גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא: "עברנו מדאגה לאופוריה, עיקר הגידול בתחלואה מבתי הספר"

משרד הבריאות כינס מסיבת עיתונאים בעיצומו של החג על רקע עלייה במספר חולי הקורונה החדשים • במשרד שוקלים לסגור את הלימודים בחטיבת הביניים • משה בר סימן טוב: "גל שני איננו גזירת גורל, אנחנו לא בוודאות צועדים לסגר"

אנשי משרד הבריאות . הערב / צילום: משרד הבריאות
אנשי משרד הבריאות . הערב / צילום: משרד הבריאות

בצל העלייה בימים האחרונים במספר המאובחנים כחולים בנגיף הקורונה, שהגיע היום לתוספת של 101 מקרים חדשים, משרד הבריאות קיים הערב (ו') מסיבת עיתונאים מיוחדת עם פרטים אודות ההתפתחויות. באירוע השתתפו מנכ״ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ׳ סיגל סדצקי והמשנה למנכ״ל הפרופ׳ איתמר גרוטו.

"כינסנו את מסיבת העיתונאים בחג בצעד חריג, אבל אנחנו מרגישים שהמציאות משתנה באופן שמחייב אותנו להעביר את המסר לציבור", אמר הערב מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. "הגעתי אחרי כמה שיחות עם שר הבריאות. סיימנו הערכת מצב עם ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החלופי, שרי החינוך והאוצר וראש המל"ל. אנו רואים בימים האחרונים עלייה משמעותית בתחלואה. היא מובהקת ומשמעותית, לאורך זמן ומפושטת בחלקי הארץ השונים". לפי בר סימן טוב, עדיין לא ברור האם מדובר באירועים ספציפיים או בשינוי מגמה - אך הבדיקות מצביעות על 1.5% מאובחנים מכלל הנבדקים.
"אנחנו רוצים לשמור על השגרה הכלכלית שעבדנו כל כך קשה כדי להשיג אותה. המחלה עדיין כאן; לא החום ולא הלחות הישראלים גרמו לזה שהיא תיעלם. הצעדים עליהם אנחנו נדרשים להקפיד, עדיין בתוקף. ההתרופפות בציבור - איננה במקומה. קיבלנו צפירת אזהרה לחזור ולשמור על הכללים, אחרת המציאות תאלץ אותנו לנקוט בצעדים קשים. יש חשיבות להתנהגות שלנו גם הערב, גם מחר. לא לצאת למקומות בהם יש התקהלויות גדולות, ללכת עם מסכה. עד עכשיו, רק היום, יש לנו כ-85 חולים חדשים. אתמול היו לנו 79. מכאן הדרך ל-100 חולים או ל-200 ו-300 חולים ביום היא קצרה, ומשם ל-1000 חולים ומעלה. ראינו את זה קורה בסינגפור".

"אנחנו משוכנעים שקיימת בעיה בבתי הספר"

לאחר שבימים האחרונים התגלו מקרים רבים בבתי ספר ברחבי ישראל, הדגיש המנכ"ל כי נשקלת האפשרות להפסיק את הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים, וכי הצעדים הבאים ישקלו בממשלה, בהתאם להתפתחות התחלואה; "מרחב תמרון, שבו נהיה בניסוי וטעייה. נראה איך התחלואה מתנהגת, ולפי זה נתאים את עצמנו. אנחנו בהחלט שוקלים סגירה סלקטיבית, אך ההתפשטות היא על פני אזורים רבים וההתמודדות הסלקטיבית מוטעית".

פרופ' סיגל סדצקי הוסיפה כי "אנחנו משוכנעים שקיימת בעיה בבתי הספר. מוקדים ב-31 בתי ספר, אם פחות או יותר הדבקה. הם מפוזרים בכל הארץ, ואין לנו מקום גיאוגרפי אחד. ברור לנו שהתנאים בבתי הספר, פלוס שכבות הגיל הגבוהות, לא מאפשרים שמירה על אי הדבקה בקורונה".

בר סימן טוב הוסיף כי "'גל שני' הוא לא גזירת גורל. הוא תלוי אך ורק בהתנהגות שלנו. הנגיף מחפש כל חרך וסדק, ויש אמצעים להתגונן מפניו. זה תלוי בהתנהגות שלנו. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעים. כמו שישראל נמנעה עד כה מהתפרצות בלתי נשלטת, היא תימנע גם בעתיד".

באשר לשאלה מהי עמדתו המקצועית של משרד הבריאות בעת הזו באשר לחזרה לצעדי סגר, אמר בר סימן טוב כי "לא היינו מחזירים את ישראל לסגר אילו זה היה תלוי בנו. לא המלצנו לשר הבריאות ולדרגי מקבלי ההחלטות לחזור אחורה למצב שבו היינו".

פתיחת נתב"ג לא מתוכננת לחודש יוני

פרופ' איתמר גרוטו הדגיש כי פתיחת נתב"ג, נכון לשעה זו, לא צפויה להתרחש בקרוב; "אנחנו עדיין בשלב של היערכות לפתיחת נתב"ג. לא תכננו לפתוח בתחילת יוני. יש לנו עוד היערכות מול 'המדינות הירוקות'. זה לא עומד על הפרק נכון לחודש יוני. יש טיסות, אבל מי שיגיע לכאן יאלץ לשהות בבידוד".

לאחר שאותרו קלסטרים של הדבקה בקהילת העובדים הזרים בישראל, אומרת פרופ' סדצקי כי "ישנו מוקד של התפרצות בקרב עובדים זרים. היום ומחר נערוך בדיקות. לא מדובר באנשים רק מאזור גיאוגרפי מסויים. מדובר, ככל הנראה, בתוצאות של פתיחת הסגר".

קצב העלייה במספר החולים היום גבוה, כאשר בשעה האחרונה דווח על כעשרה מקרים נוספים. לאור החלטת הממשלה כי עלייה של 100 חולים ביום, אומר בר סימן טוב "נורת ההזהרה של ה-100 כבר נדלקה. אנחנו לא מחכים להגיע לסף הזה. אנחנו ממליצים על צעדים, מסתכלים על התקהלויות. אנחנו לא רוצים לפגוע בפעילות הכלכלית במשק אבל מבינים שאנחנו נמצאים באיזשהו שינוי פאזה".

לגבי העול הכלכלי המוטל על כתפי העסקים בשל ההתמודדות עם משבר הקורונה ובאשר לשאלה איך יכול כעת אדם שניצל את ימי המחלה שלו להתמודד עם חובת בידוד, אמר בר סימן טוב "אנחנו בעד שהתמריצים הכלכליים יאפשרו לאנשים לממש את ההנחיות של משרד הבריאות. אנחנו מדברים איתם על זה, זה ברמת הממשלה".

לאור העלייה במקרים בקרב בני נוער ומוקדי התחלואה בבתי הספר, נשאל בר סימן טוב האם לא כדאי להפסיק את המפגשים עם סבא וסבתא, וענה: "בהחלט כן. צריך לחזור לפגוש את סבא וסבתא בזום, זו המלצה מאוד חשובה לציבור".

לאור העליה בתחלואה, הגיב הערב לדברים איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית ואומר כי "העליה במספר מקרי התחלואה בקורונה עם חזרה לפעילות היא צפויה. נדרשים אורך נשימה, קור רוח והתנהגות אחראית ושקולה הן של ראשי משרד הבריאות והן של הציבור. זיהוי מוקדם של מוקדי תחלואה על ידי מערך בריאות הציבור - הן ברמת הפרט (איתור מקרים ומגעים) והן ברמת האיזור (ניטור) הוא כלי חיוני לקבלת החלטות דיפרנציאלית, בהתאם לסיכון הספציפי. בצד הדריכות והזהירות המתחייבת, ההחלטות, כדוגמת סגירת בית ספר, חייבות להיות נקודתיות ולא גורפות, על בסיס אפידמיולוגי ולא על בסיס גחמות ופחדים".

מוקדם יותר התייחס פרופ׳ חגי לוין, יו"ר ארגון האפידימיולוגיים, בשיחה עם "גלובס" לעלייה במקרי הקורונה וטען שהפתרון צריך להיות טיפול נקודתי במוקדי תחלואה: ״כל הזמן מתעסקים במספרים הספציפיים, אבל 'מרוב עצים לא רואים את היער. צריך להכין את המערכת, לזהות מוקדי תחלואה ולהכילם, להבין טוב יותר את דרכי ההעברה באמצעות חקירות אפידמיולוגיות. החזרה לשגרה מחייבת יצירת מערך תומך משמעותי, שידע לאתר ולבודד מקרים במהירות, על פני הטלת מלוא האחריות על האזרחים והתניית חיי השגרה בעלייה בתחלואה לבדה״.

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות