גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר ההסתדרות דוחף לפתיחה מחודשת של שדה דב: "להציל את אילת הגוססת מהקורונה"

האם בחסות משבר הקורונה שדה דב יקום לתחייה? ל"גלובס" נודע כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ורה"מ בנימין נתניהו שוחחו על הנושא בימים האחרונים, וכי נתניהו הפגין גישה חיובית לרעיון ● מנכ"ל ישראייר ל"גלובס": "הרעיון נחמד אבל לא ישים בזמן הנוכחי"

שדה דב / צילום: יוסי פישר
שדה דב / צילום: יוסי פישר

האם בחסות משבר הקורונה שדה דב יקום לתחייה? ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, יצא בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו: פתח מחדש את שדה דב. ל"גלובס" נודע כי השניים שוחחו על הנושא בימים האחרונים, וכי נתניהו הפגין גישה חיובית לרעיון.

הנימוק שמספק בר-דוד לרעיון, שבימים שאינם ימי קורונה יישמע לרבים כהזוי למדי, הוא הצלת העיר אילת, אותה הוא הגדיר כ"גוססת". בר-דוד פירט כי כמחצית מעובדי אילת נפלטו ממעגל התעסוקה: "בתי מלון סגורים, עסקים קורסים, ולתיירים אין לאן לחזור. כל הפתרונות שהוצעו עד כה לא מצליחים לפוגג את עננת הייאוש שמרחפת על העיר", אמר.

לדברי יו"ר ההסתדרות, הבטחות ופתרונות רגילים לא יוציאו את אילת מהמשבר העמוק אליו נקלעה, ו"נדרשת כאן חשיבה מחוץ לקופסה".

הקריאה היא להקים מחדש את שדה דב לפרק זמן של שנתיים. בר-דוד יודע שמאז שנסגר שדה דב, פורקו המסלולים ושאר המתקנים שהיו בשדה

המסע לאילת התארך

נזכיר כי בתחילת יולי 2019, אחרי מאבקים של שנים ארוכות, נסגר שדה דב, ששימש בעיקר לטיסות פנים לאילת. סגירת שדה דב התרחשה ארבעה חודשים אחרי סגירת שדה התעופה הקטן שהיה במרכז אילת. התוצאה: טיסות הפנים המחברות בין המרכז לאילת עברו לנתיב נתב"ג-נמל התעופה רמון, המרוחק כ-19 ק"מ מהעיר אילת. המסע את העיר בטיסה התארך, ויותר מ-30% מהטסים אף החליטו לוותר עליו. מספר הנופשים באילת, לפי נתוני התאחדות המלונות, לא ירד, והמשמעות היא שרבים העדיפו להדרים עם רכב פרטי במקום בטיסה.

בנוסף, מחירי הטיסות בקו שבו שלטה ארקיע ב-70% וישראייר בשאר, הפכו את הטיסה ואת המסע שנמשך כ-4 שעות ללא כדאיים. המחיר הממוצע לטיסה לאילת עמד על כ-370 שקל (בשעות הנוחות בימי השיא). 

משבר בארקיע 

מיד לאחר סגירת שדה דב פרץ משבר בארקיע. המשבר לא נבע רק מסגירת השדה אלא גם מהתחרות הגוברת בנתב"ג, אבל סגירת השדה, שנדמה שכי בארקיע לא האמינו שתתרחש עד לרגע האחרון, גרמה לקרע עם העובדים לאור כוונת בעלי החברה לבצע מהלך של פיטורים המוניים - לאחר מכן הוא נסוג מכוונתו.

בארקיע מועסקים כיום כ-550 עובדים המחזיקים ב-30% מהחברה. ב-70% הנותרים מחזיקה קבוצת ג'ורדאש של האחים נקש.

משבר הקורונה פגע בחברה, כמו גם בחברות התעופה האחרות, וכיום ארקיע נמצאת בהדממה מוחלטת, כולל בקו לאילת שנשאר בידי ישראייר בלבד, שהמשיכה להפעיל טיסות לאורך כל התקופה.

ארקיע מצויה בשיח עם העובדים וההסתדרות במטרה לחזור לפעילות. ההסתדרות, שמצפה לראות את מטוסי החברה באוויר ב-1 ביולי, אף הציעה לארקיע אמצעי עידוד בדמות הלוואה של 1.5 מיליון דולר, כפי שנחשף ב"גלובס". על הפרק נמצאת גם האפשרות למיזוג בין ישראייר וארקיע, מנהלי החברות, יו"ר ארקיע אבי חורמרו ומנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, דנים על אופציית מיזוג בין שתי החברות. 

"רעיון נחמד אבל לא ישים" 

האם הרעיון של פתיחת השדה העירוני של תל-אביב מחדש הוא ישים? גורם ברשות שדות התעופה הרים גבה לנוכח הרעיון. "הדבר הראשון שנעשה בשדה הוא הריסת המסלול ופירוק מגדל הפיקוח מכל מכשיריו. הקמה של מסלול חדש שעומקו 12 מטר תעלה כמיליארד שקל. טרמינל אפשר להקים, כולל מכונות שיקוף, או להשמיש את מגדל הפיקוח טכנולוגית. מדובר בתקציב יקר שלא ברור מי יממן אותו. רשות שדות התעופה תשמח אם הרעיון הזה יבשיל, אבל איננו רואים איך זה יכול להתרחש בהיבט התקציב".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר ל"גלובס": "הרעיון נחמד אבל לא ישים בזמן הנוכחי. הקרקע לא שייכת למדינה, השביתו שם את התשתיות, והשמשה שלהן מחדש מחייבת כעת השקעה אדירה. אם רוצים לעודד תנועה למלונות באילת, אפשר לעשות את זה אחרת, ובדיוק כמו שעשו עם חברות התעופה הזרות כמו רינאייר או וויז אייר - הן מקבלות מענק של 60 אירו לכל נוסע שנוחת בשדה רמון, ואני מציע שיתנו מענק של 60 שקל לכל נוסע שנוחת באילת. המענק הזה יאפשר לנו להגדיל את התנועה ב-50%. הדרך לעודד את הנתיב התעופתי לאילת היא באמצעות תמריץ מידי שיאפשר להציל את הקיץ".

ישראייר כאמור היא היחידה שפועלת כיום בקווים לאילת, והיום (ד'), אחרי כ-100 ימי קורונה, נחת לראשונה מטוס איירבוס באילת לטובת נופשים לחג השבועות. מחירי הכרטיסים לפי סירקיס עומדים על 100 שקל לתושבי אילת ועל 149 שקל לנוסעים האחרים. "הסבסוד הוא על הגב שלי. בגלל חוסר הוודאות הנוסעים מזמינים ברגע האחרון את הכול". 

"שיממון הזועק לשמיים"

לפני מספר ימים גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שיגר מכתב לנתניהו: "די להתעלמות ולזלזול המשווע מהעיר ומתושביה - זה הזמן לקיים את הבטחותיך". במכתב, שמצטרף לשורה של מכתבים קודמים, דרש הלוי סיוע דחוף לעיר שחטפה מכה קשה עם הירידה בתיירות מקור התעסוקה העיקרי בעיר. אם לא די בכך, סופה עזה שפקדה את אילת בחודש מרץ, הובילה לנזקים המוערכים בכ-100 מיליון שקל בנוסף לסגירת שדה התעופה דב בחודש יולי האחרון, שלטענת הלוי גרמה לעיר נזק עצום.

הלוי דורש מנתניהו לעמוד בהבטחות של המדינה מאוגוסט 2019 ולהעביר את כספי הפיצוי שהובטחו לעיר לאחר סגירת שדות התעופה, בסך 530 מיליון שקל ועוד 220 מיליון שקל שאמורים לעבור בהתאם להחלטת הממשלה עם כינון הממשלה הנוכחית.

לפי נתוני עיריית אילת, בכ-80% מבת-האב בעיר נמצא מובטל אחד לפחות. הלוי, שהיה ממובילי המאבק נגד סגירת שדה דב, ציין כי "סגירתו השגויה של השדה פגעה אנושות באיכות חיי תושבי העיר אילת, בדגש על התושבים החולים, והסבה נזקים כבדים לכלכלת העיר ולתעשיית התיירות. נכון להיום השדה עומד בשיממונו, שיממון הזועק לשמיים".

עוד כתבות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"