גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגבונים לחים ותחליפי בשר: מי שהשקיע במניות האלה הרוויח מאות אחוזים מתחילת השנה

גם בתקופה של טלטלה אדירה בשווקים נמצאו מספר חברות בבורסה המקומית שכוכבן דרך במחצית הראשונה של 2020, והן הניבו למשקיעים בהן תשואות חלומיות ● בין אלה בולטות חברות "חלום", שהעליות הדרמטיות בערכן טרם נתמכו בתוצאות הפעילות, ומתבססות בעיקר על פוטנציאל שסיכויי התממשותו לא ודאיים

גם אל מול הדרמה יוצאת הדופן שיצר וירוס הקורונה, שטלטלה את השווקים מוקדם יותר השנה (ועדיין נמצאת בעיצומה) נמצאו מספר חברות בבורסה המקומית שכוכבן דרך בתקופת המחצית הראשונה של 2020, והן הניבו למשקיעים בהן תשואות חלומיות. 

בין אלו שמניותיהן נסקו בממחצית השנה בולטות חברות "טריות", שעושות את צעדיהן הראשונים בזירת המסחר הציבורית, לאחר מיזוג פעילותן לשלדים בורסאיים. מדובר, בדרך כלל, בחברות "חלום", שהעליות הדרמטיות בערכן הבורסאי טרם נתמכו בתוצאות הפעילות ומתבססות בעיקר על פוטנציאל עתידי, שסיכויי התממשותו לא ודאיים.

לצדן בלטו לטובה כמה חברות ותיקות ומבוססות, שדווקא הרוויחו בפעילותן משיבוש סדרי העולם שגרמה התפשטות הווירוס. הללו הניבו למשקיעים בהן תשואה דו-ספרתית ואף תלת-ספרתית במחצית הראשונה של השנה.

מצעד המניות הטובות של המחצית הראשונה כולל חברות מתחומי פעילות שונים, בהם תעשייה, טכנולוגיות, ביומד ועוד, הנסחרות כיום ברמות שווי שבין עשרות מיליוני שקלים ועד כמה מיליארדי שקלים.

אלה הן כמה מהמניות הבולטות שרשמו את עליות הערך הגדולות ביותר מתחילת השנה.

העולות הבולטות במחצית הראשונה של 2020

אוגווינד: אוויר דחוס או אוויר חם?

מי שניצבת הרבה לפני כולן בביצועיה מתחילת השנה, עם זינוק של כ-850% בערכה, היא מניה אלמונית למדי העונה לשם אוגווינד - חברה חדשה שבתצורתה הנוכחית החלה להיסחר לקראת סוף 2019, אחרי מיזוג לשלד בורסאי (ביומדיקו), וכבר שווה כיום כ-1.5 מיליארד שקל, בעקבות נסיקת המניה.

אוגווינד (AUGWIND) פועלת בתחום אגירת האנרגיה באמצעות אוויר דחוס - שהשימוש בו "נפוץ בענפי תעשייה שונים כחלק מתהליכי הייצור במפעלים תעשייתיים".

מערכת האגירה שהיא מציעה "מבוססת על טכנולוגיה ייחודית" שפותחה במשך שנים רבות על-ידי אור יוגב, מבעלי השליטה בחברה והיו"ר והמנכ"ל שלה.

בשלב הנוכחי, הכנסות זניחות יחסית שמציגה אוגווינד מפעילותה, שהסתכמו ב-2019 בפחות מ-7 מיליון שקל (לעומת כ-3 מיליון שקל ב-2018), והפסד שנתי משמעותי של 63 מיליון שקל, עיקרו בשל הוצאות שנרשמו מעסקת המיזוג והנפקת ני"ע שנעשתה במסגרתה, לא מפריעים למשקיעים לשלוח את מנייתה של אוגווינד לנסוק לגבהים משמעותיים.

אקסל: צמיחה בקצב גבוה

חברה נוספת שגם היא נהנית מסנטימנט חיובי לאחר מיזוגה לשלד בורסאי (דולומיט), שהתבצע לקראת סוף 2019, היא אקסל, הפועלת בתחום של "יבוא, הפצה ואינטגרציה של מוצרים ושירותים מבוססים טכנולוגיות מתקדמות בתחום הטלקומוניקציה".

במסגרת פעילותה מעורבת אקסל בענפים הצומחים בקצבים גבוהים, ובהם תקשורת סלולרית, אינטרנט של דברים (IOT), שירותי אבטחת מידע ושירותי ענן, כך שגם היא עשויה ליהנות ממגמת הצמיחה, ובחודשים האחרונים דיווחה אקסל על כמה הסכמים חדשים להרחבת הפעילות.

אלה, כך נראה, מעודדים את המשקיעים, שהזניקו את מנייתה בכ-500% מתחילת השנה, והיא משקפת כיום לחברה שווי של כ-90 מיליון שקל.

אקסל היא חברה צעירה, שהוקמה בתחילת 2018, ובעלי השליטה בה הן קרנות שמרוק יחד עם מאיר יעקובסון ובני משפחת ויל, המחזיקים יחד בכ-55% ממניותיה.

הכנסותיה של אקסל כבר משמעותיות יחסית, והן הסתכמו בשנתיים האחרונות (2018-2019) בכ-45-53 מיליון שקל בכל שנה, לצד רווח נקי שנתי של כ-2-4 מיליון שקל.

מיט-טק: תחליף בשר? פוטנציאלי

המניה המרכזית בתל אביב הנהנית מהטרנד צובר התאוצה של "בשר נקי", המיוצר מתחליפים, היא מיט-טק, והאישור האחרון לפוטנציאל הכיוון שבו היא צועדת הגיע לפני שבועות ספורים, כשהחברה סיכמה על הנפקת מניות לכמה משקיעים, הבולט שבהם הוא בעל רשת המזון רמי לוי.

הודעה זו נתנה דחיפה נוספת לכיוון החיובי שבו צועדת מנייתה של מיט-טק, כך שאת חודש יוני היא מסכמת בקפיצה של כ-50% (למרות שהתרחקה כ-25% מהשיא שקבעה במהלך יוני), ובסך הכול, מתחילת השנה מציגה המניה זינוק של כ-180% - המשקף לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-300 מיליון שקל.

במסגרת פעילותה, מיט-טק "מפתחת תהליך הדפסה ביולוגי המיועד ליצירת רקמות מרכיבי בשר חי למאכל", וכמו אוגווינד ואקסל, גם מיט-טק הצטרפה לבורסה באחרונה, עם מיזוג פעילותה בתחילת השנה לשלד בורסאי.

מיט-טק מנסה לנצל את המומנטום החיובי שממנו היא נהנית, ופועלת לרישום מניותיה גם בבורסת נאסד"ק.

בשלב הנוכחי נראה כי המשקיעים מקדישים תשומת לב גדולה יותר לפוטנציאל הגלום בפעילות מאשר לסיכונים, וכמו שמציינת החברה בדוחותיה, "בשר נקי הוא טכנולוגיה מבטיחה, אך מוקדמת, עם אתגרים טכניים מרכזיים".

עלבד: מנגבת כל הדרך למעלה

אחרי תקופה ארוכה של דשדוש בתחום הבדים הלא-ארוגים יצר משבר הקורונה השפעה חיובית על הפעילות העסקית של החברות בתחום, בעיקר בזכות הביקושים הגוברים למגבונים לחיטוי.

השפעה זו סייעה להתאוששות מרשימה בשווי המניות של אותן חברות, עם עליות שמגיעות בתוך חודשים ספורים לשיעורים תלת-ספרתיים מנקודות השפל שבהן שהו.

בראשן של המתחרות הבורסאיות בענף ניצבת עלבד, שמציגה מתחילת השנה קפיצה של כ-180% (וכ-270% מנקודת השפל השנתית), המשקפת לחברה שווי נוכחי המתקרב ל-600 מיליון שקל.

העליות החדות במניית עלבד נתמכות בתוצאות כספיות חיוביות שהציגה החברה שבשליטת מושב משואות יצחק לסיכום הרבעון הראשון של השנה, עם צפי לכיוון דומה גם בהמשך השנה, וזאת אחרי שסבלה מתוצאות כספיות שליליות במשך תקופה ארוכה, שהשפיעו גם על ביצועי המניה.

אחרי גל העליות החדות שמציגה עלבד מתחילת השנה, שווייה נמוך בכ-15% בלבד מרמת השיא שקבעה במהלך שנת 2017.

באטמ: רוכבת על גל קורונה

מאז הצטרפה לבורסה המקומית (לפני כן נסחרה רק בלונדון) ביולי 2019 ועד תחילת השנה הנוכחית, מנייתה של באטמ, העוסקת גם בפיתוח מכשור רפואי לבדיקות מעבדה וגם בפיתוח מערכות תקשורת וסייבר, הציגה שחיקה מתונה בערכה.

בשנה הנוכחית, אחרי פתיחה חיובית, נסחפה באטמ עם השוק למטה עד לרמת השפל שקבעה בחודש מרץ.

אולם אז, בזכות כניסתה לפעילות בתחום הבדיקות לקורונה ובהמשך גם לייצור ושיווק מכונות הנשמה, כחלק מזרוע המכשור הרפואי שלה, תפסה באטמ, שנוסדה על-ידי המנכ"ל שלה ד"ר צבי מרום, מומנטום חיובי במיוחד.

כך, מנקודת השפל שקבעה במרץ ועד כה הגדילה המניה את שווייה פי שלושה (כ-200%), ומתחילת השנה היא מציגה קפיצה של כ-150% בערכה, ונסחרת סמוך לשווי השיא שלה, המשקף לחברה שווי נוכחי המתקרב ל-2 מיליארד שקל.

נוסף למכונות הנשמה ובדיקות, בהשפעת התפשטות הקורונה וניסיונות ההתמודדות עם הווירוס נהנית באטמ גם מביקושים גבוהים למוצריה בתחום סילוק אשפה ביולוגית.

אלקטריאון: המניה נטענה היטב

חברת הטכנולוגיה אלקטריאון ניצלה בימים האחרונים זינוק של כ-150% שהציגה מנייתה מתחילת השנה לגיוס הון פרטי בהיקף של כ-120 מיליון שקל, באמצעות הנפקת מניות המהוות כ-12% מהונה.

עם המשקיעים בהנפקה נמנו כמה גופים מוסדיים גדולים, המבקשים גם הם ליהנות ממעורבות בתחום הלוהט של רכבים חשמליים, שבו פועלת אלקטריאון, שפיתחה טכנולוגיית "כביש חכם", המאפשרת טעינה אלחוטית של מכוניות חשמליות, תוך כדי נסיעה.

הקפיצות המשמעותית במנייתה מתחילת השנה, הממשיכות זינוק של כ-270% שהציגה בסיכומה של 2019, הובילו את אלקטריאון להיסחר לפי שווי מכובד של כ-1.5 מיליארד שקל - הממקם אותה לצד חברות גדולות ומבוססות בהרבה הנסחרות בשווי דומה, דוגמת דלק רכב, ארד, מלם תים, ישראמקו ועוד.

זאת למרות שאלקטריאון מוגדרת כחברת "חלום" שטרם הציגה הכנסות, ואשר המשך פעילותה עד להשלמת פיתוח המוצר שלה ומעבר לרווחיות מותנה בגיוס מקורות מימון - כפי שמציינים רואי החשבון בדוחותיה הכספיים.

מחזיקי המניות הגדולים באלקטריאון הם המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, שהקימו את החברה בסוף שנת 2013, וכן חברת התחבורה דן.

קומפיוגן: דיאגנוזה חיובית

אחרי שנהנתה מפתיחת שנה חיובית, שינוי הכיוון במסחר במניית קומפיוגן היה מהיר במיוחד, ובמסגרתו, במהלך חודש מרץ השילה המניה כ-45% מערכה תוך פחות משבועיים.

אולם מאז חזרה קומפיוגן למסלול התאוששות, וקפיצה של כ-110% מנקודת השפל שלה במרץ משלימה לה זינוק של כ-140% מתחילת השנה וממקמת אותה כגדולה מבין החברות המוזכרות, עם שווי נוכחי המתקרב ל-4 מיליארד שקל.

בכיוון החיובי שבו מתאפיין המסחר במניית קומפיוגן הדואלית מאז סוף מרץ תומכים כמה אירועים שעליהם עדכנה החברה העוסקת במחקר, בגילוי תרופות ובמוצרים דיאגנוסטיים ובשיתופי פעולה לפיתוחם למוצרים סופיים, ומנוהלת על-ידי ענת כהן דייג.

בין היתר עדכנה קומפיוגן על תחילת ניסוי קליני בחולים עם גידולים ממאירים מתקדמים במוצר שהיא מפתחת, על התחלת טיפול בחולה ראשון במסגרת הרחבת ניסוי, ובתחילת יוני עדכנה על קבלת אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לתחילת ניסוי קליני במשותף עם מוצר של ענקית התרופות בריסטול-מאיירס סקוויב. 

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום