גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הליגות הגדולות של אירופה יכולות להסתדר (בינתיים) גם בלי הכסף של האוהדים

ההכנסות ממכירת כרטיסים הפכו למרכיב שולי ומהוות 13% בלבד מההכנסה של הקבוצות בליגות הבכירות, כך עולה מדוח של דלויט שסוקר את תעשיית הכדורגל ● החדשות הפחות טובות: יותר קבוצות מפסידות כסף, וזה יהיה גרוע יותר כשיתבררו השלכות הקורונה

מושבים ריקים במשחק החזרה של פורטו לאחר התפרצות הקורונה / צילום: Jose Coelho, Associated Press
מושבים ריקים במשחק החזרה של פורטו לאחר התפרצות הקורונה / צילום: Jose Coelho, Associated Press

אחרי הליגה הגרמנית והספרדית שחידשו פעילות, יגיע בשבוע הבא גם התור של הפרמיירליג האנגלית לנסות ולסיים את עונת 2019/20. זה לא יראה אותו דבר, קהל לא יהיה ביציעים. אבל שאלת הרלוונטיות אם יש או אין ערך לקיום כדורגל ללא אוהדים לא צריכה כנראה לעלות לדיון עבור ליגה שאחראית ל-20% מכלל המחזור של תעשיית הכדורגל האירופי. כלומר, כל עוד המשחק יתקיים בצורה כזאת או אחרת, יפה או מכוערת, חלקו הגדול של הכסף ימשיך לזרום.

הדוח המקיף שפרסמה פירמת החשבונות והייעוץ דלויט בסוף השבוע מראה באופן ברור את מקומה של הליגה האנגלית על מפת הכדורגל האירופית: מתוך תעשייה שגילגלה בעונת 2018/19 סכום של 28.9 מיליארד אירו וכוללת למעלה מ-50 מדינות ברחבי היבשת וגופי ענק שייצרו הכנסות מהכדורגל האירופי כאופ"א ופיפ"א, חלקה של הליגה האנגלית בעוגה הסתכם ב-5.8 מיליארד אירו.

החשיבות בקיום הליגה העשירה בעולם היא גם למשק האנגלי פנימה: בזכות שכר השחקנים, הכדורגל המקצועני באנגליה הכניס ממיסוי בלבד כ-2.3 מיליארד ליש"ט לקופת המדינה.

הדוח על מצב הכדורגל האירופי מתייחס אמנם לעונה האחרונה שלפני הקורונה, אבל אפשר להבין ממנו לא מעט דברים שמסבירים מהלכים שמתרחשים עכשיו ובעיקר את המשמעות של חזרת הכדורגל.

בצד החיובי: אפשר להסתדר בלי קהל

המסקנה המרכזית שעולה מהדוח היא, שהכדורגל האירופי ברמת הגבוהות שלו עשה בעשור האחרון דרך אדירה שבדיעבד התברר כי הכשירה אותו ליום הדין של הקורונה. כלומר, לקבל החלטה כי אפשר וצריך לשחק ללא קהל. מבחינה כלכלית, כדורגל ללא קהל ביציעים הוא לא אסון. לפי הדוח של דלויט, ההכנסות מסעיף "ימי משחק" (הכנסות ממכירת כרטיסים ומנויים) הסתכמו בעונה החולפת בחמש הליגות הבכירות של אירופה - אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה, צרפת - ב-2.3 מיליארד אירו מתוך מחזור כולל של 17 מיליארד. במלים אחרות, הקהל שווה לקבוצות 13% בלבד מהמחזור השנתי.

אם נשחק בנדמה לי ונעביר את הקורונה עשור אחד לאחור, זה כנראה לא היה מתאפשר -ההכנסות מקהל היוו אז יותר מרבע מהמחזור הכולל.

מושבים ריקים במשרד הבונדסליגה בגרמניה / צילום: Michael Dalder, רויטרס

בליגה הצרפתית והאיטלקית הקהל הוא שולי עד כדי 11% בלבד מהמחזור. בגרמניה (16%) ובספרד (16%) הנתח הוא משמעותי יותר, אבל עדיין מספיק שולי כדי שקבוצות בליגות האלו יכולות לקבל גזירה של עוד כמה חודשים ללא אוהדים.

הדוח מראה שהדחיפה המרכזית לחזור ולשחק נוגעת בעיקר לכספי זכויות השידור. חזרת המשחקים מבטיחה את שידורם בטלוויזיה ואת קיומו של צינור החמצן המרכזי לכדורגל - לפי הדוח של דלויט, הסכמי זכויות השידור היוו בעונת 2018/19 סך של 9.1 מיליארד אירו מההכנסות של חמש הליגות הבכירות, שמשקפים 53% מהמחזור הכולל. כל עוד ישחקו כדורגל ומשחקים ישודרו, גם אם יהיו קיזוזים כאלו ואחרים של זכיינים שידרשו פיצוי, הפגיעה בכדורגל האירופי תהיה פחות דרמטית.

בצד השלילי: הרווחים הצטמצמו עוד לפני הקורונה

נשארה רק שאלת המחיר: מה יהיה הנזק שתשלם תעשיית הכדורגל בדרך לחצות את משבר הקורונה? יש יותר מדי מדדים פחות אופטימיים שמראים כי יהיה לזה מחיר - והוא ינוע מגידול משמעותי בהיקפי החוב של המועדונים ועד לתופעות שיילכו ויתרבו של פשיטות רגל.

הסיבה העיקרית היא האופן שבו נכנסה תעשיית הכדורגל למשבר הקורונה. בשנתיים האחרונות, למרות שתעשיית הכדורגל נמצאת בשיא מבחינת היכולת לייצר כסף ולהגדיל את הכנסות, הרווחים הולכים ויורדים. בעונה שחלפה הסתכם הרווח התפעולי בחמש הליגות הגדולות של אירופה ב-1.4 מיליארד אירו. כהשוואה, לפני כשנתיים עמד שיעור הרווח התפעולי בכדורגל האירופי על 1.9 מיליארד אירו, למרות שההכנסות היו נמוכות ב-22%.

מתוך חמש הגדולות, שתי ליגות - האיטלקית והצרפתית - מפסידות כסף. בצרפת מדובר בהפסדים שנמשכים כבר 12 שנים ברציפות אבל ההפסד השנתי בעונה החולפת הוא הגבוה שאי פעם נרשם בליגה הצרפתית (306 מיליון אירו הפסד). באיטליה שוב סופרים הפסדים אחרי שנתיים שבהן תמונת המצב הכוללת הייתה חיובית ועצרה עשור של הפסדים. לאן זה הולך בטווח הקרוב? בעונה הנוכחית ובעונה הבאה, עם השפעת הקורונה, אנחנו צפויים לראות סיפור אחר לגמרי, ולא לכיוון החיובי. החובות הגבוהים יגדלו עוד, סוגיות של אשראי והלוואות יעלו על הפרק הרבה לפני שאלות כמו איזה שחקן לרכוש בקיץ הבא.

הליגה הספרדית חזרה: שחקני סביליה חוגגים בתום משחק ללא קהל / צילום: AP Photo, AP

החשש: הבועה האנגלית בדרך להתפוצץ?

נכון, הפרמיירליג האנגלית נכנסת למשבר הקורונה כליגה העשירה בעולם. נכון, הקבוצות בפרמיירליג האנגלית מכניסות יותר מבליגות אחרות - 293 מיליון אירו הכנסה לעונה בממוצע לקבוצת פרמיירליג, לעומת 186 מיליון אירו בגרמניה, 169 מיליון אירו בספרד, 125 מיליון אירו באיטליה, 95 מיליון אירו בצרפת.

אבל היא עושה את זה עם מומנטום שלילי שנבנה דווקא בתקופה שבה הליגה מייצרת הכנסות שיא, ולפני ההשלכות של משבר הקורונה. שיעור הרווח של הקבוצות האנגליות נמצא בירידה ולמעשה נמחק לחלוטין. בעונה החולפת רשמו 9 מ-20 הקבוצות בליגה הפסדים לפני מס - הנתון הגרוע ביותר מאז עונת 2012/13, שבה נרשמו הפסדים לפני מס אצל 13 מועדונים בפרמיירליג. ובסך הכל הציגו קבוצות הליגה האנגלית בעונה החולפת הפסדים מצטברים לפני מס של 165 מיליון ליש"ט - ההפסד הגבוה ביותר שנרשם מזה חמש שנים.

שערי אצטדיון איתיחאד במנצ'סטר סגורים בשל התפרצות הקורונה / צילום: Jon Super, Associated Press

הצמיחה של הכדורגל והכניסה של הכסף הגדול בעיקר לחמש הליגות הגדולות מרחיבה גם את הפערים בין הקבוצות הגדולות של היבשת לבין כל היתר. על הרקע הזה אפשר להבין מדוע אופ"א חותרת להקטין את מספר הקבוצות ממדינות קטנות המשתתפות בליגת האלופות, ובכלל זה מישראל.

לפי הדוח של דלויט זה נראה ככה: על מגרש אחד בליגת האלופות אמורות לשחק קבוצות מהליגה האנגלית שבה ההכנסה הממוצעת היא 294 מיליון אירו, לצד קבוצות מהליגה הפורטוגלית שבה ההכנסה הממוצעת היא 24 מיליון אירו, מסקוטלנד (20 מיליון אירו) ומפולין (8 מיליון אירו). לא בטוח שזה יכול לעבוד .

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבכירה הבריטית שרוצה להשקיע במערכות הגנה: "תלמדו מישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם