גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הקורונה והעבודה מהבית ישפיעו על הקמת הפרויקט הגרנדיוזי על איילון

טלטלת הקורונה עשויה להשפיע על ההחלטה בנוגע לעתידו של פרויקט ההמשך הגרנדיוזי, שתתקבל ב-2021 ● בינתיים משדרים היזמים עסקים כרגיל, למרות ששש קומות ב-TOHA1 מושכרות לחברת חללי העבודה המשותפים וויוורק שנקלעה לקשיים

מגדל TOHA/ צילום: אמיר מאירי
מגדל TOHA/ צילום: אמיר מאירי

אחד מהפרויקטים המסמלים במידה משמעותית את פריחת ענף המשרדים בישראל בשנים האחרונות, ובמרכז גוש דן בפרט, הוא מגדל TOHA היוקרתי, הממוקם בצומת דרכים מרכזית בת"א - סמוך למחלף השלום.

מגדל זה, בצומת הרחובות תוצרת הארץ, יגאל אלון ודרך השלום (מתחם תוצרת הארץ), נמצא מרחק הליכה מלא מעט מגדלי משרדים חדשים נוספים שצצו באזור בשנים האחרונות, כחלק מההתרחבות המואצת של הסקטור. כמו מרבית עמיתיו ל"שכונה", נהנה גם הוא מביקושים גבוהים שסייעו לאכלוסו המהיר.

הצלחת שיווקו של השלב הראשון בפרויקט, TOHA1, שבנייתו הסתיימה בסוף שנת 2018, עוררה את תיאבון יזמיות הפרויקט - אמות  וגב ים  - המחזיקות בו בשותפות שווה. השתיים, מחברות הנדל"ן המניב המובילות בישראל, החליטו להוציא לדרך על קרקע סמוכה את פרויקט ההמשך - TOHA2, המתוכנן להיות רחב יותר משמעותית, גם בגודל וגם בהיקף ההשקעה.

אלא שכעת, לנוכח חוסר הוודאות האופף את עתיד הענף, שחווה טלטלה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה והמעבר הכפוי של חלק גדול מיושבי המשרדים לעבודה מהבית, עשויה הקמת פרויקט ההמשך הגרנדיוזי להפוך למקרה בוחן, שממנו ניתן יהיה ללמוד על עתיד הצמיחה של שוק המשרדים בישראל, ובאזור המרכז בפרט.

המספרים הבולטים של מגדלי TOHA

בהתאם ללוחות הזמנים שגיבשו אמות וגב ים, מתקרבת נקודת ההכרעה שקבעו השתיים לגבי המשך ההקמה של הנכס, שאותו ניתן להגדיר כפרויקט הדגל שלהן. על רקע סימני השאלה הקשורים לעתיד הצמיחה בענף - נראה כי ההחלטה בנושא, הצפויה בשנה הבאה, לא תהיה פשוטה עבורן. זאת בעיקר לנוכח ההשקעה הענקית הדרושה להשלמתו - כ-2 מיליארד שקל (מחצית הסכום כל חברה) - כפול מההשקעה שנדרשה למגדל TOHA1.

השוכרת המרכזית במגדל TOHA1 - וויוורק

פרויקט TOHA1 נחשב כאמור  להצלחה, ולפי הנתונים שמציגות החברות, הוא מאוכלס בכ-90% - כששטחי המשרדים מושכרים במלואם. מגדל זה, שאוכלס לראשונה בשנה שעברה, ומאז הניב להן רווחי שערוך נאים של מאות מיליוני שקלים, מוגדר על-ידי החברות כ"יוקרתי וייחודי הנבנה בסטנדרט הגבוה ביותר בישראל". שווי הנכס מוערך כיום בכ-1.5 מיליארד שקל.

גב ים ואמות צופות ממנו רווח תפעולי נקי (NOI) שנתי של כ-100 מיליון שקל בתפוסה מלאה, "על סמך החוזים שנחתמו וצפי ליתרת ההשכרות". בסיכום הרבעון הראשון דיווחו על NOI של כ-10 מיליון שקל מהנכס, אחרי קרוב ל-30 מיליון שקל בשנת 2019 כולה.

השוכרת המרכזית ב-TOHA1 היא ענקית חללי העבודה המשותפים וויוורק (WeWork) - תחום המועד להיפגע בגלל ריבוי שוכרים שלא כולם בעלי איתנות פיננסית גבוהה. עוד הרבה לפני בהלת הקורונה עברה וויוורק טלטלה משמעותית בפעילותה בעקבות כישלון הנפקתה בארה"ב במהלך 2019 - מה שעורר חששות לגבי האפשרות שתיקלע למצוקה תזרימית ומחסור במזומנים שיקשו עליה בתשלום שכר הדירה.

ככל הידוע, וויוורק חתמה ב-2017 על הסכם ארוך-טווח מול גב ים ואמות (שבהמשך הורחב), כך שהיא משכירה שש קומות ב-TOHA1 למשך 15 שנה, בהיקף עסקה של כ-300 מיליון שקל. פעילות הנדל"ן של וויוורק בישראל מתבצעת במשותף עם חברת אמפא של שלומי פוגל והאחים נקש, אשר ככל הידוע הינה צד להסכם השכירות ב-TOHA1. לאחרונים עסקים נוספים הכוללים את חברת התעופה ארקיע ומלונות, אשר מתמודדים גם הם עם אתגרים משמעותיים לנוכח פגיעת הקורונה.

כך או אחרת, בשלב הנוכחי אמות וגב ים משדרות שביעות רצון מהעסקה עם וויוורק. במסגרת שיחת המשקיעים הבהיר מוסלר, כי וויוורק שילמה את מלוא שכר הדירה עבור החודשים אפריל ומאי, למעט "פריסה קטנה ומינורית", והוסיף כי "אנחנו יודעים שלוויוורק יש שוכרי משנה חזקים - חברות המאכלסות חלקי קומות וקומות שלמות, והם נאחזים בכל השטחים שיש להם".

במבט על כלל נכסיהן של אמות וגב ים, ההכנסות מוויוורק מהוות כ-2% מסך התקבולים של כל אחת מהן. נוסף לוויוורק, בין השוכרות ב-TOHA1 שמזכירות גב ים ואמות בדוחות נמנות החברות מוטורולה, תופין, טראקס, אקמאי ודסק"ש.

"לחברות עוד לא היה זמן להתארגן"

לפי העדכונים מהדוחות הכספיים האחרונים של אמות וגב ים, הסתיימו עבודות דיפון החניון של TOHA2 והחלו עבודות החפירה, בהשקעה מינורית יחסית, של כמה עשרות מיליוני שקלים, ובהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו מראש. זאת מסכום השקעה מוערך של כ-300 מיליון שקל (מחצית הסכום כל חברה) הנדרש לשלב העבודות הנוכחי - של דיפון, הקמת חניון, עבודות פיתוח והמשך תכנון.

כפי שהסביר באחרונה אבי מוסלר, מנכ"ל אמות, בשיחת ועידה עם משקיעים לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון של החברה, בהתייחסות ל-TOHA2, "קיבלנו החלטה לבצע את המרתפים והחניונים כדי להקדים את לוחות הזמנים, ובשנת 2021 נקבל את ההחלטה אם להתקדם או לא להתקדם עם המגדל".

לדבריו, "אנחנו נמצאים במעקב מלא ובשליטה מלאה עליו מבחינת הביצוע, ונמצאים בשלבים סופיים של קבלת זכויות הבנייה עבורו. אנחנו נמצאים בהליך של ערר סופי ומטפלים בתכנון של המגדל".

לגבי הישיבה בבית הוסיף מוסלר, כי מבדיקה שביצעה אמות מול החברות, נוסף לקשיים לוגיסטיים של חלק מהעובדים לגבי מציאת סידור לילדים, "לחברות עוד לא היה הזמן להתארגן כדי לבדוק איך לשמור על העובדים שלהם, כדי שחלילה לא תהיה הדבקה של מחלקה או אזור שלם. זה דבר חדש וכנראה שזה גם חלק מתהליך עד שיישבו בצורה מלאה במשרדים, ויש כאלה שכבר מתחילים ללכת בכיוון הזה".

עוד הוסיף מוסלר, כי "אנחנו עדיין בלב הסערה, ולא יודעים לאן העניינים יתפתחו מבחינת הקורונה לגבי שינויים בהרגלים ותפוסות. יכול להיות שיהיו דיירים שירצו להגדיל שטחים כדי לשמור על שמירת מרחק".

TOHA2 נחשב לאחד מהפרויקטים המשמעותיים בצנרת הייזום של אמות וגב ים, ויש מי שמגדיר אותו כ"יהלום שבכתר" שלהן. הוא עשוי, על בסיס התכנון המורכב שלו, להפוך לאייקון בקו הרקיע של תל אביב, עם שטחים עיליים בהיקף מצרפי של כ-200 אלף מ"ר בשני המגדלים יחד.

לפי הנתונים שמציגות אמות וגב ים, TOHA2 צפוי לכלול שטח של כ-140 אלף מ"ר עילי ברוטו בכ-70 קומות, לעומת כ-89 אלף מ"ר ב-TOHA1 (כ-57 אלף מ"ר שטח עילי בכ-30 קומות). השימוש העיקרי בו צפוי להיות דומה - משרדים, נוסף עלשטחי מסחר, ומלונאות שיהיה אפשר לשלב בו, לפי החלטת היזמיות והאישורים שיתקבלו.

כאמור, אמות וגב ים הן שתיים מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל - כל אחת מהן עם שטחי השכרה בהיקף של קרוב ל-1 מיליון מ"ר. כחלק מהכיוון הכללי בבורסה, מניות שתי החברות מציגות שחיקה של כ-20% בערכן מתחילת השנה - ומשקפות לגב ים שווי נוכחי של כ-4.4 מיליארד שקל ולאמות שווי נוכחי של כ-7.2 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?