גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה נתניהו משווה את עצמו לדרייפוס, ואיך זה קשור לטראמפ

עד כמה מופרכת קביעתו של ראש הממשלה כשהוא אומר לנו: "אני דרייפוס, הקורבן הגדול ביותר בעולם ב–244 שנות דמוקרטיה" - ואיך זה קשור לטראמפ? שיעור ברפובליקה השלישית

איור של סצינה ממשפט דרייפוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
איור של סצינה ממשפט דרייפוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

באוצר הגידופים הפוליטי של זמננו, קצת קשה להאמין שמישהו ייעלב במיוחד מביטוי כמו "אקסיון פראנסז (Action Française) שכמוך", או "חתיכת שארל מורא (Charles Maurras)". אני מנחש שרק אצל תלמידי זאב שטרנהל תתעורר אסוציאציה לא נעימה.

חבל, מפני שאנחנו מחמיצים אוצר בלום של קללות, שלא כולל ביטויים כמו נאצי/פשיסטי/היטלר/גבלס אפילו פעם אחת. הגידופים המוצעים שאולים מן הרפובליקה השלישית של צרפת. היא נולדה בתבוסה לאומית צורבת והתמוטטה בתבוסה לאומית צורבת. את שבעים שנותיה היא בילתה בפחד מתמיד מפני אויבים חיצוניים ופנימיים.

הפחד קרע אותה לגזרים, ועורר שיעורים פנומנליים של שנאה בין צרפתים לצרפתים. הפחד גם הזין אנטישמיות ארסית, שהניבה את פרשת דרייפוס, בשנה ה-25 של הרפובליקה, ואת רדיפת היהודים הוולונטרית של משטר וישי, בסוף הרפובליקה.

ואף כי לעת משבר מערכתי אנחנו נוטים להבהיל את עצמנו באמצעות השוואות עם "ויימאר" - הלוא היא הרפובליקה הדמוקרטית קצרת הימים של גרמניה, שנפלה טרף להיטלר - הנה הרפובליקה השלישית מעניקה לנו כל- כך הרבה יותר. היא לקסיקון עבה של אזהרות לכל דמוקרטיה במשבר. ואין אזהרה חשובה יותר מן התוצאות של הניסיון לטעון למונופול על פטריוטיות.

"אז איזה יהודי נרקב"

טענת המונופול שלחה את דרייפוס, הסרן היהודי שאהבת צרפת בערה כאש בעצמותיו, אל אי השדים. הוא נמצא אשם בריגול לטובת גרמניה מכוח משפט שהיה חופשי מכל העמדת פנים של צדק. יהודי אינו יכול להיות צרפתי, אמרו הפטריוטים.

במשפט החוזר, ארבע שנים אחר כך, גנרל במדים הקשה על התובע: "מה אכפת לך אם איזה יהודי נרקב באי השדים?". לשון אחר, יש דברים חשובים יותר מעשיית צדק ליחיד; חשוב יותר כבודו של הצבא הצרפתי, שבכירי קציניו קשרו קשר להפליל את דרייפוס.
דרייפוס חזר מאי השדים, קיבל חנינה ולבסוף זוכה מאשמה. הוא אפילו חזר ללבוש מדים, עוטר בעיטור כבוד, והועלה לדרגת קולונל. הוא מת ב-1935 בגיל 74. אילו חי עוד שש שנים אפשר שהיה מוצא את עצמו בקרון רכבת בדרך לאושוויץ.

הרעל שפעפע ממשפט דרייפוס חִלחל אל ורידיה של הרפובליקה השלישית. הגבולות שנמתחו בין המחנות הפוליטיים בימי המשפט עמדו בתוקפם 40 שנה אחריו. הימין הקיצוני בצרפת בימינו, היכול לסמוך על תמיכתם האלקטורלית של לפחות שליש מן הצרפתים, הוא צאצא ישיר של גידופי הפתיחה - אקסיון פרנסז ושארל מורא.

מדוע הטור הזה עוסק היום ברפובליקה השלישית ובקפיטן דרייפוס? בחסדי מר נתניהו כמובן. הוא השווה את עצמו בשבוע שעבר לדרייפוס. הדעת נותנת שהוא עשה כן כדי להכשיר את הקרקע לקראת האפשרות של הרשעתו.

הוא אמר ל"ישראל היום" (ב-29 במאי) ש"לרוב העם נמאס להרכין ראש לפני השקרים הללו ולפני העבריינות של חוקרים במשטרה ושל פרקליטים... אנשים מבינים שמי שהוזמן לספסל הזה, זה לא רק אני אלא מיליוני אזרחים שבחרו בי. את התיקים המופרכים האלה תפרו בשבילי ורק בשבילי, לא לשום אדם אחר ב־244 שנות דמוקרטיה בעולם. לא היה דבר כזה".

אדם כמובן קרוב אצל עצמו, ואין תופסים אותו בשעת צערו. אבל "לא היה דבר כזה" ב-244 שנה (מאז הכרזת העצמאות של ארה"ב)? זה נשמע מוכר מאוד בוושינגטון, מפני שכך מדבר יום אחר יום דונלד טראמפ. גם הוא קורבן של "הפשע הגדול ביותר בתולדות אמריקה" (244 שנה) מצד "משטרת המחשבות של השמאל" (בלשון נתניהו), מצד התקשורת המכזבת, מצד הפרקליטות והבולשת הפדרלית הקושרות קשר נגד רצון הבוחר.

ציוצי דונלד טראמפ הם ספרות חובה בשביל כל מנהיג בן ימינו. אבל שום מנהיג אינו מוכרח למחזר אותם. נראה בעליל שזה כבוד השמור רק למר נתניהו.

נשיא ארה"ב התחיל לטעון עוד לפני שלוש שנים ויותר שהוא קורבן ל"ציד מכשפות". זה נכס צאן ברזל של הלשון האנגלית, הידוע יפה לאמריקאים (מזמן משפטי המכשפות בסיילם, שנערכו 200 שנה לפני משפט דרייפוס).

לישראל אין מכשפות, אבל יש דרייפוס, איש קטן וצנום שבו - בלי כוונת דרייפוס עצמו - נכרך גורלו של היהודי המודרני, ונטעם הטעם של אנטישמיות עם פוטנציאל רצחני. לא היה איש בודד וחלש מדרייפוס ביום הרשעתו. צריחה בקעה מגרונו כאשר דרגותיו נקרעו במעמד השפלה פומבי: "הגידו לצרפת שאני חף מפשע". הוא נגרר משם אל רכבת, שהסיעה אותו אל אונייה, שלקחה אותו אל אי הגזרה המפלצתי, שממנו לא עמד לחזור.
זה מר נתניהו, שכוחה של מדינה בידיו? אכן, יהיה צורך לחזור ולהגדיר את המושג "רחמים עצמיים".

"מין מלחמת אזרחים קבועה"

מרדיפת דרייפוס מוטב להסיק מסקנות הנוגעות פחות לגורלו האישי של מר נתניהו ויותר לגורלה של תרבות פוליטית בדמוקרטיה במשבר, בין שהדמוקרטיה הזו היא ארה"ב, או צרפת, או ישראל: הצורך הדחוף להנמיך את הטון, להקטין את השימוש במטאפורות היסטוריות היסטריות, לחדול לדבר על יריבים פוליטיים בהכללות גורפות, להימנע מלעודד אי-אמון במוסדות הדמוקרטיים.

ההיסטוריון הצרפתי פוסטל דה קולאנז’ה, שהתנסה בתהפוכות הדרמטיות ביותר בתולדות ארצו, כתב לפני 150 שנה: "היסטוריה אצלנו הפכה למין מלחמת אזרחים קבועה. היא מלמדת אותנו לשנוא זה את זה".

את החיווי הזה הוא השמיע בשנה הראשונה לרפובליקה השלישית. תוקף החיווי גבר והלך בשבעים השנה הבאות. שימושי ההיסטוריה, פירושיה ועיוותיה נעשו כלי נשק במאבקים פנימיים, אשר החלישו את הרפובליקה, עד שתש כוחה.

בניהם של היסטוריונים גדולים מוזמנים להיזהר לפני שהם תובעים לעצמם את מעמד הקורבנות הגדולים ביותר בהיסטוריה. אגב, למה לעצור בדרייפוס, מה עם האינקוויזיציה?

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א