גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיקדון קורונה: כיצד הקמפיינים של הבנקים במשבר השפיעו על תדמיתם?

משבר הקורונה תפס את העולם הכלכלי בהפתעה ואילץ את הבנקים לקבל בזריזות החלטות שקשורות בשיווק, בפרסום ובאופן התקשורת עם הצרכנים ● מחקר שערכה סאפיו בקרב כ-100 מותגים מעלה תוצאות מעניינות ביחס לאסטרטגיות השונות שהבנקים נקטו ● מי המנצח הגדול?

לא לעיתים קרובות מזדמן לבחון הבדלים בהתנהלות של חברות שפועלות באותה קטגוריה ביחס לשינוי מהותי בשוק. שינויים, גם כשהם באים הם נמשכים, ונדיר שנדרשת תגובה נחרצת בטווח זמן זה. משבר הקורונה היה מסוג הדברים האלה. הוא תפס את העולם הכלכלי בהפתעה, מאלץ חברות גדולות וקטנות לקבל בזריזות החלטות שקשורות בשיווק ופרסום ובאופן התקשורת עם הצרכנים. ההדממה הפתאומית של המשק, מחיקת המפגש הפיזי, המצב הכלכלי שהשתנה והאי-ודאות לגבי משך הזמן שהמשבר יימשך, הביאו להתנהלות שונה של חברות המשחקות באותה קטגוריה. אולם נראה שאין קטגוריה בה הייתה שונות כה מובהקת באופן בו בחרו חברות להתמודד כמו בקטגוריית הבנקים.

המסרים של בנק הפועלים היו תכליתיים

באופן טבעי, הבנקים כמו המזון והקמעונאות הם קטגוריות בעלות חשיבות מכרעת בחיי הצרכנים, בוודאי בתוך משבר שהחל כבריאותי אך התברר במהירות גם כמשבר כלכלי בהתהוות. כמו במשברים אחרים, גם כאן ברור היה שהאש תכוון בהמשך גם לבנקים. להבנה הזו ששורשיה עוד בימי מחאת הקוטג', לצד רמת המוכנות של השחקנים בכל הנוגע לשירותים דיגיטליים ולשמרנות של הדמויות שיושבות בראש הפירמידה, היה חלק בעיצוב ההתנהלות התקשורתית הכה שונה שאפיינה את שלושת הבנקים הגדולים. כמעט מרגע תחילת המשבר מבין כל הבנקים היה זה בנק הפועלים ששמר על הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר. פרסומיו היו אומנם עטופים באלמנטים תדמיתיים, למשל בקמפיין הטלוויזיוני כיכבה השחקנית סנדרה שדה, אבל המסרים היו פרקטיים, תכליתיים, תוך התמקדות בשירותים ובהצעות הערך.

בנק לאומי נקט אסטרטגיה הפוכה לחלוטין - לאורך כל תקופת המשבר הבנק דמם לחלוטין, וכל תקשורת שיצר עם הלקוחות גם אם הייתה בה הצעת ערך, הייתה מולם ולא במדיה. בלאומי העריכו שהאש תכוון אל הבנקים דווקא בתום המשבר, והעדיפו להישאר עם הראש מתחת למים מתוך הנחה שאם לא יבטיחו הבטחות, האש תכוון למי שבלט יותר - לא למי שנמנע מלהפגין נוכחות. בנק מזרחי טפחות הלך על דרך האמצע, והעלה קמפיין מז'אנר הקמפיינים המחבקים - אלה שנועדו לשדר לצרכנים שלו "אתכם בשעתכם הקשה". רק השבוע, לאחר שמערכת החינוך חזרה למתכונת מלאה - מה שסימן רשמית את סיום החלק הבריאותי של המשבר לעת הזאת - העלה מזרחי קמפיין חדש שהפעם דיבר כבר על מהלכים מעשיים.

מחקר שערכה חברת איסוף המידע סאפיו העריך את ההתנהלות של כ-100 מותגים בשיא המשבר באמצע חודש אפריל, ושוב עם תחילת החזרה לשגרה. המחקר מעלה תוצאות מעניינות ביחס לאסטרטגיות השונות שבהן נקטו מותגי הבנקים הגדולים. במחקר, התבקשו הצרכנים לציין אילו מותגים הפגינו במהלך משבר הקורונה את הרוח והאחדות הישראלית ונתנו מענה מתאים לציבור.

בגל המחקרי הראשון שבוצע כאמור בשיא המשבר, דורגו מותגי הבנקים הגדולים בצורה דומה - אם כי לבנק הפועלים היה יתרון קטן, כאשר 18% סברו שהוא נתן מענה מתאים לציבור, את בנק לאומי בחרו 14% ובמזרחי טפחות 13%.

במחקר שנערך לקראת תום הקורונה, כבר התגלו פערים משמעותיים יותר ובנק הפועלים פתח פער של 10% ויותר על המתחרים. הפרסום והמהלכים השיווקיים שנקט אומנם לא שינו את התפיסות אליו באופן משמעותי, ובסבב השני הוא הוגדר על-ידי 19% כמי שנותן מענה מתאים, אבל לעומתו רשמו בנק לאומי שדמם ומזרחי טפחות, ירידה משמעותית. לאומי ירד ל- 8% ומזרחי טפחות ל-7%.

הנבדקים נשאלו גם מאילו חברות ומותגים הם מצפים לעשות יותר ממה שהם עושים כיום למען החברה והצרכנים הישראלים בתקופת משבר הקורונה. גם בשאלה זו הפער בציפיות הנשאלים השתנה פחות בציון של הפועלים: 50% בסבב השני לעומת 44% בסבב הראשון. כמות הנשאלים שחשבה שבנק לאומי צריך לעשות יותר גדלה בחודש שבין הסבב הראשון לשני ב 10% מ-37% ל-47%. הציפיות בנוגע למזרחי טפחות השתנו הכי פחות: 44% בסבב השני לעומת 40% בראשון. 

תעודת שליש: הערכת המותגים ביחס  לתפקודם בשיא המשבר והיום

 

חלון הזדמנויות פסיכולוגי

גלי הרשנזון, מנכ"לית חברת סאפיו סבורה כי הממצאים מראים עדיפות ברורה לאסטרטגיה של בנק הפועלים שהתמקדה בתקשור שוטף של פתרונות מעשיים של מוצרים ושירותית. לדבריה אסטרטגיה זאת אף סייעה לבנק להתמודד עם הבאזז התקשורתי השלילי מול הבנקים שהתעצם בשבועות האחרונים, שכן הוא הצליח לשמר את הציון לו זכה בגל הראשון של המחקר אל מול ירידה משמעותית שניכרת בציוני לאומי ומזרחי טפחות. הירשנזון מציינת שבעוד שהציונים של רוב הבנקים דומים לממוצע של כלל המותגים בכל מגוון הקטגוריות שנבחנו במחקר, הציון של בנק הפועלים נותר גבוה ממנו כמעט בפי 2.5.

לדבריה "תקופות של משבר מהוות עבור מותגים "חלון הזדמנויות פסיכולוגי" בו הרגישות הצרכנית לתחומים ומסרים רלוונטיים נמצאת בשיאה, דבר המאפשר להטביע שינויים בתפיסות ולייצר יתרון תחרותי שבזמנים של שגרה לוקח שנים ארוכות להשיג".

לדברי היועצת האסטרטגית איילת תורן דובר, בתקופת משבר יש הרבה דברים שאפשר לעשות ברמה התדמיתית שגורמים לאנשים להתחבר כי רובם נמצאים במצב פסיכולוגי שבו הם צריכים חיזוק ועידוד. ואכן, היו מותגים שעשו את זה יפה בתקופת הקורונה. אלא שבנקים לא נמצאים במקום שבו הם יכולים לחבק את הצרכן: "בנקים זאת קטגוריה שהציבור מגיע אליה מראש חשדן, ולכן החיבור לאמוציות לא מתחבר מהמקום הפסיכולוגי הנכון. לכן בנקים שאומרים 'אנחנו אתכם, מבינים ומחבקים אתכם', לא רלוונטיים ומזרחי דיברו בדיוק מהמקום הזה - האנושי והמחבק. זה לא היה רע, אבל זה לא החזיק להם".

לדבריה של תורן דובר "אנשים רגילים שבנקים נותנים ערך שאפשר לכמת. והיחידים שדיברו בשפה יישומית של לתת ערך היו בנק הפועלים. כשהם העלו את הקמפיין עם סנדרה שדה שדיבר על שירותים למבוגרים. זה הרגיש נכון כי הם לא ניסו לעטוף את זה אמוציונלית ולהתרחק מהמוצרים של הקטגוריה. הם נשארו באותו DNA אבל נתנו פתרון מעשי" .

עוד היא סבורה כי הבחירה שלא לתקשר עם צרכנים איננה נכונה למותגי על ולמותגים מובילים. "בנק לאומי הוא מותג על. גם הדרך של לדבר ישירות רק עם הלקוחות לא מוצלחת - המדיה היא הכלי שאיתו מתקשרים עם הצרכנים. זו כבר לא מדיה שמתקשרים דרכה אלא כלי שצרכנים גם מגיבים דרכו", אומרת תורן דובר.

את סוג התגובה של לאומי היא דווקא מכירה היטב: "בגל מחאת האוהלים הייתי סמנכ"לית באסם והגישה שלנו הייתה להשאיר את הראש מתחת לגלים ולא לפרסם בלי פרזנטורים בחזית. אבל אז הרשתות החברתיות היו בחיתוליהן, ואנחנו לא שם היום. בנק בסדר גודל של לאומי לא יכול להרשות לעצמו בתקופה כזאת לא לתקשר עם צרכנים. הם יכלו למנף את העובדה שהם היו לפני כולם דיגיטליים, הם היו ערוכים לתקופה הזאת של תקשור מרחוק הכי טוב, הבחירה לא לעשות את זה לא משחקת לטובתם ורואים זאת בתוצאות המחקר", היא אומרת.

היועץ האסטרטגי אלון ברנר מאמין שעדיף שלא לעשות כלום מאשר לעשות רק פרסום ותקשורת. "כבני אדם יש לנו ציפיות כל הזמן, והתפיסות שלנו מתגבשות לפי האם הציפיות התממשו או לא. כשעושים רק עבודה תקשורתית נטו, האפקט יכול להיות שלילי. מזרחי טפחות עשו וירדו, לאומי לא עשו וירדו באותה המידה. הפועלים היה עסוק בעשייה ובייצור כלים שמתאימים לסיטואציה. אנשים מעריכים מעשים ולא דיבורים ולכן פועלים זכה לנקודות ובעיקר לא ירד".

חבר טוב אבל שנוא

אומנם זאת לא סיטואציה שבה אנשים עוברים בנק אבל הם בעיקר בוחנים את מערכת היחסים שלהם איתו. מה שעשו בתחילת המשבר אולי ייתן נקודות אבל לטווח קצר. המבחן הגדול הוא כשאנשים מבקשים הלוואה ויש ערבות מדינה אבל הבנק לא נותן. וזה קורה כעת להרבה עצמאים".

ברנר מעריך כי הקרב התדמיתי הגדול עדיין לפני הבנקים: "הם יחטפו אש כי עזרה לעסקים מהמדינה זה בעיקר ערבות להלוואות, לא כסף, ובכך חלק מהאחריות מתגלגל לבנקים. הקרב הגדול הוא על איזה תפקיד הבנקים ממלאים בחיי המגזר העסקי והאם מערכת היחסים המצוינת שהייתה עם עסקים, כשהעסקים היו במצב נהדר, תענה בנכונות לעזור, לקחת יותר סיכונים מושכלים ולא להיות מאוד שמרן. זה המבחן שיגבש את התפישות לגבי הבנקים בעתיד - בוודאי בהיבט המותגי. כל גוף עסקי, גם הבנקים, צריך לעמוד ביעדים עסקיים. בתקופה הזאת הבנקים, בדיוק כמו כל עסק אחר, חטפו. יש הרבה שיקולים אבל ברמה עסקית לטווח ארוך, זה זמן להיות יותר אמפתיים ללקוחות ולסייע". לדבריי ברנר "אנחנו תלויים בבנק כמו אוויר לנשימה, לכן הוא חבר טוב אבל שנוא. והאתגר הוא להפוך לגוף שגם מעריכים. כעת באמת זקוקים לבנקים, וזה יותר גדול מכל פרסומת או עבודת תוכן. ובעוד שנה כשנסתכל על מעמד המותגים מי שיצלח את האתגר הזה טוב יותר יתחזק".

תורן דובר: "הסוגיה הגאו-פוליטית יותר משמעותית מרק איך המותג יתנהל. השאלה היא האם הקטגוריה הולכת להיות תחת אש ובאיזה מידה, וזה תלוי בעד כמה יגלגלו לפתחם את האחריות. אנשים ועסקים שנמצאים במצב כלכלי קשה כועסים, והשאלה למי מפנים את הכעס. כרגע חלק ניכר מגלגל את האשמה לפתחו של משרד האוצר. כל עוד זה שם לבנקים יהיה יותר קל, אבל האוצר מגלגל את זה לכיוון הבנקים., ואז זה עניין של משחק כוחות. אם תתחיל שיחה על כמה הם היו רווחיים, ועל העמלות, ועל זה שהם נהנו מהצמיחה הכלכלית וכשהמצב קשה הם לא נרתמים - אז הם יהיו בבעיה".

אורי לברון, יועץ אסטרטגי לארגונים וחברות, רואה במשבר הנוכחי עוד לבנה בקיר האמון שעל הבנקים לבנות במציאות של היום: "התחרות שיש לבנקים היום בישראל ובעולם היא עצומה. והיא לא רק ביניהם ולא רק מול חברות הביטוח וחברות האשראי ומול בנקים חדשים שקמים, אלא גם מול אמזון, גוגל, פייסבוק, אפל, פייפאל, וכל גוף שנמצא במגע ישיר וקבוע עם הכיס של הלקוח ומחזיק בדאטה על ההתנהגות הצרכנית שלו. כל הגופים האלה מתחרים על דבר אחד - לקחת חלק יותר גדול ביומיום הפיננסי של הצרכנים".

אמון הוא הנכס היקר ביותר

לברון מבהיר כי "השאלה היא לא רק לאיזה גוף פיננסי נכנסת המשכורת, אלא גם ממי קונים ביטוח, או לוקחים אשראי והלוואה. ושני הגורמים המרכזיים שמשפיעים על החלטות הצרכנים הם אמון והצעת ערך, כל השאר זה קישוטים. מתן הערך משמעותי, אבל קשה לייצר שם פערים ותחרות אמיתית. לכן האמון נשאר המנוף המרכזי איתו ניתן ליצור העדפה. בעולם שבו סניפים הולכים ונסגרים ומערכת היחסים האישית עם הבנקאי הולכת ונעלמת, האמון הוא הנכס היקר ביותר שיכול להיות לגוף פיננסי שאמור להתעסק בכסף והנכס שהכי קשה לרכוש והכי קל לאבד. ואמון נמדד בעיקר בזמני משבר. כי אם אני כלקוח בבעיה והבנק בא לקראתי ברגע הזה, כנראה לעולם לא אשכח לו את זה. להערכתי, אם לא יהיה גל שני דרמטי, רובנו נחזור לשגרה מאוד דומה לזו שהייתה לנו. אבל הצלקות והמשקעים יישארו. אחד המשקעים שרבים מדברים עליו בכל מיני ענפים הוא 'לחזור למה שחשוב באמת', מבחינת משפחה, חברים מה עושים בחיים וכדומה. וגם מבחינת הגופים ש עובדים איתם ועבורם. לדעתי, הבנקים שלא פעלו בתקופת המשבר, אחרו את הרכבת, אבל אף פעם לא מאוחר לחזק את האמון, אבל חייבים לעשות מעשים אמתיים. אנשים לא עוברים בקלות בנק, אבל הם כן יכולים להפחית את הפעילות העסקית שהם עושים בו ולכן המשימה המרכזית של הבנקים היא להגדיל את האמון. אפשר לעשות את זה באמצעות הגינות אמיתית וניכרת, שקיפות, שירות יוצא דופן וכמובן עשייה פרקטית שיוצרת ערך אמיתי עבור הלקוחות".

עוד כתבות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?