גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יום ירושלים של ההאקרים": מתקפת סייבר רחבה על אתרים בישראל

מתקפת האקרים על אתרי אינטרנט ישראליים לרגל "יום אלקודס" ● אתרים הוחשכו, ובמקומם הופיעו כתובות נאצה ● לדברי בעז דולב, מנכ"ל קלירסקיי, מקור הפריצה הוא ככל הנראה בקבוצות האקרים של חמאס בעזה, ולא באיראן ● כך תיזהרו מאתרים חשודים ומה ממליצים במערך הסייבר?

המסך של האתר הפרוץ של בית גבריאל / עיבוד: צילום מסך, גלובס
המסך של האתר הפרוץ של בית גבריאל / עיבוד: צילום מסך, גלובס

איראן או חמאס? בשעת כתיבת שורות אלה לא ברור עדיין מי עומד מאחורי הגל האחרון של מתקפת סייבר, שפגע במאות או אלפי אתרים ישראליים. זאת במסגרת מתקפת הסייבר השנתית שנערכת תחת הכותרת אופ-ג'רוזלם (#OPJerusalem) ויום ירושלים האיראני. המתקפה, שנועדה לנסות להשחיר את ישראל ולייצר הד תקשורתי, החלה בסביבות ה-14 במאי וצפויה להימשך עד מחר, 22 במאי.

בגל מתקפת הסייבר שהחל בשעות הבוקר, במקום התוכן הרגיל באתרים שהושחתו, הוצגו סיסמאות נאצה נגד ישראל וסרטון וידאו, שבו נראה שידור כביכול ממצלמות רשת המכוונות לערי ישראל, ולאחריו מתקפת טילים. עם תחילת המתקפה בשעות הבוקר נפל החשד על האיראנים, אך בשעות הצהריים דיווחו מומחי אבטחת מידע, בהם מנכ"ל חברת הסייבר קלירסקיי בעז דולב, כי ככל הנראה מדובר בקבוצות של חמאס בעזה שאחראיות למתקפה. במערך הסייבר הלאומי לא התייחסו למקור המתקפה ולמספר הגופים או האתרים שנפגעו.

בחלק מהמקרים, בפני גולשים שהגיעו לאתר נגוע קפצה חלונית שביקשה אישור להפעיל את מצלמת המחשב. לחיצה על כפתור האישור היתה עלולה להעניק לתוקפים גישה למצלמה.

האתרים שנפגעו היו לקוחות של חברת האחסון Upress. שפרסמה הודעת הרגעה ללקוחותיה ובה נאמר כי החברה זיהתה את פרצת האבטחה דרכה חדרו ההאקרים וכי החברה עובדת בשיתוף פעולה עם מערך הסייבר, כדי לבצע חקירת אבטחה ולטפל בכל האתרים". החברה ציינה כי "האתרים והמידע מגובים במערכי הגיבוי של החברה.

"ככלל, עיקר המטרה של קבוצות אלה הוא לייצר הד תקשורתי, ליצור בהלה ופחד באמצעות דימויים וסיסמאות מתלהמים. אמנם אין מדובר במתקפות מתוחכמות, ומדי שנה הצלחתן מוגבלת ומצומצמת, אך ההישענות המוגברת על טכנולוגיה בעקבות משבר הקורונה יצרה משטח תקיפה רחב, אשר עלול להיות מנוצל גם הוא על-ידי האקרים, ולכן על גופים להיות ערוכים כתמיד לכל תרחיש", הסביר לביא שטוקהמר, מנהל המרכז הארצי לניהול אירועי סייבר במערך הסייבר הלאומי.

האתר הפרוץ של בית גבריאל / צילום: צילום מסך

"הפגיעה: באתרים פרטיים, לא בתשתיות מדינה"

מתקפות מסוג זה מתרחשות מזה שנים וגורמות לנזק זניח למערכות והן מסתכמות לרוב בלא יותר ממאמץ של יחסי ציבור למאבק בישראל. השנה, המתקפה מגיעה על רקע התחממות בזירת הסייבר בין ישראל לאיראן לאחר שורת מתקפות הדדיות שאירעה בחודשים האחרונים וששיאה מתקפה נגד תשתיות קריטיות. בישראל הותקפו מתקני מים ובתגובה באיראן הותקף נמל מרכזי. לפני כחצי שנה אף הותקפו חשבונות בנק של כמה מיליוני אזרחים איראנים בצעד חריג, שלא זכה להבלטה על ידי השלטונות האיראנים. במקביל אירעה שורת מתקפות בזירה המקומית יותר. חמאס דיווח על פריצה לקבוצות הוואטספ שלו, ואילו דובר צה"ל התריע מפני ניסיונות מתוחכמים יחסית של שליחת הודעות פיתוי לחיילים.

בשנה האחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז בכמה הזדמנויות על מצב ביטחוני חריג ולפי הערכות היה מדובר בין היתר במתקפות סייבר.

לדברי שרון נימירובסקי, מייסד חברת הסייבר White Hat, "בניגוד לרוב המתקפות הקודמות שבהן הושחתו פני האתרים באופן זמני ובלתי מזיק, הפעם נוסף להשחתה, התוקפים גם דאגו לשבש את מסדי הנתונים של האתרים הללו".

מאוחר יותר עדכן מערך הסייבר הלאומי כי "מחקירה ראשונית של האירוע, מדובר בפגיעה שטחית באתרי אינטרנט של גופים פרטיים בישראל שנעשתה באמצעות חברת אחסון אחת המארחת את אותם אתרים. המערך ממשיך לסייע לטיפול באירוע. מערך הסייבר הלאומי התריע לפני שבוע על צפי להשחתות אתרים שייעשו במטרה ליצור הד ולהפיץ מסרי תעמולה לרגל יום ירושלים האיראני, כפי שנעשה מדי שנה בתאריך זה. המערך ממליץ לבעלי אתרי אינטרנט להתקשר עם חברות אחסון של אתרים שמשתמשים ברמת אבטחה נאותה על פי המלצות המערך. יודגש כי מדובר בפגיעה באתרים פרטיים וכי לא נגרם נזק לתשתיות מדינה. מקור המתקפה בבדיקה". 

כך תיזהרו

מערך הסייבר פרסם שורה של המלצות לציבור על-מנת להיזהר בעת הגלישה:

■ אין לפתוח קישורים או להוריד קבצים שהתקבלו בדוא"ל מגורם שאינו רשמי או מוכר או שאמינותו מוטלת בספק, בפרט קבצים ואפליקציות העוסקים בנושאי הקורונה.

■ אין למסור מידע אישי כגון סיסמאות או פרטי חשבון, ואין להשיב להודעות המבקשות פרטים מסוג זה, גם אם נראה כי נשלחו מגורם מוכר.

■ מומלץ להוריד אפליקציות ויישומיים רק מחנויות מקוונות רשמיות.

■ הקפדה על סיסמאות חזקות (14 תווים לפחות, שילוב אותיות, מספרים וסימנים מיוחדים). 

■ הטמעת אימות דו-שלבית ואף רב-שלבית בגישה לדוא"ל ובמיוחד ברשתות חברתיות - למשל שילוב סיסמה עם קוד שמתקבל ממסרון.

■ מומלץ לוודא קיום של שלושה העתקי גיבוי בלתי תלויים.

■ מומלץ לוודא הטמעת עדכוני האבטחה העדכניים ביותר בכל המערכות.

■ לא לפתוח דוא"ל משולחים שלא מכירים, ובמיוחד לא לפתוח צרופות מגורם שאינו מוכר, לא למסור פרטים מזהים בדוא"ל או בטלפון, ולא ללחוץ על קישורים לא מוכרים. כל אלה יכולים להיות הודעות דיוג שעם פתיחתן ידביקו את המחשב בתוכנת נוזקה.

■ בזמן גלישה לאתרים לא להתפתות ללחוץ על קישורים שמציעים הצעות כגון מוצר נחשק, פרס כספי וכו', או שמציעות מידע אודות וירוס קורונה.

■ בתקופה זו מומלץ לא לבצע שינויים משמעותיים בסביבת הייצור כגון שדרוג, הכנסה של ציוד תקשורת חדש וכו'.

■ במקרה של אירוע סייבר, ניתן לדווח למערך הסייבר הלאומי בחיוג מקוצר חינם 119.

המלצות והנחיות נוספות - באתר מערך הסייבר הלאומי: cyber.gov.il

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים