גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת ישראל ביתנו: השופט רמז כי שניים מהאישומים נגד פאינה קירשנבאום חלשים

הפרשה כוללת 12 אישומים שבמסגרתם מואשמת סגנית השר לשעבר מטעם ישראל ביתנו בקבלת שוחד תמורת העברת תקציבים קואליציוניים לעמותות ולגופים שונים ● ביהמ"ש ציין כי הכרעת הדין צפויה להינתן בחודשים הקרובים, ייתכן שאף במהלך פגרת הקיץ שתחל בקרוב

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

פרשת "ישראל ביתנו" (פרשה "242") נכנסה לישורת האחרונה: אתמול (ג') התקיים באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בת"א ירון לוי מה שצפוי להיות הדיון האחרון בפרשה. זאת, בטרם ימסור ביהמ"ש את הכרעת דינו בנוגע לשני הנאשמים האחרונים בתיק "מקבלי השוחד" שטרם הוכרע עניינם: סגנית שר הפנים וחברת הכנסת לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום; ומנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן. השופט לוי הצהיר בסיומו של הדיון כי הוא כבר כתב מאות עמודים מהכרעת הדין, וכי זו צפויה להינתן בחודשים הקרובים, ייתכן שאף במהלך פגרת הקיץ שתחל בקרוב. בדיון האחרון רמז השופט לוי כי שניים מ-12 האישומים נגד קרישנבאום חלשים. 

רמי כהן/ צילום: שלומי יוסף

קירשנבאום מואשמת בקבלת שוחד מעמותות ומגופים שונים בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה. גודובסקי הודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון. השופט לוי גזר על גודובסקי עונש של 7 שנות מאסר, שקוצר ל-6 שנים בעקבות ערעורו לבית המשפט העליון.

דאוד גודובסקי/ צילום:שלומי יוסף

לפי כתב האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה, שירותי יחסי ציבור וטובות הנאה נוספות. לטענת המדינה, את טובות ההנאה האמורות קיבלה קירשנבאום בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון עמותות. עוד עולה מהאישום כי תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם.

כהן, אל"מ במיל' ומי שגם התמודד בעבר ברשימת ישראל ביתנו לכנסת, נאשם גם הוא במתן שוחד והלבנת הון במסגרת הפרשה. לפי כתב האישום, בין קירשנבאום לבין כהן התקיימה מערכת יחסים כספית של "תן וקח". במסגרת מערכת יחסים זו, נטען באישום, נתן כהן לקירשנבאום טובות הנאה פסולות, ובעקבות כך היטיבה קירשנבאום עם כהן במסגרת מילוי תפקידיה כעובדת ציבור, תוך הפניית תקציבי מדינה למטרות שהיטיבו עמו או הפניית כספי שוחד לטובתו.

עד המדינה ששינה גרסאות

הדיון האחרון, שכבר נדחה פעמיים בשל מגבלות נגיף הקורונה, הוקדש לשאלותיו ותהיותיו של השופט לוי בנוגע לחלק מהאישומים. זאת, לאחר שקרא את מאות עמודי הסיכומים שהגישו לו הצדדים.

כך, רמז לוי לחולשת אחד האישומים נגד קירשנבאום, שבמסגרתו נטען כי מועצה אזורית "מגילות" העבירה כספים לגורמים במפלגת ישראל ביתנו באמצעות הלוביסט ישראל יהושע. זאת, בתמורה לכספים קואליציוניים שהוקצו מישראל ביתנו לטובת מגילות. מוצי דהמן, לשעבר ראש עיריית מגילות, חתם על הסדר טיעון, שבמסגרתו הפך לעד המדינה ואישש אישום זה. מהלכו זה של דהמן זכה לקיתונות של ביקורת מצידם של סנגורי קירשנבאום וקיבל מקום מרכזי בנאום הפתיחה שנשאו בפתיחת שלב ההוכחות של ההגנה.

גם השופט לוי הביע ספק ביחס להסתמכותה הכמעט בלעדית של התביעה על עדותו של עד המדינה דהמן, ותהה מדוע בחרה שלא להעיד גם את יהושע. יהושע הואשם גם הוא בפרשה, ואף הודה במסגרת הסדר טיעון בעבירה של "שידול להפרת אמונים", במקום עבירת השוחד והלבנת הון שיוחסה לו מלכתחילה. השופט לוי רמז לתביעה כי באישום זה היא "הולכת על קרח דק", ושאל את התביעה מדוע היא סבורה שיש לתת משקל מכריע לעדותו של דהמן. דהמן העיד כי קירשנבאום ידעה על מנגנון העברת הכספים מהמועצה למפלגה. זאת, לאחר ששינה את גרסתו במהלך חקירותיו מספר פעמים, ולמעשה רק בחקירה מס' 24 ולאחר שחתם על הסכם עד מדינה, קשר את קירשנבאום לעניין.

"ראיות שהן לא מאוד חזקות"

השופט לוי ביקש להתעכב גם על טיעוני התביעה ביחס לפרשיית "איגוד הכדורסל" המהווה גם היא חלק מכתב האישום. במסגרת אישום זה מואשמים קירשנבאום וכהן כי העבירו לאיגוד הכדורסל כספים קואליציוניים שמהם גזר כהן עמלה. משה קליסקי, מבכירי עולם הספורט בישראל, הואשם גם הוא במסגרת הפרשה, והוא הודה במסגרת הסדר טיעון בתיווך לשוחד ונגזרו עליו 8 חודשי עבודות שירות. קליסקי העיד כי בסוף 2011 עדכן אותו  כהן כי יש לו אפשרות להסדיר תקציב עבוד איגוד הכדורסל, שמקורו בכספים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו. עוד העיד קליסקי כי בהמשך לכך, הוא וכהן פנו לקירשנבאום שהורתה על העברת תקציב של מיליון שקל לאיגוד דרך מכון וינגייט. בתמורה לכך, לפי האישום ולפי עדותו של קליסקי, קיבל כהן עמלה של כ-100 אלף שקל מהאיגוד הכדורסל.

השופט לוי הסביר כי לטעמו, אישום זה נשען על "ראיות שהן לא מאוד חזקות". בין יתר התהיות שהעלה לוי, הוא התייחס גם לכתבות שפורסמו באתר הספורט "ONE" בקשר לפרשה והוגשו על-ידי התביעה, והדגיש כי הכתבות עצמן אינן ראיה לאמיתות תוכנן. עוד הדגיש לוי, כי התביעה מסתמכת במסגרת אישום זה במידה רבה על עדות שמועה של אבנר קופל, לשעבר יו"ר וחבר באיגוד הכדורסל.

ראיות חזקות ביתר האישומים

לצד זאת, נדגיש כי מרבית האישומים המרכיבים את כתב האישום רחב ההיקף המגולל 12 אישומים שונים, בהן שש עבירות של לקיחת שוחד וחמש עבירות של הלבנת הון - לא נידונו הבוקר. ביחס אליהן נראה כי די ללוי במה שכתבו הצדדים בסיכומיהם.

כך למשל ביחס ל"פרשת המופעים" הנתמכת על-ידי שני עדי מדינה שהיו בעבר בקשר חברי עם קירשנבאום, ובמסגרתה מואשמת קירשנבאום כי סייעה לחברת הפקות להשיג חוזי הפקה מול גופים שונים בשירות המדינה, בתמורה לעמלה של 10% מסכום הזכייה ששולמו בחזרה לקירשנבאום ולגודובסקי; "פרשת עמותת עזרא" הכוללת גם "ראיית זהב" בדמות טבלה המסכמת את כל הכספים שהועברו לקירשנבאום מהעמותה ואלה שקיבלה מהמדינה בזכות פועלה של קירשנבאום, ושבה כבר הורשע יו"ר העמותה, דניאל אלינסון, במתן שוחד לקירשנבאום; ו"פרשת עמותת איילים" במסגרתה הודה יו"ר העמותה, מתן דהן, במתן שוחד לקירשנבאום וגודובסקי.

עוד נזכיר, כי בתיק מצויות גם הקלטות רבות, בין היתר של שיחות בין גודובסקי לקירשנבאום בהם דנים השניים בסכומי כסף שונים ומשתמשים במילות קוד כדי לתאר דולרים ("ירוק") ושקלים ("עץ"). במהלך דיוני ההוכחות בתיק, התקבל הרושם כי השופט לוי נוטה שלא לקבל את הסברי ההגנה ביחס לשיחות אלה, ומעדיף את גרסת הפרקליטות.

***חזקת החפות: פאינה קירשנבאום ורמי כהן לא הורשעו בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. כל עוד הם לא הורשעו בפסק דין חלוט, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

17 נאשמים שעם מרביתם חתמה הפרקליטות על הסדרי טיעון 

פרשת "ישראל ביתנו" שהתפוצצה לפני בחירות 2015, ובה נחקרו 110 חשודים באזהרה והוגשו 17 כתבי אישום, נידונה בבית-המשפט במהלך שלוש השנים האחרונות בתדירות של פעמיים בשבוע. בתיק "מקבלי השוחד" לבדו, הוגשו כ-1,400 מוצגים, נשמעו כ-100 עדים ונכתבו כ-6,000 עמודי פרוטוקול.

מאז הגיעה הפרשה לבית-המשפט באמצע שנת 2017, חתמה הפרקליטות על שורה ארוכה של הסדרי טיעון עם מרבית הנאשמים בפרשה. הסדר הטיעון הבולט ביותר היה זה שנחתם בעניינו של דוד (דאוד) גודובסקי.

גם במשפט הנפרד שהתנהל בעניינם של "נותני השוחד" הגיעה הפרקליטות לשורה של הסדרי טיעון, בין היתר עם מי ששימש כיו"ר עמותת איילים, מתן דהן, שהודה במתן שוחד לגודובסקי ועליו נגזרו 6 חודשי עבודות שירות.

בנוסף לפאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר, ולרמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות - שעניינם טרם הוכרע - הנאשם היחיד שמשפטו נוהל מתחילתו ועד סופו היה יו"ר תנועת עזרא העולמית, דניאל אלינסון. האחרון הורשע במתן שוחד לקירשנבאום, אך נגזר עליו עונש של 9 חודשי עבודות שירות בלבד. זאת, בין היתר לאור העובדה כי הוא לא קידם במעשיו אינטרס אישי פרטי שלו.

גם ביהמ"ש העליון התייחס לפרשה בדצמבר 2019, כשדחה את בקשת גודובסקי לבטל את הסדר הטיעון עמו והפחית את עונשו בשנה אחת בלבד. במסגרת פסק הדין, שלחו שופטי העליון רמז עבה גם לבית המשפט המחוזי הדן בפרשה ולצדדים עצמם, כשהדגישו כי יש להתייחס לשיטת השוחד לכאורה המתוארת בכתבי האישום בחומרה יתרה. 

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל