גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"העולם החדש שאחרי הקורונה יהיה יותר דיגיטלי ופחות גלובלי"

מארק אנדרסן, מומחה מאקרו כלכלה ומנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS: "שוק הנפט יגיע לאיזון ברבעון השלישי, והביקוש יעלה על ההיצע ברבעון הרביעי" ● "הזהב יעלה ל-1,800 דולר במהלך החודשים הבאים"

מארק אנדרסן, מנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS / צילום: רונן מחלב
מארק אנדרסן, מנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS / צילום: רונן מחלב

עכשיו, כשהעולם כולו נמצאת בתהליך הדרגתי וזהיר של חזרה לשגרה תחת החשש הגדול מהתפרצות נוספת של נגיף הקורונה, משקיעים רבים שואלים את עצמם כיצד תיראה בעתיד ה"שגרה החדשה" ומהן הזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר בסביבה הנוכחית. 

"בתרחיש המרכזי שלנו, אם יהיו גלים נוספים של הדבקות, יהיה צורך להטיל שוב, לסירוגין, מגבלות במהלך שנת 2020, כך שהפעילות הכלכלית תחזור למצבה הנורמלי לאורך זמן החל מדצמבר 2020. אולם ההתקדמות ביכולת הבלימה וטיפולים תרופתיים שנראים מבטיחים, מעודדים במידת מה, וייתכן שנוכל לראות חזרה מהירה יותר לרמות פעילות נורמליות יותר". כך אומר מארק אנדרסן, מומחה מאקרו כלכלה ומנהל תחום הקצאת נכסים גלובליים במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS Global Wealth Management, בראיון ל"גלובס". 

איפה מומלץ להשקיע כיום ?

"בשלב זה אנו מוצאים ערך בעיקר בשווקי האשראי, לרבות אג"ח מדורגות  (Investment-grade), אג"ח בארה"ב עם תשואה גבוהה ואג"ח של מדינות מתפתחות. קובעי מדיניות פעלו באגרסיביות כדי למנוע את התפשטות ההחרפה וההידוק של התנאים הפיננסיים. אנו סבורים שהתגובה המהירה של קובעי המדיניות הייתה מקיפה מספיק כדי לסייע לחברות שהיו כלכליות לפני המגפה להימנע ממצב שבו בעיות נזילות הופכות לבעיות חדלות פירעון ולכן תמכו בעיקר בתחום האשראי".

"למרות שסיכוני נזילות כבר תומחרו במידה רבה לאחר הודעת הריבית של הפד בסוף מרץ, מרווחי אשראי קיימים עדיין ומשקפים ירידה חדה בפעילות הכלכלית וברווחים. בשעה שהכלכלה העולמית תתאושש במחצית השנייה של השנה והנראות לקראת 2021 גוברת, אנו צופים כי מרווחי האשראי יתמחרו את השיפור הזה עד לסוף השנה. בדומה לכך, אנו סבורים כי מחירי המניות יעלו ב-12 החודשים הבאים עם השיפור במומנטום הכלכלי במחצית השנייה של השנה, כי שיעורי הריבית יישארו נמוכים וכן מכיוון שהחיפוש אחר תשואה מוביל את הכסף חזרה לעולם המניות".

כיצד ישתנה העולם שלאחר הקורונה ואילו מגמות ארוכות טווח ייהנו מכך?

"העולם שלאחר המשבר יהיה שקוע בחובות גדולים יותר, הוא יהיה פחות גלובלי ויותר דיגיטלי. רמות החוב יהיו הרבה יותר גבוהות בסוף המשבר הנוכחי. תמונת ההוצאה הפיסקלית המדויקת טרם התבהרה, אך לפי האומדנים הנוכחיים שלנו, חובות ריבוניים יגדלו ב-15-25 נקודות האחוז מהתוצר עד לסוף 2021 לעומת סוף 2019 ברוב מדינות אירופה ובארה"ב. ממשלות שונות יממנו את החוב בצורה שונה, אך באופן כללי, אנו צופים שזה יביא לעלייה במסים, דיכוי פיננסי ועלייה מתונה באינפלציה. כמו כן, אנו סבורים כי מבחינת מבנה, העולם יהיה פחות גלובלי כתוצאה מהתגברות הפופוליזם והפרוטקציוניזם ויותר לוקלי, על מנת להגביר את הביטחון בשרשראות האספקה. לבסוף, העולם ככל הנראה יהפוך לדיגיטלי יותר. צעדי הסגר אילצו צרכנים ועסקים רבים לשנות באופן מהותי את האופן שבו הם קונים ומוכרים סחורות ושירותים.

"אימוץ נרחב יותר של טכנולוגיות דיגיטליות יועיל למסחר האלקטרוני ולשירותי הפינטק, ואילו חברות העוסקות באוטומציה ורובוטיקה יחוו עלייה בביקוש מכיוון שמדינות שבהן השכר גבוה ישקיעו בשרשראות אספקה מקומיות. מוקד נוסף הוא האופן שבו טכנולוגיה יכולה לתמוך בשיפור שירותי הבריאות והגברת יעילותם. אנו סבורים כי הדבר עשוי להגביר את המיקוד בטכנולוגיות בתחום הבריאות (HealthTech) בפרט, עם ביקוש גובר בתחומים כמו מחשוב בבריאות, חדשנות פורצת דרך בתחומים כמו טלרפואה, כמו גם תוכנות העוסקות בבריאות האוכלוסייה ופיתוחים בטיפולים רפואיים, לדוגמה - טיפולים גנטיים ואונקולוגיה".

"מחיר הזהב יעלה ל-1,800 דולר לאונקיה במהלך החודשים הבאים"

מה דעתך על השקעה בנפט?

"התחזית לשנה הזאת ולשנה הבאה מסבירה פנים לנפט: הביקוש יעלה עם התאוששות הכלכלה העולמית, בפרט עם הסרת המגבלות על נסיעות החל מחודש מאי, והיקף ההפקה יירד בשל רמת המחירים הנמוכה כעת והקיצוצים בהוצאות ההון שנקטו יצרניות הנפט והגז. לכן אנו צופים כי שוק הנפט יגיע לאיזון ברבעון השלישי, וכי הביקוש יעלה על ההיצע ברבעון הרביעי וכן כי נפט מסוג ברנט יתאושש למחיר של 43 דולר לחבית עד לסוף השנה ו-55 דולר לחבית עד לאמצע 2021. בשל מחירי האנרגיה הנמוכים של היום, אנו נשאלים לעתים קרובות האם הגיע הזמן להשקיע בסחורות יסוד בתחום האנרגיה, כמו למשל - בנפט גולמי. למרות שדומה כי נקודת הפיתול קרובה, היינו אומרים שהדרך הטובה ביותר לתאר את הסביבה הנוכחית היא "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר".

"כאשר מלאי הנפט עדיין הולך וגדל, מחירי הנפט הגולמי נותרו פגיעים לירידות נוספות. בשונה ממניות אנרגיה, המתומחרות בגין שינויים מהותיים צפויים, מחירי סחורות האנרגיה משקפים את מצב השוק הנוכחי, שבו ההיצע עצום. ישנו הבדל גדול נוסף בהשוואה להשקעה במניות. בעוד שמשקיעי מניות אינם חווים הפסד בסביבה שבה מחיר המניות יציב, משקיע בסחורת יסוד בתחום האנרגיה - למשל, בנפט גולמי - כן יחווה הפסד אם העקומה נמצאת בשיפוע עולה כפי שהיא כיום. הדבר נובע מכך שחוזים לרכישות עתידיות נמכרים לפני מועד פקיעתם כדי להימנע ממסירה פיזית של נכס הבסיס, וההון מושקע מחדש בחוזה הבא. התוצאה היא מה שמכונה "roll loss" (ההפסד הנובע מקניית החוזה של החודש הבא במחיר גבוה יותר). מסיבות אלו, איננו ממליצים על פוזיציה ארוכה על הנפט הגולמי".

מה בנוגע לזהב?

נכסים ריאליים כמו זהב אמורים להמשיך וליהנות מהתמריצים המוניטריים האגרסיביים של בנקים מרכזיים מובילים. אנו צופים כי מחיר הזהב יעלה ל-1,800 דולר לאונקיה במהלך החודשים הבאים. תרחיש הבסיס שלנו עדיין גורס שהצמיחה הכלכלית אמנם תתאושש במחצית השנייה של השנה, אך תגובה מוניטרית אגרסיבית יותר במטרה לאושש את הכלכלה הגלובלית תדחוף את הזהב לטווח של 1,900-2,000 דולר לאונקיה המעיד על הסיכונים. בטווח הארוך יותר, אנו סבורים כי רוב הסיכויים שהזהב יהפוך ליותר רלוונטי בתיקי ההשקעה שלנו, בשל הרגישות הגבוהה לפיחות בדולר, רמות החוב הגבוהות של הציבור, דיכוי פיננסי וסיכונים גיאופוליטיים. הצורך בחלופות גיוון לאג"ח באיכות גבוהה, בשל הריביות הריאליות הנמוכות היסטורית, תומך גם הוא בהשקעה בזהב".

מה לגבי אנרגיה מתחדשת - האם מגפת הקורונה וירידת מחירי הנפט יפסיקו את ההשקעות באנרגיה מתחדשת?

"להפך, אני חושב שהמשבר הנוכחי יכול דווקא לתמוך במגמת המעבר למקורות אנרגיה מתחדשת. מדיניות של ניטרליות אקלימית והגברת השימוש היעיל במשאבים יישארו במקום גבוה בסדר היום של מדינות וחברות מסחריות, בפרט באיחוד האירופי, השואף לניטרליות פחמנית עד שנת 2050 ("העסקה הירוקה" - green deal). כמו כן, כדי להמריץ את הפעילות הכלכלית, ממשלות באירופה עשויות לשקול את הגברת התמיכה בהשקעות גבוהות יותר בתשתיות. ממשלות יתמקדו כעת בשלושה תחומי תשתית עיקריים אשר יעזרו להקטין את פליטות הפחמן: אנרגיות מתחדשות, 5G ותחבורת רכבות ציבורית.

"בראייה לטווח ארוך, אנו לא צופים שמחירי הנפט הגולמי הנמוכים ישפיעו במידה ניכרת על צמיחת האנרגיות המתחדשות ברחבי העולם, במיוחד במדינות המפותחות, שבהן השימוש בנפט גולמי לייצור חשמל מוגבל (באירופה מיוצר רק 1% מהחשמל על ידי תחנות כוח הפועלות בנפט). חשוב לזכור כי עלויות ההפקה של אנרגיות מתחדשות - הן באמצעות הרוח והן אנרגיה סולארית - המשיכו לרדת והן בדרך כלל תחרותיות לעומת דלק פוסילי בעל עלות הייצור הנמוכה ביותר כיום - גז טבעי. במדינות שבהן תוצאות לוואי של ייצור, כמו פליטת פחמן, מתומחרות בעלות הייצור הכוללת, היתרונות של אנרגיות מתחדשות גדולות עוד יותר. לראיה, ראוי לקחת בחשבון כי ב-2015-2016 - הפעם האחרונה בה חלה ירידה חדה במחירי הנפט - נמשכה הצמיחה בתחום ייצור האנרגיות המתחדשות לאורך התקופה כולה".

"מחירי הנפט הנמוכים הם בראש ובראשונה אתגר עצום עבור מה שמכונה חברות "הנפט הגדולות ("Big Oil"). עליהן למצוא הזדמנויות עסקיות חדשות בגלל האיום על עצם המבנה שלהן. חברות הנפט הגדולות של אירופה קטנו במהלך הזמן והיקפן דומה כיום לזה של חברות האנרגיה המתחדשות באירופה וקטן מאלה של חברות האנרגיה המתחדשת בארצות הברית. אנו צופים שהם יגדילו את השקעותיהן בטכנולוגיות רוח ימיות".

עוד כתבות

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?