גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העובדות על מאסר עיתונאים: נדיר מאוד בישראל, נפוץ אצל השכנים

גם אחרי ההסתייגות של נתניהו, רבים עדיין תוהים מה כל-כך יוצא דופן בדרישת הליכוד "להכניס לכלא" את רביב דרוקר ● כדי להבין עד כמה מאסר עיתונאים בישראל הוא עניין חריג, הנה תמונת מצב על התופעה אצלנו ובעולם ● המשרוקית של גלובס

רביב דרוקר, עיתונאי "המקור" / צילום: תמר מצפי
רביב דרוקר, עיתונאי "המקור" / צילום: תמר מצפי

גם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו סיפק מעין-הסתייגות מדרישת הליכוד ל"להכניס לכלא" את עיתונאי "המקור" רביב דרוקר, הרשת עדיין מלאה בתגובות שאפשר לתמצת במילים: מה העניין הגדול, מה כבר קרה? "אם עיתונאי עובר עבירה פלילית, אסור להשליך אותו לכלא?", תהה אחד. "העיתונאים הם מעל החוק?", התפלא אחר. נשמע כאילו מאסר בגין פרסום עיתונאי, בטענה שנעשה בעבירה, הוא עניין רגיל ויומיומי.

הרושם הזה מחייב תיקון. העובדות מראות ש"הכנסת עיתונאים לכלא" היא דבר שכמעט לא התרחש עד היום בתחומי מדינת ישראל. גם בדמוקרטיות אחרות כליאת עיתונאים היא צעד נדיר ביותר. מצד שני, היא אופיינית במיוחד למדינות אחרות במזרח התיכון. כדי להעמיד את תגובת הליכוד לדרוקר באור, הנה תמונת המצב העדכנית בנושא.

שיאנית כליאות העיתונאים: סין 

389 עיתונאים ועיתונאיות נכלאו בעולם ב-2019, לפי הספירה של ארגון עיתונאים ללא גבולות (RSF) - אף אחד מהם לא בישראל. מאלה שנכלאו, 235 היו עובדים מקצועיים בכלי תקשורת והשאר עצמאים. מאגר המידע של RSF מבוסס על תחקור פרטני של מקרים שבהם עיתונאים ועובדים אחרים בכלי התקשורת נאסרו מטעמים שקשורים בעבודת הסיקור שלהם, כאשר למעשה הוא כולל רק עיתונאים שנאסרו לתקופות ממושכות; רבים אחרים נעצרו לשעות אחדות ואפילו כמה שבועות.

מספרים שונים במקצת עולים מהמעקב של הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), הארגון החשוב השני שמתעד פגיעה בעיתונאים ברחבי העולם. ב-CPJ מנו בשנה שעברה 248 עיתונאים כלואים, 164 מהם עובדים שכירים בכלי תקשורת והשאר עצמאיים. הפערים נובעים כנראה משיטת הספירה שונה: בוועד בוחנים כמה עיתונאים נמצאו בבתי כלא בנקודת זמן ספציפית, 1 בדצמבר של כל שנה.

גם ב-CPJ מסכימים: בישראל שבתוך הקו הירוק לא נכלא בשנים האחרונות אפילו עיתונאי אחד בשל עבודתו. אותו הדבר נכון למדינות מערביות אחרות. לעומת זאת, הפרקטיקה הזאת נפוצה במיוחד במדינות השכנות לישראל. סין היא אמנם המובילה העולמית, עם 120 עיתונאים כלואים בשנה שעברה, לפי נתוני RSF, אבל כל המדינות הבאות ברשימה נמצאות במזרח התיכון: במצרים נכלאו 34 עיתונאים; בערב הסעודית 32; בסוריה 26; בטורקיה 25.

ב-RSF מדגישים שאלה הערכות זהירות, שכן לעתים קרובות היה קשה להוכיח שהכליאה הייתה תגובה לסיקור העיתונאי. מספר העיתונאים שיושבים בפועל בבתי כלא בטורקיה, למשל, קרוב ל-100, אבל ברוב המקרים האלה התחקירנים לא הצליחו לבסס בוודאות מספקת שהם נכלאו בשל עבודתם. המעקב המקביל של CPJ זיהה בטורקיה 47 עיתונאים כלואים (לעומת קרוב ל-70 בשנה הקודמת), שההאשמה הרשמית נגד רבים מהם הייתה הסתה לטרור.

העילה הלא-רשמית: סיקור שחיתות

אמנם, במצרים ובערב הסעודית המאסר נעשה לרוב ללא משפט - אך לא תמיד. ארבעה מהעיתונאים המצרים ועשרה מהעיתונאים הסעודים שישבו בבתי הסוהר ב-2019 הורשעו בדין בעילות שונות. חלקם היו עיתונאים עצמאים; אחרים עובדי כלי תקשורת כמו אל-ג'זירה, ערוץ שהוא לצנינים בעיני הממשלה המצרית.

פרשות שחיתות היו חלק מתחום הסיקור של כשליש מהעיתונאים שישבו במאסר ב-2019, לפי מאגר המידע של CPJ. עם זאת, עילת המאסר המוצהרת הייתה לעתים אחרת. העיתונאי הטורקי בייראם קאיה (Bayram Kaya), למשל, חיבר שלושה ספרים ביקורתיים נגד מדיניות הממשלה: אחד הצביע על שחיתות בקרב שרי הממשלה, אחר על פעילות חשאית ל"סימון" אזרחים, ושלישי עסק ברצח של עיתונאי אחר ב-2007. הוא נעצר ב-2016, בגל המעצרים שערך הנשיא ארדואן בעקבות ניסיון ההפיכה שייחס ליריבו פתהוללה גולן, והואשם לצד עשרות עיתונאים אחרים בחברות בארגון טרור.

ישראל עצמה נוהגת לאסור עיתונאים מחוץ לשטחה, בגדה המערבית, שם נוהג הדין הצבאי. ביוני 2019, לדוגמה, גזר בית דין צבאי 13 חודשי מאסר על העיתונאית למא חאטר באשמת הסתה נגד ישראל, אחרי שישבה כשנה במעצר מנהלי. תחקירני RSF מדגישים שחקירתה עסקה בין היתר בעבודה העיתונאית.

המדינות המובילות במאסר עיתונאים ב-2019, לפי עיתונאים ללא גבולות / צילום: צילום מסך, גלובס

אבל אפילו תחת השלטון הצבאי ישראל אוסרת פחות ופחות אנשי תקשורת - לפחות לפי נתוני CPJ. המעקב המפורט של הארגון מראה שמספר העיתונאים בבתי הכלא הישראליים, רובם ככולם פלסטינים, ירד בעקביות מ-25 בשנת 2010, ל-10 בשנת 2015, ל-3 בשנת 2018. בסוף 2019, לפי נתוני CPJ, לא היה כלוא תחת שלטון ישראל אף לא עיתונאי אחד. עם זאת, ארגון מזרח תיכוני בשם הוועד לתמיכה בעיתונאים (Journalist Support Committee) מספק הערכות שונות לחלוטין, ודיווח לאחרונה על יותר 24 עיתונאים פלסטינים כלואים.

ירידה ניכרת בכליאה של עיתונאים נרשמה בעשור האחרון גם בשאר העולם. ב-2010 עוד תיעדו ב-CPJ כמעט 1,000 מקרים כאלה. המספרים פחתו מדי שנה, עד שבראשית 2019 ירדו מתחת ל-300.

ישראל: לא כולאים מפרסמי הדלפות

מאסר של עיתונאיות ועיתונאים בישראל תמיד היה נדיר. זה לא נובע מהגנות מיוחדות בחוק: אין בחוקי מדינת ישראל התייחסות מפורשת לעיתונאים. למעשה, סיטואציות מסוימות שכרוכות בעבודת הסיקור עלולות לסבך את העיתונאי בעבירות שנושאות עונש מאסר. לדוגמה, שורה של חוקים מחייבים כל אדם שנקרא להעיד בבית המשפט להציג כל ראיה שנמצאת ברשותו - גם אם היא הושגה ממקור בתחקיר עיתונאי, והסנקציה על סירוב יכולה להגיע לשנתיים מאסר.

בפועל, סנקציות כאלה כמעט לא הופעלו. בשנות ה-50 נגזרו שבעה ימי מאסר על אליקים העצני, שהשתתף בכתיבת חוברת על שחיתות מצד סגן מפכ"ל המשטרה דאז, שהיה בנו של ראש הממשלה דוד בן גוריון. העצני סרב לחשוף את מקורותיו והואשם בביזיון בית המשפט. אבל בשנים הבאות נטו בתי משפט לפסוק במקרים דומים כי ההגנה על מקורות עיתונאיים היא "עילה צודקת" לסרב למסור ראיה.

אפילו במקרים של הדלפה אסורה של מסמכים, השימוש המועט במאסר נעשה נגד המדליפים ולא נגד העיתונאים. על ליאורה גלט-ברקוביץ', פרקליטה במחוז מרכז שב-2003 העבירה לעיתונאי "הארץ" ברוך קרא מידע בפרשת סיריל קרן, נגזרו שמונה חודשי מאסר על תנאי. נגד קרא לא נפתחו שום הליכים משפטיים. על ענת קם, שב-2008 העבירה לעיתונאי "הארץ" אורי בלאו מסמכים על התנקשויות של צה"ל בגדה המערבית, נגזרו בערעור 3.5 שנות מאסר. בלאו עצמו נידון רק לארבעה חודשי עבודות שירות.

העובדות מלמדות אפוא שאין שום דבר רגיל ברעיון "להכניס לכלא" עיתונאי כמו רביב דרוקר על שידור הדלפות. מעשה כזה יהיה צעד חריג ביותר, גם במונחים ישראליים וגם לאור המקובל במדינות דמוקרטיות אחרות.

לקריאה נוספת:

"עיתונאים שנהרגו, נכלאו והוחזקו כבני ערובה ב-2019", עיתונאים ללא גבולות

נתונים על מאסר עיתונאים - הוועד להגנה על עיתונאים

"לראשונה מתחילת העשור: אף עיתונאי בישראל אינו כלוא בשל פעילותו העיתונאית" - העין השביעית, 11.12.2019

"24 עיתונאים פלסטינים עדיין מוחזקים בידי ישראל", מידל איסט מוניטור, 2.9.2019

"הסדרת החיסיון העיתונאי" - המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוני 2015

דוד ביטן על החוק לגבי הדלפות מחקירות - המשרוקית של גלובס

"מסירת חומרים מחדרי חקירות זו עבירה פלילית. האם העונש הוא כלא?", המשרוקית של גלובס

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"