גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להפתעת החוקרים: הסגר הוסר, אבל באירופה לא נרשם אף גל של התפרצות קורונה מחדש

כלי התקשורת באירופה, וגם מומחים ורופאים, נקראו בימים האחרונים כדי להסביר את התופעה: מדוע מספר מקרי הקורונה לא עולה עם הסרת הסגר ● ההסברים המדעיים הם עדיין בגדר השערות ● אך נראה כי כבר יש מספר תובנות מבוססות כיצד להתמודד עם הנגיף

ריחוק חברתי בכל מקום. גם בלונה פארק בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Philipp von Ditfurth, Associated Press
ריחוק חברתי בכל מקום. גם בלונה פארק בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Philipp von Ditfurth, Associated Press

אוסטריה מציינת חודש לשובן לפעילות של כל החנויות במרחב הציבורי וגם בגרמניה הוסרו כבר לפני שלושה שבועות חלק גדול מהמגבלות שאומצו כדי להיאבק בהתפשטות מגפת הקורונה. גם איטליה חוזרת בהדרגה לעסקים כרגיל, ובשורת מדינות אירופיות שבהן ההתפרצות לא הייתה קטלנית במיוחד הוסרו רוב הגבלות התנועה וההתקהלות. למעשה, חלק גדול ממדינות אירופה שמו את ימי הסגר ההדוק מאחוריהן, ועם זאת, קצת להפתעת החוקרים - בשום מדינה אירופית לא נרשמה עדיין התפרצות־מחדש משמעותית.

כלי התקשורת באירופה, וגם מומחים ורופאים, נקראו בימים האחרונים כדי להסביר את התופעה. "החידה לגבי מספר המקרים הנמוך", קרא לה השבוע המגזין "דר שפיגל"; "בעיה שמאפירה את שערות החוקרים", כתב ה"פוליטיקן" הדני. כיצד יכול להיות שהמדדים האירופיים שנועדו להזהיר מגל שני נמצאים עדיין כולם בטווח הירוק, ואביב אירופי שהתחיל עם חששות לקריסת מערכות הבריאות ביבשת מתקדם לפתע לעבר גבולות פתוחים ואפילו אפשרות לתיירות?

נדמה כי לגבי נחיצותו של הסגר מבחינת בריאות הציבור אין ממש תהיות. תמרורי האזהרה שמציבות מדינות אירופית כמו שבדיה ובריטניה, שהקלו ראש בהתפשטות מגפת הקורונה וחוות זינוק משמעותי ומתמשך בשיעורי התמותה העודפת (4,500 בני אדם בשבדיה עד כה, כ־40 אלף בני אדם בבריטניה) - עדיין מהבהבים. גם המצב במדינות אחרות בעולם, כמו ברזיל וארה"ב, ממחיש את הנתיב המסוכן של תגובה מאוחרת או של גישת "עסקים כרגיל".

"יש גורמים המנצלים את העובדה שגרמניה התמודדה היטב עם המגפה כדי לומר בדיעבד שהצעדים שנקטנו לא היו הכרחיים", אמרה בסוף השבוע קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, "כמובן שזוהי טעות". הווירולוג הגרמני המייעץ לממשלה, פרופ' כריסטיאן דרוסטן מהמרכז הרפואי "שאריטה", העריך בראיון כי הצעדים שביצעה ברלין - כולל סגר הדוק - הצילו בין 50 ל־100 אלף בני אדם במדינה.

אבל רבים באירופה עדיין תוהים לגבי הדינמיקה של השבועות האחרונים - מדוע במרץ הייתה המחלה במגמת התפשטות מהירה וכעת היא בדעיכה. מדוע 200 המקרים שאותרו בגרמניה מדי יום בתחילת מרץ, למשל, אינם שקולים ל־200 המקרים שמאותרים בה מדי יום כעת, בתחילת יוני. מדוע "אין עדויות לכך שמדינות שחזרו לשגרה במהירות הפגינו עלייה במספר מקרי הקורונה", כפי שכתב בנק "גולדמן־זקס" במסגרת ניתוח התופעה.

התשובה, לפי המומחים והמחקרים שהתפרסמו בנושא, מורכבת משילוב של צעדים שיושמו בשטח גם אחרי הסרת הסגר, לצד מוכנות של מערכות הבריאות ואולי אף גורמים בלתי־ידועים עדיין, כמו עונתיות אפשרית של הנגיף. מכיוון שמדובר בנגיף חדש שגורם למגפה חדשה, ההסברים המדעיים כולם הם עדיין בגדר השערות. ואולם, חצי שנה לתוך התפרצותה, נראה כי התובנות לגבי התמודדות עם הקורונה הופכות למבוססות ולאפקטיביות יותר.

חוזרים לשגרה

מסכות: הקו הראשון בהגנה

אחד השינויים המשמעותיים המיושמים כיום באירופה הוא שמדינות רבות חוקקו חובה ללבוש מסיכות במהלך שהייה בחנויות, בסופרמרקטים, בתחבורה ציבורית ועוד. כל מדינות המחוז של גרמניה, למשל, אימצו את ההגבלה הזו, והתושבים מקפידים ליישם אותה בצייתנות, לצד אוסטריה, צ'כיה ושלל מדינות נוספות, כמו איטליה וצרפת. בעניין זה, הרשויות הרפואיות ביבשת שינו את דעתן במהלך המגפה. בתחילה אמרו הגופים המקצועיים כי אין שום יתרון בלבישת מסיכה, בין השאר בגלל שהיה מחסור רציני בהן ברחבי העולם, אך כעת הן הפכו ל"קו הראשון" של התמודדות עם הקורונה.

הסיבה, לפי שלל מחקרים שפורסמו בשבועות האחרונים בכתבי עת מדעיים, היא ההבנה שחלק גדול מההדבקה נובע מחלקיקי רוק נגועים בנגיף שנעים באוויר. חלק מהרופאים מצביעים על ההתפרצויות המוגבלות יחסית שאירעו במדינות כמו טייוואן ודרום־קוריאה, בהן חבישת מסכות הגנה נפוצה הרבה יותר, כדי להצביע על חשיבות הצעד.

הולכת רגל ליד האייפל. מדינות רבות שינו את דעתן ואימצו את המסכות  / צילום: Francois Mori, Associated Press

מחקר שהתפרסם באחרונה בכתב העת "Science" אף מצא שטווח ההדבקה האפקטיבי של חלקיקי רוק באוויר (אירוסולים) יכול להגיע לשישה מטר, ולכן אפילו ההגבלות על מרחק של 1.5-2 מטר בין אדם לאדם, הנדרשות במדינות רבות באירופה, אינן אפקטיביות. "נראה כי חלק גדול מההתפשטות של מחלת ה־Covid 19", קבע המחקר, "נעשה בהעברה באמצעות האוויר של אירוסולים הנוצרים על ידי חולים א־סימפטומטיים במהלך דיבור ונשימה".

המסכות, כידוע, סופגות חלק גדול מרסיסי הרוק ומונעות הדבקת אחרים, באותה מידה שהן מקטינות את החשיפה לאירוסולים נגועים.

ריחוק חברתי ושינוי התנהגות

למרות שבשטח נראה לעתים כאילו אירופה שבה ל"עסקים כרגיל", מבחינת החוקים ישנן עדיין הגבלות משמעותיות על התקהלות, על שמירת מרחק וגם על עבודה משותפת. בגרמניה, למשל, באופן פורמלי עדיין אסור לשבת לשולחן אחד במסעדה עם יותר מבני משפחה אחרת, ומספר האינטראקציות החברתיות, בין השאר בשל ההגבלות שעדיין קיימות על תיירות, נסיעות, עבודה ולימודים, ירד בהשוואה לתקופה שבה צברה המחלה תאוצה והתגברה. במדינות רבות באירופה העבודה טרם שבה לסדרה, בין השאר בגלל פתיחה חלקית בלבד של בתי הספר.

בנוסף, אפידמיולוגים העריכו עוד לפני שנחשפה חומרת המגפה, כי עצם השמירה על היגיינה, שטיפת ידיים קבועה ואף חיטוי משטחים, לצד המודעות לאחריות האישית לא להדביק אחרים, תסייע להפחית את מקדם ההדבקה של המחלה, שבימים אלה ניצב מתחת ל־1 ברוב מדינות אירופה. הפחתת הצפיפות בתחבורה הציבורית על ידי סימון "מקומות עמידה", למשל, לצד הגבלת השהייה של אנשים רבים בתוך חנויות או חללים סגורים, אומרים המומחים, משחקים כולם תפקיד בהפחתת מקרי ההדבקה.

חילופי מזג האוויר ועונתיות

אחת השאלות המסקרנות ביותר, אך גם הקשות ביותר למענה, הייתה האם נגיף הקורונה יהיה עונתי כמו חלק מהנגיפים האחרים התוקפים בני אדם במחזורים לפי עונות השנה. העובדה כי מדובר בנגיף חדש גרמה למרבית המומחים להעריך כי התשובה השלילית. עצם החשיפה של אוכלוסייה שמעולם לא נחשפה אליו, בכל זמן נתון, העריכו המומחים, אמורה לספק לו "קרקע להתפשטות". מצד אחד, הדבר מוכח במדינות כמו אקוודור וברזיל, שבהן התפרצה הקורונה באופן בלתי־אופייני בתחילת הסתיו. מצד שני, החוקרים זקוקים לפרספקטיבת הזמן כדי לענות ברצינות על שאלה זו.

הקיץ מגיע והאיטלקים יצאו לים. האם החום יחסל את הנגיף? / צילום: Andrew Medichini, AP

תקדים שמזכירים רבים בימים האחרונים הוא של נגיף ה־SARS המקורי, שהתפרץ גם הוא מסין לרחבי העולם, אבל נעלם באופן טבעי בחודשים מאי ויוני 2002, ומאז שב והתפרץ רק כתוצאה מניסויים ודליפות ממעבדות. עם זאת, חשוב לציין שהתפשטותו של ה־SARS הייתה מזערית ביחס לנגיף הנוכחי - 8,000 בני אדם נדבקו בו במהלך 2012-2014, לעומת קרוב ל־6.5 מיליון שנדבקו בקורונה בחצי השנה האחרונה בלבד.

אפילו העונתיות עצמה אינה מוסברת לחלוטין על ידי המדע. חלק מהחוקרים מסבירים כי בקיץ יש שינויים באופי הפעילות האנושית - בני אדם פחות מסוגרים בבתים או במשרדים ושוהים זמן רב יותר בחוץ, בוודאי במדינות אירופיות. סיכויי ההדבקה באוויר הפתוח, כאמור, נמוכים משמעותית מאלה בחללים סגורים ולכן התוצאה הכללית היא דעיכה. יש גם חוקרים המסבירים כי קרינת האולטרה־סגול החזקה באירופה בחודשים מאי עד ספטמבר "מחטאת" את האוויר ומשטחים שונים ותורמת לדעיכת הנגיף.

אירועי הפצה המוניים

אולם דומה שככל שעובר הזמן מסתמן גורם מפתח אחד שלדברי החוקרים יכול להשפיע משמעותית על סיכויי ההתפשטות. גורם זה הוא אירועי הדבקה המונית, הנעשים על ידי מי שמכונים "מפיצי־על" ("סופר־ספרדרים"). הווירולוג הגרמני פרופ' הנדריק שטריק אומר כי בעוד שנשאים לא היו מדבקים במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית או אפילו בבתיהם, הם הפכו ל"מפיצי על" באירועים המוניים סגורים, כמו אוהל קרנבל. "ההתפשטות החמורה ביותר אירעה כתוצאה מאירועי הפצה המונית", אמר. הוא הסביר שהדגש של הרשויות צריך להיות על מניעת הנסיבות המאפשרות הדבקה, ולכן יש להמשיך ולאסור קיום אירועים המוניים.

כנסייה בפרייבורג, גרמניה, בחודש מאי. חשש מהדבקה המונית במקומות סגורים / צילום: Philipp von Ditfurth, Associated Press

עדויות לאירועים דומים הגיעו מרחבי העולם - בין אם מדובר בשיעורי זומבה בדרום־קוריאה, תפילות משותפות, חזרה של מקהלה בברלין, בר אפרה־סקי באוסטריה - נדמה כי שהייה בחלל סגור, לא מאוורר, שבו הפעילות האנושית כרוכה בדיבור, היא מתכון לאפשרות הדבקה המונית. אפילו אחרי הסרת הסגר בגרמניה, שלושת אירועי ההדבקה המשמעותיים ביותר במדינה היו בכנסייה אוונגליסטית, במסעדה סגורה ובחגיגה פרטית של "חמולה" בעיירה גטינגן.

מקדם הדבקה 

בעוד עד כה התרכזו האפידמיולוגים במקדם ההדבקה (R0), כעת הם מזכירים את ערך K - היחס שבין מקרי ההדבקה למספר המקורות שלהם. בשפעת, למשל, מעריכים החוקרים כי שיעור ה־K קרוב ל־1 (השיעור המקסימלי) שבו מקורה של כל הדבקה הוא במקרה הדבקה אחר. בקורונה מעריכים החוקרים בגרמניה שהערך ניצב על בין 0.1 ל־0.2 - כלומר שבין 10% ל־20% מהחולים אחראים לרוב מקרי ההדבקה. מחקר שנעשה בהונג־קונג, שבה ההתמודדות עם המחלה נעשתה ביעילות ובמהירות, העלה כי 20% בלבד מהחולים במחלה היו אחראים ל־80% מהמקרים.

הסברים אלה יעמדו למבחן בשבועות הקרובים, משום שההקלות באירופה הולכות ונמשכות. בצרפת ייפתחו היום (ג') המסעדות ובתי הקפה, בהולנד הן נפתחו כבר בסוף השבוע. בתי קולנוע שיותר ממחצית מהכיסאות שלהם הוסרו ייפתחו בדנמרק. גם מוזיאונים ובריכות שחייה ציבוריות שבים לפעילות, ומדינות רבות מסמנות את ה־15 ביוני כתאריך שממנו תותר תיירות חופשית ופתיחת גבולות, לפחות בתוך האיחוד האירופי. השאלה אילו צעדים יוכיחו עצמם כאפקטיביים ביותר - אלה המונעים מקרי הדבקה בעלות כלכלית וחברתית נמוכה יחסית - תהפוך למרכזית לקראת החורף הקרוב והסיכון הגובר, לדברי המומחים, ל"גל שני" של מגפת הקורונה.

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר האמריקאי ששמח לשלם 275.9 מיליון דולר מסים

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ