גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחת ערפל, הנחיות מבלבלות וגל קריסות: המסעדות חוזרות היום, בקושי

רק אתמול בלילה אישרה הממשלה את ההנחיות החדשות באופן רשמי • רונן נמני, בעלי קבוצת "קפה קפה": "אחרי כל ההתנהלות ההזויה עד כה, גם הפעם אנחנו לא יודעים עד הרגע האחרון מה קורה"

קפה ביאליק בתל-אביב. מתלבטים אם לפתוח / צילום: איל יצהר, גלובס
קפה ביאליק בתל-אביב. מתלבטים אם לפתוח / צילום: איל יצהר, גלובס

ענף המסעדנות נערך לפתיחה מחודשת תחת עננה של אי-ודאות. לפי הדיון האחרון שהתקיים בין משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות, היום (ד') אמורים לחזור לפעילות המסעדות, בתי הקפה, הברים והמועדונים. רק אתמול (ג') בלילה אישרה הממשלה באופן רשמי את פתיחת המסעדות והברים, וישנה תחושה של כאוס בקרב בעלי מסעדות ורשתות הסעדה שמעוניינים להיערך לפעילות לפי ההנחיות.

רק לפני יומיים בשעות הלילה - יממה לפני התאריך המיועד לפתיחה - פרסם משרד הבריאות לראשונה מסמך רשמי ובו מתווה הפתיחה המוצע עבור ענף המסעדות והברים. המשמעות היא שנותר לאלפי בעלי המסעדות והברים בישראל זמן קצר להיערך, כשרבים מהם מתקשים לשוב לפעילות אחרי שהתמודדו עם תקופה של למעלה מחודשיים ללא תזרים מזומנים. 

חומוס כספי בזמן הסגר / צילום: שני מוזס, גלובס

ממונה קורונה ותשלום מאחורי מחיצה

ההנחיות החדשות דורשות מכל עסק למנות "ממונה קורונה" שיהיה אחראי ליישום ההנחיות והגבלת מספר הלקוחות. כך למשל קובעות ההנחיות, כי בדלפק העסק תהיה מחיצה ל"מניעת העברת רסס" בין נותן שירות ללקוח. לפי המסמך של משרד הבריאות, בברים ההנחיה מתייחסת ל"עמדות התשלום בבר בלבד", כך שהברמנים למעשה יוכלו לשרת לקוחות ולהגיש להם שתייה דרך הבר, אך לגבות מהם תשלום רק מאחורי מחיצה. בתוך המסעדות ובתי הקפה, המרחק בין השולחנות בחללים סגורים נדרש להיות לפחות 1.5 מטר "בין פלטה לפלטה", ובחוץ תותר ישיבה כרגיל. עוד לפי ההנחיות, "יש לחטא שולחנות וכיסאות לאחר כל שימוש". כסאות בעלי ריפוד בד יעברו חיטוי בין משמרות ובסוף היום.

ההנחיות של משרד הבריאות מכתיבות בצורה מדוקדקת גם את ההתנהלות של המסעדות מול הלקוחות וקובעות כי יש לערוך את השולחן לאחר הושבת הסועדים, וכי כלים משותפים כמו מלח, פלפל ורטבים יעברו חיטוי במעבר בין לקוחות. כמו כן, הן דורשות מעבר לתפריטים חד-פעמיים.

ההנחיות אוסרות על בופה בהגשה עצמית, ומגדירות כי קבלת המנות תהיה באמצעות הגשה בלבד, בין אם לשולחן הישיבה או לעמדת איסוף. ניתן להפעיל מזנון אוכל מרכזי, ובלבד שהגשת המזון לצלחת האורח תיעשה על-ידי איש צוות.

עוד קובעות ההנחיות כי נדרש ביצוע חיטוי משטחים בעסק לכל הפחות פעמיים ביום ובסיום יום הפעילות, שכולל בין היתר ידיות, דלתות, מעקים, דלפק, מחיצה, מתגים, לחצני מעלית וניקוי תדיר ומוגבר של מתחמי השירותים ופחי האשפה.

בדומה ליתר הענפים שחזרו לפעילות, העסקים נדרשים להתקין שלט לעניין מספר הלקוחות המותר במקום ולמדוד חום ללקוחות. מספר הלקוחות המקסימלי המותר בחלל הפנימי של מסעדה, בו זמנית, יהיה בהתאם לתפוסה המותרת לפי רישיון העסק, למעט בעסקים שיכולים להכיל יותר מ-100 לקוחות, שם מספר הלקוחות לא יעלה על 85% מהמותר ברישיון עסק.

בנוסף, במשרד הבריאות דורשים על הקפדה של פריסת מתקנים עם חומר לחיטוי ידיים במקומות נגישים וזמינים, וכי באזור שטיפת ידיים "יהיו מים חמים, סבון ומגבות נייר בכל עת", ואף קובעים כי "יש להציע ללקוחות לשטוף ידיים לפני שהם מתיישבים".

בסיכום מסמך "מתווה פתיחה מוצע עבור ענף המסעדות והברים" שפורסם ביום שני בלילה, מופיע תאריך פתיחה מוצע - 27 במאי, כלומר יום רביעי, וזאת בכפוף לאישור הממשלה.

הצפי בענף: "יהיה כאוס ובלגן"

רונן נמני, הבעלים של קבוצת קפה קפה, אמר ל"גלובס": "נערכנו לפתוח, ואז התברר שעד אתמול בערב לא הייתה החלטת ממשלה בנושא. כמו כל ההתנהלות המופרכת וההזויה עד כה, גם הפעם אנחנו לא יודעים ברגע האחרון מה קורה. עד לרגע זה לא קיבלנו עדיין לא מענקים, לא הלוואות, פתאום אנחנו שומעים שמועות שלא יתנו דברים שהובטחו בנוגע למענקים להחזרת עובדים ולתנאים שלהם.

"מבחינת הממשלה, המשק חזר לעבודה סדירה. מה יקרה בעוד חודש? אם לא יהיו מענקים והלוואות, תהיה סגירה מסיבית של עסקים בענף ההסעדה".

גורמים ברשתות הסעדה אחרות הודו בשיחה עם "גלובס", כי "להערכתנו, עסקים יפתחו ויהיה כאוס ובלגן".

מנגד, בחלק מקבוצות ההסעדה הגדולות כן מצהירים כי המסעדות שלהם כן יפתחו מחדש. כך למשל, רשת מקדונלד'ס ישראל ורשת ג'פניקה יצאו בהודעות שמכריזות על פתיחת המסעדות לישיבה.

לצד הדיון על הסגירות והפתיחות, בשבועות האחרונים נרשמו מספר מסעדות שהצהירו על כך שלא יחזרו לפעילות, והודיעו על סגירה בשל משבר הקורונה. ביניהן מסעדת האנוי התל-אביבית שפעלה במשך שמונה שנים, מסעדת איגרא רמא בתל-אביב, בית הקפה אורבן שאמן, מסעדת סולטנה הטבעונית, מסעדת הסירים של קטי בחיפה ואחרות.

בשיחה עם "גלובס" אמר שי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות והברים: "אישור מתווה החזרה של תעשיית המסעדות והברים לעניין המועד והתפוסה, דורש את אישור הממשלה. במהלך השבוע החולף דחקנו במשרדי הממשלה לאשר את המתווה. לדאבוננו, ממשלת ישראל מצאה זמן לאשר את הקמת משרד המים ה'חיוני' בישיבתה ביום ראשון, אבל לא מצאה זמן לאשר את מתווה חזרת העסקים ולספק ודאות מסויימת לבעלי העסקים והעובדים עד אתמול בלילה".

"חשש לגל שני - של סגירת עסקים"

גם תומר מור, ראש תנועת "מסעדנים חזקים ביחד", מוטרד ממה שעתיד לבוא: "נכון שפרסום ההנחיות גבולי מבחינת לוחות הזמנים, אבל חשוב לומר שהמסמכים הקודמים שניסח משרד הבריאות היו בלתי אפשריים לקיום, ועשינו מאמץ אדיר להביא את ההנחיות למה שהן היום, תוך שמירה על בריאות העובדים והלקוחות, שמירה על חוויית הלקוח ושמירה כלכלה בית העסק".

מור מציין כי בין ההישגים מבחינת ענף ההסעדה במו"מ קוצרה הדרישה למרחק בין השולחנות מ-2 מטר ל-1.5 מטר, מה שלדברי מור היה מצמצם את התפוסה מ-85% ל-60%. בנוסף, בוטלה הדרישה שאנשי צוות יעבדו עם כפפות ויחליפו אותן כל הזמן, ודרישה כי עובדי המטבח שעובדים עם תנורים ("פס חם") יהיו עם מסכות כל הזמן. לפי מור, במשרד הבריאות רצו במקור מחיצות בכל שולחן לשולחן, ואף ביקשו שלקוחות שיגיעו יוגדרו כ"קפסולה של משפחה גרעינית", מה שינסה למנוע מפגשים חברתיים.

"אחרי שהתגברנו על המכשול של איך נעבוד, עכשיו השאלה היא כמה נעבוד. אנחנו מייחלים לזה שעם ישראל ייצא ויצרוך וירגיש בטוח ויגיע למסעדות. רוב העסקים לא קיבלו הלוואות בערבות המדינה, אשראי הספקים הצטמצם. החשש שלנו שיהיה גל שני - לא של קורונה, אלא של סגירות עסקים אחרי עבודה של כחודשיים בתקורות מלאות, בלי הכנסות מספקות לבית העסק, דבר שיעמיד את סיכויי ההחלמה של העסקים שהפסידו כספים בתקופה הזו".

"לפי הערכות שמתבססות על שיחות עם ספקים ועסקים בענף, עד הקיץ נראה סגירות של קרוב ל-1,000 עסקים שלא יחזרו לפעילות, או שיפתחו וייסגרו - מדובר על 10% מהעסקים בתחום" אומר מור בצער ומוסיף: "המשק חוזר לעבודה, אבל רחוק מלחזור לשגרה".

בסוף השבוע הקרוב צפויים לחזור כ-60-70 אלף עובדים לתעשיית המסעדנות, אך לדברי מור גם כאן קיים קושי אדיר - "הייתה נטישה של צעירים וסטודנטים שחזרו לבית של ההורים, ולנו כמעסיקים יהיה קשה לעמוד בסטנדרטים של המענקים להחזרת אותם עובדים לעבודה, כך שבגלל העזיבות האלה לאו דווקא יחזרו אותם עובדים. אנחנו גם פותחים בצורה מדורגת, בהתאם לביקושים, מה שלא מאפשר להתחייב למשרה מלאה".

במשרד הבריאות מסרו את רשימת ההנחיות שיצאה ביום שני בלילה, אך לא התייחסו לשאלת "גלובס" בנוגע לעיתוי המאוחר בו פורסמו. ממשרד הכלכלה נמסר כי "משרד הכלכלה והתעשייה, באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אישר את המתווה לחזרה לפעילות המסעדות מול משרד הבריאות. אישור הממשלה הינו באחריות משרד הבריאות, אשר מגיש לה את התקנות. למשרד הכלכלה אין סמכות בנושא". במשרד האוצר הפנו למשרד הבריאות.

עוד כתבות

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות כלכליות וצבאיות על איראן: כך מנסים במערב למתן את התגובה הישראלית

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?