גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכת הקורונה בתעשייה האמריקאית: האם השפל מאחורינו?

סקטור התעשייה בארה"ב נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט ● לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים?

מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס 737 Max במפעל של בואינג בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר הקורונה גבה מחיר כבד מסקטור התעשייה העולמי, והפעילות הכלכלית עצרה כמעט לחלוטין ביום אחד בהיר. במבט על השוק האמריקאי, ניתן לומר כי סקטור התעשייה הוא אולי המגוון ביותר בקרב 11 הסקטורים העיקריים במדד המניות S&P 500. הוא כולל מספר רב של תתי-תעשיות: חלל וביטחון (כ-22% מהמדד), קונגלומרטים כמו 3M, GE ,United Tech ועוד (כ-14.5% מהמדד), כבישים ורכבות (כ-11%), מכונות וציוד תעשייתי (כ-17%), לוגיסטיקה ותעבורה אווירית (כ-6%) ותעשיות אחרות (ציוד אלקטרוני, חברות תעופה, ציוד חקלאי, משאיות ועוד).

כלומר, סקטור התעשייה נוגע בכל ענפי הכלכלה בארה"ב, שנוגעים בביקושים המקומיים והעולמיים, ובכך הוא משקף את רמת הפעילות הכלכלית של המשק.

ביצועי מניות מגזר התעשייה

אין זה מפתיע, אם כן, שמשבר הקורונה והשיתוק הכלכלי שהוא הביא עימו הביאו לנפילת סקטור התעשייה בשוקי המניות, וגם אחרי ההתאוששות המרשימה בשווקים במהלך החודשים האחרונים עדיין הוא נחשב לאחד הסקטורים הגרועים ביותר ב-2020 (ביחד עם האנרגיה והפיננסים).

מבחינת אינדיקטורים כלכליים, סקטור התעשייה נוטה להיות מתואם עם כמה מדדים, ובראשם מדד מנהלי הרכש, שער הדולר בעולם, התשואה על אג"ח ל-10 שנים ומחיר הנפט. כדי לענות על השאלה האם כבר ראינו את השפל בתעשייה, אנו למעשה צריכים לשאול לאן מועדים פניהם של מדדים אלה בחודשים הקרובים.

מדד מנהלי הרכש משקף את רמת הפעילות התעשייתית בכל חודש, ובארה"ב המדד המרכזי הוא של ISM) Institute for supply management), והוא נפל לרמתו הנמוכה בהיסטוריה במהלך הקורונה.

המדד כולל רכיבים רבים, שיחד מציירים תמונה כוללת לרמת הפעילות ולצפי הפעילות בעתיד. השינויים במדד מנהלי הרכש הם אולי המשתנה המאקרו-כלכלי המתואם ביותר עם סקטור התעשייה האמריקאי. אם אכן היינו עדים לשפל במדד מנהלי הרכש, אז בעוד שנה מהיום ההתאוששות בפעילות התעשייתית, איטית ככל שתהיה, צפויה לתמוך בביצוע עודף של סקטור התעשייה.

הדולר משפיע על החברות הגלובליות

שער הדולר בעולם הוא משתנה חשוב לסקטור התעשייה, שכן לא מעט מחברות הסקטור הן חברות גלובליות. לכן, שינויים בשער החליפין של הדולר הם בעלי משמעות רבה לשורה התחתונה של חברות אלה.

שער הדולר כיום מיוסף באופן משמעותי ביחס לנתוני הבסיס של הכלכלה האמריקאית - לאורך זמן, המגמות בחשבון השוטף ובגירעון הממשלתי הן קריטיות בכל הנוגע לכיוונו של המטבע, ובארה"ב משבר הקורונה הוביל להרחבה פיסקאלית חסרת תקדים, הן אבסולוטית והן בהשוואה למדינות אחרות. מגמות אלו תומכות בפיחות משמעותי של הדולר במהלך השנתיים הקרובות, באופן שיתמוך ברווחיות חברות התעשייה האמריקאיות.

מחיר הנפט קריטי לסקטור התעשייה, והשפעתו על הפעילות שלה מגיעה בשני שלבים. כאשר מחירי הנפט נופלים, נראה חולשה בתעשייה וביצועי חסר של הסקטור.

נוסף על כך, בתקופות של ירידת מחירי הנפט, הפעילות של חברות כרייה וחציבה מתמתנת, והן סוגרות אסדות קידוח ומקפיאות תוכניות השקעה. כלקוחות מרכזיים של התעשייה זה יוצר בעיה בסקטור האנרגיה, ומשפיע ישירות על התעשייה.

ואולם, להשפעת הנפט יש בטווח הבינוני גם השפעות חיוביות - היא מוזילה את אחת מהתשומות המרכזיות של החברות התעשייתיות. ההשפעה החיובית של ירידת מחירי הנפט על רווחיות חברות התעשייה לוקחת זמן עד שהיא מחלחלת אל השורה התחתונה. השינויים במחיר הנפט נוטים להקדים בכשנה וחצי את הביצוע היחסי של התעשייה. אם קשר זה יישמר, סקטור התעשייה צפוי ליהנות מנפילת מחירי הנפט האחרונה במהלך השנה הקרובה.

לסיכום, מתוך הנחה כי כבר ראינו את השפל ברמת הפעילות התעשייתית, ומניחים כי פני הדולר הם לפיחות שעשוי להיות מאוד משמעותי במהלך השנתיים הקרובות, ביחד עם המגמות בשוק הנפט ובשילוב עם רמת תמחור יחסי שנחשבת לאטרקטיבית, נראה כי עדיין ממש לא מאוחר להגדיל חשיפה לסקטור התעשייה, וכי ביצוע היתר שלו בשבועות האחרונים היה רק ההתחלה. 

המשבר קיצץ את הכנפיים של בואינג

תעשיית התעופה היא מהנפגעות הבולטות של משבר הקורונה. התעשייה חווה טלטלה מסחררת לאחר שנים של צמיחה במהירות גבוהה ומעבר לעצירה מוחלטת במכה אחת.

למרות החוויה המסעירה שאופפת את שוק התעופה ויצרניות המטוסים בחודשים האחרונים, הדרמה בחברת בואינג האגדית התחילה עוד לפני הקורונה, עם הפגיעה בפעילות של החברה נוכח ביטול הזמנות מצד חברות תעופה, על רקע שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בטווח זמנים קצר, שבהן היו מעורבים מטוסי הבואינג 737 מקס החדשים. תאונות אלו הובילו לקרקוע של דגם המטוסים, והם טרם חזרו לשירות, לאחר שלא קיבלו אישור מצד מנהל התעופה הפדרלי בסוף 2019.

על רקע זה נפלה מניית בואינג במהלך המחצית הראשונה של 2019, ואיבדה יותר מרבע משווייה. בהמשך - התפתחות נגיף הקורונה בסוף 2019-תחילת 2020 - המניה קרסה ואיבדה עוד 70% מערכה. העליות האגרסיביות בשווקים בשבועות האחרונים הובילו לתיקון גם במניות חברות התעופה, ועדיין מניית בואינג נסחרת כיום בפחות ממחצית משווייה בשיא שנקבע לה בתחילת 2019.

חברת בואינג היא עדיין יצרנית המטוסים הגדולה בעולם במונחי הכנסות ושווי שוק. החברה קיימת למעלה ממאה שנים, ויש לה חטיבה אזרחית לייצור מטוסים שהיוותה כ-60% מהכנסותיה, וחטיבה ביטחונית שהיוותה כ-30% (ושבמסגרתה החברה פועלת גם בתחום החלל) עד 2018.

בשנת 2019 החברה רשמה ירידה חדה של כ-25% במכירותיה. היקף המכירות הסתכם בכ-77 מיליארד דולר, לאחר שחצתה את רף 100 מיליארד דולר מכירות בשנת 2018. שנת 2020 צפויה להיות בסימן המשך הירידות בהיקף ההכנסות בשיעור דו-ספרתי, התכווצות הרווחיות והרווחים ואף מעבר להפסדים.

הירידה בפעילות החברה נובעת כמובן בעיקר מהמגזר האזרחי, שבו נרשמה ירידה מכ-60% לכ-41% מהיקף הפעילות בשנת 2019. מנגד, תחום הביטחון והחלל, שרשם עלייה מרמה של 26% מהיקף המכירות לכ-34%, צפוי אף להמשיך ולהתרחב ב-2020, רק מעצם ההתכווצות בתחום התעופה האזרחית.

אומנם לתוכנית חלל אזרחית, כמו זו של ספייס אקס, יש יכולת להוביל לגידול בפעילות של חברות העוסקות בתחום - באמצעות השקעה ופיתוח התחום, אך ייקח זמן עד שהפעילות הזו תתפוס תאוצה באופן שיוכל לכפר על הנזקים בתחום האזרחי, כאשר גם יציבותו של התחום נמצא בסימן שאלה.

המצב שבו מצויה בואינג אינו פשוט כלל. החברה סובלת משחיקת מוניטין לצד ירידה חדה בפעילות הענף, אי-ודאות גדולה בענף התיירות והתעופה וגידול חד בהיקף החוב של החברה. ככל שהזמן עובר, החשש מקריסת חברות תעופה בעולם רק הולך וגדל. מצב כזה הוא בלתי נסבל עבור יצרניות המטוסים, שהוזנו מענף התיירות הגואה שנדם לאחרונה לחלוטין. מצב זה - אם יימשך - יותיר יותר ויותר מטוסים מקורקעים וירחיב את השוק המשני.

בתעשייה כבדה כמו תעשיית ייצור המטוסים, הסייקל השלילי הזה יכול להיות ארוך במיוחד ולהוביל להמשך הלחץ השלילי על המניה.

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך

עוד כתבות

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

ג'וני סרוג'י / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דיווח: ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, הודיע שבכוונתו לעזוב

הישראלי הבכיר בחברה, ג'וני סרוג'י, שמנהל את פיתוח השבבים בענקית האלקטרוניקה, הודיע לקוק כי הוא שוקל ברצינות לעזוב את החברה בעתיד הקרוב, כך על פי דיווח בבלומברג ● עזיבה אפשרית של סרוג'י, עלולה להוות מכה למרכז הפיתוח הישראלי של החברה, שהוקם בזכותו ותחת הנהגתו

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

757 מיליון דולר: עסקת הענק החדשה של אלביט

לפי דיווח ברויטרס, ועדת הביטחון של הפרלמנט היווני אישרה אמש רכישה של 36 מערכות PULS מתוצרת אלביט תמורת 650 מיליון אירו ● מדובר ברכישה יוונית משמעותית ראשונה מבין כמה שצפויות בקרוב, כחלק מתוכנית ההצטיידות של יוון שכוללת רכש בסך כ־32.66 מיליארד דולר עד 2036

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב