גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא: "עברנו מדאגה לאופוריה, עיקר הגידול בתחלואה מבתי הספר"

משרד הבריאות כינס מסיבת עיתונאים בעיצומו של החג על רקע עלייה במספר חולי הקורונה החדשים • במשרד שוקלים לסגור את הלימודים בחטיבת הביניים • משה בר סימן טוב: "גל שני איננו גזירת גורל, אנחנו לא בוודאות צועדים לסגר"

אנשי משרד הבריאות . הערב / צילום: משרד הבריאות
אנשי משרד הבריאות . הערב / צילום: משרד הבריאות

בצל העלייה בימים האחרונים במספר המאובחנים כחולים בנגיף הקורונה, שהגיע היום לתוספת של 101 מקרים חדשים, משרד הבריאות קיים הערב (ו') מסיבת עיתונאים מיוחדת עם פרטים אודות ההתפתחויות. באירוע השתתפו מנכ״ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ׳ סיגל סדצקי והמשנה למנכ״ל הפרופ׳ איתמר גרוטו.

"כינסנו את מסיבת העיתונאים בחג בצעד חריג, אבל אנחנו מרגישים שהמציאות משתנה באופן שמחייב אותנו להעביר את המסר לציבור", אמר הערב מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. "הגעתי אחרי כמה שיחות עם שר הבריאות. סיימנו הערכת מצב עם ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החלופי, שרי החינוך והאוצר וראש המל"ל. אנו רואים בימים האחרונים עלייה משמעותית בתחלואה. היא מובהקת ומשמעותית, לאורך זמן ומפושטת בחלקי הארץ השונים". לפי בר סימן טוב, עדיין לא ברור האם מדובר באירועים ספציפיים או בשינוי מגמה - אך הבדיקות מצביעות על 1.5% מאובחנים מכלל הנבדקים.
"אנחנו רוצים לשמור על השגרה הכלכלית שעבדנו כל כך קשה כדי להשיג אותה. המחלה עדיין כאן; לא החום ולא הלחות הישראלים גרמו לזה שהיא תיעלם. הצעדים עליהם אנחנו נדרשים להקפיד, עדיין בתוקף. ההתרופפות בציבור - איננה במקומה. קיבלנו צפירת אזהרה לחזור ולשמור על הכללים, אחרת המציאות תאלץ אותנו לנקוט בצעדים קשים. יש חשיבות להתנהגות שלנו גם הערב, גם מחר. לא לצאת למקומות בהם יש התקהלויות גדולות, ללכת עם מסכה. עד עכשיו, רק היום, יש לנו כ-85 חולים חדשים. אתמול היו לנו 79. מכאן הדרך ל-100 חולים או ל-200 ו-300 חולים ביום היא קצרה, ומשם ל-1000 חולים ומעלה. ראינו את זה קורה בסינגפור".

"אנחנו משוכנעים שקיימת בעיה בבתי הספר"

לאחר שבימים האחרונים התגלו מקרים רבים בבתי ספר ברחבי ישראל, הדגיש המנכ"ל כי נשקלת האפשרות להפסיק את הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים, וכי הצעדים הבאים ישקלו בממשלה, בהתאם להתפתחות התחלואה; "מרחב תמרון, שבו נהיה בניסוי וטעייה. נראה איך התחלואה מתנהגת, ולפי זה נתאים את עצמנו. אנחנו בהחלט שוקלים סגירה סלקטיבית, אך ההתפשטות היא על פני אזורים רבים וההתמודדות הסלקטיבית מוטעית".

פרופ' סיגל סדצקי הוסיפה כי "אנחנו משוכנעים שקיימת בעיה בבתי הספר. מוקדים ב-31 בתי ספר, אם פחות או יותר הדבקה. הם מפוזרים בכל הארץ, ואין לנו מקום גיאוגרפי אחד. ברור לנו שהתנאים בבתי הספר, פלוס שכבות הגיל הגבוהות, לא מאפשרים שמירה על אי הדבקה בקורונה".

בר סימן טוב הוסיף כי "'גל שני' הוא לא גזירת גורל. הוא תלוי אך ורק בהתנהגות שלנו. הנגיף מחפש כל חרך וסדק, ויש אמצעים להתגונן מפניו. זה תלוי בהתנהגות שלנו. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעים. כמו שישראל נמנעה עד כה מהתפרצות בלתי נשלטת, היא תימנע גם בעתיד".

באשר לשאלה מהי עמדתו המקצועית של משרד הבריאות בעת הזו באשר לחזרה לצעדי סגר, אמר בר סימן טוב כי "לא היינו מחזירים את ישראל לסגר אילו זה היה תלוי בנו. לא המלצנו לשר הבריאות ולדרגי מקבלי ההחלטות לחזור אחורה למצב שבו היינו".

פתיחת נתב"ג לא מתוכננת לחודש יוני

פרופ' איתמר גרוטו הדגיש כי פתיחת נתב"ג, נכון לשעה זו, לא צפויה להתרחש בקרוב; "אנחנו עדיין בשלב של היערכות לפתיחת נתב"ג. לא תכננו לפתוח בתחילת יוני. יש לנו עוד היערכות מול 'המדינות הירוקות'. זה לא עומד על הפרק נכון לחודש יוני. יש טיסות, אבל מי שיגיע לכאן יאלץ לשהות בבידוד".

לאחר שאותרו קלסטרים של הדבקה בקהילת העובדים הזרים בישראל, אומרת פרופ' סדצקי כי "ישנו מוקד של התפרצות בקרב עובדים זרים. היום ומחר נערוך בדיקות. לא מדובר באנשים רק מאזור גיאוגרפי מסויים. מדובר, ככל הנראה, בתוצאות של פתיחת הסגר".

קצב העלייה במספר החולים היום גבוה, כאשר בשעה האחרונה דווח על כעשרה מקרים נוספים. לאור החלטת הממשלה כי עלייה של 100 חולים ביום, אומר בר סימן טוב "נורת ההזהרה של ה-100 כבר נדלקה. אנחנו לא מחכים להגיע לסף הזה. אנחנו ממליצים על צעדים, מסתכלים על התקהלויות. אנחנו לא רוצים לפגוע בפעילות הכלכלית במשק אבל מבינים שאנחנו נמצאים באיזשהו שינוי פאזה".

לגבי העול הכלכלי המוטל על כתפי העסקים בשל ההתמודדות עם משבר הקורונה ובאשר לשאלה איך יכול כעת אדם שניצל את ימי המחלה שלו להתמודד עם חובת בידוד, אמר בר סימן טוב "אנחנו בעד שהתמריצים הכלכליים יאפשרו לאנשים לממש את ההנחיות של משרד הבריאות. אנחנו מדברים איתם על זה, זה ברמת הממשלה".

לאור העלייה במקרים בקרב בני נוער ומוקדי התחלואה בבתי הספר, נשאל בר סימן טוב האם לא כדאי להפסיק את המפגשים עם סבא וסבתא, וענה: "בהחלט כן. צריך לחזור לפגוש את סבא וסבתא בזום, זו המלצה מאוד חשובה לציבור".

לאור העליה בתחלואה, הגיב הערב לדברים איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית ואומר כי "העליה במספר מקרי התחלואה בקורונה עם חזרה לפעילות היא צפויה. נדרשים אורך נשימה, קור רוח והתנהגות אחראית ושקולה הן של ראשי משרד הבריאות והן של הציבור. זיהוי מוקדם של מוקדי תחלואה על ידי מערך בריאות הציבור - הן ברמת הפרט (איתור מקרים ומגעים) והן ברמת האיזור (ניטור) הוא כלי חיוני לקבלת החלטות דיפרנציאלית, בהתאם לסיכון הספציפי. בצד הדריכות והזהירות המתחייבת, ההחלטות, כדוגמת סגירת בית ספר, חייבות להיות נקודתיות ולא גורפות, על בסיס אפידמיולוגי ולא על בסיס גחמות ופחדים".

מוקדם יותר התייחס פרופ׳ חגי לוין, יו"ר ארגון האפידימיולוגיים, בשיחה עם "גלובס" לעלייה במקרי הקורונה וטען שהפתרון צריך להיות טיפול נקודתי במוקדי תחלואה: ״כל הזמן מתעסקים במספרים הספציפיים, אבל 'מרוב עצים לא רואים את היער. צריך להכין את המערכת, לזהות מוקדי תחלואה ולהכילם, להבין טוב יותר את דרכי ההעברה באמצעות חקירות אפידמיולוגיות. החזרה לשגרה מחייבת יצירת מערך תומך משמעותי, שידע לאתר ולבודד מקרים במהירות, על פני הטלת מלוא האחריות על האזרחים והתניית חיי השגרה בעלייה בתחלואה לבדה״.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר ●

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?