גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכסוך בכלל ביטוח, הקשרים עם אייל לפידות ותיק השקעות של מיליארדים: ניר ארקין יוצא מהצללים

בגיל 34, ניר ארקין, בנו של המשקיע מורי ארקין, נחשף כאיש עסקים עצמאי ● המייל שנשלח למנהלי ההשקעות הבולטים במשק, מערכת היחסים עם אייל לפידות והקרב מול הרגולטור בכלל ביטוח ● המקורבים טוענים שמדובר בצעיר רעב ומוכשר, אבל יש גם מי שמסתייג ● חשיפת "גלובס"

ניר ארקין / צילום: אופיר גפקוביץ
ניר ארקין / צילום: אופיר גפקוביץ

לפני כחמש שנים נחתה בתיבות המייל של מנהלי ההשקעות הגדולים בישראל הודעה לא שגרתית. "שלום, אני ניר ארקין, הבן של מורי ארקין ויש לי כל מיני רעיונות לשיתופי פעולה", נכתב שם. הגוף המוסדי הראשון שנענה היה חברת הביטוח הפניקס אז בניהולו של אייל לפידות. זמן לא רב לאחר בהובלת רועי יקיר (מנהל ההשקעות של הפניקס בזמנו וכיום, המשנה למנכ"ל שיכון ובינוי) וניר ארקין, הושקה קרן של 60 מיליון דולר, בשיתוף פעולה בין משפחת ארקין לבין הפניקס.

מאז ביצעה הקרן מספר השקעות מוצלחות (שאליהן נחזור בהמשך) וסללה את ההמשך להקמת קרן נוספת באותו מודל. אבל היא בעיקר נתנה לארקין הצעיר את ההכשר שלו חיכה. לימים יחזרו אותן הדמויות להשקיע יחד בחברת הביטוח כלל, במתכונת קצת אחרת.

בשבועיים האחרונים עומדים בעלי מניות בכלל ביטוח במרכזה של סערה ציבורית לאחר שניסיון הדחה של המנכ"ל יורם נוה הוליד שורה של טענות על התנהלות בעייתית כביכול של בעלי מניות מרכזיים בחברה.

האם בעל מניות בחברה ללא גרעין שליטה הוא רק טרמפיסט? | רון שטיין, דעה

בפרונט של הסכסוך אולי עומדים היו"ר המדיח (דני נוה) והמנכ"ל אולם עד מהרה נגררו לקלחת גם בעלי מניות - אלפרד אקירוב, אייל לפידות וניר ארקין. לטענת המנכ"ל - לפידות ואקירוב ניסו לקדם אינטרסים עסקיים זרים מולו ומשלא צלחו הפעילו על היו"ר לחצים להדחתו, כשאליהם מצטרף גם ארקין. הסאגה רחוקה מלהסתיים, שופט העליון בדימוס, יורם דנציגר מונה כדי לבדוק את הטענות, הממונה על שוק ההון הזהיר את בעלי המניות ובינתיים חילופי ההאשמות נמשכים.

הגם שהמניות בכלל ביטוח אינן רשומות על שמו אלא על שם אביו, הטענות כאילו ניסה להדיח את מנכ"ל כלל ביטוח (ואף היה זה שנקב בשם של מחליף אפשרי - רונן אגסי, סמנכ"ל בכיר בבנק לאומי, כאשר ממש באותו השם נקב גם אייל לפידות) הציבו בחזית את ניר ארקין (34) בשורה אחת עם שועלי קרבות ותיקים כמו לפידות ואלפרד אקירוב והסיטו את הזרקור לפעילותו בשוק ההון.

ניר (מימין), מורי ואיתי ארקין, ארקין אחזקות / צילום: אופיר גפקוביץ

האבא מתמקד בביומד, ניר נכנס לשוק ההון

בשנת 2004 מכר מורי ארקין, כיום בן 68, את חברת אגיס לפריגו ב-820 מיליון דולר באקזיט שיהפוך אותו לימים לאחד מהמשקיעים הגדולים והעשירים בישראל. מאז ביצעה משפחת ארקין שורה של השקעות בשוק הישראלי, הייתה חלק מגרעין השליטה בבזק והיא שותפה לשורה של מיזמים בתחום הביומד. בתחילת 2014 קיבל הבן הבכור ניר את המושכות לנהל את השקעות המשפחה והוביל כאמור גם את ההשקעה המדוברת בכלל ביטוח.

עד אז ניהלה משפחת ארקין "אסטרטגיה מאוד אופורטוניסטית", מספר מקורב לחברה. "מה שמגיע ומתאים - עושים. זו הייתה גישה פאסיבית להשקעות". ארקין הצעיר חשב שיש פער בין המומחיות, הידע והמוניטין של מורי ארקין, לבין הפורטפוליו הקטן והחליט לעלות להתקפה.

את ניצני התחרותיות היו אפשר לזהות עוד קודם אצל ארקין הבן שבצעירותו היה אלוף ישראל לנוער בסקווש לכל הגילאים. בצבא היה ספורטאי מצטיין. הוא שירת בוינגייט בבה"ד 8, שם גם הכיר את אשתו מיכל, היום מטפלת זוגית ומשפחתית. לזוג שני ילדים.

משם המשיך ארקין ללימודי משפטים ומינהל עסקים במרכז הבינתחומי, שבסיומם התמחה בפירמת עורכי הדין "שיבולת". מכאן הדרך לניהול חברת ההשקעות המשפחתית הייתה קצרה והוא החליף בתפקיד את מנחם ענבר. סקווש הוא כבר לא משחק אבל כדורגל כן. הוא חולק את האהבה המשפחתית לספורט עם אחיו איתי, לשעבר שוער הפועל רמת גן והיום מי שעובד לצידו בארקין אחזקות. האהבה לספורט אגב, הולידה רומן משפחתי קצר גם כבעלים של קבוצת כדורגל (אותה הפועל רמת גן) ממנה נפרדו לאחר שנתיים בלבד לאחר אירוע של אלימות קשה במגרש.

בחמש השנים האחרונות מנהל ניר ארקין את זרוע ההשקעות המשפחתית אולם בשעה שנטייתו של האב הייתה לכיוון השקעות בתחום הביומד, היה זה הבן שהוביל בצורה אגרסיבית יותר לא רק את הגידול בתחום הליבה, אלא גם את ההשקעות בשוק ההון. בשנת 2019 הוא צירף אליו את יניב כהן, מנהל השקעות מוסדי מוערך שהגיע מהפניקס - שם ניהל את השקעות העמיתים תחת המנכ"ל לפידות - על מנת שזה ינהל את הזרוע הפיננסית.

זמן לא רב לאחר מכן הגיעה ההזדמנות הראשונה להשקעה משמעותית - אדוארדו אלשטיין, הבעלים של אי.די.בי נאלץ להיפרד בהדרגה מאחזקותיו בחברת כלל ביטוח. משפחת ארקין רכשה 5% מהמניות בתמורה ל-150 מיליון שקל ובהמשך מימשה אופציה ל-3% נוספים. בעלי מניות נוספים שהצטרפו בעת ההיא היו אלפרד אקירוב (5%) ואייל לפידות (5%) אחד השכירים העשירים והכוחניים במשק הישראלי שבאותה עת דילג מניהול הפניקס לניהול שיכון ובינוי, תוך שהוא מנסה לקפוץ גם לליגה של בעלי מניות משמעותיים (שאף הביא לעסקה את יקיר גבאי שיצא מההשקעה בינתיים).

רבים בשוק ההון סבורים גם היום כי אייל לפידות היה זה שהביא את משפחת ארקין לכלל ביטוח. הרעיון הזה קיבל חיזוק לאחרונה בעקבות התמיכה המשותפת בהדחתו של יורם נוה ובעיקר העובדה ששני הצדדים, ארקין ולפידות העלו את שמו של רונן אגסי כמחליף פוטנציאלי. בסביבת המשפחה טוענים לעומת זאת שניר ארקין "סימן" את תחום הביטוח עוד קודם לכן וההשקעות ההדדיות נולדו במקביל. כך או כך, ברור שהקרן המשותפת עם הפניקס, אז בניהולו של לפידות הייתה הקטליזטור להיכרות שבמסגרתה "ניר רצה לקבל גישה לשכל של לפידות", על פי אחד המקורבים. ומה לגבי המעורבות בהדחת מנכ"ל כלל? "לניר יש אפס מניע נסתר, ורק מניע אחד גלוי - טובת החברה. הוא חשב על אגסי בבדיקות שעשה בעצמו", אומרים בסביבת המשפחה.

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

בכל מקרה ועוד לפני שיתבררו מסקנות הבדיקה החיצונית כבר ברור שהאירועים האחרונים בכלל ביטוח הם שיעור ראשון ודי כואב מבחינת ניר ארקין. שיעור על הרגולציה הישראלית, על פוליטיקה ארגונית ואולי גם על מגבלות הכוח. השיעור הזה מגיע כאשר במקביל ארקין הבן, שמכריו מגדירים אותו אמביציוזי, בעל להט ורעב גם לא ממש חווה נחת מההשקעה ששוויה נחתך, ובמקביל גם חווה דילול חלקי, כחלק מהנפקה שנערכה בדצמבר.

מקורבי המשפחה דוחים מכל וכל את הטענות על התערבות פסולה. "לכל מי שאומר שהם יכולים להשפיע על משהו בכלל ביטוח. דילול כזה נעשה למרות שהם לא אהבו את זה. אז עכשיו להגיד שהם כן יכולים להפעיל לחץ על היו"ר ולהחליף מנכ"ל? ניר היה יכול רק להביע את דעתו ולהציע, לא יותר", אומר גורם שמכיר את האירועים.

"בסופו של דבר למה הם הביאו?", אומר מקורב אחר של ארקין, "שבא האדם הכי ישר והגון ומקבל כזה זרקור? בפעם הבאה הוא יחשוב פעמיים אם לעשות דבר כזה בישראל. אבל הוא צעיר והוא ילד גדול, והוא מכיר את הביטוי האמריקאי העסקי, 'לעוף קרוב לשמש', שאומר שאם אתה רוצה לעשות דברים גדולים, גם דברים כאלה הם חלק מהעניין".

אלא שיש גם גורמים אחרים שקצת פחות נלהבים מחלקו של ניר ארקין באירועי כלל ביטוח. הוא נהג "ביהירות ובפזיזות ולא הבין שהוא לא יכול לנהל חברה ציבורית במקום מנהליה", טוען גורם המכיר אותו, ומוסיף, "לכן הוא יכול להרשות לעצמו לבוא להגיד לדני נוה, 'אנחנו לא מרוצים מהמנכ"ל', כי הוא לא מבין בממשל תאגידי, וככה לעלות על מטען צד".

מנגד, יש גם גורמים שטוענים כי ארקין נקט באקטיביזם ראוי מצד בעל מניות מיעוט "אם מוסדי מושקע בחברה שהניהול בה לא מספק אותו ולא מתערב, כועסים שהוא לא אקטיביסט. אבל אם זה בעל מניות שקנה מהכסף שלו, אז אסור לו להתערב?", אומר גורם אחר.

בסיטואציה הזו לפחות דבר אחד אפשר לומר די בוודאות: זה לא הפרסום שארקין ייחל לו, ודאי לא בעת הזו ודאי לא כאשר הוא עדיין חוסה תחת "שם הבמה" של אביו מורי ארקין ("מתוך כבוד").

שווי הנכסים זינק פי שלושה בשש שנים

ארקין הצעיר אולי לא חיפש את החשיפה הזו בעת הזו בנסיבות האלה אבל האמת היא שהוא הולך ומתבסס מאחורי הקלעים כגורם דומיננטי ומשמעותי בשוק ההון הישראלי. בתוך שש שנים, מאז החל לנהל את האחזקות המשפחתית קפץ שווי הנכסים המנוהלים שלושה לכ-1.2 מיליארד דולר.

כך למשל, לקרן המשותפת עם הפניקס, ארקין ביו וונצ'רס 1, (שהשקיעה בחברות כמו יורוג'ן ששוויה היום מעל חצי מיליארד דולר, cCAM שנמכרה למרק ב-2019 תמורת 85 מיליון דולר וקירוס שגייסה לאחרונה לפי שווי של 340 מיליון דולר) הצטרפה בתחילת השנה קרן נוספת גדולה יותר עם הפניקס ומגדל.

אחזקה משמעותית נוספת אותה מנהל בעיקר האב היא חברת סול ג'ל, שנסחרת בנאסד"ק. החברה נחשבת לבייבי של מורי ארקין שמאז שמכר את אגיס רצה לחזור לתחום הדרמטולוגי, ובה הוא משקיע את הונו ומרצו בלי התערבות של הבנים.

הזרוע הנוספת, הגדולה והמוכרת, היא שותפות של משפחת ארקין עם ספרה בשתי קרנות גידור: "ספרה גלובל הלת'קר" הגדולה, ו"ספרה ביוטק" - קרן קטנה יותר שהושקה לפני שנתיים. בשתי הקרנות מדובר בשותפות שווה, ובסך הכל מנוהלים שם בין 750-800 מיליון דולר.

"הקשר של ספרה עם קבוצת ארקין", מספר דורון ברין, שותף מייסד בקבוצת קרנות הגידור ספרה ומנהל קרן ספרה גלובל הלת' קר, "התחיל הרבה לפני שניר נכנס לתמונה. אבל ניר הפיח שם רוח חיים שלא הייתה שם קודם. הוא נכנס עם אנרגיות עשייה אדירות. גם עם רעב וגם עם חוכמה, ועם מחשבה מאוד יזמית שהתחברתי אליה מיד. הוא נתן לנו הרבה תנופה לעסק, מבחינתי זה השותף שעוזר לי להקים את העסקים, ובתחום ההשקעות בבריאות אנחנו עושים הכל ביחד. הוא גם תומך, ותמך בתקופות לא קלות, היה בפרונט איתי מול משקיעים כשהיו תקופות מאתגרות במשק. זה נתן לי המון ביטחון שהשותפות כל כך חזקה, שאם יהיה משבר, נוכל לעבור אותו. אני לא רק מעריך אותו, אני אוהב אותו. אבא שלו סומך עליו בעיניים עצומות".

דורון ברין / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ב-2015 הצטרף לחברה גם האח איתי. האחות הקטנה, קרן, 23, לומדת פסיכולוגיה וככל הנראה לא תצטרף לעסקים המשפחתיים.

בשנים האחרונות קיבלו האחים ניר ואיתי החלטה נוספת - וביקשו להתרחב אל מעבר לתחום ההשקעות הרפואיות. הם פנו למוסדיים שכבר השקיעו איתם, וביקשו להצטרף אליהם ולהוות הון משלים בעסקאות שונות. הפנייה הזאת הובילה מספר השקעות בעיקר בנדל"ן בארצות הברית, בתחום המולטי פמילי (מתחמי דיור להשכרה), פעילות שבימי הגאות בנדל"ן, בשנים 2015-1016, הניבה לא מעט רווח.

אבל אז "ניר הרגיש שיש תקרת זכוכית לכמה הוא מוכן להיות 'כסף טיפש'", אומר אדם המכיר אותו. הוא צירף לחברה את נמרוד בר, שניהל את הנדל"ן הבינלאומי עבור מגדל, וביחד הן בנו תיק של כ-100 מיליון דולר נדל"ן מניב בחו"ל. איתי מצידו פיתח את הנכסים הסחירים בחו"ל - קרנות, אג"חים ומוצרים מובנים.

התקף הרעב הבא הביא את ארקין לשוק ההון הישראלי. ארקין אחזקות כבר היתה מושקעת בספרה, ובקרנות נוקד של רועי ורמוס ושלמה ברכה, אבל ניר רצה לקפוץ רחוק וגבוה יותר. זה השלב שבו גויס יניב כהן, שהחל לנהל עבור המשפחה תיק מניות בהיקף של 150 מיליון שקל (מניות ישראכרט שפורסם שארקין רכשה שייכות לפעילות הזאת); ותיק של עסקות אסטרטגיות, ארוכות טווח בסכום המוערך בכמה מאות מיליוני שקלים. במסגרת הזאת נרכשו 11% ממדיקה, רשת בתי החולים הפרטיים של צבי בארינבוים (עם צבי ברק, אלטשולר והפניקס), כ-10% מחברת נובולוג, חברת מתן שירותי לוגיסטיקה בתחום הרפואי, שעברה בשנתיים האחרונות תפנית לכיוון הרפואה הדיגיטלית, תחום שהפך לוהט בעקבות לקחי הקורונה וההשקעה המדוברת בכלל ביטוח.

השקעות בהיקף כזה הופכות את ניר ארקין לגורם דומיננטי אבל גם כמוקד ללא מעט ביקורת. "הוא התבלבל. הוא כמו הרבה בני דור שני של הכסף, שבשלב מסוים מתחילים לנהל את ההון של אבא, מהווים מעין סקאוטרים (מאתרים) של השקעות וצוברים המון כוח כי עולים אליהם לרגל, ואז המשקל הסגולי של הילד הופך להיות הרבה יותר גדול ממה שהוא באמת", אמר גורם שבא איתו במגע.

מנגד, גורם בשוק ההון שעובד עם משפחת ארקין בשנים האחרונות מצייר תמונה שונה בתכלית: "הוא צעיר אמביציוזי, מאוד מוכשר, מאוד רעב וסקרן. מאוד רוצה להוכיח את עצמו. יש אנשי עסקים שתמיד כותבים שהם מתעניינים בעסקות. הם לא במתעניינים, הם באלה שעושים. ניר למד את השוק של מנהלי השקעות וגופים מוסדיים, וכמו לאבא שלו, מאוד חשוב להם מי האנשים שאיתם עושים עסקים. זו משפחה שאצלה מילה זו מילה, חשוב לה מאוד המוניטין שלה והיא רוצה להיות מזוהה עם גופים טובים ואיכותיים. ההסתכלות שלהם מאוד עסקית, מאוד לא אמוציונלית. הם לא ישקיעו בחברה כדי לקבל כרטיס כניסה למועדון שהם כבר מזמן חברים בו".

גורם אחר שעבד איתו בעבר התרשם כי "קשה להיכנס לתוך נעליים כל כך גדולות. הוא הלך קצת הצידה מהדרך של הקמת חברות. הוא כן מינף את השם ארקין להקים את אחד מגופי ההשקעה הגדולים בתחום. הוא נכנס קצת צעיר מדי ובהתחלה אנשים לא הרגישו הכי נוח לעבוד איתו, אבל בשנתיים האחרון הוא איש עסקים שעומד על רגליו שלו והוא בהחלט שחקן בתחום ויש לו דרייב להיות משמעותי בתחום ולא רק תחת המטריה של אביו".

אייל לפידות מסר בתגובה כי "האשמותיו של יורם נווה משוללות כל יסוד".

גורמים בכלל ביטוח טוענים כי "לאיש מבעלי המניות בחברה לא הייתה השפעה על ניהול ענייניה השוטפים של החברה. ביצועי החברה הנמוכים מאוד ביחס לשוק, כהונתו של המנכ"ל במשך שנתיים, הגשת הדוחות הכספיים לשנת 2019 והרבעון הראשון של 2020, כל אלה חייבו להתכנס לקבלת החלטות לגבי ביצועי המנכ"ל. מפאת הרגישות לכבודו של המנכ"ל הוצע לו לבחון את המשך דרכו בחברה ביוזמתו עוד בטרם יובא העניין לדיון והכרעת הדירקטוריון. ההתנהלות התזזיתית, המניפולטיבית וחסרת ההיגיון והאחריות של המנכ"ל ביחס לחברה ולטובתה, לדירקטוריון שלה, לנושאי המשרה בה ובעלי מניות בה מעוררת תמיהות עמוקות".

גורמים אחרים בכלל אמרו ש"שיהיה שיח עם בעלי מניות וזה לגיטימי לשמוע ולהשמיע מה דעתו של בעל מניות על פעילות החברה, והצוות הניהולי פגש את ניר ארקין מספר פעמים, שבהן קבוצת ארקין לא הביעה המלצות קונקרטיות לכיוונים אחרים עבור החברה. בנוסף, עולה השאלה האם ניר ארקין פעל לבדו בבקשה להחליף את המנכ"ל או בתיאום עם אייל לפידות וזאת בניגוד לתנאי היתר ההחזקה שניתן לו" כמו כן, הדרך של בעל מניות עם היתר כמו של ניר ארקין לפעול עוברת דרך האסיפה הכללית, ועולה השאלה האם מותר לו לעשות פעולות להחלפת מנכ"ל שלא בדרך זו. יש לזכור כי החברה הציגה ביצועי חסר שנים רבות, וזאת עוד טרם יורם נוה מונה למנכ״ל".

המפקח על שוק ההון והביטוח בחר שלא להתייחס לכתבה.  

ניר ארקין

בן 34, נשוי למיכל ואב לעידו (5) ויונתן (שנתיים), מתגורר בתל אביב ● כילד היה אלוף ישראל בסקווש בכל הגילאים ● שירת בצבא כספורטאי מצטיין ● למד משפטים ומינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה ● משחק כדורגל שלוש פעמים בשבוע ואוהב לבשל

הפורטפוליו של ארקין אחזקות

המשפחה מנהלת השקעות בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר ● חלק מהכסף מושקע בקרנות גידור ● בתחום הביומד הקרן משקיעה בקרנות ארקין ביו וונצ'רס וגם בקרנות ספרה הלת’ קר וספרה ביוטק. בנוסף יש למשפחת ארקין אחזקה בחברת הביומד סול ג'ל שנסחרת בנאסד"ק וגם 11% מרשת בתי החולים הפרטיים מדיקה ● המשפחה מנהלת תיק של מניות ישראליות בשווי של כ-150 מיליון שקל. התיק כולל אחזקה בכלל ביטוח (6.8%) ובחברת הלוגיסטיקה הרפואית נובולוג (12%) ● הקרן השקיעה גם בנכסי נדל"ן מניב בחו"ל, בשווי של כ-100 מיליון דולר

עוד כתבות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות