גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכת הקורונה בתעשייה האמריקאית: האם השפל מאחורינו?

סקטור התעשייה בארה"ב נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט ● לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים?

מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר הקורונה גבה מחיר כבד מסקטור התעשייה העולמי, והפעילות הכלכלית עצרה כמעט לחלוטין ביום אחד בהיר. במבט על השוק האמריקאי, ניתן לומר כי סקטור התעשייה הוא אולי המגוון ביותר בקרב 11 הסקטורים העיקריים במדד המניות S&P 500. הוא כולל מספר רב של תתי-תעשיות: חלל וביטחון (כ-22% מהמדד), קונגלומרטים כמו 3M, GE ,United Tech ועוד (כ-14.5% מהמדד), כבישים ורכבות (כ-11%), מכונות וציוד תעשייתי (כ-17%), לוגיסטיקה ותעבורה אווירית (כ-6%) ותעשיות אחרות (ציוד אלקטרוני, חברות תעופה, ציוד חקלאי, משאיות ועוד).

כלומר, סקטור התעשייה נוגע בכל ענפי הכלכלה בארה"ב, שנוגעים בביקושים המקומיים והעולמיים, ובכך הוא משקף את רמת הפעילות הכלכלית של המשק.

ביצועי מניות מגזר התעשייה

אין זה מפתיע, אם כן, שמשבר הקורונה והשיתוק הכלכלי שהוא הביא עימו הביאו לנפילת סקטור התעשייה בשוקי המניות, וגם אחרי ההתאוששות המרשימה בשווקים במהלך החודשים האחרונים עדיין הוא נחשב לאחד הסקטורים הגרועים ביותר ב-2020 (ביחד עם האנרגיה והפיננסים).

מבחינת אינדיקטורים כלכליים, סקטור התעשייה נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר בעולם, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט. כדי לענות על השאלה האם כבר ראינו את השפל בתעשייה, אנו למעשה צריכים לשאול לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים.

מדד מנהלי הרכש משקף את רמת הפעילות התעשייתית בכל חודש, ובארה"ב המדד המרכזי הוא של ISM) Institute for supply management), והוא נפל לרמתו הנמוכה בהיסטוריה במהלך הקורונה.

המדד כולל רכיבים רבים, שיחד מציירים תמונה כוללת לרמת הפעילות ולצפי הפעילות בעתיד. השינויים במדד מנהלי הרכש הם אולי המשתנה המאקרו-כלכלי המתואם ביותר עם סקטור התעשייה האמריקאי. אם אכן היינו עדים לשפל במדד מנהלי הרכש, אז בעוד שנה מהיום ההתאוששות בפעילות התעשייתית, איטית ככל שתהיה, צפויה לתמוך בביצוע עודף של סקטור התעשייה.

הדולר משפיע על החברות הגלובליות

שער הדולר בעולם הוא משתנה חשוב לסקטור התעשייה, שכן לא מעט מחברות הסקטור הן חברות גלובליות. לכן, שינויים בשער החליפין של הדולר הם בעלי משמעות רבה לשורה התחתונה של חברות אלה.

שער הדולר כיום מיוסף באופן משמעותי ביחס לנתוני הבסיס של הכלכלה האמריקאית - לאורך זמן, המגמות בחשבון השוטף ובגירעון הממשלתי הן קריטיות בכל הנוגע לכיוונו של המטבע, ובארה"ב משבר הקורונה הוביל להרחבה פיסקאלית חסרת תקדים, הן אבסולוטית והן בהשוואה למדינות אחרות. מגמות אלו תומכות בפיחות משמעותי של הדולר במהלך השנתיים הקרובות, באופן שיתמוך ברווחיות חברות התעשייה האמריקאיות.

מחיר הנפט קריטי לסקטור התעשייה, והשפעתו על הפעילות שלה מגיעה בשני שלבים. כאשר מחירי הנפט נופלים, נראה חולשה בתעשייה וביצועי חסר של הסקטור.

נוסף על כך, בתקופות של ירידת מחירי הנפט, הפעילות של חברות כרייה וחציבה מתמתנת, והן סוגרות אסדות קידוח ומקפיאות תוכניות השקעה. כלקוחות מרכזיים של התעשייה זה יוצר בעיה בסקטור האנרגיה, ומשפיע ישירות על התעשייה.

ואולם, להשפעת הנפט יש בטווח הבינוני גם השפעות חיוביות - היא מוזילה את אחת מהתשומות המרכזיות של החברות התעשייתיות. ההשפעה החיובית של ירידת מחירי הנפט על רווחיות חברות התעשייה לוקחת זמן עד שהיא מחלחלת אל השורה התחתונה. השינויים במחיר הנפט נוטים להקדים בכשנה וחצי את הביצוע היחסי של התעשייה. אם קשר זה יישמר, סקטור התעשייה צפוי ליהנות מנפילת מחירי הנפט האחרונה במהלך השנה הקרובה.

לסיכום, מתוך הנחה כי כבר ראינו את השפל ברמת הפעילות התעשייתית, ומניחים כי פני הדולר הם לפיחות שעשוי להיות מאוד משמעותי במהלך השנתיים הקרובות, ביחד עם המגמות בשוק הנפט ובשילוב עם רמת תמחור יחסי שנחשבת לאטרקטיבית, נראה כי עדיין ממש לא מאוחר להגדיל חשיפה לסקטור התעשייה, וכי ביצוע היתר שלו בשבועות האחרונים היה רק ההתחלה. 

המשבר קיצץ את הכנפיים של בואינג

תעשיית התעופה היא מהנפגעות הבולטות של משבר הקורונה. התעשייה חווה טלטלה מסחררת לאחר שנים של צמיחה במהירות גבוהה ומעבר לעצירה מוחלטת במכה אחת.

למרות החוויה המסעירה שאופפת את שוק התעופה ויצרניות המטוסים בחודשים האחרונים, הדרמה בחברת בואינג האגדית התחילה עוד לפני הקורונה, עם הפגיעה בפעילות של החברה נוכח ביטול הזמנות מצד חברות תעופה, על רקע שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בטווח זמנים קצר, שבהן היו מעורבים מטוסי הבואינג 737 מקס החדשים. תאונות אלו הובילו לקרקוע של דגם המטוסים, והם טרם חזרו לשירות, לאחר שלא קיבלו אישור מצד מנהל התעופה הפדרלי בסוף 2019.

על רקע זה נפלה מניית בואינג במהלך המחצית הראשונה של 2019, ואיבדה יותר מרבע משווייה. בהמשך - התפתחות נגיף הקורונה בסוף 2019-תחילת 2020 - המניה קרסה ואיבדה עוד 70% מערכה. העליות האגרסיביות בשווקים בשבועות האחרונים הובילו לתיקון גם במניות חברות התעופה, ועדיין מניית בואינג נסחרת כיום בפחות ממחצית משווייה בשיא שנקבע לה בתחילת 2019.

חברת בואינג היא עדיין יצרנית המטוסים הגדולה בעולם במונחי הכנסות ושווי שוק. החברה קיימת למעלה ממאה שנים, ויש לה חטיבה אזרחית לייצור מטוסים שהיוותה כ-60% מהכנסותיה, וחטיבה ביטחונית שהיוותה כ-30% (ושבמסגרתה החברה פועלת גם בתחום החלל) עד 2018.

בשנת 2019 החברה רשמה ירידה חדה של כ-25% במכירותיה. היקף המכירות הסתכם בכ-77 מיליארד דולר, לאחר שחצתה את רף 100 מיליארד דולר מכירות בשנת 2018. שנת 2020 צפויה להיות בסימן המשך הירידות בהיקף ההכנסות בשיעור דו-ספרתי, התכווצות הרווחיות והרווחים ואף מעבר להפסדים.

הירידה בפעילות החברה נובעת כמובן בעיקר מהמגזר האזרחי, שבו נרשמה ירידה מכ-60% לכ-41% מהיקף הפעילות בשנת 2019. מנגד, תחום הביטחון והחלל, שרשם עלייה מרמה של 26% מהיקף המכירות לכ-34%, צפוי אף להמשיך ולהתרחב ב-2020, רק מעצם ההתכווצות בתחום התעופה האזרחית.

אומנם לתוכנית חלל אזרחית, כמו זו של ספייס אקס, יש יכולת להוביל לגידול בפעילות של חברות העוסקות בתחום - באמצעות השקעה ופיתוח התחום, אך ייקח זמן עד שהפעילות הזו תתפוס תאוצה באופן שיוכל לכפר על הנזקים בתחום האזרחי, כאשר גם יציבותו של התחום נמצא בסימן שאלה.

המצב שבו מצויה בואינג אינו פשוט כלל. החברה סובלת משחיקת מוניטין לצד ירידה חדה בפעילות הענף, אי-ודאות גדולה בענף התיירות והתעופה וגידול חד בהיקף החוב של החברה. ככל שהזמן עובר, החשש מקריסת חברות תעופה בעולם רק הולך וגדל. מצב כזה הוא בלתי נסבל עבור יצרניות המטוסים, שהוזנו מענף התיירות הגואה שנדם לאחרונה לחלוטין. מצב זה - אם יימשך - יותיר יותר ויותר מטוסים מקורקעים וירחיב את השוק המשני.

בתעשייה כבדה כמו תעשיית ייצור המטוסים, הסייקל השלילי הזה יכול להיות ארוך במיוחד ולהוביל להמשך הלחץ השלילי על המניה.

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך

עוד כתבות

פרידה עבאס-יוסף / צילום: ענבל מרמרי

"החברות המונפקות הן קטנות יחסית ועם גישה מוגבלת למימון": מנהלת מחלקת הנדל"ן ברשות ני"ע בראיון

ראש תחום נדל"ן ברשות ניירות ערך, פרידה עבאס־יוסף, מתארת כיצד מחנק המימון, המינוף הגבוה והעלאת הריבית הובילו לשנת שיא בהנפקות, ומבהירה כי הרשות תתעקש על גילוי מלא של המצב הפיננסי של החברות וצפויה אף להחמיר את ההנחיות

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה

בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

סניף מקדולנד'ס בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

אחרי שקיזזה את ההנחות לחיילים, מקדונלד'ס קורצת לאנשי הקבע

מקדונלד'ס ישראל ומועדון משרתי הקבע "חבר" השיקו בשבוע שעבר מהלך משותף שיעניק הנחה של כ-35% בממוצע למחזיקי כרטיס "חבר" ● המהלך ממשיך קו של ניסיונות מצד הרשת לייצב מחדש את יחסיה עם קהל המשרתים בצה"ל מתחילת המלחמה

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל