גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רומיאו ויוליה" של עולם הרכב: אלפא רומיאו מציגה רומן בהמשכים

מכונית הספורט-סלון אלפא ג'וליה וולוצ'ה 2020 היא קלאסיקה מודרנית עם עיצוב שפונה לרגש והתנהגות דינמית, שכבר קשה למצוא כיום ● הגרסה המחודשת לא מיישרת קו עם הגרמניות באגף האלקטרוניקה אבל מדובר באופציה ייחודית

היצירה "רומיאו ויוליה" של ויליאם שייקספיר נתפשת בעיני רבים בעולם כנכס צאן ברזל של התרבות האיטלקית וכהתגלמות הרומנטיקה של ארץ המגף. בפועל זו טרגדיה רוויה בתככים, יצרים אפלים ומוות, שנכתבה על ידי בריטי, שככל הידוע מעולם לא ביקר באיטליה (או בכלל יצא מחוץ לבריטניה).

אבל את הרומנטיקנים זה לא מעניין ומאות אלפי תיירים אמריקנים ויפנים פוקדים מדי שנה בזוגות את רחובות העיר ורונה, שבה התרחשה כביכול העלילה, צועדים ב"מסלול רומיאו ויוליה" ומנסים להנציח את האווירה של צמד האוהבים הנצחיים במצלמות הסלפי שלהם.

ממש כמו הטרגדיה המקורית של שייקספיר גם הרומן הממושך בין אלפא רומיאו לבין הג'וליה המקורית שלה, שיוצרה בגלגולים שונים בין 1962 ל-1978, היה טעון ורצוף במאבקים מתמידים, בחלודה ובחוסר רווחיות. אבל כל זה לא מעניין את הרומנטיקנים של עולם הרכב שעדיין רואים בג'וליה המקורית יצירה נחשקת ונערצת ומוכנים לשלם הון עבור אחת שלא החלידה כליל.

רומנטיקה והערצה

את הרומנטיקה וההערצה הללו ביקשה FCA, קבוצת האם של אלפא רומיאו, לתרגם למזומנים כשהושקה הג'וליה החדשה המודרנית ב-2016. הפעם עם טכנולוגיות ייצור, הנדסה ובקרת איכות מהשורה הראשונה, שתוכננה לקרוא תיגר על הגרמניות היוקרתיות, ששולטות בפלח הפרימיום-ספורט-סדאן העולמי. בפועל רק כ-63 אלף מכוניות בלבד נמכרו מהסדרה הזו עד היום באירופה, אבל אין עוררין על כך שהג'וליה הצליחה להלהיט את היצרים של חובבי הרכב ולעורר מחדש עניין במותג האיטלקי.

קל היה להבחין בכך בנסיעת המבחן המקומית שלנו בדגם 2020 המחודש של הג'וליה. למרות שהמכונית כבר כמה שנים בארץ והעיצוב הבסיסי לא השתנה דרמטית מאז ההשקה, הוא עדיין מצליח לפגוע בנקודה הרגישה של חובבי הרכב עם שילוב בין האלגנטיות והאופנתיות של צפון איטליה לדרמה וליצרים הסוערים של הדרום.

זה מתחיל ב"פנים" ייחודיות, שמבליטות את הגריל המשולש אל מחוץ לקו הפגושים ומעניקה לרכב מראה כועס; נמשך ביציבה נמוכה ורחבה על הכביש עם חמוקיים מתרחבים בתצורת "שעון חול"; ומסתיים בזנב חלקלק עם צמד מפלטים גדולים ובולטים, שכאילו מתריסים "תשאירו ליפנים לדאוג לאיכות הסביבה". אם מוסיפים לכך חישוקי ענק מחוררים וייחודיים, שמזוהים מיד עם אלפא ומבליטים בתוכם בוכנות בלימה אדומות, מקבלים הצהרת נוכחות, שלא הרבה גרמניות זוכות לה, והרבה בהונות מונפות על הכביש.

תא הנוסעים עבר בגרסת 2020 שדרוג משמעותי לעומת הג'וליה היוצאת, שעשתה לא מעט מאמצים ליישר קו עם מותגי הפרימיום הגרמנים אבל נותרה מאחור בכל הנוגע לאפקט החזותי, לאלקטרוניקה ולחומרי הדיפון. במסגרת הפקת הלקחים היסודית קיבל התא טאץ' ייחודי, שמייצר אמוציות לא פחות מהעיצוב החיצוני. גרסת הוולוצ'ה שלנו, למשל, התייצבה עם דיפון עור איטלקי משובח בצבע אדום-דרמטי שכיסה את המושבים, דיפוני דלתות ועמדת הפיקוד. אנחנו לא מכירים הרבה מכוניות, פרט לאיטלקיות, שצבע דיפון דומיננטי כזה יכול לעבור בהן מבלי לאיים על התדמית הגברית של הנהג. רומנטיקה כבר אמרנו?

תנוחת ישיבה מצוינת

המושבים הקדמיים העמוקים מציעים תנוחת ישיבה מצוינת; המושבים האחוריים מרווחים מספיק לשני מבוגרים בגודל מלא; ההגה המפוסל, עם כפתור ההתנעה שמוטמע עליו, גורם לאצבעות להחליק וללטף אותו ללא הרף; וידיות השליטה הידנית בהילוכים, בתצורה של להבי מתכת מוצקים ומושחזים נוסח פרארי, מעודדות להוריד ולהעלות הילוכים ללא צורך.

גם מערך הפיקוד אורגן מחדש בקונסול המרכזי ויש גם מסך מולטימדיה גדול יותר עם קלט מגע. זו עדיין לא גרמניה: בשעה שאלפא יישרה קו, המתחרים מצפון אירופה ומיפן, קפצו קדימה בדור שלם בכל הנוגע לחומרה ולתוכנה, במיוחד בכל הנוגע למערך התצוגה הדיגיטלי, התפריטים והפיקוד קולי. גם משטחי הפלסטיק החשופים של הג'וליה עדיין לא מיישרים קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס, ב.מ.וו ושות'. מנגד איכות הייצור והגימור שודרגה ובידוד הרעשים הוא ברמה של רכב פרימיום למעט רעש רוח מאסיבי שמייצרים "חישוקי העיגולים" הייחודיים, בהם צויד רכב המבחן.

יחידות ההנעה המוכרות של הג'וליה ממשיכות גם לדגם 2020 ללא שינוי ורכב ההדגמה הגיע עם הגרסה החזקה של מנוע הטורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, שמייצרת 280 כוח סוס ומומנט של 40 קג"מ.

המנוע האיטלקי חלק, מעודן ונמרץ עם הרבה דחף זמין במהירויות שיוט נורמליות. אבל הוא שמח גם לטפס לעבר התחום האדום במד הסל"ד כאשר דוחקים בו בליווי צליל די סמכותי. התיבה האוטומטית בת 8 המהירויות סובלת מפיצול אישיות. מצבי התכנות הרגילים שלה מספקים תגובת דוושה די עייפה והחלפות הילוכים הססניות לעיתים, שתוכנתות בעליל עבור חיסכון בצריכה ובפליטה, ברוח התקנות החדשות של אירופה. מנגד המצב הספורטיבי מאפשר לבריון האיטטלקי למתוח את שריריו ומספק חלפות הילוכים מהירות ונעימות. למותר לציין, שהותרנו את הבורר על המצב הזה לאורך כל המבחן.

הג'וליה היוצאת הייתה אחת מנקודות הייחוס בפלח להתנהגות דינמית מהנה והמכונית החדשה והמשודרגת, שמגיעה אלינו כעת עם הנעה אחורית בלבד, היא שירה צרופה על הכביש. יש לה שלדה קשיחה וקלת משקל, תודות לשימוש נרחב באלומיניום וחומרי היי-טק, והמתלים המתוחכמים שלה כוילו כנראה בסיוע הקוסמים של האחיות הסופר-יוקרתיות מזראטי ופרארי. ההיגוי מהיר ומאוזן להפליא, יש לה תגובה סופר מהירה להעברות משקל, זנב שמרגיש מלא חיים תחת עומס ואפילו ספיגת זעזועים, שעברה שדרוג משמעותי לעומת הדגם היוצא Fantastico.

הדור המחודש של הג'וליה מגיע אלינו לאחר הינדוס חדש של משוואת התמורה לכסף עם יותר אבזור נוחות ובטיחות והפחתת מחירים, שמתחילים כבר ב-220 אלף שקל לגרסת ה-200 כוח סוס ההתחלתית ומגיעים עד כ-320 אלף לגרסת הוולצ'ה המפוארת. אמנם אין לה גרסת פלאג-אין מוטבת-מס, כמו אלה שמרכזות כיום את עיקר המכירות אצל הגרמניות המתחרות, אבל היא קלאסיקה מודרנית. כזו, שעל כבישים ראויים ובידיים מיומנות מעניקה תחושה, שהיא היא חלק מהפיזיולוגיה של הנהג ולא רובוט, שמציית לפקודות של מעבדים אלקטרוניים. בדיוק התרפיה שהיינו צריכים אחרי התנזרות ארוכה במהלך הסגר.

חלק מהמתחרות

אאודי A4-45

320 אלף שקל עולה גרסת ה"45" של A4 המחודשת עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 245 כוח סוס. העיצוב שמרני אבל מתוגבר בחבילת "S ליין" קוסמטית ותא הנוסעים מאובזר ושופע בגאדג'טים מדור אחרון. שלדה הדוקה והנעה כפולה מספקים אחיזת כביש והתנהגות ספורטיבית והתאוצה ל-100 קילומטר לשעה אורכת 5.8 שניות

יגואר XE

339 אלף שקל עולה יגואר XE. יש לה הנעה אחורית ושלדה מכוילת היטב ותא נוסעים מרווח יחסית ובנוי היטב, שעודכן בשנה שעברה עם שלל צגים ומערכות בטיחות מתקדמות. מנוע ה-2 ליטר מייצר 250 כוח סוס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-6.5 שניות

וולבו S60 T8

294 אלף שקל עולה גרסת ה-T6 הבכירה של ה-S60 החדשה. יש לה מנוע 2 ליטר טורבו, שמקבל גיבוי ממנוע חשמלי וסוללה נטענת חיצונית. ההספק הכולל הוא 390 כוח סוס, התאוצה מאפס ל-100 קילומטר לשעה אורכת 4.6 שניות והנעה כפולה מסייעת לחדד את התנהגות הכביש. התא מרווח ומאובזר היטב

עוד כתבות

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת, ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

אחרי ביטול ההנפקה: רשף גייסה 550 מיליון שקל לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל

לאחר שנסוגה מכוונתה להנפיק את חברת הבת, יצרנית המרעומים ארית תעשיות בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר ● למוסדיים ניתנו אופציות לרכישת מניות נוספות אשר עשויות להביא את היקף הגיוס הכולל לעד 900 מיליון שקל

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים נופל בכ-1.2%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ות"א 90 עולה ב-0.2% ● מדד הבנקים יורד לאחר שהצוות הבין משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה שרשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נופלת לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים ● וגם: האם תחזיות בתי ההשקעות לשנת 2025 התממשו, ומה עשוי להפוך להזדמנות בשנה החדשה?

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית המשפט כש־7 ילדים ורעיה נשארו מחוץ לצוואת האב

בית המשפט דחה תביעת עורך דין לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ו־7 ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט-אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון