גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר ההסתדרות דוחף לפתיחה מחודשת של שדה דב: "להציל את אילת הגוססת מהקורונה"

האם בחסות משבר הקורונה שדה דב יקום לתחייה? ל"גלובס" נודע כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ורה"מ בנימין נתניהו שוחחו על הנושא בימים האחרונים, וכי נתניהו הפגין גישה חיובית לרעיון ● מנכ"ל ישראייר ל"גלובס": "הרעיון נחמד אבל לא ישים בזמן הנוכחי"

שדה דב / צילום: יוסי פישר
שדה דב / צילום: יוסי פישר

האם בחסות משבר הקורונה שדה דב יקום לתחייה? ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, יצא בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו: פתח מחדש את שדה דב. ל"גלובס" נודע כי השניים שוחחו על הנושא בימים האחרונים, וכי נתניהו הפגין גישה חיובית לרעיון.

הנימוק שמספק בר-דוד לרעיון, שבימים שאינם ימי קורונה יישמע לרבים כהזוי למדי, הוא הצלת העיר אילת, אותה הוא הגדיר כ"גוססת". בר-דוד פירט כי כמחצית מעובדי אילת נפלטו ממעגל התעסוקה: "בתי מלון סגורים, עסקים קורסים, ולתיירים אין לאן לחזור. כל הפתרונות שהוצעו עד כה לא מצליחים לפוגג את עננת הייאוש שמרחפת על העיר", אמר.

לדברי יו"ר ההסתדרות, הבטחות ופתרונות רגילים לא יוציאו את אילת מהמשבר העמוק אליו נקלעה, ו"נדרשת כאן חשיבה מחוץ לקופסה".

הקריאה היא להקים מחדש את שדה דב לפרק זמן של שנתיים. בר-דוד יודע שמאז שנסגר שדה דב, פורקו המסלולים ושאר המתקנים שהיו בשדה

המסע לאילת התארך

נזכיר כי בתחילת יולי 2019, אחרי מאבקים של שנים ארוכות, נסגר שדה דב, ששימש בעיקר לטיסות פנים לאילת. סגירת שדה דב התרחשה ארבעה חודשים אחרי סגירת שדה התעופה הקטן שהיה במרכז אילת. התוצאה: טיסות הפנים המחברות בין המרכז לאילת עברו לנתיב נתב"ג-נמל התעופה רמון, המרוחק כ-19 ק"מ מהעיר אילת. המסע את העיר בטיסה התארך, ויותר מ-30% מהטסים אף החליטו לוותר עליו. מספר הנופשים באילת, לפי נתוני התאחדות המלונות, לא ירד, והמשמעות היא שרבים העדיפו להדרים עם רכב פרטי במקום בטיסה.

בנוסף, מחירי הטיסות בקו שבו שלטה ארקיע ב-70% וישראייר בשאר, הפכו את הטיסה ואת המסע שנמשך כ-4 שעות ללא כדאיים. המחיר הממוצע לטיסה לאילת עמד על כ-370 שקל (בשעות הנוחות בימי השיא). 

משבר בארקיע 

מיד לאחר סגירת שדה דב פרץ משבר בארקיע. המשבר לא נבע רק מסגירת השדה אלא גם מהתחרות הגוברת בנתב"ג, אבל סגירת השדה, שנדמה שכי בארקיע לא האמינו שתתרחש עד לרגע האחרון, גרמה לקרע עם העובדים לאור כוונת בעלי החברה לבצע מהלך של פיטורים המוניים - לאחר מכן הוא נסוג מכוונתו.

בארקיע מועסקים כיום כ-550 עובדים המחזיקים ב-30% מהחברה. ב-70% הנותרים מחזיקה קבוצת ג'ורדאש של האחים נקש.

משבר הקורונה פגע בחברה, כמו גם בחברות התעופה האחרות, וכיום ארקיע נמצאת בהדממה מוחלטת, כולל בקו לאילת שנשאר בידי ישראייר בלבד, שהמשיכה להפעיל טיסות לאורך כל התקופה.

ארקיע מצויה בשיח עם העובדים וההסתדרות במטרה לחזור לפעילות. ההסתדרות, שמצפה לראות את מטוסי החברה באוויר ב-1 ביולי, אף הציעה לארקיע אמצעי עידוד בדמות הלוואה של 1.5 מיליון דולר, כפי שנחשף ב"גלובס". על הפרק נמצאת גם האפשרות למיזוג בין ישראייר וארקיע, מנהלי החברות, יו"ר ארקיע אבי חורמרו ומנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, דנים על אופציית מיזוג בין שתי החברות. 

"רעיון נחמד אבל לא ישים" 

האם הרעיון של פתיחת השדה העירוני של תל-אביב מחדש הוא ישים? גורם ברשות שדות התעופה הרים גבה לנוכח הרעיון. "הדבר הראשון שנעשה בשדה הוא הריסת המסלול ופירוק מגדל הפיקוח מכל מכשיריו. הקמה של מסלול חדש שעומקו 12 מטר תעלה כמיליארד שקל. טרמינל אפשר להקים, כולל מכונות שיקוף, או להשמיש את מגדל הפיקוח טכנולוגית. מדובר בתקציב יקר שלא ברור מי יממן אותו. רשות שדות התעופה תשמח אם הרעיון הזה יבשיל, אבל איננו רואים איך זה יכול להתרחש בהיבט התקציב".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר ל"גלובס": "הרעיון נחמד אבל לא ישים בזמן הנוכחי. הקרקע לא שייכת למדינה, השביתו שם את התשתיות, והשמשה שלהן מחדש מחייבת כעת השקעה אדירה. אם רוצים לעודד תנועה למלונות באילת, אפשר לעשות את זה אחרת, ובדיוק כמו שעשו עם חברות התעופה הזרות כמו רינאייר או וויז אייר - הן מקבלות מענק של 60 אירו לכל נוסע שנוחת בשדה רמון, ואני מציע שיתנו מענק של 60 שקל לכל נוסע שנוחת באילת. המענק הזה יאפשר לנו להגדיל את התנועה ב-50%. הדרך לעודד את הנתיב התעופתי לאילת היא באמצעות תמריץ מידי שיאפשר להציל את הקיץ".

ישראייר כאמור היא היחידה שפועלת כיום בקווים לאילת, והיום (ד'), אחרי כ-100 ימי קורונה, נחת לראשונה מטוס איירבוס באילת לטובת נופשים לחג השבועות. מחירי הכרטיסים לפי סירקיס עומדים על 100 שקל לתושבי אילת ועל 149 שקל לנוסעים האחרים. "הסבסוד הוא על הגב שלי. בגלל חוסר הוודאות הנוסעים מזמינים ברגע האחרון את הכול". 

"שיממון הזועק לשמיים"

לפני מספר ימים גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שיגר מכתב לנתניהו: "די להתעלמות ולזלזול המשווע מהעיר ומתושביה - זה הזמן לקיים את הבטחותיך". במכתב, שמצטרף לשורה של מכתבים קודמים, דרש הלוי סיוע דחוף לעיר שחטפה מכה קשה עם הירידה בתיירות מקור התעסוקה העיקרי בעיר. אם לא די בכך, סופה עזה שפקדה את אילת בחודש מרץ, הובילה לנזקים המוערכים בכ-100 מיליון שקל בנוסף לסגירת שדה התעופה דב בחודש יולי האחרון, שלטענת הלוי גרמה לעיר נזק עצום.

הלוי דורש מנתניהו לעמוד בהבטחות של המדינה מאוגוסט 2019 ולהעביר את כספי הפיצוי שהובטחו לעיר לאחר סגירת שדות התעופה, בסך 530 מיליון שקל ועוד 220 מיליון שקל שאמורים לעבור בהתאם להחלטת הממשלה עם כינון הממשלה הנוכחית.

לפי נתוני עיריית אילת, בכ-80% מבת-האב בעיר נמצא מובטל אחד לפחות. הלוי, שהיה ממובילי המאבק נגד סגירת שדה דב, ציין כי "סגירתו השגויה של השדה פגעה אנושות באיכות חיי תושבי העיר אילת, בדגש על התושבים החולים, והסבה נזקים כבדים לכלכלת העיר ולתעשיית התיירות. נכון להיום השדה עומד בשיממונו, שיממון הזועק לשמיים".

עוד כתבות

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

שאלת המעורבות הסינית בתשתיות של ישראל חוזרת לשולחן

מכרז התשתיות הגדול בתולדות המדינה, בעלות של 65 מיליארד שקל, נפתח כשעדיין לא גובשו קווים מנחים לגבי השתתפות חברות סיניות ● בלחץ אמריקאי גובר, לצד דעיכת עניין מצד חברות אירופיות וצמצום התחרות המקומית, שאלת המעורבות הסינית חוזרת למרכז הזירה

ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה (יחסית) / צילום: יח''צ

מלחמת המחירים בין הסיניות מסלימה: ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה

קבוצת סמלת השיקה היום את הקרוס-אובר החשמלי המשפחתי החדש B10 של המותג ליפמוטור, במחיר "שובר סגמנט" של כ-139 אלף שקל לגרסת הבסיס ● המותג GEELY השיק בסוף השבוע האחרון את הקרוס-אובר החדש STARRAY ומחירו מתחיל מ-169 אלף שקל

בשאר אל אסד / צילום: ap, Baz Ratner

"כבר לא רלוונטי לפוטין": פרטים חדשים על החיים של אסד במוסקבה

כשנה לאחר נפילת משטרו של הדיקטטור, ה"גרדיאן" הבריטי מספק פרטים חדשים והצצה נדירה לחיי משפחת אסד ● "מנהלים חיים מבודדים ושקטים של יוקרה במוסקבה ובאיחוד האמירויות"

לארי אליסון, מייסד ויו''ר אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

החוב של אורקל תופח, המניה צונחת, ועסקה אחת מדאיגה במיוחד את השוק כולו

אחרי חוזה הענק עם OpenAI והשקעות עתק בדאטה סנטרים, השוק מתחיל להטיל ספק בקצב החזרת ההשקעות ובתזרים המזומנים של אורקל ● האם החברה תצליח להפוך את ההבטחות הגדולות להכנסות ממשיות, ומה זה אומר על עתיד כלכלת הבינה המלאכותית?

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

חוות שרתים / אילוסטרציה: Shutterstock

החברה שבנתה ל-OpenAI את חוות השרתים הגדולה בארה"ב בדרך לישראל

לגלובס נודע כי נציגי חברת קרוסו, שהחלה דרכה בכריית ביטקוין, קיימו פגישה במשרד האוצר ● נבחנת כניסה לשוק הישראלי באמצעות שכירת שטחים בחוות שרתים קיימות, בהיקפים של עשרות מגוואט ● המהלך עשוי להוסיף שחקנית חדשה לשוק תשתיות ה-AI המקומי

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

האם "התסריט הגרוע ביותר" עבור ישראל בעזה בדרך להתממש?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: היום שאחרי הפיגוע הקטלני באוסטרליה, 25 מדינות צפויות לדון מחר בשליחת כוחות בינלאומיים לעזה, ואנטישמיות בחגיגות החנוכה באמסטרדם ● כותרות העיתונים בעולם

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

כתב אישום: הונאת נדל"ן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, בגין גיוס לא חוקי של 75 מיליון שקל ללא תשקיף, מתוכם 17 במיליון במרמה ● לפי האישום, אברג'יל פרסם רכישת קרקעות ברשתות החברתיות, אך המתעניינים קיבלו הצעה לתת לקבוצה הלוואות

רבקה לויפר / צילום: דנה בר סימן טוב

המועמדת שכמעט הפכה לחשכ"לית, עד שחלה תפנית במינוי עבאדי-בויאנג'ו

לפני שהודיע על בחירתו במיכל עבאדי־בויאנג'ו לחשבת הכללית באוצר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ריאיין בשבועות האחרונים כעשר נשים לתפקיד ● אחת המועמדות הבולטות שהגיעו לקו הגמר היא רבקה לויפר, שמסיימת בימים אלה קדנציה כסמנכ"לית כלכלה ופיננסים ברשות החשמל

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

הקמתה של מערכת מס הגודש יצאה לדרך, ומומחי תחבורה סקפטיים לגבי יעילותה

220 שערי אגרה ו־140 אתרי חיוב יוקמו בשלוש טבעות סביב תל אביב ● המערכת צפויה להתחיל לפעול ב־2027 ● המומחים עונים: האם המהלך יעבוד בלי שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית?

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

אפס ק"מ, מלאי גדול ופחות חשמליות: השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ביטול פיטורי היועמ"שית: "פסק הדין של בג"ץ היה צפוי ומתבקש"

בג"ץ ביטל היום בפסק דין דרמטי את החלטת הממשלה להדיח את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וכן את החלטת הממשלה ששינתה את המנגנון להפסקת כהונתה ● פרופ' יניב רוזנאי: "פסק הדין נכון ומוצדק" ● עו"ד רז נזרי: "לא בכדי גם השופטים שמוגדרים שמרנים הצטרפו לפסק הדין; שמרנות אין משמעה הפקרות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; טסלה עולה בכ-5%, אנבידיה בכ-2%

מדד הנאסד"ק עולה בכ-0.5% ● הזהב עולה לשיא של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● המכירות הקמעונאיות בסין עלו ב-1.3% בחודש האחרון לעומת שנה קודם, הרבה מתחת לתחזית ● פערי הריביות בעולם מעוררים תסיסה בשוק המטבע, בעיקר בשווקים המתעוררים • "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

40 עד 40 2026

ההרשמה לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס יוצאת לדרך

לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים עד גיל 40 ל־‏2026, שמתפרסמת זו השנה ה־21, אנחנו מחפשים נשים וגברים מכל קצות החברה הישראלית שמובילים שינוי ויוזמה, בעלי עשייה מרשימה מוכחת ואופק מבטיח ● אם אתם רואים עצמכם מתאימים או מכירים אנשים ראויים, מוזמנים להגיש מועמדות ● ההרשמה תיסגר ב־31 בדצמבר

מושגים לאזרחות מיודעת. מדדי אי שוויון / צילום: Shutterstock

בקרוב יתפרסמו נתונים על אי־השוויון בישראל. מה צריך לדעת כשקוראים אותם?

אחד הנתונים הכלכליים שמעוררים הכי הרבה עניין הוא אי־השוויון • לאילו היבטים הוא מתייחס, ואיך בכלל מודדים אותו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

לאיזה כיוון ילך השקל? / איור: גיל ג'יבלי

רוב המומחים מעריכים שהשקל יוסיף להתחזק. לפי סיטי הוא צריך ליפול ב־20%

בבנק האמריקאי טוענים, בניגוד לקונצנזוס, כי המטבע הישראלי אמור להיחלש לרמה של 3.87 שקלים לדולר ● כלכלן מקומי בכיר: "לא הייתי מייחס למודל שלהם חשיבות גדולה מדי, אלא אם הנאסד"ק ייפול ב־30%, או אם הולכים למלחמה עם איראן עם תוצאות מאוד גרועות לישראל"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; מדד ת"א־‏נפט וגז נופל במעל 2%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ● אר פי אופטיקל מזנקת בעקבות הצהרת כוונות של לקוח ביטחוני מקומי ● ג'נרל אלקטריק חיסלה החזקותיה בפלסאנמור, המניה מזנקת ● היום יתפרסמו נתוני האינפלציה, הצפי הוא שהמחירים ירדו ב-0.5% בנובמבר ● מיטב: לשוק הנדל"ן בישראל יהיה קשה להתאושש ● פערי הריביות בעולם מעוררים תסיסה בשוק המטבע, בעיקר בשווקים המתעוררים

ביג פאשן בת ים / צילום: ענת גרוס

תודה למטרו: BIG בת ים יקבל תוספת שטח בשווי של כ-25.5 מיליון שקל

תמ"א 70 שנכנסה לתוקף מאפשרת הגדלת זכויות בנייה סמוך לתחנות המטרו ● בהתאם לכך, ועדת המשנה המחוזית אישרה תוספת של כ־10,200 מ"ר תעסוקה במתחם BIG בת ים שבבעלות ביג ואשטרום ● התוספת תאפשר הקמת מגדל משרדים בן 20 קומות סמוך לתחנת המטרו המתוכננת ● שווי הזכויות שאושרו מוערך בכ־25.5 מיליון שקל

הפגנת חוסכי סלייס מחוץ לביהמ''ש הבוקר / צילום: עמירם גיל

ביהמ"ש על פרשת סלייס: הליך פלילי יכול היה לסייע להשבת הכסף

בדיון לאישור הסדר החוב בחברת הגמל שקרסה, השופטת סיגל יעקבי רמזה לקיום חקירה סמויה במישור הפלילי ואמרה: "אני אופטימית ומאמינה בצדק ושאנשים יקבלו בסוף את הכסף. ברור לי ששנתיים זה מעבר להרי החושך למישהו שצריך תרופות" ● בין הנושאים שעלו: התביעות המתגבשות נגד בעלי השליטה בסלייס ודיון עתידי בבג"ץ על ערבות מדינה לחוסכים