גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה לא מנצחים משבר: באוצר נלחמים בקורונה הכלכלית בכלים של המחאה החברתית

במקום תוכנית חירום, עם מנועי צמיחה ופרויקטים שיגדילו תעסוקה וייצרו משרות, באוצר בחרו להתמקד בהגברת התחרות ובהפחתת הביורוקרטיה, מה שהתאים לתקופת המחאה החברתית • במכון הישראלי לדמוקרטיה מעריכים שהמשבר חמור משסברו בתחילתו, וקוראים למדינה להשיק תוכנית הכשרות מקצועיות

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הפחתת נטל הביורוקרטיה, עידוד ייבוא מקביל וקיצור הליכים להוצאת רישיונות עסק - אלה התוכניות המרכזיות שמקדמים באוצר בניסיון להתמודד עם המשבר הכלכלי העמוק ביותר בעשורים האחרונים. לא צריך להיות בעל זיכרון ארוך מדי כדי לזהות את התוכניות, שברובן הגדול חוזרות על מהלכי האוצר בשנים האחרונות. הורדת יוקר המחייה הייתה הדגל של האוצר מאז המחאה החברתית של 2011 ובתקופתם של שרי האוצר יאיר לפיד ומשה כחלון. מה שהיה נכון אולי למציאות שבה המחירים עלו והאבטלה הייתה בשפל, לא מתאים למציאות שבה המחירים יורדים והאבטלה ממריאה לגבהים שלא נראו בישראל אי פעם. במקום הפחתת רגולציה ועידוד ייבוא מקביל המשק זקוק כיום למנועי צמיחה, לפרויקטים שייצרו משרות ולתוכניות שיקנו כישורי עבודה למאות אלפי מובטלים שיחזרו לחפש עבודה ויגלו שהכישורים שלהם הפכו לא רלבנטיים.

באוצר משדרים עסקים כרגיל וממשיכים לקדם את תקציב המדינה הבא, מבלי להמתין להכרעת הדרג הפוליטי האם זה יהיה תקציב חד-שנתי או דו-שנתי. אלא שהתוכניות של האוצר במסגרת חוק ההסדרים הבא, שהוצגו לראשונה לתקשורת, נראות כלקוחות מהתקופה שלפני משבר הקורונה. הן מדברות על מהלכים לעידוד התחרות במשק, הסרת הנטל הביורוקרטי והורדת יוקר המחייה.

באוצר הסבירו כי אלה החלקים שהיו חשובים במיוחד למקבלי ההחלטות בדרג הפוליטי, כשהכוונה היא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כ"ץ. לגבי מנועי הצמיחה אמרו באוצר ל"גלובס" כי הם יוצגו בהמשך, כשהכוונה היא ככל הנראה לתוכניות הכשרה מקצועית.

על הצורך בתוכנית הכשרות מקצועיות מדברים גם במכון הישראלי לדמוקרטיה, שם מזהים פגיעה במה שהם מכנים "ליבת שוק העבודה במשק" ומעריכים שהמשבר הכלכלי חמור מכפי שהעריכו בתחילתו. "בתחילת המשבר הערכתי שנסיים את 2020 עם 11.2% אבטלה, זה היה נראה ריאלי אבל זה הולך ומתרחק מאיתנו היום זה נראה מאד אופטימי", אמרה הכלכלנית דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון.

למה היית אופטימית מדי?

"לא הערכתי עד כמה הביקושים בכלכלה העולמית ייפגעו. המשבר הזה פוגע גם בענפים שנחשבים חסינים למיתון כזה כמו ייצוא ההייטק. צריך להוסיף גם את הפגיעה הקשה בעצמאים, לפחות 190 אלף עצמאים שהעסקים שלהם נסגרו".   

הנתון המטריד ביותר שעולה מהעבודה של אבירם ניצן הוא שהקבוצה שנפגעה הכי קשה עד כה במשבר היא של בני 35 עד 54, מה שהיא מכנה "ליבת שוק העבודה במשק". "זו נורה אדומה לממשלה", היא אומרת, "55% מהאנשים שמדווחים כנעדרים מהעבודה, כ-518 אלף איש מבין ה-950 אלף, הם בגילאי 30-54". נכון שיש אחוזי אבטלה גבוהים בקרב הצעירים, אבל המאסה הרצינית זה המבוגרים יותר. זה אומר שזה משבר קשה. זה אומר הרבה מאד ילדים שיכולים להיכנס למעגל העוני, זה אומר שהרבה מובטלים צריכים לחפש עבודה, ללמוד כישורים חדשים תוך כדי פרנסת משפחה".  

950 אלף איש נעדרו מעבודתם

במכון הישראלי לדמוקרטיה קוראים למדינה להשיק תוכנית הכשרות מקצועיות בשני מסלולים: מסלול ראשון בשילוב עם המעסיקים מיועד לקלוט עובדים בחזרה במקצועות ספציפיים שיש בהם מחסור. "כשהמדינה בונה את ההכשרות זה לא תואם את צרכי השוק. אנשים בוחרים ללמוד מקצועות ואחר כך מתברר להם שאין לזה בכלל ביקוש. לכן חייבים לשלב את המעסיקים, כולל בהכשרות במפעלים ובתכני הלימוד, אפילו אם היום אין למעסיקים אפשרות להשתתף במימון". ההצעה של המכון מדברת על השקעה של 500 מיליון שקל בקורסים קצרים של 3-4 חודשים ובעלות של 10-15 אלף שקל לעובד.  

המסלול השני, הכללי יותר, מיועד לשפר את הכישורים הבסיסיים של המובטלים בשני תחומים עיקריים: השפה האנגלית והתמצאות בעולם הדיגיטלי. "העובד הישראלי סובל שנים מנחיתות במיומנויות בסיסיות כאלה לעומת העובדים במדינות ה-OECD. התכניות של ההכשרה המקצועית עד היום היו לא חבל לשלם לעובדים האלה היום דמי אבטלה ולהשאיר אותם בבית?".

מלניק: "באוצר הכל על מי מנוחות"

לביקורת על התנהלות האוצר והיעדרה של תוכנית ליצירת מקומות תעסוקה שותף גם פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי, לשעבר חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שאומר כי הוא מודאג מהתחושה שבאוצר לא מפנימים את חומרת המשבר. "משיחות שהיו לי באוצר אני לא חושב שיש להם את המודעות לעניין הזה", אומר מלניק. "אני לא רואה דיונים על תוכנית כלכלית שאמורה להוציא את המשק מהבור שאנחנו נמצאים בו. הכל שם על מי מנוחות. תקציב דו-שנתי, תקציב חד-שנתי".

פרופ' רפי מלניק / צילום: רפי קוולרצ'יק

מדד מלניק למצב המשק שפרסם המרכז הבינתחומי מצביע על ההתכווצות החדה ביותר בפעילות הכלכלית במשק בחודשים אפריל-מאי: ירידה של כ-12% בתוצר העסקי, החזירה את המדד 5 שנים אחרונה לרמות שבהם היה בשנת 2015. "הצניחה ברף הפחידה אותי. לא ראינו דבר כזה מאז קום המדינה", אומר מלניק.

בשיחה עימו מזהיר מלניק מפני תחושה שהרע ביותר כבר מאחורינו ושאחרי הסגרים של מרץ ואפריל נראה בחודשים הקרובים שיפור בפעילות הכלכלית. "אנחנו רק בתחילתו של האירוע" הוא אומר "ואין מצב שנחזור לפעילות נורמלית עד שלא יהיה חיסון, וגם אחרי שיהיה חיסון לאנשים שהיו מובטלים כל השנה הזו - לא יהיה לאן לחזור".

מה ציפית לראות בחוק ההסדרים?

"רציתי תוכנית כלכלית שמובלת על ידי הממשלה בשיתוף בנק ישראל והסקטור העסקי להגברת הפריון וליצירת מקומות תעסוקה. רציתי לראות השקעה מסיבית בתשתיות, רציתי לראות תוכנית לאומית להכשרה והקניית כישורים למובטלים. אנחנו נכנסים לשוק עבודה חדש לכלכלה חדשה ואם המדינה לא תדאג להכשיר את העובדים שנפלטו לא יהיה להם סיכוי למצוא עבודה מחדש. ויש עוד שלושה דברים שצריך לעשות בתקציב שיקום מערכת החינוך, הבריאות והרווחה - אלה דברים שאם לא נעשה אותם, הסבל יהיה קשה מאד".

"באוצר 'נשרפו' מההשפעות של הכלכלה הפוליטית"

לדברי מלניק, במקום להתמקד באבטלה כבעיה המרכזית באוצר עדיין חושבים במונחים של שמירה על הגירעון התקציבי. "הגירעון זו בהחלט בעיה אבל זו לא הבעיה הכי קשה של המשק. צריך לתת לגירעון לגדול בשנתיים הקרובות ולהתחיל לטפל בגירעון בתקציב של 2022. לא עכשיו ולא בשנה הבאה. אם יתחילו לטפל בגירעון באמצעות צמצומי הוצאות והעלאות מסים המיתון רק יעמיק. כל הביקושים במשק ממותנים, הייצוא ייפגע הצריכה הפרטית תיפגע. הצרכנים חוסכים יותר והמשקיעים איבדו את התיאבון לסיכון - אז מה יציל את המשק? מאיפה יווצרו מקומות העבודה?".

ובאוצר לא מבינים את זה?

"הם סקפטיים. יש לזה רק הסבר אחד. החבר'ה באוצר 'נשרפו' מההשפעות של הכלכלה הפוליטית. הם מפחדים מהקואליציה הלא יציבה ומלחצים שעלולים להתפתח לכיוונים לא רצויים. הפחד שלהם הוא שברגע שהם יגידו 'כן' לאיזושהי תוספת אז הם בכלל לא יודעים לאן תלך התוספת הזאת. אז הם אומרים נדאג לתקציב זה הרע במיעוטו. אני חושב שיש היום שר אוצר חזק, מה שהיה חסר מאד בשנים האחרונות".  

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב