גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכת הקורונה בתעשייה האמריקאית: האם השפל מאחורינו?

סקטור התעשייה בארה"ב נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט ● לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים?

מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר הקורונה גבה מחיר כבד מסקטור התעשייה העולמי, והפעילות הכלכלית עצרה כמעט לחלוטין ביום אחד בהיר. במבט על השוק האמריקאי, ניתן לומר כי סקטור התעשייה הוא אולי המגוון ביותר בקרב 11 הסקטורים העיקריים במדד המניות S&P 500. הוא כולל מספר רב של תתי-תעשיות: חלל וביטחון (כ-22% מהמדד), קונגלומרטים כמו 3M, GE ,United Tech ועוד (כ-14.5% מהמדד), כבישים ורכבות (כ-11%), מכונות וציוד תעשייתי (כ-17%), לוגיסטיקה ותעבורה אווירית (כ-6%) ותעשיות אחרות (ציוד אלקטרוני, חברות תעופה, ציוד חקלאי, משאיות ועוד).

כלומר, סקטור התעשייה נוגע בכל ענפי הכלכלה בארה"ב, שנוגעים בביקושים המקומיים והעולמיים, ובכך הוא משקף את רמת הפעילות הכלכלית של המשק.

ביצועי מניות מגזר התעשייה

אין זה מפתיע, אם כן, שמשבר הקורונה והשיתוק הכלכלי שהוא הביא עימו הביאו לנפילת סקטור התעשייה בשוקי המניות, וגם אחרי ההתאוששות המרשימה בשווקים במהלך החודשים האחרונים עדיין הוא נחשב לאחד הסקטורים הגרועים ביותר ב-2020 (ביחד עם האנרגיה והפיננסים).

מבחינת אינדיקטורים כלכליים, סקטור התעשייה נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר בעולם, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט. כדי לענות על השאלה האם כבר ראינו את השפל בתעשייה, אנו למעשה צריכים לשאול לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים.

מדד מנהלי הרכש משקף את רמת הפעילות התעשייתית בכל חודש, ובארה"ב המדד המרכזי הוא של ISM) Institute for supply management), והוא נפל לרמתו הנמוכה בהיסטוריה במהלך הקורונה.

המדד כולל רכיבים רבים, שיחד מציירים תמונה כוללת לרמת הפעילות ולצפי הפעילות בעתיד. השינויים במדד מנהלי הרכש הם אולי המשתנה המאקרו-כלכלי המתואם ביותר עם סקטור התעשייה האמריקאי. אם אכן היינו עדים לשפל במדד מנהלי הרכש, אז בעוד שנה מהיום ההתאוששות בפעילות התעשייתית, איטית ככל שתהיה, צפויה לתמוך בביצוע עודף של סקטור התעשייה.

הדולר משפיע על החברות הגלובליות

שער הדולר בעולם הוא משתנה חשוב לסקטור התעשייה, שכן לא מעט מחברות הסקטור הן חברות גלובליות. לכן, שינויים בשער החליפין של הדולר הם בעלי משמעות רבה לשורה התחתונה של חברות אלה.

שער הדולר כיום מיוסף באופן משמעותי ביחס לנתוני הבסיס של הכלכלה האמריקאית - לאורך זמן, המגמות בחשבון השוטף ובגירעון הממשלתי הן קריטיות בכל הנוגע לכיוונו של המטבע, ובארה"ב משבר הקורונה הוביל להרחבה פיסקאלית חסרת תקדים, הן אבסולוטית והן בהשוואה למדינות אחרות. מגמות אלו תומכות בפיחות משמעותי של הדולר במהלך השנתיים הקרובות, באופן שיתמוך ברווחיות חברות התעשייה האמריקאיות.

מחיר הנפט קריטי לסקטור התעשייה, והשפעתו על הפעילות שלה מגיעה בשני שלבים. כאשר מחירי הנפט נופלים, נראה חולשה בתעשייה וביצועי חסר של הסקטור.

נוסף על כך, בתקופות של ירידת מחירי הנפט, הפעילות של חברות כרייה וחציבה מתמתנת, והן סוגרות אסדות קידוח ומקפיאות תוכניות השקעה. כלקוחות מרכזיים של התעשייה זה יוצר בעיה בסקטור האנרגיה, ומשפיע ישירות על התעשייה.

ואולם, להשפעת הנפט יש בטווח הבינוני גם השפעות חיוביות - היא מוזילה את אחת מהתשומות המרכזיות של החברות התעשייתיות. ההשפעה החיובית של ירידת מחירי הנפט על רווחיות חברות התעשייה לוקחת זמן עד שהיא מחלחלת אל השורה התחתונה. השינויים במחיר הנפט נוטים להקדים בכשנה וחצי את הביצוע היחסי של התעשייה. אם קשר זה יישמר, סקטור התעשייה צפוי ליהנות מנפילת מחירי הנפט האחרונה במהלך השנה הקרובה.

לסיכום, מתוך הנחה כי כבר ראינו את השפל ברמת הפעילות התעשייתית, ומניחים כי פני הדולר הם לפיחות שעשוי להיות מאוד משמעותי במהלך השנתיים הקרובות, ביחד עם המגמות בשוק הנפט ובשילוב עם רמת תמחור יחסי שנחשבת לאטרקטיבית, נראה כי עדיין ממש לא מאוחר להגדיל חשיפה לסקטור התעשייה, וכי ביצוע היתר שלו בשבועות האחרונים היה רק ההתחלה. 

המשבר קיצץ את הכנפיים של בואינג

תעשיית התעופה היא מהנפגעות הבולטות של משבר הקורונה. התעשייה חווה טלטלה מסחררת לאחר שנים של צמיחה במהירות גבוהה ומעבר לעצירה מוחלטת במכה אחת.

למרות החוויה המסעירה שאופפת את שוק התעופה ויצרניות המטוסים בחודשים האחרונים, הדרמה בחברת בואינג האגדית התחילה עוד לפני הקורונה, עם הפגיעה בפעילות של החברה נוכח ביטול הזמנות מצד חברות תעופה, על רקע שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בטווח זמנים קצר, שבהן היו מעורבים מטוסי הבואינג 737 מקס החדשים. תאונות אלו הובילו לקרקוע של דגם המטוסים, והם טרם חזרו לשירות, לאחר שלא קיבלו אישור מצד מנהל התעופה הפדרלי בסוף 2019.

על רקע זה נפלה מניית בואינג במהלך המחצית הראשונה של 2019, ואיבדה יותר מרבע משווייה. בהמשך - התפתחות נגיף הקורונה בסוף 2019-תחילת 2020 - המניה קרסה ואיבדה עוד 70% מערכה. העליות האגרסיביות בשווקים בשבועות האחרונים הובילו לתיקון גם במניות חברות התעופה, ועדיין מניית בואינג נסחרת כיום בפחות ממחצית משווייה בשיא שנקבע לה בתחילת 2019.

חברת בואינג היא עדיין יצרנית המטוסים הגדולה בעולם במונחי הכנסות ושווי שוק. החברה קיימת למעלה ממאה שנים, ויש לה חטיבה אזרחית לייצור מטוסים שהיוותה כ-60% מהכנסותיה, וחטיבה ביטחונית שהיוותה כ-30% (ושבמסגרתה החברה פועלת גם בתחום החלל) עד 2018.

בשנת 2019 החברה רשמה ירידה חדה של כ-25% במכירותיה. היקף המכירות הסתכם בכ-77 מיליארד דולר, לאחר שחצתה את רף 100 מיליארד דולר מכירות בשנת 2018. שנת 2020 צפויה להיות בסימן המשך הירידות בהיקף ההכנסות בשיעור דו-ספרתי, התכווצות הרווחיות והרווחים ואף מעבר להפסדים.

הירידה בפעילות החברה נובעת כמובן בעיקר מהמגזר האזרחי, שבו נרשמה ירידה מכ-60% לכ-41% מהיקף הפעילות בשנת 2019. מנגד, תחום הביטחון והחלל, שרשם עלייה מרמה של 26% מהיקף המכירות לכ-34%, צפוי אף להמשיך ולהתרחב ב-2020, רק מעצם ההתכווצות בתחום התעופה האזרחית.

אומנם לתוכנית חלל אזרחית, כמו זו של ספייס אקס, יש יכולת להוביל לגידול בפעילות של חברות העוסקות בתחום - באמצעות השקעה ופיתוח התחום, אך ייקח זמן עד שהפעילות הזו תתפוס תאוצה באופן שיוכל לכפר על הנזקים בתחום האזרחי, כאשר גם יציבותו של התחום נמצא בסימן שאלה.

המצב שבו מצויה בואינג אינו פשוט כלל. החברה סובלת משחיקת מוניטין לצד ירידה חדה בפעילות הענף, אי-ודאות גדולה בענף התיירות והתעופה וגידול חד בהיקף החוב של החברה. ככל שהזמן עובר, החשש מקריסת חברות תעופה בעולם רק הולך וגדל. מצב כזה הוא בלתי נסבל עבור יצרניות המטוסים, שהוזנו מענף התיירות הגואה שנדם לאחרונה לחלוטין. מצב זה - אם יימשך - יותיר יותר ויותר מטוסים מקורקעים וירחיב את השוק המשני.

בתעשייה כבדה כמו תעשיית ייצור המטוסים, הסייקל השלילי הזה יכול להיות ארוך במיוחד ולהוביל להמשך הלחץ השלילי על המניה.

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35