גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר

מארק צוקרברג מחושב עסקית ודואג לאימפריית הרשתות החברתיות שהקים, בעוד שג'ק דורסי פוליטי ותזזיתי • זו לא הפעם הראשונה ששני מנהלי הרשתות החברתיות הפופולריות מתעמתים על סוגיית חופש הביטוי, כשברקע מרחפת סכנה לעתיד החברות שהקימו

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press
איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press

ביום חמישי בערב היה ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, בביתו בסן פרנסיסקו, ושוחח עם מנהלים בחברה. לפי "ניו יורק טיימס", השיחה הופסקה בשל ציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שבו נכלל המשפט: "כאשר הביזה מתחילה, הירי מתחיל", בהקשר לעימותים בין המשטרה למפגינים במיניאפוליס. לפי הדיווח, קבוצה של יותר מעשרה בכירים בטוויטר דנו בשאלה האם הפוסט דוחף לאלימות. דורסי הכריע לסמן את הציוץ כ"מאדיר אלימות", ולחסום את האפשרות לעשות לו לייק או לצייץ אותו מחדש.

ההחלטה הזאת הביאה לשיא את המתח שבין הנשיא האמריקאי לרשת החברתית שאיפשרה לו להפיץ את מסריו באופן רחב ויעיל, גם אם כללו פייק ניוז, הסתה ואיומים. במהלך השבוע שעבר סימנה טוויטר שני ציוצים נוספים של טראמפ, הפעם בהקשר של היותם לגרסתה פייק ניוז. בתווך איים טראמפ לסגור את טוויטר ולהטיל עליה רגולציה, ובמידה רבה גם קיים - בחמישי בלילה הוא חתם על צו נשיאותי שמפחית את ההגנות על הרשתות החברתיות.

האלגוריתמים מעודדים גם שקרים?

הנושא של מעורבות בציוצים ובפוסטים של פוליטיקאים עומד במרכז דיון ציבורי בחודשים האחרונים. השבוע האחרון הדיון הזה העמיד בשני צידי המתרס את דורסי ואת מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. "פייסבוק לא תהיה הפוסקת של מה מכל מה שנאמר ברשת הוא אמת", אמר צוקרברג בראיון ל"פוקס ניוז" בעקבות החלטת טוויטר. בכך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, שאף צייץ ציוץ עם הציטוטים שלו.

בתגובה צייץ דורסי: "נמשיך לסמן מידע שגוי או שנוי במחלוקת בנוגע לבחירות ברחבי העולם. זה לא הופך אותנו לאלו שפוסקים מה האמת... הכוונה שלנו היא שאנשים יכריעו בעצמם". פייסבוק היא רשת חברתית גדולה משמעותית, שמגיעה לכ-1.7 מיליארד משתמשים יומיים - פי חמישה מזה של טוויטר. עם זאת, גם טוויטר היא בעלת השפעה לא מעטה על השיח הציבורי.

זו אינה הפעם הראשונה שצוקרברג ודורסי מנהלים דיון פומבי על חופש הביטוי וגבולותיו. באוקטובר האחרון נאם צוקרברג באוניברסיטת ג'ורג'טאון, והתייחס בין היתר להחלטה שלא לצנזר מודעות פוליטיות. לדבריו, פייסבוק מעוניינת לאפשר לאנשים חופש ביטוי בהתאם לחוקה האמריקאית וכחלק מהמסורת האמריקאית, שאפשרה בין היתר את עלייתה של התנועה לזכויות האזרח, אשר פעלה לסיום האפליה נגד אפרו-אמריקנים, ומזוהה עם מרטין לותר קינג.

בתגובה לנאום אמר דורסי כי בעוד ש"אנחנו מדברים הרבה על חופש ביטוי", אין מספיק שיח על האופן בו האלגוריתמים של רשתות חברתיות מדגישות תכנים מסוימים, ומעניקות להם עדיפות וחשיפה לקהלים רחבים יותר. "לא היה לכך ייצוג בנאום הזה", אמר דורסי.

צוקרברג מהמר על קריאה לרגולציה

דורסי (43) נחשב לפחות מוכר מצוקרברג, ובגלל גודלה של פייסבוק, הוא גם פחות משפיע ממנו. בעוד שצוקרברג תופס את עצמו כראש מעצמה, דורסי משמש במקביל כמנכ"ל של חברה ציבורית נוספת, חברת התשלומים סקוור. דורסי אמנם ייסד את סקוור, אבל ביצוע במקביל של שני תפקידי מנכ"ל הוא חריג. הדבר הזה אף הוביל לכך שאליוט מנג'מנט, קרן השקעות אקטיביסטית, דרשה את הדחתו של דורסי לפני כשלושה חודשים בטענה שטוויטר צריכה מנכ"ל במשרה מלאה. אליוט, קרן שהקים המיליארדר הרפובליקני פול סינגר, נסוגה בסופו של דבר מהדרישה. דורסי גם היה אמור לבלות כמה חודשים באפריקה במהלך 2020, תוכנית שנגוזה בגלל הקורונה.

הסיפורים הללו מוכיחים כי דורסי וצוקרברג תופסים את התפקיד שלהם באופן שונה. בזמן שדורסי מחלק את זמנו בין שתי חברות, צוקרברג מבצע סקרים כדי לבדוק את מידת הפופולריות שלו ומנטר דעת קהל שלילית, בדומה לפוליטיקאים. באופן כללי, נראה שהוא הרבה יותר מחושב, ושהצעדים בהם נוקט מייסד פייסבוק נועדו יותר מהכל כדי לשמר את עוצמתה. זה בא לידי ביטוי בשתי החלטות: הקריאה שלו להטלת רגולציה על הרשתות החברתיות והמניעה שלו מבדיקה של פוסטים של פוליטיקאים.

בעבר אמרה שריל סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, כי "אפשר לפרק אותנו, או חברות טכנולוגיה אחרות, אבל זה לא יפתור את הסוגיות מהן אנשים מודאגים, הדבר הנכון לעשות הוא לייצר את החוקים הנכונים עבור האינטרנט". סנדברג גם טענה כי כל חברות הטכנולוגיה מתמודדות עם הבעיות הבוערות של התעשייה, כמו אבטחת בחירות ופרטיות, ללא קשר לגודלן, ולכן יש צורך ברגולציה. מבחינת צוקרברג ופייסבוק, הקריאה להטיל רגולציה היא ניסיון להציל את המצב - במקום לחכות שיפרקו אותה, בפייסבוק עברו לאסטרטגיה של הכרה בבעיה וניסיון לקחת חלק בעיצוב הפתרון.

ההחלטה של פייסבוק לא לבדוק פוסטים שפורסמו על ידי פוליטיקאים, עשויה להיות חלק מתפיסת עולם אמיתית, אך אולי גם ניסיון לא להתעמת עם הממשל האמריקאי ובראשו הנשיא טראמפ, שהתנהלותו לא צפויה. ההחלטה של צוקרברג ספגה ביקורת רבה, אך אירועי סוף השבוע מראים כי אולי הוא נקט בדרך הזהירה והחכמה - הוא הבין כנראה שסימון פוסטים של פוליטיקאים יעלה אותו על מסלול התנגשות בלי נמנע עם טראמפ, כפי שקרה לדורסי.

"טוויטר לא ליברלית ולא שמרנית"

גם בעבור טוויטר ודורסי זאת לא הייתה החלטה קלה, למרות שדורסי נחשב לתומך בתנועת "חיי שחורים נחשבים" (באנגלית: Black Lives Matter, בקיצור - BLM), שהוקמה ב-2013 כתנועת מחאה נגד אלימות שוטרים כנגד אזרחים אפרו-אמריקאיים. לפי כתבה ב"ניו יורק טיימס", קדמו להחלטות הללו חודשים ארוכים של התלבטויות בקשר לאופן שבו טוויטר צריכה לנהוג כלפי פוליטיקאים, ובכלל. לפי "וול סטריט ג'ורנל", דורסי אמר בעבר כי הציבור צריך להיות מודע לדעות של פוליטיקאים, מבלי שמסננים אותן וטען כי טוויטר כחברה אינה נחשבת לליברלית או לשמרנית.

ההתנהלות של דורסי מדגישה במידה רבה את אוזלת היד של צוקרברג ופייסבוק, שנראה שההתנהלות שלהם מעוצבת על פי האינטרסים העסקיים של החברה. קשה להיות בטוח שצוקרברג לא שם לנגד עיניו רק את ההשלכות השליליות של הפלטפורמה שלו. למעשה, כתבה נרחבת שפורסמה בשבוע שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל" מראה כי פייסבוק התעלמה מדוח פנימי ששיקף את הבעייתיות של הרשת החברתית, למשל יצירת קיטוב חברתי ותפוצה רחבה יותר של פוסטים קיצוניים.

בפייסבוק טענו שנעשו צעדים לפתור את הבעיה, אך לא ניתן להתעלם מהרוח שעולה מהכתבה - פייסבוק חוששת מצעדים שיפחיתו את המעורבות של גולשים ברשת החברתית, דבר שייתרגם לפחות שהיה בפלטפורמה ובהמשך לפגיעה בהכנסות. לפי אותה כתבה, בפייסבוק חששו כי שינוי האלגוריתם יוביל להפחתת החשיפה של פוסטים מהצד הימני של המפה הפוליטית, דבר שיעורר עליה ביקורת נוספת ואולי יוביל גם לצעדים רגולטוריים נגדה.

מנגד, דורסי נקט בצעדים שמסכנים את עתידה של טוויטר. צוקרברג אמר בעבר, במידה רבה של צדק, כי לפייסבוק יש משאבים גדולים משמעותית מאלו של טוויטר, דבר שיאפשר לה לשפר את המערכת. המשאבים של טוויטר מוגבלים יותר ויהיה לה קשה להתמודד עם רגולציה גדולה יותר, שתחייב שינויים טכנולוגיים. ואולי זה דווקא הפוך - לפחות מבחינה ציבורית, דורסי מציג את עצמו כניגוד של צוקרברג, כקול שפוי ואחראי יותר. 

***גילוי מלא: "המשרוקית של גלובס" משתתפת בתכנית בדיקת העובדות של פייסבוק במסגרתה היא בודקת מידע החשוד כחדשות-כזב, המופץ ברשת החברתית בישראל בשפה העברית. בתכנית משתתפים עשרות ארגונים לבדיקת עובדות בעולם העומדים בתקן של הרשת הבינלאומית - IFCN, והיא כוללת תשלום בגין עבודתם של הארגונים במדינות השונות.

עוד כתבות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות