גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רומיאו ויוליה" של עולם הרכב: אלפא רומיאו מציגה רומן בהמשכים

מכונית הספורט-סלון אלפא ג'וליה וולוצ'ה 2020 היא קלאסיקה מודרנית עם עיצוב שפונה לרגש והתנהגות דינמית, שכבר קשה למצוא כיום ● הגרסה המחודשת לא מיישרת קו עם הגרמניות באגף האלקטרוניקה אבל מדובר באופציה ייחודית

היצירה "רומיאו ויוליה" של ויליאם שייקספיר נתפשת בעיני רבים בעולם כנכס צאן ברזל של התרבות האיטלקית וכהתגלמות הרומנטיקה של ארץ המגף. בפועל זו טרגדיה רוויה בתככים, יצרים אפלים ומוות, שנכתבה על ידי בריטי, שככל הידוע מעולם לא ביקר באיטליה (או בכלל יצא מחוץ לבריטניה).

אבל את הרומנטיקנים זה לא מעניין ומאות אלפי תיירים אמריקנים ויפנים פוקדים מדי שנה בזוגות את רחובות העיר ורונה, שבה התרחשה כביכול העלילה, צועדים ב"מסלול רומיאו ויוליה" ומנסים להנציח את האווירה של צמד האוהבים הנצחיים במצלמות הסלפי שלהם.

ממש כמו הטרגדיה המקורית של שייקספיר גם הרומן הממושך בין אלפא רומיאו לבין הג'וליה המקורית שלה, שיוצרה בגלגולים שונים בין 1962 ל-1978, היה טעון ורצוף במאבקים מתמידים, בחלודה ובחוסר רווחיות. אבל כל זה לא מעניין את הרומנטיקנים של עולם הרכב שעדיין רואים בג'וליה המקורית יצירה נחשקת ונערצת ומוכנים לשלם הון עבור אחת שלא החלידה כליל.

רומנטיקה והערצה

את הרומנטיקה וההערצה הללו ביקשה FCA, קבוצת האם של אלפא רומיאו, לתרגם למזומנים כשהושקה הג'וליה החדשה המודרנית ב-2016. הפעם עם טכנולוגיות ייצור, הנדסה ובקרת איכות מהשורה הראשונה, שתוכננה לקרוא תיגר על הגרמניות היוקרתיות, ששולטות בפלח הפרימיום-ספורט-סדאן העולמי. בפועל רק כ-63 אלף מכוניות בלבד נמכרו מהסדרה הזו עד היום באירופה, אבל אין עוררין על כך שהג'וליה הצליחה להלהיט את היצרים של חובבי הרכב ולעורר מחדש עניין במותג האיטלקי.

קל היה להבחין בכך בנסיעת המבחן המקומית שלנו בדגם 2020 המחודש של הג'וליה. למרות שהמכונית כבר כמה שנים בארץ והעיצוב הבסיסי לא השתנה דרמטית מאז ההשקה, הוא עדיין מצליח לפגוע בנקודה הרגישה של חובבי הרכב עם שילוב בין האלגנטיות והאופנתיות של צפון איטליה לדרמה וליצרים הסוערים של הדרום.

זה מתחיל ב"פנים" ייחודיות, שמבליטות את הגריל המשולש אל מחוץ לקו הפגושים ומעניקה לרכב מראה כועס; נמשך ביציבה נמוכה ורחבה על הכביש עם חמוקיים מתרחבים בתצורת "שעון חול"; ומסתיים בזנב חלקלק עם צמד מפלטים גדולים ובולטים, שכאילו מתריסים "תשאירו ליפנים לדאוג לאיכות הסביבה". אם מוסיפים לכך חישוקי ענק מחוררים וייחודיים, שמזוהים מיד עם אלפא ומבליטים בתוכם בוכנות בלימה אדומות, מקבלים הצהרת נוכחות, שלא הרבה גרמניות זוכות לה, והרבה בהונות מונפות על הכביש.

תא הנוסעים עבר בגרסת 2020 שדרוג משמעותי לעומת הג'וליה היוצאת, שעשתה לא מעט מאמצים ליישר קו עם מותגי הפרימיום הגרמנים אבל נותרה מאחור בכל הנוגע לאפקט החזותי, לאלקטרוניקה ולחומרי הדיפון. במסגרת הפקת הלקחים היסודית קיבל התא טאץ' ייחודי, שמייצר אמוציות לא פחות מהעיצוב החיצוני. גרסת הוולוצ'ה שלנו, למשל, התייצבה עם דיפון עור איטלקי משובח בצבע אדום-דרמטי שכיסה את המושבים, דיפוני דלתות ועמדת הפיקוד. אנחנו לא מכירים הרבה מכוניות, פרט לאיטלקיות, שצבע דיפון דומיננטי כזה יכול לעבור בהן מבלי לאיים על התדמית הגברית של הנהג. רומנטיקה כבר אמרנו?

תנוחת ישיבה מצוינת

המושבים הקדמיים העמוקים מציעים תנוחת ישיבה מצוינת; המושבים האחוריים מרווחים מספיק לשני מבוגרים בגודל מלא; ההגה המפוסל, עם כפתור ההתנעה שמוטמע עליו, גורם לאצבעות להחליק וללטף אותו ללא הרף; וידיות השליטה הידנית בהילוכים, בתצורה של להבי מתכת מוצקים ומושחזים נוסח פרארי, מעודדות להוריד ולהעלות הילוכים ללא צורך.

גם מערך הפיקוד אורגן מחדש בקונסול המרכזי ויש גם מסך מולטימדיה גדול יותר עם קלט מגע. זו עדיין לא גרמניה: בשעה שאלפא יישרה קו, המתחרים מצפון אירופה ומיפן, קפצו קדימה בדור שלם בכל הנוגע לחומרה ולתוכנה, במיוחד בכל הנוגע למערך התצוגה הדיגיטלי, התפריטים והפיקוד קולי. גם משטחי הפלסטיק החשופים של הג'וליה עדיין לא מיישרים קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס, ב.מ.וו ושות'. מנגד איכות הייצור והגימור שודרגה ובידוד הרעשים הוא ברמה של רכב פרימיום למעט רעש רוח מאסיבי שמייצרים "חישוקי העיגולים" הייחודיים, בהם צויד רכב המבחן.

יחידות ההנעה המוכרות של הג'וליה ממשיכות גם לדגם 2020 ללא שינוי ורכב ההדגמה הגיע עם הגרסה החזקה של מנוע הטורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, שמייצרת 280 כוח סוס ומומנט של 40 קג"מ.

המנוע האיטלקי חלק, מעודן ונמרץ עם הרבה דחף זמין במהירויות שיוט נורמליות. אבל הוא שמח גם לטפס לעבר התחום האדום במד הסל"ד כאשר דוחקים בו בליווי צליל די סמכותי. התיבה האוטומטית בת 8 המהירויות סובלת מפיצול אישיות. מצבי התכנות הרגילים שלה מספקים תגובת דוושה די עייפה והחלפות הילוכים הססניות לעיתים, שתוכנתות בעליל עבור חיסכון בצריכה ובפליטה, ברוח התקנות החדשות של אירופה. מנגד המצב הספורטיבי מאפשר לבריון האיטטלקי למתוח את שריריו ומספק חלפות הילוכים מהירות ונעימות. למותר לציין, שהותרנו את הבורר על המצב הזה לאורך כל המבחן.

הג'וליה היוצאת הייתה אחת מנקודות הייחוס בפלח להתנהגות דינמית מהנה והמכונית החדשה והמשודרגת, שמגיעה אלינו כעת עם הנעה אחורית בלבד, היא שירה צרופה על הכביש. יש לה שלדה קשיחה וקלת משקל, תודות לשימוש נרחב באלומיניום וחומרי היי-טק, והמתלים המתוחכמים שלה כוילו כנראה בסיוע הקוסמים של האחיות הסופר-יוקרתיות מזראטי ופרארי. ההיגוי מהיר ומאוזן להפליא, יש לה תגובה סופר מהירה להעברות משקל, זנב שמרגיש מלא חיים תחת עומס ואפילו ספיגת זעזועים, שעברה שדרוג משמעותי לעומת הדגם היוצא Fantastico.

הדור המחודש של הג'וליה מגיע אלינו לאחר הינדוס חדש של משוואת התמורה לכסף עם יותר אבזור נוחות ובטיחות והפחתת מחירים, שמתחילים כבר ב-220 אלף שקל לגרסת ה-200 כוח סוס ההתחלתית ומגיעים עד כ-320 אלף לגרסת הוולצ'ה המפוארת. אמנם אין לה גרסת פלאג-אין מוטבת-מס, כמו אלה שמרכזות כיום את עיקר המכירות אצל הגרמניות המתחרות, אבל היא קלאסיקה מודרנית. כזו, שעל כבישים ראויים ובידיים מיומנות מעניקה תחושה, שהיא היא חלק מהפיזיולוגיה של הנהג ולא רובוט, שמציית לפקודות של מעבדים אלקטרוניים. בדיוק התרפיה שהיינו צריכים אחרי התנזרות ארוכה במהלך הסגר. 

חלק מהמתחרות

אאודי A4-45

320 אלף שקל עולה גרסת ה"45" של A4 המחודשת עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 245 כוח סוס. העיצוב שמרני אבל מתוגבר בחבילת "S ליין" קוסמטית ותא הנוסעים מאובזר ושופע בגאדג'טים מדור אחרון. שלדה הדוקה והנעה כפולה מספקים אחיזת כביש והתנהגות ספורטיבית והתאוצה ל-100 קילומטר לשעה אורכת 5.8 שניות

יגואר XE

339 אלף שקל עולה יגואר XE. יש לה הנעה אחורית ושלדה מכוילת היטב ותא נוסעים מרווח יחסית ובנוי היטב, שעודכן בשנה שעברה עם שלל צגים ומערכות בטיחות מתקדמות. מנוע ה-2 ליטר מייצר 250 כוח סוס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-6.5 שניות

וולבו S60 T8

294 אלף שקל עולה גרסת ה-T6 הבכירה של ה-S60 החדשה. יש לה מנוע 2 ליטר טורבו, שמקבל גיבוי ממנוע חשמלי וסוללה נטענת חיצונית. ההספק הכולל הוא 390 כוח סוס, התאוצה מאפס ל-100 קילומטר לשעה אורכת 4.6 שניות והנעה כפולה מסייעת לחדד את התנהגות הכביש. התא מרווח ומאובזר היטב

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים