גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רודב שוב עוזב, וסרצ'לייט מבססת את שליטתה בבזק

יו"ר בזק שלמה רודב עוזב את החברה לאחר תקופה ארוכה שהוא ובעלת השליטה האמריקאית נמצאים במסלול התנגשות ● החיכוכים הקטנים הפכו למשבר, כשרודב מנע שינויים בתקנון שיבצרו את שליטת סרצ’לייט ● רודב ייזכר כמי שייצב את החברה בעידן שאחרי אלוביץ'

שלמה רודב / צילום: תמר מצפי
שלמה רודב / צילום: תמר מצפי

כל מי שעיניו בראשו יכול היה לצפות שקרב היום שהיחסים בין יו"ר דירקטוריון בזק שלמה רודב לבין בעלת השליטה סרצ'לייט ודוד פורר, שותפה הישראלי, יעלו על שרטון.

אחד הגורמים שמפחיתים את אלמנט ההפתעה הוא ההיסטוריה של רודב עם בעלי שליטה בעשור האחרון. רודב הוא  איש מקצוע מוערך, שסיים את יחסיו עם החברות שבראשן עמד בסימן משבר. החל מבזק בסיבוב הראשון לאחר כניסתו של שאול אלוביץ' (2007-2010), המשך בתנובה (2011-2012) עם בעלת השליטה אייפקס, אחר כך פרטנר (2013) עם קבוצת סבן וכלה עכשיו עם סרצ'לייט בסיבוב השני שלו בבזק. רודב מסיים בטונים צורמים.

רודב נחשב למנהל עם פתיל קצר, ואת זה מכירים היטב כל מי שעבדו איתו. הוא גם איש מקצוע קפדן, שמכיר את שוק הטלקום היטב. הוא איש אמיד ומבוסס (מבעלי השליטה בקרור אחזקות) והיציאה שלו למחוזות מחוץ לעסקיו האישיים נתפסת כאתגר בשבילו. רודב צבר מוניטין כמנהל שאוהב לייצר סדר וארגון וכשחברות נמצאות במשבר הוא במיטבו - בשיקומן והחזרתן למסלול. זו הסיבה שהמשקיעים בשוק ההון מעריכים אותו ונותנים לו קרדיט. 

אחד הדברים הראשונים שהבטיח רודב באפריל 2018, כשנכנס לתפקיד יו"ר דירקטוריון בזק, היה החזרת הממשל התאגידי בקבוצה והוא עשה זאת ביד רמה. 

הקרב על התקנון

הסיבה לעזיבה שלו כעת נובעת מהמתיחות שנוצרה בחודשים האחרונים בינו לבין בעלת השליטה סרצ'לייט. האחרונה סמכה את ידיה על רודב והאמינה שהם מסונכרנים, אלא שסרצ'לייט הופתעה לגלות לאורך החודשים האחרונים סימני עצמאות מצד דירקטוריון בזק ומצד רודב, שהביכו אותה פעם אחר פעם. בשיא המתיחות הרגישו בסרצ'לייט שמהלכים שרודב עושה מנטרלים את יכולת השליטה שלה. 

המהלך הבולט הוא החלטתו של רודב להקים ועדה של הדירקטוריון, בראשות הדירקטור אמנון דיק, במטרה לבחון המלצה בנושא שינוי התקנון, שאמורה הייתה להעלות לאישור האסיפה הכללית. בוועדה כיהנו בנוסף לדיק הדירקטורים החיצוניים עדית לוצקי וזאב וומברנד. הוועדה גייסה את פרופ' אסף חמדני כדי שייתן לה חוות דעת בסוגיה הקשורה לתקנון החברה ולדיני חברות. מדובר באירוע חריג מבחינת בעלי שליטה, שלא היו מודעים ולא היו שותפים למהלך. הנושא של תיקון תקנון הוא עניין של בעלי המניות ושל האסיפה הכללית ולגישת סרצ'לייט - לדירקטוריון אין סמכות להתערב בכך.

משרד התקשורת היה זה שדרש מבזק לתקן את התקנון לטובת הבטחת השליטה של סרצ'לייט והמעמד הישראלי של בזק. מדובר באירוע יותר טכני מאשר מהותי, אבל במשרד התקשורת התנו את היתר השליטה בתיקון התקנון.לפי חוק התקשורת, חייב להיות גרעין שליטה בבזק. אם חייב להיות גרעין שליטה, אז כדי שבעלי השליטה יעמדו בהיתר השליטה - מתחייב סיוע של החברה או הדירקטוריון לעניין כי זו הייתה דרישת המשרד. 

לגישת סרצ'לייט, חמדני נתן חוות דעת מאוד קיצונית ובהסתמך על חוות הדעת שלו המליצה הוועדה לבעלי המניות לא לבצע את התיקון בתקנון, בטענה שהוא עשוי להיות בלתי חוקי. המצביעים באסיפה הלכו עם רודב ודחו את שינוי התקנון.

מבחינת סרצ'לייט ההמלצה לא לשנות את התקנון הייתה קריאת תיגר על שליטתם בבזק. יתירה מכך, מבחינתם היה מדובר ברצון של הדירקטוריון לשמר את עצמאותו, כפי שהיה בתקופת אי הוודאות והמו"מ בין בעלי המניות בביקום, בעלת השליטה בבזק, לבין המשקיעים שגילו עניין בחברה.

מניית בזק בימי רודב פיגרה אחר המדד

התגרות במשרד התקשורת?

 סרצ'לייט (יחד עם דוד פורר) הפכה לבעלת שליטה בדצמבר 2019 כשרכשה את השליטה בביקום. העסקה בוצעה כך שסרצ'לייט רכשה 52% מביקום מידי אינטרנט זהב והזרימה הון כנגד מניות נוספות, בסה"כ 630 מיליון שקל עבור 60.12% לסרצ'לייט ו-11.39% לפורר. נכון לאתמול שווי המניות שלהם הוא כ-708 מיליון שקל.

בתחילת הדרך לא הייתה לסרצ'לייט כוונה להחליף את רודב. בחברה סברו שהוא שיהיה נאמן וירצה לשתף פעולה למיסוד השליטה שלהם - בהתאם להוראות המשרד. הם לא ראו בכך טובה אישית או מחווה מצידו, אלא התחייבות שהחברה קיבלה מול המשרד, שהוא היה מודע לה.

המהלך שעבר באסיפה הכללית ואשר לא איפשר תיקון התקנון, העמיד את סרצ'לייט כמתגרה במשרד התקשורת ולקרן אמריקאית בעלת מוניטין זה לא משהו שהיא יכולה לחיות איתו.

סרצ'לייט, באמצעות ביקום, אמרה בצורה מאוד ברורה את עמדתה וקראה לדירקטוריון שלא להתערב. יתר על כן, דירקטוריון בזק בראשות רודב גרם לסרצ'לייט מבוכה גדולה כאשר קיים את ישיבת הדירקטוריון שדנה בהמלצות דיק ובעמדת ביקום לקראת האסיפה הכללית. באמצעות חוות דעת חיצונית שקיבל מהיועץ המשפטי של דירקטוריון בזק, עו"ד אודי אפרון ממשרד מ. פירון ושות', אילץ רודב את הדירקטורים מטעם ביקום לצאת מהישיבה בטענה שיש להם עניין אישי בהחלטה.

מבחינת ביקום שינוי התקנון לפי דרישת משרד התקשורת הוא דבר מיותר, משום שמדובר בשינויים שמופיעים כבר בצו התקשורת, אך הם לא הבינו לרגע אחד שמדובר באירוע שיכול לעורר מאבק שליטה מול הדירקטוריון.

לדברי מומחים, הפער המרכזי בין הצדדים הוא שהדירקטוריון חושב שלא צריך להיות בעל שליטה בבזק, שזו עמדה שכמובן מאד נוחה לו. משמעות הדבר היא שהדירקטוריון יכול להיות בעל שליטה. סרצ'לייט טוענת שאם לא היה צריך היתר שליטה - לא היינו עוברים את כל התהליך הזה.

שינוי התקנון הוא אקט טכני שקובע שלושה דברים. הראשון, שבזק צריכה לדווח למשרד התקשורת על החזקות חורגות כפי שמופיע בצו התקשורת. המשרד רצה שהדבר יופיע גם בתקנון החברה. שנית, שבזק תדווח למשרד התקשורת על בעלי עניין מעל ל-5% אחזקה. גם זה מופיע בצו התקשורת, והמשרד רוצה שזה יהיה גם בתקנון. שלישית, שלא תשונה שיטת המינוי של הדירקטורים בלי אישור של משרד התקשורת.

מבחינה תאורטית אי-שינוי התקנון והשארת הכוח אצל רודב הייתה יכולה להוביל אותו למצב שהוא יכול למנות עוד דירקטורים חיצוניים ולהעמיד את סרצ'לייט במיעוט בדירקטוריון.

המאבק על השינוי בתקנון היה השיא, אבל לכל אורך העבודה המשותפת התגלו לא מעט חיכוכים בין הצדדים. למשל אחד האירועים הקטנים אך המטרידים, היה הסירוב של רודב לתרגם פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון לאנגלית עבור ביקום. הוא לא היה מוכן שבזק תממן את התרגום.

תקופה של שינויים מבניים

השנתיים האחרונות של רודב בבזק ייזכרו לא רק בגלל החיכוכים שלו עם סרצ'לייט. רודב ייזכר בעיקר בזכות המהלך שהוביל לאיחוד התפעולי של החברות בנות פלאפון בזק בינלאומי ו-יס. זה היה הבייבי של רודב והוא האמין שהאיחוד הוא שלב בדרך לביטול ההפרדה המבנית בקבוצה באופן גורף. הוא לא הסכים למהלך מצומצם יותר של איחוד בין בזק בינלאומי ויס, והלך על המהלך הגדול ומעורר המחלוקת של איחוד תפעולי גם עם פלאפון, למרות שהאחרונה נתפסת כלא שייכת.

רודב בזכות הנחישות שלו הוביל את המהלך, למרות חוסר ההתלהבות המשווע בחברות עצמן ולמרות חילוקי דעות קשים מול ועדי העובדים. בסופו של דבר המהלך בעיקר מחזק את יס, שהחלה להשתקם אחרי תקופה קשה מאוד בגלל התחרות הקשה בתחום. בנוסף, רודב הוביל מחיקות גדולות בשווין של החברות בנות, במטרה לנקות שולחן ולהתחיל דרך חדשה ללא גיבנות. מהבחינה הזו לרודב אין מתחרים.

רודב גם תוגמל יפה בשנתיים שלו בבזק: עלות שכר של 2.575 מיליון שקל עבור 75% משרה בשנת 2018, ועלות שכר של 2.4 מיליון שקל עבור 75% משרה ב-2019. בזק כקבוצה נוהלה על ידו ביד רמה, והחזיר את אמון המשקיעים בחברה אחרי תקופת הבעלות של שאול אלוביץ', המשבר הקשה שעברה, חקירות הרשות לניירות ערך ופרשת 4000. זהו הישג חשוב שרשום על שמו שלא במהרה יישכח.  

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר