גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי הקורונה: כך תשפיע הגיאופוליטיקה על מלחמות הטכנולוגיה

דוח אסטרטגי של בנק אוף אמריקה משרטט את המאפיינים המרכזיים של עולם העסקים ביום שאחרי הקורונה ● השיקולים הגיאופוליטיים יהפכו למרכזיים בקבלת החלטות, הממשלות יתחזקו על חשבון העסקים, וזכויות הפרט ומלחמת הדורות בדרך

מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס
מעבדת שבבים בסין / צילום: רויטרס

חודשים ספורים אל תוך העשור החדש, ונדמה שהקורונה השליכה לבוידעם את התחזיות לעשור הקרוב. בין אם השנים הקרובות יחלפו ב"צל" הקורונה או בעולם "פוסט" קורונה, סדרי עולם מונחים על הכף. בבנק אוף אמריקה - מריל לינץ' פרסמו לאחרונה מחקר אסטרטגי שבו הם פורסים את תחזיותיהם לעתיד הקרוב לנוכח מה שהם מכנים "אחד האירועים הנדירים בהיסטוריה, כמו השפל הכלכלי הגדול בארה"ב או נפילת חומת ברלין, שעומדים לשנות לחלוטין את הגיאופוליטיקה, החברות האנושיות והשווקים".

הדוח מבוסס על מחקרים כמו של ארגון מדינות ה-OECD, וכן על ראיונות וסקרים שנערכו בקרב האנליסטים של הבנק, המכסים כ-3,000 חברות. נוסף על האנליסטים, הדוח מבוסס גם על דיונים עם מובילי דעה באקדמיה, בממשלות ובמגזר העסקי. את המחקר הוביל בכיר הבנק חיים ישראל, המשמש בתפקיד אסטרטג גלובלי וראש "תחום מחקר מגמות-על" בבנק.

חיים ישראל, ראש תחום מגמות־על בבנק אוף אמריקה  / צילום: בנק אוף אמריקה

על פי הדוח, השפעות הקורונה יחזקו מגמות שכבר נחזו בדוחות קודמים, אך גם ייצרו מגמות חדשות. תוצאות התהליכים שתניע המגפה, "יהיו מרחיקות לכת, החל מאי שקט חברתי, אי יציבות בשוק הנפט, דוקטרינות כלכליות חדשות והערכה מחדש של החוזה החברתי במדינות הריבוניות".

הדוח של בנק אוף אמריקה לא מסתכל על הרבעון או בוחן מי מהחברות הכתה את התחזיות אלא חמש עד עשר שנים קדימה, במטרה לאבחן את מגמות העל שישפיעו על החיים שלנו, כך שמהן ניתן יהיה לגזור הזדמנויות השקעה. יש לציין כי הדוח לא בוחן מגמות בשוקי ההון והמטבעות, כמו גם מגמות בתחומים אחרים שנבחנות על ידי צוותים אחרים בבנק, במטרה למנוע השפעות הדדיות.

האצת הדה-גלובליזציה

אחת הטענות המרכזיות בדוח היא עלייתם הצפויה של השיקולים הגיאופוליטיים אל צמרת השיקולים של מקבלי החלטות במגזר העסקי. לצד ובתוך השיקולים הגיאופוליטיים מדגיש הדוח את חזית הטכנולוגיה, שמרכזת את החלק הגדול והחשוב בסדר היום, בעיקר סביב קניין רוחני (IP).

תהליך מרכזי נוסף שהדוח חוזה הוא האצת הדה-גלובליזציה, שתתבטא בשינוי במבנה שרשרת האספקה. שליש מהאנליסטים שהשתתפו במחקר השיבו שהחברות שאותן הם מסקרים מתכוונות לבצע מהלך שיכלול החזרה הביתה של הפעילות או גיוון של שרשרת האספקה. 80% מהאנליסטים שציינו שהחברות שהם מסקרים יבצעו מהלך שכזה, אמרו שהסיבה לכך היא מתח גיאופוליטי.

הכוונה בשינויים עמוקים בשרשרת האספקה היא לאו דווקא להחזיר את המפעלים הביתה (אונשורינג), אלא להחליש את התלות בייצור במדינה אחת, כחלק מהלקח שנלמד מהמקרה של סגירתה של סין בתחילת המשבר. עם זאת, כוח האדם שכן עשוי לחזור לארה"ב, יועסק יותר סביב פעילות מבוססת אוטומציה - ההעברה של משימות מאדם לרובוט ומחשב. שוק האוטומציה התעשייתית (המכונה גם תעשייה 4.0) הוא הסעיף הראשון בפרק הראשון בדוח, העוסק ב"גיאופוליטיקה וגלובליזציה", והוא מוערך ב-554 מיליארד דולר בשנה.

במקרה של ארה"ב, מגבלות של רגולציה, סובסידיות וכמובן עלות השכר, יכולים לפגוע במוטיבציה להחזרת הפעילות הביתה, אך אזורים אחרים בעולם יכולים להרוויח מכך, כמו הודו, מקסיקו או דרום קוריאה למשל. מעניין לגלות שבעוד ש-80% ציינו את הסיבות הגיאופוליטיות, רק כמחצית ציינו את הקורונה, כרבע את הטכנולוגיה, ורק כ-15% ציינו את שינויי האקלים כגורם מרכזי לתהליך דה-גלובליזציה. שוק ה"מגלובלי ללוקאלי" כהגדרת הדוח, הוא הסעיף השני לאחר סעיף האוטומציה, עם שווי שוק של 442 מיליארד דולר בשנה.

אחד האירועים הבולטים לאחרונה שגלומים בו גם המאבק האמריקאי-סיני, גם תחום השבבים, וגם המגמה לגוון את שרשרת האספקה הוא ההכרזה של ענקית ייצור השבבים TSMC על הקמת מפעל באריזונה. TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, היא אולי אחת מחברות הטכנולוגיה שכמה שהן גדולות וחשובות, כך הן אינן מוכרות מחוץ לתעשייה.

החברה, המייצרת שבבים בין היתר עבור אפל, אנבידיה, קוואלקום, ברודקום ו-AMD, עומדת לפתוח ב-2024 מפעל מתקדם לייצור שבבים בארכיטקטורה של 5 ננומטר, בתמיכת הממשל הפדרלי והמדינתי, שנשא ונתן ובמקביל לצורך העניין גם עם אינטל. מטרת פתיחת המפעל היא בין השאר להקטין את התלות של ארה"ב בשבבים המיוצרים באסיה, ולאפשר למפתחות שבבים מקומיות (חברות "פבלס", שמתכננות ומעצבות את השבבים ומעבירות אותם ל-TSMC לשם ייצורם הפיזי) לייצר את השבבים שלהם "בבית".

העובדה שמדובר בחברה טייוואנית לא תעזור בוודאי להפחית את המתיחות בין שתי המעצמות. סין אמנם מפתחת תעשיית שבבים משלה אך היא עדיין תלויה באופן משמעותי בחלקים האמריקאיים של שרשרת הייצור. מצד שני גם ארה"ב לא רוצה לדחוק את הענק הסיני אל הקיר, לאלץ אותו לנקוט צעדי נגד או "לפתוח מבערים" בדרך לעצמאות טכנולוגית בתחום (אם כי זו אינה נראית בטווח הנראה לעין). וזה עוד לפני שהזכרנו את יצרנית ציוד התקשורת הגדולה בעולם וואווי, שהורשתה להתמודד על חוזים הקשורים בהקמת רשתות דור חמישי בסלולר בכמה מדינות באירופה, או להקים מפעל בצרפת.

ישראל כמוקד חיכוך

תחום השבבים הוא כמובן תחום מרכזי, אבל מרוץ החימוש הטכנולוגי בין המעצמות רחב בהרבה. דוח בנק אוף אמריקה הציג מחקרים שהראו כי לאחרונה עבר סך ההשקעות הסיניות במחקר ופיתוח את סך ההשקעות האמריקאי (510 מיליארד דולר בשנה בסין, 493 מיליארד דולר בארה"ב) והצביעו על כך שאם יישמר קצב הגידול הנוכחי, יגיע הפער בין המדינות ל-304 מיליארד דולר כבר ב-2025 (916 מיליארד בסין, 612 מיליארד דולר בארה"ב).

באחד התחומים הטכנולוגיים שקיימת לגביו הסכמה רחבה כי הוא בעל הפוטנציאל המשמעותי ביותר - טכנולוגיות קוואנטיות - עברו הסינים במספר הפטנטים הרשומים את ארה"ב (פי שניים) ואת אירופה (פי 13), כבר ב-2018.

למאבק הבין-גושי הזה שמתבטא במלחמת הסחר ובמלחמות הטכנולוגיה עשויה להתווסף חזית בשוק ההון, כפי שמצביע חוק שעבר בסנאט במאי האחרון שעשוי להגביל רישום חברות סיניות למסחר. באירוע מקביל, הודיעה ענקית האינטרנט הסינית באידו כי תשקול למחוק את עצמה מהמסחר בנאסד"ק, גם כן על רקע מלחמת הסחר.

אחד ממוקדי החיכוך הבין-מעצמתיים הללו נמצא בישראל. לא רק פרויקטי התשתית לרוחבה של ישראל בביצוע סיני מדאיגים את האמריקאים אלא גם העניין שהיא מגלה במרכז הטכנולוגי שהתפתח כאן, אחד הגדולים והחשובים בעולם, בית לייצור וגידול של חברות ושל טכנולוגיות בתחום הקריטיים של תשתיות, בינה מלאכותית ואפילו קוונטום.

מאמר שפרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בשבוע שעבר (11.6) טען כי השקעות סיניות בטכנולוגיה "מדאיגות את ארצות הברית, המתחרה עם סין על עליונות טכנולוגית, אף יותר מסוגיית התשתיות". המאמר, מאת גליה לביא ושירה עפרון, מצביע על מנגנון הפיקוח על השקעות זרות שהחל לפעול בראשית השנה במטרה לבחון את ההשלכות לביטחון לאומי של השקעות זרות אל מול השיקולים הכלכליים אך ציין כי "מגבלותיו של המנגנון מותירים פערים משמעותיים בניהול הסיכונים הישירים לישראל", בין השאר, וזה עשוי להיות מעניין לאקוסיסטם הישראלי - משום ש"המנגנון לא דן בהשקעות שלא בהכרח מובילות לשליטה וכן השקעות לא-ישירות, דרך קרנות הון סיכון לדוגמה, ואינו מוסמך לדון בהשקעות בתחום הטכנולוגיה".

ייתכן אם כן שאחת ההשלכות של הדברים הללו היא כי בקרוב מאוד משקיעים ייאלצו לקחת יותר ויותר בחשבון שיקולים גיאופוליטיים גם בבואם להשקיע בסטארט-אפים ישראלים והסטארט-אפים - בבואם לבחור משקיעים. הביטוי הבולט האחרון לאופן שבו השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין משפיעות על מהלך העסקים היה עם התמשכות תקופת האישורים לעסקת מלאנוקס שנרכשה על ידי אנבידיה, דווקא מצד הרגולטור הסיני. וזו כנראה רק הסנונית הראשונה.

התקוממות בני דור ה-Z

הצרות שעלולות להתרגש על העולם בעשור הקרוב, בעקבות המגפה, כוללות לא רק תהליכי עומק ברמה הבינלאומית, אלא גם כמה תחזיות מדאיגות לגבי היציבות הפנימית במדינות. בתחילת החודש התפרסם כי משרד ההגנה של ארה"ב ערך "משחק מלחמה" שבו נבחן תסריט של התקוממות של בני דור ה-Z, שבין היתר יגנבו כסף מה"ממסד" וימירו אותו לביטקוין כדי לממן את פעילותם. הדוח של בנק אוף אמריקה, שנכתב לפני פרוץ המהומות סביב מותו של ג'ורג' פלויד במיניאנפוליס, מתייחס להיבטים הצרכניים של ילידי שנת 2000 והלאה.

על פי הדוח, בני דור ה-Z שונים ונפרדים לחלוטין לא רק מהדורות המבוגרים אלא אף מדור ה-Y, המילניאלנז, שקדם להם, זה שלכאורה הוא הקרוב להם ביותר באופיו. על פי הדוח, בני דור זה מוכנים היטב לעולם שלאחר הקורונה, וכי הדורות האחרים ייאלצו ללמוד מהם ולהתאים את עצמם להרגלי הצריכה שלהם.

אך אולי הטענה המדאיגה ביותר בדוח לגבי בני דור זה, היא שיחד עם בני דור ה-Y הם שני הדורות "החשופים ביותר לפוטנציאל השתכרות מופחת, בטווח הארוך". הדוח טוען עוד כי המגפה עלולה לשנות את כיוון המהלך ההיסטורי של ירידה בשיעור העוני שהתחולל בעשורים האחרונים, כאשר "ירידה של 20% בשכר עלולה להוריד כחצי מיליארד בני אדם אל מתחת לקו העוני".

בתחום הממשל, המגמה החזויה היא התחזקות הממשלות והיווצרות מה שמכונה "ממשלות גדולות" - ממשלות גדולות, מעורבות ומשפיעות יותר. הנושא מופיע בדוח בכותרת מרחיקת הלכת "חוזה חברתי חדש". המעקב אחר אזרחים, אי השוויון ואלה ממערכות הבריאות שאינן מתפקדות באופן נאות, יהוו זרז לתהליכים פוליטיים כמו התחזקות הפופוליזם וחוסר השקט החברתי. הדוח מדבר "על קדחת דאטה" בקרב הממשלות וטוען כי הפרטיות תהיה ה'מטבע' שבעזרתו תיקנה הבטיחות.

הדוח קושר באופן מעניין בין התחזקות הממשלות לזכויות בעלי מניות. כמעט 60% מהנסקרים מקרב האנליסטים אף אמרו שזכויות בעלי המניות עומדות להתכווץ בגלל מעורבות הממשלתית שצפויה אחרי הקורונה. "הקורונה העניקה לממשלות מנדט חברתי חדש כדי להגן על אזרחיהן. הממשלות יגבירו את השפעתן על עסקים תוך שחיקה פוטנציאלית של עליונות בעלי המניות, לטובת בעלי העניין (Stakeholders)". תהליך זה, אף מציין הדוח - "לא עומד לשנות כיוון".

רפואה מונעת

תחום נוסף שבו עוסק הדוח הוא הבריאות. על פי הדוח, "הדיון הציבורי על כיסוי בריאותי כולל - יחריף", ומציין כי בעוד כעשירית מהתוצר הגולמי הולך על שרותי בריאות, "כ-40%-20% ממנו מבוזבזים". הדוח קובע כי "מערכת יעילה יותר שמבוססת על תוצאות, רפואה מונעת ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות (ביג דאטה, בינה מלאכותית, מצרים לבישים וכו') תהיה חשובה במאמץ להביא לקיומה הבריא של אוכלוסיית העולם אחרי הקורונה".

לבסוף, מסכם הדוח של הבנק, "עצירה או היפוך של תהליך הגלובליזציה, מלחמות הטכנולוגיה, הפיצול האפשרי של האינטרנט (ספלינטרנט), השוני בתגובות של ארה"ב וסין לקורונה - האירו את הפיצול הגובר והולך בעמדות הממשלים השונים.

"תהליכים אלה, יחד עם הירידה בכוחו של ארגון יצרניות הנפט OPEC, במקביל לעלייתן של האנרגיות המתחדשות, עשויים להביא לאחד השינויים הגדולים ביחסי הכוח שנראו בהיסטוריה של הכלכלה המודרנית".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"