גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איבדו אמון? למה משקיעי הקנאביס בתל אביב לא מתרגשים מקבלת אישור הייצוא המיוחל אחרי שנה וחצי

המניות שקפצו עם אישור הייצוא על ידי משרד הכלכלה לפני שבועיים, מחקו את רוב העליות ● הסיבות: עדיין דרושים אישורי משרד הבריאות, האיחוד האירופי והמדינות המייבאות ● כעת השוק מחכה לראות אם המשלוחים ממריאים בפועל

חממה לגידול קנאביס/ צילום: shutterstock א.ס.פ.קריאייטיב
חממה לגידול קנאביס/ צילום: shutterstock א.ס.פ.קריאייטיב

כשבועיים עברו מאז האישור הרשמי של יצוא הקנאביס על ידי משרד הכלכלה ("מתנת הפרידה" של השר היוצא, אלי כהן), והחברות בתחום פועלות לסמן כל אחת את רצינותה ומוכנותה לניצול המהלך: הן מצטיידות במזומנים, חותמות על הסכמים ונערכות עם מלאי של קנאביס, ובמקביל פועלות לקבל את ההכרה מהמדינות שאמורות לייבא את הסחורה.

זה היה הרגע שהשוק חיכה לו, מאז החלטת הממשלה העקרונית להתיר את היצוא, שהתקבלה כבר בינואר 2019. ההערכה היתה שהסדרת תקנות היצוא בפועל תימשך 10 חודשים עד שנה. בפועל, חלפו כשנה וחצי של "טיזינג" מצד הממשלה כלפי השוק, כשמעת לעת משחררים משרדי הבריאות או הכלכלה הודעה שממנה ניתן להבין כי מועד המשלוח הראשון ליצוא נמצא "מעבר לפינה".

אין פלא, אם כך, שמייד לאחר קבלת אישור היצוא שענף הקנאביס חיכה לו, הגיבו מניות הסקטור הנסחרות בבורסת ת"א בעליות חדות. ואולם, הן תיקנו מטה בתוך זמן קצר, וחלקן נסחרות כיום אף במחיר נמוך יותר מאשר ביום ההודעה. שווי הסקטור כולו מסתכם כיום בכ-2 מיליארד שקל - הרבה פחות משווייו בשיא בתחילת 2019ׂׂ.

סקטור הקנאביס בתא שווה כ? מיליארד שקל

נראה כי העובדה שיום אחד יגיע היצוא, כבר מתומחרת במחירי מניות הקנאביס, אבל המועד שבו באמת יתחילו המשלוחים לצאת עדיין לא ברור, וגם צפוי להיות שונה בין חברה לחברה.

היצוא בפועל תלוי באישור היבואניות

מה מונע מיצוא הקנאביס לצאת לדרך כבר מחר? היצוא בפועל יהיה תלוי באישורן של המדינות היבואניות, שאינו טריוויאלי. כדי להיכנס לשוק האירופי יש לעמוד בכללי גידול וייצור אירופיים, נוסף על אלה הישראליים. כמו כן, על החברות היצואניות לעמוד בתקני האיכות של כל מדינה. היצוא גם תלוי במציאת לקוח למוצרים, כשלרוב החברות המקומיות יש הסכמי הפצה במדינות האירופיות הגדולות, אבל איכות ההסכמים האלה תיבחן רק כשהם יניבו הזמנות והכנסות.

אבל עוד לפני שמגיעים לדבר על מה שמתרחש במדינות היעד, אישור היצוא עדיין תלוי במשרד הבריאות הישראלי, שהצטייד השבוע בשר חדש, יולי אדלשטיין, שהתבטא בעבר בעד קנאביס רפואי. ראש היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, הוא עדיין יובל לנדשפט, אדריכל רפורמת הקנאביס, והוא צריך לאשר ליצוא כל אצווה של קנאביס לפי איכותה, וגם לפי תרומתה של החברה שייצרה אותה להקטנת המחסור בקנאביס בשוק המקומי. ברוב המוצרים כיום אין מחסור, אבל המחסור עדיין מורגש בכמה מהמוצרים המבוקשים.

נראה כי השוק מחכה לראות כעת איך מתרחש היצוא בפועל, והאם בכלל נותר אחרי כל הציפייה הזו מקום בשוק לחברות הישראליות? בחודשים הקרובים נוכל לראות לאילו מדינות מתבצעת מכירה בפועל, מה היקפה, איך מתבטאות ההכנסות האלה בדוחות ומהי ההשקעה הדרושה כדי לבנות נוכחות בחו"ל.

ובינתיים, בשטח מקדמות חברות הקנאביס המקומיות עסקות: היום הודיעה חברת קנביט, שנמצאת בשליטתו של ברק רוזן (דרך נאמן), על חתימת הסכם עם חברת הפצת התרופות הגרמנית Fette Pharma (פטה). מזכר העקרונות בין הצדדים נחתם בדצמבר 2019. קנביט דיווחה היום כי על פי ההסכם, פטה תהיה מחויבת לרכוש ממנה קנאביס בהיקף מינימלי של 1.5 טונה בשנה הראשונה, וכמות מינימום זו תעלה ב-10% בכל שנה במשך חמש שנים. ההסכם כרגע אינו בלעדי, אבל ייתכן כי יהפוך לכזה בהמשך. להערכת קנביט, ההסכם יכול להניב לה סכום של כ-100 מיליון שקל ואף יותר מכך.

חברת קנאביס נוספת, שיח, הודיעה היום כי גייסה 20 מיליון שקל מגיפים מוסדיים, שבו השתתפו גם בעלי השליטה של החברה, משפחת החקלאים שריד, שהקימו ומנהלים את החברה.

הגורמים המוסדיים, ובהם חברת מור השקעות ש"סימנה" את ענף הקנאביס עם השקעות קודמות בחברות יוניבו ופנאקסיה, השקיעו 18.4 מיליון שקל, ומשפחת שריד השקיעה 1.5 מיליון נוספים. מחיר המניה בעסקה הוא 0.8 שקלים - דיסקאונט של כ-8% על מחיר הפתיחה היום, כשלכל מניה התווספו גם אופציות לא סחירות במחיר מימוש שלא דווח.

שיח פרסמה היום גם את דוח הרבעון הראשון שלה, המעיד על המשך צמיחה ואיתנות. הכנסות החברה צמחו ב-29% לעומת הרבעון המקביל, ל-7.6 מיליון שקל. הרווח הגולמי לפני השפעת שינויים בשווי ההוגן (הקשור להערכת ערך הנכסים הביולוגיים) עלה ל- 5.3 מיליון שקל - גידול של 85% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי צמח פי שניים ל-3.7 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח ב-62% ל-1.8 מיליון שקל. שווי החברה עומד על כ-281 מיליון שקל.

חברת IMC, הנסחרת בבורסה של טורונטו אבל פועלת גם בישראל, הודיעה כי החברה הבת שלה בגרמניה קיבלה אישור לייבא לתוך גרמניה 4 טונות קנאביס של החברה. ואולם, כמו כמה חברות נוספות, IMC כרגע אינה מתכננת לייצא את החומר מישראל, אלא בונה נוכחות בגרמניה על ידי ייצור במפעל שבו היא שותפה במדינה אירופית אחרת. כך החברה אינה תלויה במשרד הבריאות ובאישור גרמני ליבוא מישראל. לחברה הסכמים עם שלושה מפיצים גרמניים.

חברות נוספות שהודיעו על התקדמות לקראת יצוא בשבועיים מאז אישור היצוא, הן למשל אינטרקיור, שהודיעה על קבלת אישור עמידתה בתקן הגידול האירופי; וטוגדר, שייבאה משלוח ראשון של קנאביס מהמפעל שלה באוגנדה לישראל ומאמינה שתוכל לייצא מהמפעל שלה באוגנדה גם לאירופה. 

עוד כתבות

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"