גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הימין מפסיק את נשף המסכות בוועדה לבחירת שופטים

הצהרתה של חברת הוועדה לבחירת שופטים מטעם הליכוד כי היא מחפשת שופטים "עם השקפה שמתאימה לליכוד" אינה אלא חדשות מצוינות למי שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו ● הבלוף הסתיים, והתהליך הפוליטי של בחירת שופטים ייעשה בשקיפות ועל בסיס השיקולים הפוליטיים הרלוונטיים לציבור

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו
אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

עו"ד אוסנת הילה מארק, המיועדת להיות נציגת הליכוד בוועדה לבחירת שופטים ובקרוב מאוד חברת כנסת, התראיינה לאחרונה בנוגע לשיקוליה לבחירת שופטים. באחד הראיונות היא אמרה כי היא מחפשת שופטים עם "השקפה שמתאימה לליכוד", והוסיפה כי היא לא תשאל מועמדים מה הצביעו בקלפי, אבל תבחן את תפיסת עולמם; היא אף הבהירה, בציוץ שפרסמה בהמשך, כי היא מבקשת לאתר שופטים "עם אמות-מידה ערכיות ומשפטיות שמתכתבות עם תפיסת עולם ימנית ושמרנית".

דבריה עוררו סערה, כאילו מדובר בשיקולים "פוליטיים" שאינם ראויים; אבל הצהרתה החד-משמעית מהווה למעשה התקדמות עצומה במהלך החשוב של הסרת המסכות וחשיפת האמת בנוגע לתהליך הכל-כך חשוב של בחירת השופטים בישראל.

בית המשפט העליון בישראל נהנה מכוח כמעט בלתי מוגבל, שהוענק לו בשרשרת פסיקות ארוכה שיצאו תחת ידיו מאז שנות ה-80, ובמיוחד תחת הנהגתו של הנשיא בדימוס אהרן ברק. קשה גם להכחיש את העובדה כי בית המשפט העליון אופיין עד לא מזמן באחידות דעות לגבי משנתו האקטיביסטית של ברק, שמצא להעניק לבית המשפט כוחות המאפשרים לו לעשות כמעט כרצונו המלא, על בסיס שיקולים ערכיים סובייקטיביים, המוצגים באמצעות ביטויים משפטיים מקצועיים כביכול כגון עילת הסבירות, מידתיות, הציבור הנאור ועוד. 

הוועדה לבחירת שופטים הייתה במשך שנים מעין חותמת גומי לאג'נדה האקטיביסטית, כאשר צד אחד פוסל מועמדים שלא מתאימים לאג'נדה שלו, ומבכר מועמדים אקטיביסטיים. זכורה במיוחד פסילתה של פרופסור רות גביזון לשיפוט, מהטעם שאליבא דברק, "יש לה אג'נדה" - גביזון חלקה על משנתו האקטיביסטית של ברק, ולכן נפסלה.

דיוני הוועדה היו כמעט במעמד צד אחד במובן הפוליטי, כאשר אל מול האג'נדה האקטיביסטית לא עמדה אג'נדה שמרנית. הוועדה הייתה פוליטית לעילא ועילא - אולם רק צד אחד, האקטיביסטי, שיחק במגרש הזה, והצד השני ישב על הטריבונה ורטן מדי פעם. לעתים רחוקות אפילו אישרו לו להכניס שופטים מגזריים, שגם הם נבחרו לפי כיסוי הראש ופחות לפי השקפת העולם.

השינוי החל בתקופתה של השרה איילת שקד: שופטים החלו להיבחן לפי השקפת עולמם השיפוטית, והחלו מאבקים תת-קרקעיים שנסבו על השאלה האם המועמדים מאופיינים בקו אקטיביסטי או שמרני - אולם למאבקים אלה לא ניתן פומבי על-ידי חברי הוועדה, והיה זה בגדר סוד גלוי.

הילה מארק לוקחת את העימות הזה צעד קדימה, ובמקום לטאטא את העימות האידאולוגי הכל-כך חשוב הזה מתחת לשטיח, היא קוראת לילד בשמו: מדובר בעימות אידאולוגי בין אקטיביסטים לשמרנים. עימות פומבי, ראוי והכרחי מעין כמוהו, שמתנהל בספירה הציבורית בדמוקרטיות הכי גדולות, ומן ההכרח שהוא יתנהל בזירה הציבורית גם בישראל.

הוועדה לבחירת שופטים אינה ועדה מקצועית גרידא, אלא זירה פוליטית מכריעה שהשיקולים בה פוליטיים במובן הכי רחב; לא שאלות מפלגתיות אלא הרבה מעבר לזה - השאלה איזה גוף הוא בעל הסמכות לקבוע מדיניות במדינת ישראל, נבחרי ציבור או בית המשפט. לכן, נבחרי הציבור מקרב חברי הוועדה חייבים להפעיל שיקול-דעת פוליטי מובהק בבחירת השופטים, ולא בכדי הרכב חברי הוועדה מונה פוליטיקאים מלכתחילה.

האמת צריכה להיאמר: הכנסת פוליטיזציה לוועדה לבחירת שופטים ולבית המשפט אינה צעד נבון, והיא פגעה, פוגעת ותפגע באמון הציבור במוסד החשוב הזה - אולם הסוסים האלה כבר ברחו מהאורווה זה מכבר, עוד משנות ה-80 של המאה הקודמת, עת הנשיא ברק החליט כי בית המשפט הוא גורם פוליטי מכריע, השוקל שיקולים ערכיים ובעל סמכות לקבוע מדיניות על בסיס שיקולים סובייקטיביים של היושבים בדין. מי שנרדם בשמירה היה הימין, שרק בשנים האחרונות התעורר והבין כיצד האיזון הדמוקרטי הופר קשות, ואין ברירה אלא להכריז ולפעול להשבת האיזון למערכת הדמוקרטית.

הצהרתה של הילה מארק אינה אלא חדשות מצוינות למי שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו: נשף המסכות הסתיים, והתהליך הפוליטי של בחירת שופטים ייעשה בשקיפות ועל בסיס השיקולים הפוליטיים הרלוונטיים לציבור. 

הכותב הוא עורך דין, ממייסדי קבוצת "נתיב בליכוד"

עוד כתבות

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"