גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס ופאניקה ברחובות ארה"ב, עוצר יציאות וכניסות הוכרז בבית הלבן

"חיי השחורים חשובים": הפגנות בעקבות חניקתו למוות של פלויד, אפרו אמריקאי בן 46, במינאפוליס ע"י שוטר ● השוטר החונק מואשם ברצח מדרגה שלישית ● בינתיים ההפגנות התפשטו למדינות וערים רבות, בהן לוס אנג'לס, וושינגטון הבירה, ניו יורק, דנבר, לאס וגאס ושיקגו

מפגינים מול המשטרה על המוות של ג'ורג' פלויד. מיניאפוליס, ארה"ב / צילום: John Minchillo, Associated Press
מפגינים מול המשטרה על המוות של ג'ורג' פלויד. מיניאפוליס, ארה"ב / צילום: John Minchillo, Associated Press

מותו של ג'ורג' פלויד בן ה־46 שנחנק למוות על ידי שוטר במיניאפוליס בארה"ב, לא מפסיק להסעיר את הרוחות. הלילה יצאו המונים להפגין נגד היחס של רשויות האכיפה, בראשם כוחות המשטרה, לאפרואמריקאים בארה"ב. המחאות התפשטו ממיניאפוליס למקומות נוספים ביניהם לוס אנג'לס, וושינגטון הבירה, ניו יורק, דנבר, לאס וגאס, אטלנטה, סקרמנטו ושיקגו. בחלק מהמקומות המהומות מלוות גם בביזה של חנויות ובהריסתן.

 

אתמול התרכזו מאות אנשים מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה כאשר הם מוחים על "רציחתו של ג'ורג' פלויד". רבים מהמוחים לבשו חולצות עם הכיתוב "אני לא יכול לנשום" כרפרנס לצעקות שהשמיע פלויד בין חרחורי הגסיסה שלו, כפי שנשמע בסרטון של האירוע שהפך לוויראלי, שנחנק למוות תחת ברכו של קצין המשטרה דרק שובין. על שלט מחאה אחר נכתב: "האם אני לא אנושי? חיי השחורים חשובים". השירות החשאי הורה על נעילת הבית הלבן, אך ב-21:00 בערב (שעון מקומי) הצו הוסר.

בתוך כך, בעוד המחאה מתפשטת ברחבי ארה"ב, נחשפו פרטים חדשים על אירוע החניקה למוות של פלויד. המחאה המקורית פרצה לאחר שסרטון שצולם על ידי אזרחים פורסם והתפשט כאש בשדה קוצים. בסרטון נראה פלויד שכוב על הרצפה לצד רכב וצועק מכאבים כאשר השוטר דרק שובין דורך על צווארו באמצעות ברכו, זאת במשך דקות ארוכות, תוך שפלויד מתחנן שיאפשר לו לעמוד ולנשום.

בתגובה לתלונות של פלויד כי אינו מצליח לנשום, ענו לו השוטרים כי הוא דווקא מדבר בסדר גמור. כאשר פלויד נראה כאילו הפסיק לנשום, אחד השוטרים בדק את הדופק בידו, אך לא הצליח לאתר אותו.

סרטון נוסף שצולם במצלמות האבטחה של אחד הבניינים הסמוכים הראה כי עוד בטרם הופעלה האלימות המשטרתית, פלויד לא התנגד למעצר בשום שלב. סרטון נוסף הציג את האירוע מהצד השני של הרחוב. בסרטון נראים מספר שוטרים, ולא רק שובין, לוקחים חלק בהצמדתו של פלויד לרצפה.

 

ביום שישי הגיש משרד התובע הכללי במינסוטה כתב אישום על רצח מדרגה שלישית נגד השוטר דרק שובין. זהו התהליך המהיר ביותר של הגשת כתב אישום מסוג זה נגד שוטר במדינה. ההגשה המהירה היא חלק מהניסיון לעצור את המחאות האלימות שהתפשטו במהירות ברחבי המדינה בימים האחרונים. כל ארבעת השוטרים שלקחו חלק במעצר פוטרו.

על פי כתב האישום, שובין לחץ את ברכו על צווארו של פלויד במשך 8 דקות ו־46 שניות, כאשר במשך 2 הדקות ו־53 השניות האחרונות הוא לא הגיב יותר.

מושלים וראשי ערים מנסים להרגיע את המהומות

ההפגנות במיניאפוליס הפכו לאלימות יותר ויותר בלילות האחרונים. ביום חמישי הציתו מפגינים תחנת משטרה. במדינות האחרות הוצתו מבנים שונים, בהם בית הדואר, תחנות משטרה, חנויות ועוד. בליל שישי נורו יריות לכיוון שוטרים במינאפוליס. אף שוטר לא נפגע.

בעוד המהומות התפשטו ברחבי מינסוטה ביום חמישי, עצרה משטרת מינסוטה צוות של CNN שדיווח על האירועים במיניאפוליס. רק לאחר שיחת טלפון שהתקיימה בין נשיא החברה לבין מושל המדינה, הצוות שוחרר.

 

מושל מינסוטה טים וולץ ספק ביקש ספק התחנן במסיבת עיתונאים בליל שישי כי המפגינים יחזרו לבתיהם. "תושבי מינסוטה, בבקשה לכו הביתה. זה הזמן להחזיר את השלום והרוגע לרחובות שלנו ולשכונות שלנו. המצב הפך למסוכן", אמר.

במקביל, הורה הפנטגון לצבא להיות מוכן לשליחת יחידות צבאיות לפעולות הרגעה. על פי סוכנות סוכנות הידיעות AP, הצו נמסר בעל פה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ ביקש משר ההגנה שיציג מספר אלטרנטיבות לריסון הרוחות.

 

בלוס אנג'לס, ביקשו הרשויות מהתושבים להישאר בבתים, הוחלט על סגירת החנויות ומרכזי הקניות בדאון טאון וכן נאסר על התקהלות בציבור לאור העלייה ברמת האלימות בהפגנות.

 

בג'ורג'יה הוכרז "מצב חירום" והמשמר הלאומי הופעל. מושל המדינה בריאן קמפ הכריז על המצב החירום במחוז פולטון היכן שההפגנות הפכו אלימות במהלך יום שישי.

בברוקלין, ניו יורק, נעצרו מאות אנשים במהלך המהומות שנרשמו בשישי בלילה. נמסר מהרשויות כי בתחילה ההפגנות היו רגועות ולא אלימות אך עם הגעתם של רבים נוספים, החלה האלימות משני הצדדים. ואן משטרתי הועלה באש ומספר רכבי משטרה הושחתו. למעלה מעשרה שוטרים נפגעו במהומות.

 

באטלנטה המוחים הסתערו על משרדי CNN ועל השוטרים שניסו לעצור אותם. ראשת עיריית אטלנטה קאיישה לנס בוטמס אמרה במסיבת עיתונאים שהתרחשה במקביל כי "לפני כל דבר אחר, אני אמא. אני אמא לארבעה ילדים שחורים באמריקה, אחד מהם בן 18", אמרה בוטמס, "כשראיתי את הרצח של ג'ורג' פלויד כאבתי כמו שכול אמא כואבת. ואתמול כששמעתי את השמועות על הפגנות אלימות באטלנטה, עשיתי מה שכל אמא היתה עושה - התקשרתי לבן שלי ואמרתי: 'איפה אתה? אני לא יכולה להגן עליך ונערים שחורים לא צריכים להיות בחוץ היום'".

אחרי שציוץ שלו צונזר על ידי רשת טוויטר, התייחס טראמפ לאירועים. "שוחחתי עם משפחתו של ג'ורג' פלויד. אנשים נהדרים. זה מאד חשוב, אני מאמין, למשפחה שלו ולכולם שהזיכרון של פלויד יהיה זיכרון מושלם".

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים