גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השחקן רמי הויברגר: "כבר חשבתי שהמקצוע שלנו נגמר ולא יצטרכו אותנו יותר"

השחקנים בחדר ההלבשה בתיאטרון חיפה היו נרגשים במיוחד השבוע - ההצגה "הנשים של ג'ייק" היא הראשונה שעלתה לבמה מאז הקורונה ● מבקר התיאטרון שלנו היה שם מול הבמה, בלובי ומאחורי הקלעים ושמע מה היו תכניות המגירה של הויברגר: "הייתי בחרדה וכבר התחלתי להתעניין בחקלאות"

רמי הויברגר. מאחורי הקלעים בבכורת "הנשים של ג'ייק" / צילום: פולי בלום
רמי הויברגר. מאחורי הקלעים בבכורת "הנשים של ג'ייק" / צילום: פולי בלום

תמיד אמרו לנו שההצגה חייבת להימשך. אבל קורונה, אתם יודעים, הוכיחה שגם לקלישאה הזו יש גבול. תיאטרון חיפה החליט שהספיקה לו פגרת הקורונה שסגרה בבית מיליארדי אנשים בכל העולם, וביום שני השבוע היה לתיאטרון הראשון בארץ - לטענת מנכ"לית התיאטרון ניצה בן-צבי אפילו הראשון בעולם - שחזר לפעילות, "לפני ברודוויי, לפני הווסט אנד, לפני הנשיונל, ולפני רומא".

יום החזרה לתיאטרון היה מיוחד. אומנם לאוהבי תיאטרון, כל יום שמסתיים בהצגה הוא מיוחד, אבל האווירה שאפפה ביום שני את תיאטרון חיפה, שעתיים לפני עליית המסך בהצגת הבכורה של "הנשים של ג'ייק", הייתה מיוחדת במיוחד. כששאלתי את אלון אופיר, במאי ההצגה, איך עבר את תקופת הבטלה הכפויה בגלל הקורונה, הוא ענה שאצלו זה דווקא יצא פחות רע מאצל אחרים. "יש לי סטודיו לחמר בבית, וגם אולפן מוזיקה, אז היצירה לא הפסיקה", הוא אמר, "אבל ברור שהתגעגעתי לתיאטרון".

ההצגה "הנשים של ג'ייק" הייתה צפויה לעלות לבמה כמה ימים אחרי שהוראות משרד הבריאות אסרו על התקהלות של יותר ממאה איש, ובכך למעשה סגרו את פעילות התיאטרון. "היה לנו מזל שהצלחנו להכין את התפאורה ברגע האחרון", אומר אופיר. "עמדנו מוכנים על קו הזינוק לרגע שאפשר יהיה לחזור לבמה".

אבל לא כולם היו כל-כך אופטימיים. "אני חשבתי שהמקצוע נגמר, שהוא לא יחזור, שלא יצטרכו אותנו, שיהיו צרכים אחרים", אמר רמי הויברגר בשיחה מאחורי הקלעים. "הייתי בחרדה וכבר התחלתי להתעניין בחקלאות".

מקווים שהדובים יתנהגו יפה

"התיאטרון לא נסגר", מבהירה בן-צבי, "רק הבמה נסגרה. ניסינו ככל האפשר לשמור על פעילות, ובעיקר על קשר עם הקהל שלנו".

ניצה בן־צבי מנכ"לית תיאטרון חיפה עם הדובים שמפרידים בין המושבים / צילום: פולי בלום

איך עשיתם את זה?
"לשמחתי, לתיאטרון יש ארכיון דיגיטלי מרהיב של עשר שנים, והוא עזר לנו לגרום לקהל להתגעגע אלינו".

ואכן, בדף הפייסבוק של התיאטרון נכתב: "רגע לפני שאנחנו חוזרים לבמות, תתרווחו לכם על הספה עם כוס יין ותתחילו ליהנות" - עם קישורים לצפייה בהצגות שעלו בתיאטרון בשנים האחרונות, שאותן בחר הקהל. אבל התיאטרון לא הסתפק רק בכך, אומרת בן-צבי: "חשוב לזכור שרבים מהלקוחות שלנו הם אוכלוסיות מבוגרות, ושיחת טלפון מהתיאטרון, שמדברת על חיים, ועל הצגות, הייתה מבחינתם איזושהי קרן אור באפלה".

"הם התקשרו, שלחו לי סמסים", מאשרת דניאלה. היא ושתי חברותיה, חנה ובלהה, ישבו בלובי התיאטרון, עוטות מסכות, והמתינו לקריאה להיכנס לאולם. שלושתן בנות גיל הזהב, מנויות לתיאטרון, ומחמיאות לו מאוד על כך ששמר איתן על קשר בחודשי הקורונה. כשהתקשרו אליהן ובישרו על חזרת התיאטרון לפעילות, שלושתן לא היססו, והתייצבו. "נו מה, עוד לפני הקורונה היינו אמורות לבוא היום לראות הצגה", צוחקת חנה.

אתן לא פוחדות מהקורונה?
"לא, אם בתיאטרון אמרו שאפשר, והסבירו איך נזהרים, אנחנו סומכות עליהם".

החזרה לפעילות, חגיגית ככל שתהיה, לא מחתה את זכר הקורונה, ותזכורות היו בכל מקום. מתקן אלכוג’ל ובדיקת חום בכניסה לבניין, ועטיית מסכות כל הזמן, הם המובן מאליו. ביום המופע נשלחה מהתיאטרון הודעת סמס שהבהירה שרק בעלי כרטיסים יוכלו להיכנס לבניין, כולל לחניון. כוכבם של כרטיסי הנייר ממילא דעך בשנים האחרונות, וכעת הם אסורים כליל. במקומם, הציג כל אורח את אישור הכניסה שקיבל בסמס. המזנון טרם חזר לפעול. "כל דבר שאנחנו עושים חייב להיעשות בתשומת לב מלאה, וכמנכ"לית אחראית, אני לא יכולה לתת קשב מלא לפעילות המזנון", אומרת בן-צבי.

הישיבה באולם היא בקפסולות - אדם יכול לשבת רק בכיסא שצמוד לכיסאות האנשים שבאו איתו. את הכיסא בין קפסולה לקפסולה תופס דובי לבן ופרוותי עם רגליים ולב מלאים בנצנצים. שאלתי את הויברגר ואת מיכל ינאי אם הם עשו חזרות מול הדובים. "לא", ענה הויברגר, "אנחנו מקווים שהם יתנהגו יפה".
"ולא יוציאו מסטיקים וסוכריות", הוסיפה ינאי.

כשההצגה הסתיימה, כדי למנוע התקהלות ביציאה מהאולם, קצין הביטחון של התיאטרון הכריז על מספרי השורות שהתבקשו לצאת.

הקהל התפזר במהירות. בכל זאת, אלו זמנים של מגפה עולמית. אבל הערב הזה היה יותר מחזרה לשגרה. הוא היה ניצחון. קטן, זהיר, ראשוני - אבל בהחלט ניצחון. "אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה", סיכמה בן-צבי, והתהייה איך עושים את זה התחילה להתברר סוף-סוף באופן מעשי. עולם התיאטרון קיבל קצת סומק על לחייו החיוורות. מתחת למסכות. 

ביקורת הצגה: "הנשים של ג'ייק" - סיפתח מושלם לחזרה לתיאטרון

קשה למצוא סמליות בכך שדווקא המחזה "הנשים של ג’ייק" פתח מחדש את פעילות תיאטרון חיפה, התיאטרון הגדול הראשון בארץ - ואולי בעולם - שחזר לפעילות. הוא לא סמל להפקה גרנדיוזית, הוא לא ישראלי, לא מדבר על נושא אקטואלי, ואין בו אפילו סאטירה פוליטית בועטת שמשקפת את מנהיגינו בעת הזו. מצד שני, הוא כן מציג דמות של אדם שנמצא כל הזמן לבד בביתו וכמעט משתגע, אז במובן הזה, הוא דווקא רלוונטי.

אסי לוי. מאחורי הקלעים בבכורת "הנשים של ג'ייק" / צילום: פולי בלום

"הנשים של ג’ייק" מאת ניל סיימון מספר על גבר בן 57 (רמי הויברגר), סופר מצליח, שנישואיו במשבר. בעוד שאשתו (נתי קלוגר) עובדת מחוץ לבית ורצה ממקום למקום, כולל 15 ק"מ בסופי שבוע, הוא ספון בדירתו. היא לא יכולה להפסיק לרוץ, הוא משותק מפחד. רק דבר אחד עובד אצלו בקצב - הדמיון. ושם הוא מוקף בנשים שהיו ועודן בחייו. הנשים הן אחותו (שני קליין הנהדרת) והפסיכולוגית שלו (אסי לוי המרשימה תמיד), שעושות יד אחת לחשוף את חדלונו האישיותי והפחד שלו מאינטימיות, וגם אשתו הנוכחית ואשתו הראשונה (יובל שרף בהופעה מצוינת), שמתה בגיל צעיר. בדמיונו נמצאת גם בתו - לעיתים כשהיא בת 10 (אלה עופרי ועמית פרופ שמתחלפות) בתקופה שבה איבדה את אימה וקיבלה אם חורגת, וכפי שהיא כיום (מיכל פרדקין), כסטודנטית. בהמשך, מצטרפת אליהן שילה (גל מלכה), שאיתה יצא כדי לשכוח מאשתו השנייה, כשנפרדו. כמעט כל הופעותיהן של הנשים הן פרי דמיונו.

יובל שרף. מאחורי הקלעים בבכורת "הנשים של ג'ייק" / צילום: פולי בלום

קשה להגזים באיכות המחזה. סיימון היה רב-אמן בבניית פרופיל פסיכולוגי משכנע ועמוק, שמתגלה בטקסטים שנונים, חדים ומצחיקים. התרגום המצוין של דורי פרנס שומר על העולם המנהטני מחד, ונזהר מליפול לבורות תרגומיים ותרבותיים מאידך. השחקנים גם מעדכנים את השפה לתקופת הקורונה (ג’ייק טוען שנישואין זה לא קורונה. אחותו מתלוננת שהוציאו אותה לחל"ת). לטקסט כזה נדרשת הגשה מדויקת, ומעטים השחקנים בישראל עם טון ציני חד ודוקר כמו זה של הויברגר, בהופעה כובשת. גם השחקניות שמאירות צדדים שונים של אישיותו ושל חדלונותיו, מצטיינות כל אחת בשמירה על הקצב המיוחד שלה.

התפאורה של לילי בן נחשון מצוינת. מדפי הספרים הגבוהים שמהם יוצאות יצירות הדמיון של ג’ייק, הווילונות הכבדים שמחליפים צבעים, החלל הפתוח על הבמה, בלי נברשות, מנורות, תמונות ושאר הפרעות - כל אלו לא רק מתיישבים היטב עם מיקום העלילה בדירה מנהטנית יקרה, אלא גם משאירים לשחקנים מקום לנוע קדימה ואחורה, למעלה ולמטה. התאורה של קרן גרנק מדגישה היטב את המקומות שיש לשים לב אליהם.

הבמאי אלון אופיר גיבש היטב את חבורת השחקנים. במחזות מעין אלה, כשהדיבור בקצב גבוה, קל ליפול להטחת רפליקות זה בזה. לא כאן. השחקנים מתואמים היטב. נראה שאופיר לא מנסה להמציא את הגלגל באיזה טריק שיאיר את המחזה באור חדש, יעביר אותו למגדלי יוּ בתל אביב או שיישא בו אמירה עדכנית ומהממת. הוא פשוט עושה כבוד לטקסט המצוין ומאפשר לו להוביל את ההצגה.

הבמאי, אלון אופיר / צילום: פולי בלום

המחזה "הנשים של ג’ייק" טרם הוצג בארץ באופן נרחב, וזו אחת מהסיבות לצפות בו, אבל לא הסיבה העיקרית. זו פשוט הצגה שכולה עונג צרוף. 

דירוג: 4

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן