוץ לאתרי התיירות המרכזיים היו מלכתחילה צריכים להתאמץ יותר, ובעקבות הקורונה הם צריכים למצוא אפיקים חדשים לגמרי

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט; נטפליקס הובילה את הנאסד"ק לשיא כל הזמנים

תוצאות הניסוי של גיליאד מראים שהסיכון למוות בקרב חולים בנגיף הופחת בכ-62% בהשוואה לטיפול הסטנדרטי ● מספר מקרי הקורונה המאומתים בעולם הכפיל את עצמו בששת השבועות האחרונים ויו"ר ארגון הבריאות העולמי ציין כי "ניתן להשתלט על הווירוס, אך ברוב העולם הוא אינו תחת שליטה אלא מתחזק"

הפגנה ליד הפסל של מרטין לות'ר קינג ביום ציון שחרור העבדות / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

למה המצב מדאיג ומתי המחאה תגיע לכאן: שלוש דעות על המהומות בארה"ב

מותו של ג'ורג' פלויד הצית גל מחאות רחב ברחבי ארה"ב והדיון הציבורי בסוגיה עדיין מתנהל ● האם הגזענות מתדלקת את ההפגנות ברחוב, מתי המחאה תגיע אלינו ולמה המצב בארה"ב מדאיג ● פרויקט מיוחד

אלון מאסק מנכ"ל טסלה / צילום: רויטרס

אינטל מאבדת את הבכורה והשפים שעושים הסבה מקצועית: השבוע בהייטק

למה טסלה, אנבידיה ולמונייד מסמלות על בועה בתעשיית ההייטק ● מה הבעיה בבוטקאמפס, ומה אפל חשפה על הפרקטיקות הפסולות של לינקדאין ● מה קרה השבוע בהייטק

מנהטן / צילום: שאטרסטוק

הקורונה מרוקנת את מנהטן, ושכר הדירה ברובע הניו יורקי נופל

שוק השכירות במנהטן מתחיל להראות סימני מצוקה על רקע עזיבה רחבה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בניו יורק ● שיעור הדירות הריקות ברובע בחודש יוני זינק לשיא של כל הזמנים ● שכר הדירה החציוני צנח ב-6.6% ל-3,242 דולר, הירידה הראשונה במחירי השכירות בשנה וחצי האחרונות

פרופ' סיגל סדצקי / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד הבריאות משנה את הכללים: פחות אנשים יידרשו בבידוד

על פי הכללים החדשים, תיערך הבחנה בין מי שבא במגע עם חולה קורונה מאומת בעל תסמיני מחלה לבין מי שבא במגע עם חולה שלא פיתח תסמינים ● התוצאה: פחות אנשים יידרשו בבידוד

קוטג' במבשרת ציון / צילום: יח"צ

עסקת השבוע: הנחה של 400 אלף שקל על כניסה מיידית במבשרת ציון

המשא ומתן על הנכס התחיל במחיר מבוקש של 4.7 מיליון שקל והסתיים ב-4.3 מיליון שקל ● "תוך 10 ימים המשפחה הרוכשת כבר נכנסה לבית"

בניין קשת / צילום: תמר מצפי, גלובס

בעקבות הצניחה בהכנסות, קשת נערכת לצמצום של 15% בהוצאות

"נתוני מאי יוני מחייבים אותנו להסתכל נכוחה ובפיקחון על המצב", אומר ל"גלובס" בכיר בערוץ ● בנוסף, בוחנת החברה הקפאת הפקות חדשות המתוכננות ל-2021 ● בחברות המדיה טוענים: "הטלוויזיה היא הנפגעת הפחות משמעותית בענף"

אלי אלעזרא, הבעלים ויו"ר אלבר / צילום: רמי זרנגר

פרשת אלבר: אלי אלעזרא לא יוביל זמנית את דירקטוריון הכשרה ביטוח

אלעזרא הינו יו"ר ובעלי הכשרה ביטוח ● את מקומו ימלא לבינתיים הדירקטור יצחק קאול ● המהלך קורה בעקבות הודעת הפרקליטות על הגשת כתב אישום כנגדו בכפוף לשימוע, בגין חלקו לכאורה בפרשת הייבוא העקיף באלבר ● בסביבת החברה מבהירים: אלעזרא לא עוזב את תפקידו

קורט יוליין, מנכ"ל ברליץ העולמי / צילום: יח"צ

קורונה שפה קשה: אי אפשר לטוס, אבל אנשים עדיין רוצים ללמוד שפות

בראיון ל"גלובס" מספר מנכ"ל ביה"ס הגדול בעולם ללימודי שפות קורט יוליין על האירוע ששינה את האופן שבו הם מלמדים ועל המזל שהיה להם בזכות הטכנולוגיה ● הוא משיב על שאלה קרדינלית הרבה יותר: מי בכלל צריך ללמוד שפה זרה כשאי אפשר לטוס

משרדי לייטריקס. תפחית השנה בגיוס הג'וניורים (למצולמים אין קשר לכתבה) / צילום: איל יצהר, גלובס

ה"בוטקאמפים" של ההייטק עדיין מלאים. אבל איפה כולם יעבדו?

בכל שנה צעירים חסרי ניסיון ממלאים את ה"בוטקאמפים" - קורסים לתכנות - בשאיפה להשתלב בהייטק ● עובדים מנוסים פוטרו או הוצאו לחל"ת עקב המשבר, מה שמשנה את פני התעשייה • רונן ניר מויולה ונצ'רס: "השקעת משאבי המדינה בחינוך טכנולוגי, מייצרת ג'וניורים שלא ישתלבו בתעשייה"

הנשיא טראמפ עומד ברקע פסלי ראשי הנשיאים של ארה"ב, של הר ראשמור המפורסם / צילום: Alex Brandon, Associated Press

דונלד טראמפ נגד "האספסוף הזועם"

לנוכח סקרים מזעזעים, נשיא ארה"ב מגייס את קודמיו המתים למסע הבחירות שלו ● הוא מבטיח להציל אותם מידי "השמאל הפשיסטי" הזומם למחוק את ההיסטוריה ● האם זה יעזור לו? ספק

הכוח הגדול של העסקים הקטנים / איור: חן ליבמן

דווקא בעת משבר: הכוח הגדול של העסקים הקטנים

חדשנות, יצירתיות ותעוזה יכולות לסייע לעסקים קטנים לצלוח את משבר הקורונה ואפילו לצאת ממנו מחוזקים ● כך תעשו את זה נכון