גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפליקציית התשלומים החדשה של משרד התחבורה: עולים על אוטובוס או רכבת - ומגלים רק בסוף החודש כמה זה עלה

בסוף יוני יושקו אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית, שניתן יהיה להשתמש בהן לצד הרב-קו • החישוב על התשלום ייערך רק בסוף החודש, בהתאם לפרמטרים שונים כמו היקף השימוש ומרחק הנסיעה • מי ירוויח ומי יפסיד? הנוסעים באוטובוס או ברכבת יידעו רק בדיעבד

מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס
מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס

לקראת סוף יוני יושקו בישראל אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. האפליקציות החדשות, שיופעלו בידי שלוש חברות פרטיות, יהוו אופציה נוספת למשתמשים בתחבורה הציבורית לצד כרטיס הרב-קו, שבאמצעותו מתבצע התשלום היום. מטרת השימוש באפליקציה היא לפשט את התשלום בתחבורה הציבורית, ולאפשר למשתמשים לשלם על נסיעות שבוצעו מראש - מבלי לקנות חוזי נסיעה מבעוד מועד. הנוסעים ישלמו על כל נסיעה בנפרד, ובסוף החודש - תחשב האפליקציה בדיעבד את המסלולים שביצעו ותבחר עבורם את המסלול הזול ביותר בהתאם לנסיעות.

ואומנם, האפליקציות החדשות מבטלות את ההנחות הקיימות בשימוש בכרטיס הרב-קו - הערך הצבור והסדרי ה"חופשי חודשי" או ה"חופשי יומי" יבוטלו. הזכאים להנחות לקשישים, סטודנטים ובני נוער, יוכלו ליהנות מהנחה גם באפליקציה. לנוסעים לא תהיה ודאות ראשונית לגבי סכום התשלום שייגבה בסוף החודש, ובמקרים מסוימים התשלום באפליקציה עשוי להיות גבוה יותר מאשר שימוש ברב-קו.

שיטת התשלום החדשה באפליקציה היא שיטת תשלום "בדיעבד", ולא מונהגת במדינות נוספות - מדובר במודל ייחודי לישראל. היא תכלול שישה תעריפים שונים, והמחיר בסופו של דבר יחושב לפי רדיוס הנסיעה. התשלום הוא עבור נסיעה בודדת, עד התקרה היומית לפי המעגל, ולפי כלי התחבורה - אם הנסיעה התבצעה רק באוטובוסים, או בשילוב רכבות. הנוסעים לא יכולים לדעת מראש מהו התשלום עבור הנסיעות שלהם, והאם האופציה המשתלמת ביותר עבורם היא דווקא להמשיך להשתמש ברב-קו. נראה כי מדובר בשיטת חישוב שאומנם מפשטת את התהליכים עבור האפליקציות ומשרד התחבורה בשל הדיגיטציה שלה, אך אזרחים המעוניינים בוודאות באשר לתשלום, עלולים להיתקל בקושי ובצורך להתמודד עם חישובים מסובכים.

הנחות בהתאם לשימוש

במשרד התחבורה לא דוחפים את הציבור להשתמש באפליקציה, אלא רוצים לאפשר אופציית תשלום נוספת. התשלום עצמו והכדאיות תלויים בפרופיל השימוש של כל אדם באופן ייחודי. בניגוד לשיטת הרב-קו, שבה המשתמשים נהנים מ"ערך צבור" המוסיף סכום של 25% נוספים בטעינת הכרטיס מסכום של 30 שקל, ההנחות בתשלום באפליקציות, יחלו רק מסכומי שימוש של יותר מ-200 שקל. לחלק מהמשתמשים הקבועים, עדיין יהיה זול יותר להמשיך להשתמש בכרטיס הרב-קו. כך למשל, בנסיעות פנימיות בתוך ערי פריפריה, שם המחירים נמוכים מ-5.90 שקל.

דוגמה אחרת לחישוב הגמיש היא משתמשי החופשי חודשי; אם למשל, אדם גר בחולון ועובד בתל-אביב ורוכש חופשי חודשי עבור שימוש ב"טבעת 1" בעלות של 213 שקל, ומשתמש 22 ימים בחודש בתחבורה בציבורית, ישלם 215 שקל באפליקציה. ואומנם, אם במהלך החודש אותו אדם נסע פחות למשל בשל חופשת מחלה, השימוש באפליקציה יהיה משתלם וזול יותר. אם אדם נוסע עם רב-קו מתל-אביב להרצליה, הוא ישלם 21.5 שקל באמצעות הרב-קו (חופשי יומי), אך 16 שקל באפליקציה. האפליקציה בסיטואציות הנכונות "קונה" ללקוח את החופשי חודשי - בכך שהיא מפחיתה את החיוב, ומתאימה את המשתלם לפי השימוש בדיעבד.

הנחות באפליקציית התשלום

שיטת התמחור קובעת 6 מדרגות מרחק נסיעה המחושב באמצעות טווח אווירי; בנסיעה של עד 15 ק"מ ישלמו הנוסעים 5.90 שקלים, ועד לטווח של 25 ק"מ יהיה התשלום 10 שקלים. נסיעות של עד 15 ק"מ יעלו לכל היותר 13 שקלים ביום או 16 שקלים בנסיעה משולבת עם הרכבת (כרטיס חופשי-יומי בגוש דן עולה 13.5 שקלים).

תעריף הגיל גם הוא ישתנה; הנחה לגימלאים תינתן מגיל 62 עבור נשים ולא 60 כנהוג היום, וגברים יקבלו את ההנחה החל מגיל 67, ולא 65 - כך, מתאימים למעשה במשרד התחבורה את התעריפים לגיל הפנסיה הנהוג היום (השינוי יחול החל מפברואר 2021, גם בחוזי הרב-קו).

"לאנשים שאין להם רב-קו, לא נוסעים באופן קבוע, ולא רוצים להסתבך נניח עם ההטענה שלו, זו יכולה להיות אופציה טובה. אבל עבור מישהו שנוסע באופן קבוע על ציר בנימינה-תל-אביב ברכבת ומוסיף נסיעות באוטובוס עבור המייל האחרון, לא בטוח שזה יהיה פתרון העדיף", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, המקדם תחבורה ציבורית בישראל ומעודד הפחתת שימוש ברכב הפרטי. "היה טוב אילו משרד התחבורה היה בונה כלי שעוזר לנוסעים הקבועים להשוות בין עלות החוזה החודשי שלהם והתשלום שיוכלו לבצע באמצעות האפליקציה. זה גם יוכל לעזור לנוסעים להחליט אם להצטרף או לא, ולחסוך הרבה תסכול עבור אותם נוסעים שהאפליקציה היא לא חלופה עדיפה עבורם, אבל ייקח להם חודש שלם ואולי יותר כדי לגלות זאת".

דפוסי הנסיעה ייחשפו

אפליקציות הנסיעות החדשות יתופעלו באמצעות שלוש חברות מסחריות; מוביט, הופאון וישראכרט. משרד התחבורה לא השקיע כסף במעבר לתשלומים דרך האפליקציות הפרטיות, אך מבחינת החברות מדובר בהזדמנות לדריסת רגל בעולם התשלומים באפליקציות. בעוד כחודשיים אומנם תצטרף אליהם אפליקציה ממשלתית של הרשות לתחבורה ציבורית, אך כרגע הן הראשונות - מה שמעורר אי נוחות בנוגע לפרטיות המידע של הנוסעים - שאותן חברות ילמדו את דפוסי הנסיעה שלהם. במשרד התחבורה אמנם אוסרים על החברות לסחור במידע ולמכור אותו למפרסמים, אך החברות יוכלו להשתמש במידע כדי לפרסם ללקוחות בעצמן, והמשתמשים יוכלו לבחור שלא לקבל מהן מידע פרסומי.

עד כמה המידע הפרטי שלנו בידי החברות? במקרים רבים, מדובר בחוכמת הבדיעבד. בשנת 2016 האקרים פרצו לשרתי אובר וגנבו פרטים של כ-57 מיליון משתמשים. במקום להודיע לרשויות, לנהגים ולמשתמשים שהמידע הפרטי שלהם דלף, אובר שילמה כ-100 אלף דולר כדי "להשתיק" את ההאקרים, ורק בשנת 2017 הודיעה על הפריצה לרשויות, ובכך הנושא הגיע לבתי המשפט. 

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

פאלאק פניר וסמוסה בדיוק כמו בהודו: התל־אביבים מגלים את באבא קאלו

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים