גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל משבר הקורונה: רווחי מיטב דש הצטמקו ב-69%

בית ההשקעות הרוויח ברבעון הראשון 9 מיליון שקל ● המנכ"ל אילן רביב: "משבר הקורונה הביא לפריצה של מחסום פסיכולוגי ולכמות גדולה של לקוחות חדשים שהתחילו לסחור באמצעות מיטב דש טרייד במקום דרך הבנקים"

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי

משבר הקורונה ומחיקה של 13.9 מיליון שקל בגין המוניטין בפעילות הגמל והפנסיה של מיטב דש, שם בית ההשקעות משמש כמנהלת של אחת מארבע קרנות הפנסיה ברירות המחדל שהאוצר בחר, הובילו לקיטון ניכר ברווחי בית ההשקעות מיטב דש שבניהולו של אילן רביב. בית ההשקעות שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת סיכם את הרבעון הראשון השנה עם רווח נקי של 9 מיליון שקל, קיטון של כ-69% ביחס לרווח שרשם ברבעון המקביל אשתקד.

על פי דוחות בית ההשקעות, הכנסותיו מניהול השקעות ציבור עמדו ברבעון הראשון במקום ביחס לרבעון המקביל, ברמה של 165 מיליון שקל, כאשר יתר מנועי ההכנסה של בית ההשקעות, ובהם גם פנינסולה, הניבו גידול ביחס לרבעון המקביל.

במסגרת זו מתברר כי בדומה לבנקים שדיווחו על גידול בעמלות ממסחר בניירות ערך, גם מיטב דש נהנה ממשבר הקורונה שהביא שחקנים חדשים לשוק ההון. בהקשר זה מדווח בית ההשקעות כי במגזר חבר הבורסה והברוקראז' המוסדי "קיימת עלייה בפעילות העסקית ובהכנסות בשל התנודתיות בשווקים", כאשר בית ההשקעות מגלה כי "מגזר זה נהנה מגיוס לקוחות מוגבר בתחום חבר הבורסה פי 3 גיוס לקוחות חדשים בחודש מרץ 2020 לעומת הממוצע השנתי לשנת 2019, אשר ממשיך גם לאחר תום הרבעון ומפעילות גדולה מהרגיל של לקוחות, הן בתחום חבר הבורסה והן בתחום ברוקראז' המוסדי".

כך, סך הכנסות מיטב דש הסתכמו ברבעון הראשון ב-2020 בכ-247 מיליון שקל, לעומת סך של 235 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-5.1%. אגב מחיקת הערך בגמל ובפנסיה של בית ההשקעות - מדובר במחיקה שמסתכמת במלואה בסך של 17.4 מיליון שקל, שמהווה כ-3.5% מהמוניטין המיוחס לחברת הגמל והפנסיה. חלק מהמחיקה נזקף לשותפת המיעוט בחברת ניהול החסכונות לטווח ארוך של בית ההשקעות, איילון.

המנכ"ל רביב הסביר כי מחיקת הערך קרתה משום "הירידה בהיקף הנכסים המנוהלים והפגיעה בהפקדות השוטפות לפנסיה". בהקשר זה נציין כי ברבעון המקביל אשתקד הופחתו הוצאות הנפקה נדחות בגין קרנות סל שפורקו.

לצד זאת דיווח בית ההשקעות כי ברבעון הראשון נרשם הפסד של 8 מיליון שקל בתיק הנוסטרו שלו. עם זאת, כך מגלה מיטב דש, בשל ההתאוששות בשוקי ההון בארץ ובעולם לאחר תום הרבעון הראשון, בחודש אפריל גדל תיק הנוסטרו בכ-3 מיליון שקל שקיזזו את ההפסד מהרבעון הראשון כאמור.

עוד מדווח מיטב דש כי "עם התאוששות השווקים עלו הנכסים המנוהלים על ידי הקבוצה ופיצו על חלק מהירידה" כך שנכון ל-24 במאי הסתכמו הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות לסך של 123.9 מיליארד שקל לעומת סך של 115.9 מיליארד שקל נכון לסוף מרץ.

עם זאת, "החברה צופה פגיעה בהכנסות מניהול הנכסים, בעיקר ברבעון השני של שנת 2020 ופעלה להתאים את הוצאותיה לירידה הצפויה בהכנסות, בין היתר, הוצאת כ-150 עובדים לחופשה ללא תשלום, הקפאת עדכוני שכר, צמצום תקציבי שיווק ורכש והקפאת פרויקטים חדשים".

כמו כן, עד כה ב-2020 מיטב דש הקפיא זמנית את מדיניות הדיבידנד תוך שהרחיב סדרת אג"ח ליצירת כרית מזומנים בידיו והכריז על רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 25 מיליון שקל, שתתבצע בתוך שלושה חודשים מהיום.

לדברי המנכ"ל רביב, "התיקון שחוו השווקים לאחר תום הרבעון בהחלט שיפר את מצבם של רוב החוסכים ואני מוצא לנכון להדגיש שוב כי אורך רוח הוא המפתח בניהול נכסים... ראינו כי במשבר הקורונה בהשוואה למשברים קודמים בשווקים, ציבור החוסכים בחיסכון ארוך הטווח גילה אחריות ואיפוק שהצדיקו את עצמם שכן העלויות בשווקים לא איחרו לבוא. לעומתם, ציבור החוסכים בחיסכון קצר טווח (קרנות הנאמנות האקטיביות והפאסיביות) היו פחות סבלניים ומשכו בהיקפים גדולים של עשרות מיליארדי שקלים בכל הענף".

רביב המשיך ואמר כי "בתקופת הדוח ישנה עלייה בפעילות ובהכנסות חבר הבורסה, ברוקראז' מוסדי ועשיית השוק בקרנות הסל" כאשר הוא הוסיף ביחס לחבר הבורסה כי "משבר הקורונה הביא לפריצה של המחסום הפסיכולוגי אשר היה קיים לאורך שנים ואנחנו עדים למהפכה בתחום ולכמות גדולה של לקוחות חדשים שהתחילו לסחור באמצעות מיטב דש טרייד במקום דרך הבנקים. מגמת ההצטרפות המואצת של אלפי לקוחות לשירותי המסחר אצלנו ממשיכה גם לאחר תום הרבעון".

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך