גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק על הפיל הגדול שבחדר אף אחד בישיבת הממשלה לא העז לדבר

בישיבת העבודה הראשונה של הממשלה היו ברכות, הוזכר האיום האיראני, עיד אל-פיטר אבל כמעט כל השרים והנוכחים התעלמו מהמשפט של ראש הממשלה שהחל כמה שעות מאוחר יותר ● גם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הונחה לחתוך כל אפשרות לשאלות בנושא

ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום: Abir Sultan, רויטרס

34 שרים בשולחן ארוך במיוחד, במרחקים של שני מטרים בין שר לשר, כך נפתחה ישיבת העבודה הראשונה של הממשלה ה-35. באופן חריג, הכינוס של הישיבה הוזז מחדר ישיבות משרד ראש הממשלה שהיה צר מלהכיל, לאולם מארק שאגאגל בכנסת, כאשר המסדרונות המקיפים את המקום נחסמים על ידי אנשי לשכת ראש הממשלה ולא מאפשרים לעיתונאים להתקרב, אלא רק אחרי שהשרים היו ישובים במקומותיהם.

כולם היו שם. אנשי התקציבים של משרד האוצר, היועץ הכלכלי הבכיר של נתניהו אבי שמחון, המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט, עוזרי ויועצי 34 שרים. רק הפיל הגדול לא נכח בחדר: משפטו הפלילי של נתניהו לא הוזכר, ולו במילה קטנה על ידי הבכירים שסבו לשולחן. זאת למרות שהישיבה נערכה שעות ספורות לפני שנתניהו התייצב להקראת כתב האישום במשפטו, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

מי שהקיף את המקום, יכול היה לדמיין שמדובר ביום רגיל. ישיבת עבודה המיועדת לכונן את הקבינט הבטחוני מדיני, בן 16 השרים; להקים את ועדת השרים לענייני קורונה; לקבוע כללי עבודה הקרויים תקנון הממשלה.

"לחתוך?"; "ברור, ברור"

אבל התזמון של סמיכות האירועים בכל זאת היה מונח שם. רגע לפני שהכל התחיל, ניגש מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, עונד מסיכה לפניו אל נתניהו ולחש לו דבר מה. "האם לחתוך כאשר….", לחש ברוורמן והדברים נקלטו באופן חלקי במצלמה ששידרה חי. "ברור, ברור", השיב לו נתניהו. ברוורמן כנראה רצה לוודא עם נתניהו שיש בידיו הסמכות לעצור את מי שיעז לשאול על המשפט. כאילו שהעניין הזה איננו קיים.

כמה דקות אחרי שהסתיים השידור חי, מיהרו בלשכת ראש הממשלה להסיר את הווידאו המלא של השידור החי מעמוד היוטיוב של ראש הממשלה.

באולם רחב הידיים, ולצד השולחן העצום, לא ניתן היה להכיל את הפיל הגדול: משפטו הפלילי של ראש הממשלה העומד להיפתח עוד כמה שעות בצד השני של העיר. נתניהו נראה היה נינוח, ודיבר באריכות רבה, למעלה מ-30 דקות. הוא פתח בברכות לשרה לשוויון חברתי ממפלגת כחול לבן, מירב כהן, שילדה לפני מספר ימים בן.

"הממשלה הזו מייצגת את כל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל. אנחנו מקימים היום קבינט בטחוני מדיני וקבינט הקורונה. באשר לאיראן, ראיתי את חמינאי שמאיים עלינו בהשמדה, הוא שם את עצמו בסכנה", אמר נתניהו. "המדיניות שלנו היא להתנגד לתוקפנות האיראנית בכל מקום, ולהתנגד לניסיונות של איראן להתבסס בסוריה, אנחנו פועלים כל העת, וכמובן גם להתנגד לניסיון של איראן להביא לתוך סוריה או לפתח בסוריה כלי נשק שישמשו את גרורותיה ואת כוחותיה שיכולים לסכן את מדינת ישראל", הוא אמר.

לאחר מכן, חתם בברכות ממושכות לשרים הפורשים משה כחלון (הליכוד) ויצחק וקנין (ש"ס) ואחרי מספר מילים של ברכות מן השר אריה דרעי העביר את רשות הדיבור לשר הביטחון בני גנץ.

החיים ביקום מקביל

הטקס נמשך כ-45 דקות וכל הזמן, אף אחד לא התייחס לאירוע המרכזי שעל סדר היום, משפטו הפלילי של ראש הממשלה המכהן, שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. כל 34 שרי הממשלה החדשים, לרבות אלה האמונים על שמירת מערכת אכיפת החוק וגם השרים מטעם כחול לבן, נהגו כאילו מדובר ביקום מקביל. כאילו אין השתלחות קשה ביותר של השרים ביועץ המשפטי לממשלה, במערכת הפרקליטים, כאילו אין בחוץ מרחק כמה ק"מ הפגנות נגד מערכת המשפט ואין שלטים בכל רחבי המדינה נגד החשדות לשחיתות של ראש הממשלה מכהן.

הרגע של יצחק וקנין

מזל שברגע אחד קטן, הבליח השר הפורש יצחק וקנין ושילב לתוך האירוע המוזר תזכורת באשר לאירוע השעה. וקנין איחל לנתניהו "לך, ראש הממשלה, דווקא ביום הזה אני רוצה לאחל, יהי רצון שיוציא לאור משפטיך ושהקדוש ברוך ינחה אותך נכון להמשיך להנהיג את המדינה בתקופה הלא פשוטה הזו".

אחרי נתניהו, קיבל ראש הממשלה החליפי גנץ את רשות הדיבור ודבק בטקסט שהכין לעצמו מראש והתייחס לכמה נושאים שלא הועלו על ידי נתניהו. ברכות לאזרחי ישראל הערבים על חג שבירת הצום (עיד אל-פיטר). "אני מבקש לברך בשם כולנו כאן את כל אחינו המוסלמים שחיים איתנו בישראל לרגל עיד אל-פיטר בברכת כול עאם ואנתום בח'יר", אמר גנץ. הברכה בערבית הקפיצה את נתניהו להיזכר בכך שהתקשר אתמול למנהיגי דרום סודאן וצ'אד לברכם לכבוד החג.

עוד התייחס גנץ לציון 20 שנה לנסיגת צה"ל מלבנון. "שר החוץ אשכנזי ואני היינו שם", הזכיר גנץ. "הייתה לנו החוויה להיות מהאחרונים שהיו שם, ביום היציאה. גם היום אנחנו מסתכלים על הזירה הצבאית, הן בלבנון והן בסוריה בתשומת לב רבה, לא חלפו בעיות הביטחון שיכולות להתרחש מצפון. אנחנו כמובן נעקוב אחרי הכל, נפעל כשצריך, ניערך לנדרש, וכמובן גם צריכים לפתח את יישובי הצפון ולחזק אותם. לצד זאת, נושיט יד לשלום בכל אחת מהגזרות שמולן אנחנו פועלים ובכל אחת מהן אנחנו חייבים גם להחזיק עוצמה צבאית שתוכל לאפשר את ההגעה לשלום", אמר גנץ.

לאורכו של השולחן הארוך, כאשר מצד אחד של החדר לא ניתן לזהות מי הוא היושב בנקודה הרחוקה ביותר, מוקם אשכנזי אל מול גנץ ונתניהו, במקום שהוא יותר מכובד. גם השרים ליצמן, דרעי וישראל כ"ץ, זכו לשבת במיקום שנמצא בלב השולחן. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים