גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צמיחה בעננים: חשיפה לחברות שהתחזקו ממשבר הקורונה

משבר הקורונה יצר צורך באימוץ טכנולוגיות חדשות - ובעקבותיו נהפכו חברות הענן לחביבות וול סטריט ● קרנות הסל WCLD ו-CLOU, שמספקות חשיפה "טהורה" לתעשיית מחשוב הענן, נבדלות זו מזו במתודולוגיה שלהן

מחשוב ענן / צילום: Shutterstock
מחשוב ענן / צילום: Shutterstock

התפרצותו של נגיף קורונה העלתה הילוך באימוץ טכנולוגיות חדשות במהירות מוגברת, תופעה העשוייה להסביר התרחשות עיוותים בשוקי ההון האמריקאיים. מושגים כמו שירותי ה''ענן'', שנשמעו לחלקנו תיאור עתידני, הפכו במהירות לחלק מחיי היום יום.

האימוץ המואץ של שירותים אלה בתקופת הקורונה משקף את חוזק המודל, וגם את הפרופיל הפיננסי האטרקטיבי המאופיין בהכנסות ''דביקות'' ובמרווחים גבוהים, שהפכו את חברות הענן לחביבות וול סטריט. אנו מציינים את קרן סל WCLD ככלי מצוין לחשיפה ''טהורה'' לתעשיית מחשוב הענן.

מאז תחילת 2020 עלתה קרן WCLD בכ-36%, לעומת עלייה של כ-16% של תחום הטכנולוגיה בקבוצת S&P 500, ושל כ-0% עבור מדד S&P 500 עצמו. ברבעון השני של 2020 צפויות הכנסות חברות הקרן WCLD לגדול בממוצע משוקלל של כ-31%, לעומת עלייה של כ-13% עבור מדד שירותי התוכנה המסורתית ולעומת ירידה של כ-9% עבור מדד S&P 500.

קרן סל Wisdomtree Cloud Computing ETF (סימול: WCLD) מחזיקה בחברות תוכנת ענן המוחזקות במדד הייחוס BVP Nasdaq Emerging Cloud Index. חברות המדד חייבות להפיק את רוב ההכנסות שלהן מפעילות תוכנה במודל הענן, ולהציג צמיחה בהכנסות מעל רף מסוים (מניות חדשות מעל 15% צמיחה).

המדד מורכב מ-52 חברות "ענן" במשקולות זהים. חברות המוחזקות על-ידי הקרן כוללות את Zoom Technologies (סימול ZM), וויקס  ו-Cloudflare (סימול NET). הרוב המכריע של חברות הקרן שייכות לסקטור הטכנולוגיה (כ-98%) ומקורן בארה''ב (93%).

אימוץ מואץ משקף את חוזק מודל הענן

התפרצות הנגיף קורונה הביאה לאימוץ מואץ של טכנולוגיות מבוססות ענן. הדבר נבע, בין השאר, מקלות השימוש בטכנולוגיות האלה, מהתשתיות היציבות שהן מספקות ומהמודלים הגמישים לתמחור שהן מציעות. כדי להסביר למה אנו מתכוונים, נשתמש בספק שירותי ענן נפוץ כיום, Zoom Technologies (סימול ZM), אבל יש אנלוגיות דומות לרוב החברות בקרן הסל שנבחן, WCLD.

מבחינת קלות השימוש, המשתמשים אינם דורשים מאנשי IT להתקין אפליקציית זום "on-premise" בשרתי המשרדים או אפילו במחשבים האישיים או בטלפונים החכמים. המשתמש צריך רק להוריד אפליקציה או להיכנס לדפדפן, והשאר אינטואיטיבי למדי.

התשתית יציבה, ספקיות מחשוב ענן מארחות את שירותיהן במרכזי נתונים (datacenters) - כלומר, חוזק המכשיר בפועל (מחשב משרדי, מחשב נייד או אפילו טלפון) אינו מהותי. איכות השירות אחידה על פני כל הפלטפורמות - מה שמקטין את הנטל של עדכוני תוכנה. ביחס למודלים גמישים של תמחור, מרבית חברות הענן מציעות מודל "pay as you go", המקטין את ההשקעות הראשוניות ומאפשר ביצועים מהירים.

קרנות סל עם חשיפה לתעשיית הענן

באופן בלתי נמנע, ככל שיותר משתמשים מוצאים ערך בשירות, הם מוסיפים יותר עמיתים לשירות ומספר המשתמשים בארגון מתרחב במהירות.

חברות כמו זום רואות גידול ניכר בשימוש, ויצאו מהמשבר חזקות יותר מכפי שנכנסו אליו. המספרים מספרים את הסיפור: ברבעון הראשון של 2020 זינקו הכנסות חברת Zoom Technologies בשיעור של 169%, לרמה של 382 מיליון דולר, והן צפויות לעלות אף לכ-500 מיליון דולר ברבעון השני של 2020.

בסך הכל, הכנסות החברות המוחזקות על ידי קרן WCLD במהלך שנת 2020 צפויות לצמוח בממוצע של כ-32%, לעומת 14% עבור מדד התוכנה והשירותים, ולעומת ירידה של כ-6% עבור מדד S&P 500.

הכנסות ''דביקות'', מרווחים גבוהים

המודלים העסקיים של חברות הענן מוגדרים במודל מנויים, ומציעים הכנסות חוזרות בתקופת זמן ארוכה, להבדיל ממודל עסקאות ה"רישיון" המסורתיות, שבהן מתבצעת מכירה חד-פעמית גדולה.

בשל אופיו העקבי יותר של מודל המנויים, לחברות הענן יש מידה גבוהה יותר של "דביקות" (stickiness) בהכנסותיהן, ומידת התנודתיות בהכנסות נמוכה יותר ממודלים אחרים. מודל זה היה בעל ערך מיוחד בתקופת שיא משבר הקורונה.

"דביקות" זו מציעה נראות גבוהה יותר ביחס לספקי תוכנה מסורתיים המסתמכים על מכירות גדולות, והיא הובילה למכפילי תמחור גבוהים משמעותית עבור מניות ה"ענן". מכפיל EV/Sales ממוצע של חברות בקרן WCLD הוא כ-14, לעומת 10 עבור קרן חברות תוכנה מסורתית IGV.

בנוסף, מכיוון שחברות ענן מנהלות את האפליקציות לא על מחשב המשתמש אלא במרכזי נתונים, הן דורשות פחות תמיכה במערכות ההפעלה השונות, ולכן נהנות מעלויות תחזוקת מיחשוב נמוכות יחסית. הדבר מוביל, בפועל, למרווח גולמי גבוה יותר לעומת חברות תוכנה מסורתיות. לחברות בקרן WCLD יש מרווח גולמי ממוצע של כ-73%, לעומת כ-63% עבור מדד התוכנה S&P ולעומת 48% עבור מדד S&P 500 כולו.

דוגמה לחברה אחת כזו עם הכנסות יציבות וגם מרווחים גבוהים היא חברת פיתוח האתרים הישראלית WIX. ברבעון הראשון של 2020 הכנסות החברה גדלו ב-24% עם מרווח גולמי של כ-72%, וברבעון השני ההכנסות צפויות לצמוח עוד בכ-25% עם מרווח גולמי שמטפס ל-72.5%. לאורך תקופה ארוכה, מודל זה מוביל למינוף תפעולי משמעותי ולצמיחה חזקה ברווחים.

חשיפה למניות הענן

אנו ממליצים למשקיעים המחפשים חשיפה לתעשיית הענן לבחור בין קרנות הסל Wisdomtree Cloud Computing ETF (סימול WCLD) ובין קרן Global X Cloud Computing ETF (סימול CLOU). קרן WCLD עוקבת אחרי מדד הייחוס BVP Nasdaq Emerging Cloud Index, וקרן CLOU אחרי המדד Indxx Global Cloud Computing Index.

בלי להיכנס ליותר מדי פרטים, ההבדלים העיקריים בין שני המדדים הוא במתודולוגיה של המשקלים ושל יחס ההחזקות בסקטורים. קרן סל WCLD מחזיקה במשקל שווה בין 52 חברות, וקרן CLOU מחזיקה ב-37 חברות במשקל שווי שוק (עם תקרה על משקל מרבי של כל מניה).

ביחס לסקטורים, עקב הגדרה רחבה יותר של ''ענן'', קרן CLOU מחזיקה בכ-85% בסקטור הטכנולוגיה, לעומת 98% עבור קרן WCLD. קרן WCLD גובה דמי ניהול של 0.45%, לעומת 0.68% עבור קרן CLOU. מאז תחילת השנה, קרן WCLD הציגה תשואה כוללת של כ-36% לעומת 26% עבור קרן CLOU. 

לקרן WCLD יש היקף נכסים של כ-200 מיליון דולר, לעומת כ-725 מיליון דולר עבור קרן CLOU. קרן WCLD הוקמה בספטמבר 2019 וקרן CLOU באפריל 2019. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ו-CFA אנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבכירה הבריטית שרוצה להשקיע במערכות הגנה: "תלמדו מישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות, בנימוק כי הבורר סבור כי הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב