גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי היא אנטיפה והאם היא באמת מנהלת את המהומות בארה"ב

בסדרת התבטאויות אמר טראמפ כי מאחורי האירועים האלימים בהפגנות בארה"ב עומדת "קואליציית אנטיפה" ● הנשיא הבטיח כי הממשל יגדיר אותה כארגון טרור, אלא שהדעות חלוקות בעניין הזה ● כך או כך מלחמה נגד טרוריסטים היא יותר פוטוגנית ממאבק נגד "הוירוס הסמוי" שטראמפ כבר הפסיד לו

מתוך ההפגנה בדטרויט, מישיגן / צילום: Paul Sancya, Associated Press
מתוך ההפגנה בדטרויט, מישיגן / צילום: Paul Sancya, Associated Press

המאבק המתמשך והמתיש בנגיף הקורונה מעולם לא היה אמור להניב פירות אלקטורליים לדונלד טראמפ. זה קמפיין מועד לכישלון לכל נשיא, על אחת כמה וכמה לטראמפ, יורה סדרתי ברגלו שלו, שהשתמש בבימת הבית הלבן כדי להמליץ לשומעיו לטהר את קרביהם בנוזלי חיטוי ביתיים כ"אקונומיקה".

המהומות שמרעידות את ארה"ב כבר יותר משבוע בעקבות רציחתו הברוטלית של ג'ורג' פלויד, שנחנק תחת ברכו של שוטר במיניאפוליס, מספקות לממשל טראמפ הזדמנות נדירה לשנות את הנרטיב המורבידי של מגפת הקורונה ולהמציא לממשל אויב אטרקטיבי יותר מאשר "האויב הסמוי" שהבית הלבן לא מצליח למגר.

מבחינת היועצים הפוליטיים של הנשיא, שעוקבים בדאגה אחרי שחיקתו המתמדת בסקרים, מה קל, אסתטי ובעיקר יעיל יותר? לשלהב המונים נגד נגיף בלתי נראה או להגיש להמונים אויבים בשר ודם, שאפשר לרתום אותם לצרכים הפוליטיים של נשיא שנאבק על כסאו ולתעל אותם לאנרגיות התסכול של אזרחי ארה"ב מהמגיפה טורפת ההמונים, מהאבטלה הגוברת ומההפגנות נגד הגזענות האמריקאית. לטראמפ אין סיכוי נגד נגיף הקורונה, אבל תנו לו יריבים בני אדם, והוא כבר ימצא דרך למסמר אותם. כאן בדיוק נכנסת אנטיפה לתמונה.

ארגון מסודר עם היררכיה? 

"הממשל האמריקאי יגדיר את אנטיפה כארגון טרור", צייץ טראמפ ביום ראשון. אבל מי הוא ארגון אנטיפה ששמו פחות מוכר לקהל הישראלי? והאם בכלל ניתן להגדיר אותו כארגון מסודר עם היררכיה מובנית, מנהיג, ודרכי פעולה מסודרות?

השם אנטיפה הוא קיצור של אנטי־פשיסטים, קואליציה רופפת של קבוצות שמאל קיצוניות, רובן מעוטות חברים, שפעילה בזירה הפוליטית האמריקאית (ולעיתים הגלובלית) נגד צמיחת מגמות פשיסטיות מזה עשרות שנים.

הקואליציה כבר עלתה על הכוונת של הממשל הנוכחי בעבר. בחוגי הימין האמריקאי מוצגת הקואליציה הזו בעיקר ככת של לניניסטים אדוקים, שידה מנסה לתקוע סכין בלב הפועם של הקפיטליזם העולמי - מן סוג של מפלצת מרקסיסטית אמורפית שנועדה לקעקע את המערכת החברתית של העולם המערבי.

אבל להעלאת אנטיפה מאוב דווקא עתה יש ערך מוסף ששעון על היגיון פוליטי מושחז: איך יכול ממשל טראמפ לעשות את הניתוח העדין ולהפריד בין המחאות הלגיטימיות על רציחתו של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, לבין גל מעשי הביזה בעשרות ערים בארה"ב שמלווה חלק ממחאות אלה? כיצד ניתן לבודד את המוחים מהבוזזים בלי להסתכן בהכפשת הראשונים? איך עוטפים באהבה את האבלים ורומסים את אלה שתפסו טרמפ על רכבת המחאות? הטקטיקה העכשווית של הבית הלבן, ובעקבותיו של המפלגה הרפובליקאית היא: האשימו את אנטיפה. זה ארגון טרור לכל דבר.

טרוריסטים מהשמאל 

בשיחת ועידה של דונלד טראמפ עם מושלי מדינות בתחילת השבוע, הוא האשים את אנטיפה באחריות לבעיות שמכרסמות בארה"ב אחרי רצח פלויד. "אי אפשר להגיע לתוצאות כלשהן כאשר משחררים מהכלא חשוד בוונדליזם או אלימות אחרי שבוע", אמר הנשיא. "אלה טרוריסטים. אלה טרוריסטים. הם מנסים להזיק לארצנו. אלה אנטיפה, אנשי השמאל הרדיקלי".

החלטת טראמפ לרומם קואליציה של גופים אנטי־פשיסטיים, שרוב האמריקאים לא שמעו עליה מעולם, לקדמת החזית הפוליטית בעיתוי הרה-גורל, נותנת כמובן משמעות מיוחדת להצהרתו ב־22 במארס: "כמה אנשים כבר אמרו זאת, אבל אני חש זאת בעצמותיי. אני נשיא של תקופת מלחמה. זו מלחמה. זו מלחמה. מלחמה שונה מאלה שהיו לנו עד עתה".

ובכן, במלחמה כמו במלחמה. נשיא ארה"ב שואף להפעיל את הצבא הפדרלי ל"דיכוי" אי־סדרים אזרחיים בערים. הוא איתחל את מנגנון הפרופוגנדה המשומן של הימין האמריקאי כדי להעצים את אנטיפה כגיס חמישי, שיש להצמיתו מיד.

"טראמפ צודק: אנטיפה הוא ארגון טרור. תמיד היה", כתב אתמול "וושינגטון אקזמינר", אתר ימני במימון המליארדר פיליפ אנשוץ. "הפרעות שמשתוללות עתה ברחבי ארה"ב בכלל אינן קשורות להתנהלויות בלתי הולמות של שוטרים. רציחתו חסרת הטעם של ג'ורג' פלויד בידי המשטרה אמנם חוללה כמה הפגנות בלתי אלימות, אך עתה הרצח הזה נותן תירוץ ללהקה של מהפכנים מקצועיים, כנופיות שודדים משוטטות. הם משתמשים בתקריות בערים כדי לבדוק באיזו מידה מגוייסיהם החדשים יסכימו לעבור על החוק".

"עכשיו, כשאנו רואים בבירור (שאנשי) אנטיפה הם טרוריסטים, אפשר כבר להתחיל לחסל אותם כמו את אלה שמגיעים מהמזה"ת", שאל ציר בית הנבחרים הרפובליקאי מאט גץ, בציוץ בטוויטר.

השאלה היא עד כמה מעוגנות במציאות טענות ממשל טראמפ והימין בארה"ב נגד אנטיפה. האם לפנינו ארגון צבאי למחצה שמנסה לערער מבפנים את יציבות הממשל האמריקאי, או שאנו עדים למסע הכפשות מאורגן של הבית הלבן?

"הרעיון שאנטיפה היא המוח של מה שמתרחש בארה"ב בימים אלה הוא מגוחך", אמר בראיון לו"ושינגטון פוסט" ההיסטוריון מארק בריי, מחבר הספר "אנטיפה: המדריך לפעילות אנטי-פשיסטית" שיצא לאור ב־2017. "אנו עדים להשקעה ממשית של הממשל ושל בעלי בריתו במאמצים להציג את המחאות שאירעו באחרונה כמבצעים צבאיים מתוכננים בקפידה, מההתחלה ועד הסוף, ולא כהתפרצויות זעם ספונטניות".

"לו אנטיפה היתה מסוגלת לתאם ולהוציא אל הפועל מסע כלל ארצי של הצתת תחנות משטרה ומרכזי קניות, היא היתה עושה זאת כבר לפני שנים", אמר בריי. "אנשי אנטיפה מסכימים עם פעולות כאלה. אבל מספר האנשים שהיה יכול להיות מעורב בכך קטן מדי".

שני הצדדים אשמים

כבר באוגוסט 2017, ניסה טראמפ לצייר את אנטיפה כארגון בריוני שאינו שונה למעשה מארגוני הימין הקיצוני שהוא אמור להיאבק בהם. בשורת התנגשויות בעיר שארלוטסוויל, וירג'יניה, בין ארגונים גזעניים לבין קבוצות של אנטיפה, קראו חברי ארגונים ניאו־נאציים, "יהודים לא יחליפו אותנו" ו"הייל טראמפ".

בעקבות זאת אמר הנשיא, כי "אני חושב שצריך להטיל את האשם על שני הצדדים. בצד אחד הייתה קבוצה רעה. בצד האחר הייתה קבוצה שאף היא הייתה אלימה מאוד. איש אינו רוצה לומר זאת, אז אומר זאת בעצמי... הייתה קבוצה בצד אחד. אפשר להגדירה כקבוצה של השמאל והיא הסתערה באלימות על הקבוצה האחרת. אתם יכולים לומר מה שאתם רוצים, אבל כך זה היה".

ובהתבטאות נוספת אחרי אותו אירוע אמר טראמפ: "יש אנשים טובים מאוד בשני הצדדים". בכך הוא עורר עליו את זעמם של רבים וטובים, לרבות מחוקקים משתי המפלגות, שקבלו על כך שטראמפ חיפש ומצא בסיס להקבלה מוסרית בין ניאו־נאצים לבין מתנגדיהם".

אלימות בעייתית

בלי קשר להתנהלותו של נשיא ארה"ב, השבוע וב־2017, אנטיפה אולי אינה טלית שכולה תכלת, אבל, לפחות מנקודת מבט יהודית, המסד האידיאולוגי שלה ראוי להערכה.

על פי נייר עבודה של הליגה נגד השמצה, חולקים חברי הקואליציה הזו את ההנחה שהמפלגה הנאצית לעולם לא היה מגיעה לשלטון בגרמניה אם תושבי המדינה היו נאבקים באגרסיביות רבה יותר בפעילים הנאצים ברחובות ברלין בשנות ה־20 וה־30 של המאה שעברה. הנחה זו משפיעה במישרין על התנהלותם הפוליטית העכשווית של חברי אנטיפה. כאשר אזרחים מהשורה מופיעים לאירוע פוליטי ציבורי כלשהו בהשתתפות גורמים של הימין הקיצוני, הם ינהגו ללא אלימות. אך כאשר חברי אנטיפה מגיעים, הסיכוי לעימות פיזי באירוע גדל משמעותית, אומר המסמך.

האלימות של חברי אנטיפה היא בעייתית, קובע נייר העבודה של הליגה נגד השמצה. התנהלות אלימה של חברי אנטיפה בהתנגשויות עם ארגונים גזעניים מחזקת את תחושת ההתקרבנות של גזענים אמריקאים ומאפשרת להם לטעון שהיהודים האלימים "סותמים להם את הפה". מבחינה מסוימת, זה עלול להיות להיות מכשיר יעיל לגיוס חברים חדשים לארגונים ניאו­־נאציים. בכל אופן, אין שום סימן שתוקפנות אנטיפה נמצאת בסימן התרככות.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים