גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה נתניהו משווה את עצמו לדרייפוס, ואיך זה קשור לטראמפ

עד כמה מופרכת קביעתו של ראש הממשלה כשהוא אומר לנו: "אני דרייפוס, הקורבן הגדול ביותר בעולם ב–244 שנות דמוקרטיה" - ואיך זה קשור לטראמפ? שיעור ברפובליקה השלישית

איור של סצינה ממשפט דרייפוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
איור של סצינה ממשפט דרייפוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

באוצר הגידופים הפוליטי של זמננו, קצת קשה להאמין שמישהו ייעלב במיוחד מביטוי כמו "אקסיון פראנסז (Action Française) שכמוך", או "חתיכת שארל מורא (Charles Maurras)". אני מנחש שרק אצל תלמידי זאב שטרנהל תתעורר אסוציאציה לא נעימה.

חבל, מפני שאנחנו מחמיצים אוצר בלום של קללות, שלא כולל ביטויים כמו נאצי/פשיסטי/היטלר/גבלס אפילו פעם אחת. הגידופים המוצעים שאולים מן הרפובליקה השלישית של צרפת. היא נולדה בתבוסה לאומית צורבת והתמוטטה בתבוסה לאומית צורבת. את שבעים שנותיה היא בילתה בפחד מתמיד מפני אויבים חיצוניים ופנימיים.

הפחד קרע אותה לגזרים, ועורר שיעורים פנומנליים של שנאה בין צרפתים לצרפתים. הפחד גם הזין אנטישמיות ארסית, שהניבה את פרשת דרייפוס, בשנה ה-25 של הרפובליקה, ואת רדיפת היהודים הוולונטרית של משטר וישי, בסוף הרפובליקה.

ואף כי לעת משבר מערכתי אנחנו נוטים להבהיל את עצמנו באמצעות השוואות עם "ויימאר" - הלוא היא הרפובליקה הדמוקרטית קצרת הימים של גרמניה, שנפלה טרף להיטלר - הנה הרפובליקה השלישית מעניקה לנו כל- כך הרבה יותר. היא לקסיקון עבה של אזהרות לכל דמוקרטיה במשבר. ואין אזהרה חשובה יותר מן התוצאות של הניסיון לטעון למונופול על פטריוטיות.

"אז איזה יהודי נרקב"

טענת המונופול שלחה את דרייפוס, הסרן היהודי שאהבת צרפת בערה כאש בעצמותיו, אל אי השדים. הוא נמצא אשם בריגול לטובת גרמניה מכוח משפט שהיה חופשי מכל העמדת פנים של צדק. יהודי אינו יכול להיות צרפתי, אמרו הפטריוטים.

במשפט החוזר, ארבע שנים אחר כך, גנרל במדים הקשה על התובע: "מה אכפת לך אם איזה יהודי נרקב באי השדים?". לשון אחר, יש דברים חשובים יותר מעשיית צדק ליחיד; חשוב יותר כבודו של הצבא הצרפתי, שבכירי קציניו קשרו קשר להפליל את דרייפוס.
דרייפוס חזר מאי השדים, קיבל חנינה ולבסוף זוכה מאשמה. הוא אפילו חזר ללבוש מדים, עוטר בעיטור כבוד, והועלה לדרגת קולונל. הוא מת ב-1935 בגיל 74. אילו חי עוד שש שנים אפשר שהיה מוצא את עצמו בקרון רכבת בדרך לאושוויץ.

הרעל שפעפע ממשפט דרייפוס חִלחל אל ורידיה של הרפובליקה השלישית. הגבולות שנמתחו בין המחנות הפוליטיים בימי המשפט עמדו בתוקפם 40 שנה אחריו. הימין הקיצוני בצרפת בימינו, היכול לסמוך על תמיכתם האלקטורלית של לפחות שליש מן הצרפתים, הוא צאצא ישיר של גידופי הפתיחה - אקסיון פרנסז ושארל מורא.

מדוע הטור הזה עוסק היום ברפובליקה השלישית ובקפיטן דרייפוס? בחסדי מר נתניהו כמובן. הוא השווה את עצמו בשבוע שעבר לדרייפוס. הדעת נותנת שהוא עשה כן כדי להכשיר את הקרקע לקראת האפשרות של הרשעתו.

הוא אמר ל"ישראל היום" (ב-29 במאי) ש"לרוב העם נמאס להרכין ראש לפני השקרים הללו ולפני העבריינות של חוקרים במשטרה ושל פרקליטים... אנשים מבינים שמי שהוזמן לספסל הזה, זה לא רק אני אלא מיליוני אזרחים שבחרו בי. את התיקים המופרכים האלה תפרו בשבילי ורק בשבילי, לא לשום אדם אחר ב־244 שנות דמוקרטיה בעולם. לא היה דבר כזה".

אדם כמובן קרוב אצל עצמו, ואין תופסים אותו בשעת צערו. אבל "לא היה דבר כזה" ב-244 שנה (מאז הכרזת העצמאות של ארה"ב)? זה נשמע מוכר מאוד בוושינגטון, מפני שכך מדבר יום אחר יום דונלד טראמפ. גם הוא קורבן של "הפשע הגדול ביותר בתולדות אמריקה" (244 שנה) מצד "משטרת המחשבות של השמאל" (בלשון נתניהו), מצד התקשורת המכזבת, מצד הפרקליטות והבולשת הפדרלית הקושרות קשר נגד רצון הבוחר.

ציוצי דונלד טראמפ הם ספרות חובה בשביל כל מנהיג בן ימינו. אבל שום מנהיג אינו מוכרח למחזר אותם. נראה בעליל שזה כבוד השמור רק למר נתניהו.

נשיא ארה"ב התחיל לטעון עוד לפני שלוש שנים ויותר שהוא קורבן ל"ציד מכשפות". זה נכס צאן ברזל של הלשון האנגלית, הידוע יפה לאמריקאים (מזמן משפטי המכשפות בסיילם, שנערכו 200 שנה לפני משפט דרייפוס).

לישראל אין מכשפות, אבל יש דרייפוס, איש קטן וצנום שבו - בלי כוונת דרייפוס עצמו - נכרך גורלו של היהודי המודרני, ונטעם הטעם של אנטישמיות עם פוטנציאל רצחני. לא היה איש בודד וחלש מדרייפוס ביום הרשעתו. צריחה בקעה מגרונו כאשר דרגותיו נקרעו במעמד השפלה פומבי: "הגידו לצרפת שאני חף מפשע". הוא נגרר משם אל רכבת, שהסיעה אותו אל אונייה, שלקחה אותו אל אי הגזרה המפלצתי, שממנו לא עמד לחזור.
זה מר נתניהו, שכוחה של מדינה בידיו? אכן, יהיה צורך לחזור ולהגדיר את המושג "רחמים עצמיים".

"מין מלחמת אזרחים קבועה"

מרדיפת דרייפוס מוטב להסיק מסקנות הנוגעות פחות לגורלו האישי של מר נתניהו ויותר לגורלה של תרבות פוליטית בדמוקרטיה במשבר, בין שהדמוקרטיה הזו היא ארה"ב, או צרפת, או ישראל: הצורך הדחוף להנמיך את הטון, להקטין את השימוש במטאפורות היסטוריות היסטריות, לחדול לדבר על יריבים פוליטיים בהכללות גורפות, להימנע מלעודד אי-אמון במוסדות הדמוקרטיים.

ההיסטוריון הצרפתי פוסטל דה קולאנז’ה, שהתנסה בתהפוכות הדרמטיות ביותר בתולדות ארצו, כתב לפני 150 שנה: "היסטוריה אצלנו הפכה למין מלחמת אזרחים קבועה. היא מלמדת אותנו לשנוא זה את זה".

את החיווי הזה הוא השמיע בשנה הראשונה לרפובליקה השלישית. תוקף החיווי גבר והלך בשבעים השנה הבאות. שימושי ההיסטוריה, פירושיה ועיוותיה נעשו כלי נשק במאבקים פנימיים, אשר החלישו את הרפובליקה, עד שתש כוחה.

בניהם של היסטוריונים גדולים מוזמנים להיזהר לפני שהם תובעים לעצמם את מעמד הקורבנות הגדולים ביותר בהיסטוריה. אגב, למה לעצור בדרייפוס, מה עם האינקוויזיציה?

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך