גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוף עידן הטייקונים: איזה לקח למדנו מהמקרה של יצחק תשובה ואדוארדו אלשטיין?

שני שרידים של עידן הטייקונים בישראל עלולים לאבד שליטה בקבוצות הממונפות והם נתונים לחסדי מחזיקי האג"ח • מה למד השוק מקריסת הפירמידות, האם המוסדיים נזהרים מספיק בכספי החוסכים - ומי יהיו הגורמים שישלטו במשק • "גלובס" עושה סדר

סוף עידן הטייקונים / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
סוף עידן הטייקונים / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

אלו הם ימי הדמדומים של שתי אימפריות עסקים שוקעות - קונצרן אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין וקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. בשבועות האחרונים "חוגגים" מדורי שוק ההון את מצוקתם העסקית של השניים' ואת ניסיונותיהם הנואשים למנוע לקיחת החברות מידיהם ע"י בעלי החוב.

ספק אם הדבר יעלה בידיהם. הסביר יותר להניח שהניסיון של אלשטיין ותשובה להרוויח זמן באמצעות הסדרים כאלה ואחרים, מתוך תקווה או אמונה שמצב העסקים ישתפר במהלך התקופה הקרובה, רק דוחים את הקץ. הניסיון מלמד שאם מינוף גבוה כל כך מחד ומקורות הון מוגבלים מאידך, הספירה לאחור כבר החלה.

עם הררי חובות למחזיקי האג"ח - 6 מיליארד שקל בקבוצת דלק וכ-2 מיליארד שקל באי.די.בי - נראה שרק נס עסקי (ולתשובה כבר היה אחד כזה בעבר) ימנע את התרחיש של אובדן השליטה בעסקי השניים. הערת "עסק חי" שצירפו רואי החשבון לדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה קבוצת דלק ואי.די.בי היא עדות נוספת למצבן הקשה.

1. הימור כושל על נפט

יש אלמנטים טרגיים בסיפורם של תשובה ואלשטיין, מאחרוני הטייקונים בשוק ההון המקומי. קבוצת דלק של תשובה נחלצה בעור שיניה ממשבר האשראי העולמי של 2008 תודות לגילוי מאגר הגז "תמר". בשנים הבאות חזרה הקבוצה למעמדה כאחת החברות המובילות בבורסה המקומית, עם נכס בסיס איתן ותזרימי (תגליות הגז) לצד עסקים מניבים נוספים בתחומי התשתיות והפיננסים.

הללו אפשרו לתשובה לחזור ולהנפיק לגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, אג"ח בסכומים עצומים - חרף הסדר חוב קודם בחברת דלק נדל"ן, שהייתה בשליטתו, ואשר בה נאלצו מחזיקי האג"ח לספוג "תספורת" כואבת של כ-65% על חוב בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל.

אלא שלאחרונה שוב נקלעה קבוצת דלק לסיטואציה משברית, לאחר שהחליטה למקד בשנים האחרונות את עסקיה בתחומי האנרגיה ולממש נכסים שלא בליבת עסקים זו. גולת הכותרת של החלטה זו הייתה השקעה ממונפת אשראי בסכום של כמעט 2 מיליארד דולר, שביצעה דלק אשתקד בנכסי הנפט של ענקית האנרגיה שברון בים הצפוני.

עסקה זו גזרה על דלק חשיפה עצומה למחיר הנפט, שהתרסק בתקופת משבר הקורונה, והיא שהובילה לקריסה של כ-80% במחיר מניית דלק מתחילת השנה ולהורדה דרמטית של דירוג האג"ח שלה, הנסחרות כיום בתשואות זבל, המשקפות צפי לתספורת משמעותית.

ואיפה היו הגופים המוסדיים? הללו לא השכילו להרים דגל אדום מול עסקת שברון המסוכנת ולבלום את השלמתה, כדי להגן על השקעות הציבור כמנהג קרנות השקעה אקטיביסטיות מעבר לים. בפעם המי יודע כמה למדנו שמנהלי הפנסיות של הציבור מתעוררים לפעולה רק לאחר ש"הסוסים ברחו מהאורווה", בנסיון להציל את מה שנותר מהשקעתם.

בשל המצוקה בעסקי הקבוצה והספק בדבר יכולתה לשרת את חובותיה, פועל כעת תשובה למימוש מהיר של נכסים כדי לרצות את נושיו, הבנקים ומחזיקי האג"ח. במקביל הוא נדרש להביא מאות מיליוני שקלים "מהבית" כדי להימנע מדרישת פירעון מיידי של החוב , שתגרום לו לאבד את השליטה בקבוצת דלק. כל זאת כאמור במטרה להרוויח זמן, מתוך תקווה שמחיר הנפט יחזור לרמתו טרם המשבר לפחות .

2. חובות מימי דנקנר 

אדוארדו אלשטיין הוא סיפר שונה לחלוטין. איש העסקים שמרכז פעילותו בארגנטינה, רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי בשנת 2014 במסגרת הסדר חוב תחת הבעלים הקודם, נוחי דנקנר.

בניגוד לקודמו באי.די.בי, דנקנר, אלשטיין לא רכש את אי.די.בי באמצעות הלוואות ענק אלא דרך חברה ציבורית בשליטתו בשם אירסה, שמניותיה נסחרות בבורסות ניו יורק ובואנוס איירס.

מאז אותה רכישה "שפך" אלשטיין (באמצעות אירסה) סכום מדהים של כ-3 מיליארד שקל בניסיון לצמצם את היקף ההתחייבויות העצום שהשאיר דנקנר בקונצרן הוותיק. אבל השינוי לרעה בתנאי השוק של כמה מהחזקותיה המרכזיות של אי.די.בי, ובראשן כלל ביטוח וסלקום, מנעו ממנו לייצב את הקונצרן וליהנות מפירות השקעתו.

אי.די.בי נמצאת כעת במצב נואש, ללא מזומנים בקופה, עם תשלומי ריבית וקרן קרובים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, ועם איום של העמדת החוב לפירעון מיידי על ידי מחזיקי אג"ח (סדרה י"ד ), להם ניתן שעבוד ראשון על הנכס השמעותי העיקרי שעוד נותר לאי.די.בי - מניות השליטה בדיסקונט השקעות (דסק"ש), שדרכה מחזיקה הקבוצה בחברות שופרסל, סלקום, נכסים ובניין, גב ים ועוד.

את הגזירה הזאת מנסה אלשטיין לדחות כעת, לאחר שהגיש הצעה להסדר חוב כולל באי.די.בי , שיגזור תספורת עמוקה של כשליש מחוב האג"ח הכולל של אי.די.בי. במספרים מדובר על תספורת ענק של 600-700 מיליון שקל. תספורת, שנולדה מהמינוף הגבוה שהטיל דנקנר על אי.די.בי והטעויות שביצע אלשטיין בהשקעתו בחברה כה ממונפת.

3. הפירמידות העסקיות קופלו 

תשובה ואלשטיין הם שריד כמעט אחרון לזן נכחד של "טייקונים", כינוי לו זכו בעלי שליטה בחברות החזקה ממונפות אשראי, שהיו מחוללי העסקאות הגדולים במשק עד לסוף העשור הקודם וחלשו על תאגידי ענק.

בזה אחר זה קרסו בעשור האחרון פירמידות העסקים שהקימו הטייקונים המקומיים תחת נטל המינוף הפיננסי ולנוכח הרעה בעסקיהם, אגב מחיקת מיליארדי שקלים שלוו מדי הציבור והבנקים למימון השקעותיהם. להחלשת כוחם תרם רבות גם חוק הריכוזיות, שגזר על חברות ההחזקה שבשליטתם (הפירמידות) עיסוק אינטנסיבי בקיפול שכבות ומימוש ההחזקות.

מוכים וחבולים נדחקו הטייקונים החוצה ממרכז מהזירה העסקית, חלקם מסובכים עד היום בחובות כבדים ברמה האישית. הרשימה כוללת את לב לבייב (אפריקה ישראל), שאול אלוביץ' (בזק), אילן בן דב (פרטנר), דיויד פדרמן (הפטרוכימיים), מוטי זיסר ז"ל (אלביט הדמיה ), יוסי מימן (אמפל), יוסף גרינפלד (קרדן), דודי ויסמן ושרגא בירן (קבוצת אלון), אליעזר פישמן (כלכלית ירושלים) וכמובן את נוחי דנקנר, בעל השליטה הקודם בקונצרן אי.די.בי, שנחשב לטייקון בהא הידיעה.

4. תראו מי קונה נכסים

ובזמן שאלה פינו את הבמה, השתנתה מפת בעלי השליטה במגזר העסקי בישראל בשנים האחרונות ללא היכר. הוואקום שהותירו בכל הקשור לרכישת עסקים גדולים במשק התמלא חיש מהר על ידי גורמים בעלי כיסים עמוקים יותר - קרנות השקעה פרטיות ובעלי הון מתחומי הנדל"ן, הקמעונאות, הרכב והטכנולוגיה שנהנו בעשור האחרון מגאות בעסקיהם.

המימושים רחבי ההיקף ביצע לאחרונה יצחק תשובה בעסקיו (גם הפרטיים) יכולים ללמד על השינוי במפת הכוחות של רוכשי העסקים במשק. מדובר בעסקאות שהיקפן הכולל מגיע למיליארדי שקלים:

את השליטה בחברת האנרגיה כהן פיתוח, מכרה דלק לקבוצת המשקיעים הכוללת את ג'ורג' חורש (יבואן רכבי טויוטה בישראל ומשקיע נדל"ן) ופרופ' יצחק סוארי, העומד בראש חברת ההשקעות אלייד (הפועלת בתחומי הרכב, הנדל"ן, התשתיות והמסחר).

את התמלוגים ממאגרי הגז "כריש " ו"תנין", רכשה מידי דלק קרן ההשקעה בתשתיות נוי ואילו תחנות הכוח של הקבוצה באשדוד ובשורק נמכרו לידי חברת רפק אנרגיה, המוחזקת על ידי קרן השקעה אחרת בתחום התשתיות - ג'נריישן קפיטל.

את חברת ייזום הנדל"ן אלעד מגורים מכר תשובה לקרן ההשקעות בנדל"ן JTLV 2, שמוביל עמיר בירם (לאחר ביטול עסקה למכירתה לידי חברת ישראל קנדה של ברק רוזן ואסי טוכמאייר), ואילו הקרקעות שהחזיק בשכונת בבלי בתל אביב נמכרו לקבוצה המורכבת מיזמי הנדל"ן יגאל דמרי והאחים חג'ג'.

אלשטיין מצידו מכר לאחרונה את חברת מרכזי המסחר ישפרו, שפועלת בתחום המרכזים המסחריים, לידי כידן דהרי וירון אדיב (בעלי חברת הנדל"ן תנופורט, שנרכשה מטייקון אחר, אליעזר פישמן(, בתמורה ל-800 מיליון שקל לאחר שבוטלה מכירתה לידי חברת הנדל"ן מגה אור של צחי נחמיאס.

5. הקרנות הפרטיות שולטות

קרנות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי) הוכיחו את עצמן בשנים האחרונות כפלטפורמה מוצלחת להשבחת חברות בתחומי התעשייה, הנדל"ן והתשתיות, אגב פיתוח עסקי מזורז ושיפור ניהולי.

התשואה הגבוהה שמציגות בשנים האחרונות הקרנות המובילות בישראל, נחשבת חריגה לטובה גם בתעשיית קרנות ההשקעות העולמית, ומקלה עליהן בגיוס סכומי עתק של מאות מיליוני דולרים כל אחת ממשקיעים בארץ ובחו"ל.

בראשן של אלו ניצבת, ללא עוררין, קרן ההשקעות פימי שמוביל ישי דוידי, שהפכה לרוכשת פוטנציאלית עבור כמעט כל חברה בולטת בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים שגרעין השליטה בה מוצע למכירה.

פימי, כתבנו כאן בעבר לא פעם, היא כנראה ה"טייקון" הגדול בישראל, כאשר על פי נתוני הקרן היא מנהלת נכסים בהיקף של כ-5.5 מיליארד דולר. עד היום רכשה פימי את השליטה בכ-90 חברות ומימשה כ-60 מהן, בהיקף עסקאות של למעלה מ-5.5 מיליארד דולר. בחברות בהן היא משקיעה מועסקים כ-30 אלף עובדים בכ-50 מפעלים בישראל ועוד כ-100 ברחבי העולם.

קרנות השקעה מקומיות בולטות נוספות הן פורטיסימו של יובל כהן, קרן טנא שמוביל אריאל הלפרין ומתמחה בהשקעות בחברות התעשייה הקיבוצית והקרנות סקיי וקדמה. לאלה ניתן להוסיף שורה של קרנות מתמחות בהשקעות נדל"ן (ריאלטי , JTLV, ריט 1) והתשתיות (קרן נוי, תש"י, ג'נריישן קפיטל) המצויידות בהון גדול שגייס והמאפשר להן להתמודד על עסקאות גדולות המוצעות למכירה.

6. אימפריות מתחום הנדל"ן והרכב

לצד הקרנות, התפתחותן של אימפריות עסקים בתחומי הנדל"ן, הרכב, המסחר והקמעונות בעשור האחרון, על רקע הגאות המתמשכת בשווקים, הגדילה במידה ניכרת את מספרם של בעלי ההון המקומיים, שנוספו כמתמודדים פוטנציאליים בעסקאות רכישה גדולות.

בין הבולטים שבהם ניתן למנות את טדי שגיא (בעל עסקים עצומים של טכנולוגיה ונדל"ן מעבר לים),אנשי הנדל"ן נתן חץ (אלוני חץ), יגאל דמרי (דמרי), צחי נחמיאס (מגה אור), האחים נפתלי (ביג), זוהר לוי (סאמיט), יקיר גבאי (אימפריית נדל"ן הפועלת בגרמניה) והאחים זלקינד (אלקו).

ברשימה נמצאים גם דוד פורר (בעלי חברת הפצת התרופות נאופרם), רמי לוי (בעלי רשת המזון הנושאת את שמו), משפחת דיין (בעלת עסקי נדל"ן ומלונות בארץ ובחו"ל ), יעקב לוקסנבורג (קבוצת לפידות-סאני), האחים צים (לשעבר בעלי רשת כמעט חינם), מורי ארקין (לשעבר מבעלי בזק), אבי באום (בעלי חילן), אבי לוי (מנכ"ל מליסרון לשעבר) ואייל לפידות, שעומד כיום בלב סערה עם הדחתו הצפויה מניהול קבוצת שיכון ובינוי.

חלקם נקשרו בשנים האחרונות במהלכי רכישה של עסקים, שאינם דווקא בתחום התמחותם. פורר מהתרופות הפך לאחר מבעלי השליטה בבזק, מנהל ההשקעות לוקסנבורג השתלט על חברת אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב (לאחר מאבק מול דמרי), אלקו נכנסה לתחומים מגוונים של סלולר (גולן טלקום), אנרגיה (סופרגז) ואפילו בתי קולנוע (גלובוס מקס). ארקין, לפידות וגבאי ביצעו אשתקד השקעה משמעותית במניות כלל ביטוח.

7. מבחן הנזילות יכריע

המשק הישראלי כיום פחות ריכוזי משהיה, הוא כבר אינו נשלט בידי מספר חד-ספרתי של "משפחות" כפי שהיה בעבר. את זה יש לזקוף, בין השאר למשבר 2008, למחאה החברתית, לחוק הריכוזיות ולמהפכת טכנולוגיה עולמית שיצרה עוד מאות (או אף אלפי) מתעשרי הייטק חדשים.

ומה הלאה? אפשר להמר שהשפעת וירוס הקורונה על השווקים הפיננסיים ועסקאות הנעשות בהם, תאיץ את המגמה של העברת עסקים שבעליהם נקלעו למצוקה לידי אותם גופים נזילים, שיוכלו לנצל את המצב כדי להמשיך ולצבור נכסים במחירים נוחים יותר. שם המשחק יהיה כסף מזומן, החלטה מהירה וניצול הזדמנויות. 

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?