גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרב השנה על "מוצר השנה": התחזות, הזזת זכיין ותביעה גדולה בדרך

לאחר שעלו על שרטון היחסים בין הזכיין המקומי ערן יסעור לבין מוצר השנה, החברה העולמית תובעת אותם בטענות להתחזות, חשיפת סודות מסחריים וגניבה • פורום פאבלישינג: "התביעה היא חלק מקמפיין, שתחילתו כשהבעלים החדשים ביקשו להרע את התנאים שבהסכם הזיכיון"

ערן יסעור ופיליפ גלדר / צילום: רפי דלויה, יח"צ
ערן יסעור ופיליפ גלדר / צילום: רפי דלויה, יח"צ

הקרב על הזיכיון להפעלת "מוצר השנה" בישראל מגיע לשיא. ל"גלובס" נודע כי חברת "מוצר השנה" העולמית (POY Worldwide) קובעת עובדות בשטח וממנה בישראל זכיין חדש במקום הזכיין הקיים בישראל, כשהיא מבהירה כי לצידו ראש מטה החברה העולמית יהיה מעורב אישית בבניית תחרות מוצר השנה 2021, תוך מה שהיא מגדירה כ"הקפדה על סטנדרטים של איכות ואתיקה".

הזכיין החדש, ששמו איזי מוקדי, יחל לפעול בישראל ב-1 ביולי, עם תום השלמת התחרות השנתית של 2020 שנדחתה בשל משבר הקורונה. מאחורי הנוסח החריג בו משתמשת החברה העולמית עומד סכסוך משפטי מתמשך בין הזכיין המקומי, ערן יסעור, לבין החברה העולמית ופיליפ גלדר, המנכ"ל שלה ובעל המניות הגדול בחברה. 

"סיום התקשרות נוכח משבר אמון בלתי הפיך, טענות להתחזות, לחשיפת סודות מסחריים ואף טענות לגניבה של ממש - אלה המילים החריפות בהן מתארת החברה הבינלאומית העומדת מאחורי "מוצר השנה" ב-45 מדינות ברחבי העולם, את ההתנהלות של הזכיין הישראלי של פעילותה בישראל, ערן יסעור באמצעות חברת פורום פאבלישינג. הסכסוך בין POY העולמית, לבין יסעור נחשף במסגרת תביעה שהיא הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים. מנגד, טוען יסעור, כאמור הזכיין הישראלי של החברה, כי "גם השנה וגם בשנים הבאות נמשיך להפעיל את תחרות מוצר השנה בישראל".

POY Worldwide היא ארגון גלובלי צרפתי הפועל ברחבי העולם בשוק הצרכנות, באמצעות הסכמי זיכיון. במסגרת זו, הוא מאפשר למפעילים מורשים בכל מדינה להשתמש במתודולוגיה שלו, ובסימני המסחר שלו. בישראל, כמו ביתר המדינות בהן פועלת החברה, נערכת מדי שנה תחרות שנתית בתחומי צרכנות שונים, אשר בסופה מוכרז "מוצר השנה" בכל קטגוריה. המפעיל בכל מדינה נדרש לשלם לחברה האם תמלוגים שנתיים, והתו משמש את החברות הגדולות לצורכי שיווק וקידום מכירות.

בישראל, השתתפות בתחרות מוצר השנה אמנם לא עולה כסף, אך באתר החברה הישראלי מופיע פירוט העלויות לשימוש בזכות להשתמש בתו "מוצר השנה" למשך שנה - 36 אלף שקל. אלא שלא תמיד הציבור שמתבונן על התו שמודבק על המוצר שמוגדר כמוצר השנה בסופרמרקט, מודע לסכום הזה. בשיחה עם "גלובס", גלדר טוען כי "מוצר השנה" בישראל נוהלה באופן שונה מהמתודולוגיה שהיא מנהיגה ברחבי העולם, וכעת בכוונתה לשנות זאת.

החברות שנטשו יחזרו?

כבר שנים שמוצר השנה הינו אירוע שבו לוקחים חלק בכירי ענף הקמעונאות והמזון, ביניהם מנכ"לים וחברי הנהלה בחברות בולטות. בשלוש השנים האחרונות לקחו בו חלק שופרסל, תנובה, אסם, טמפו, לוריאל, ויסוצקי ועוד.

חברות אחרות החליטו, כפי שהן מאשרות בשיחות סגורות, בין היתר לאור ביקורת שהושמעה בנוגע להליך הבחירה, להפסיק לקחת בו חלק. כך נוצרה מציאות שבה חברות שדווקא נתפסות כחדשניות בתחומן גם על ידי המתחרות שלהן, אינן זוכות באף קטגוריה.

כעת, כאמור, מצהירים בחברה העולמית כי הם מעוניינים להציב קריטריונים חדשים למתודולוגיה של מוצר השנה בישראל, כשלפי גלדר עבור התחרות של 2021 גובשה מתודולוגיה חדשה עם חברת המחקר נילסן, שותפתה בעולם, שתכלול מבחן מוצר בהתנסות אמיתית באמצעות אפליקציה ייעודית, כשתהליך הבחירה יתבצע בפיקוח ועדת מומחים ועל ידי מעל ל-5,000 צרכנים, שידרגו את המוצרים לפי קריטריונים אחרים. האם השינוי הזה יגרום לחברות בתעשייה לשנות את עמדתן לגביו? כך או כך, גם בעולם, וגם תחת המתודולוגיה החדשה, מדובר באירוע שיווקי שמכניס כסף למארגניו - לארגון מוצר השנה מחזור מכירות שנתי של כ-15 מיליון דולר.

מהתביעה שהגישה החברה העולמית POY, עולה כי לפני למעלה משנתיים, היא הודיעה לזכיין הישראלי על אי חידוש ההרשאה לשימוש בקניינה הרוחני שלה, ולפיכך על סיום היחסים, זאת בין היתר בשל מה שהיא מגדירה כ"משבר אמון עמוק ביחסים בין החברה ופיליפ (מנכ"ל POY - ש"מ) לערן (המפעיל של מוצר השנה בישראל - ש"מ), שכלל, לפי התביעה, ניהול מערכת לגביית עמלות תיווך על ידי יסעור, מאחורי גבו של מנכ"ל החברה העולמית, השמצות של יסעור נגד הנהלת החברה, חתירה תחת המנכ"ל ועוד.

אלא שכחודש לאחר מכן, קיבלה POY תגובה מטעם חברת פורום פאבלישינג של יסעור, בה נכתב כי היא דוחה את סיום ההתקשרות. על הרקע הזה החליטה POY על הגשת תביעה במסגרתה היא מבקשת מבית המשפט המחוזי להורות לפורום וליסעור "לחדול מלעשות שימוש בקניינה הרוחני של החברה בארץ ובעולם", וכן לחדול מלהציג את עצמם כנציגי החברה.

טענות לזיוף מיילים

במסגרת ההליכים המשפטיים בין השתיים התקבלה בפברואר אשתקד החלטה, בה קבע בית המשפט המחוזי כי עד לסיום בירור התביעה, פורום פאבלישינג רשאית לפעול בישראל באופן בלעדי, כפי שפעלה עד כה בשנים 2019-2020, ונאסר עליה לפעול בכל מקום אחר בעולם בקשר למוצר השנה, כשבארבע מדינות, הנתבעים רשאים לפעול על פי חובתם המשפטית, ולעשות את ה"הכרחי בלבד על מנת שלא להפר התחייבויות קודמות במדינות אלה". הנתבעים גם מתחייבים שלא לפעול כנגד מוצר השנה. כלומר, ליסעור ניתן אישור לפעול בישראל כדי לערוך את התחרות שהייתה אמורה להתקיים במרץ האחרון ונדחתה בשל משבר הקורונה.

בתביעה שהוגשה בתחילת השנה נטען בתביעה, כי יסעור "פעל בחודש האחרון כנגד מוצר השנה" תוך שהוא מתחזה למנכ"ל החברה, "משיג מידע במרמה ומשתמש בסודות מסחריים של החברה". כתב התביעה מפרט כי לאחרונה הגיעו לגלדר טענות על זיוף מיילים שלו. במסגרת זו עשרות הודעות מייל נשלחו כביכול על ידי גלדר עצמו משבע כתובות מייל בעלות שם כמעט זהה לכתובת המייל האותנטית שלו או עם שם החברה. לפי התביעה, בחלק מכתובות המייל המתחזה החליף או הוסיף אות אחת בלבד מכתובת המייל האמיתית של המנכ"ל גלדר כדי ליצור מצג כוזב.

בהודעות המייל המתחזות, הכותב מתיימר להציג את עצמו כגלדר מנכ"ל החברה, וזאת, לטענת התביעה, "על מנת להשיג מסמכים חסויים ומידע על החברה, מורשיה, ולקוחותיה בעולם" שהינם בגדר סוד מסחרי, ממפעילים במדינות שונות בעולם. אותן הודעות, כך נטען, היו חתומות בחתימה הרשמית האמיתית של המנכ"ל גלדר, תוך החלפת ספרה אחת במספר הטלפון המופיעה בחתימה. בהמשך, נשלחו הודעות מייל המכפישות את שמה של החברה בפני אותם אנשי קשר ובעלי עניין ש"הושגו במרמה דרך אותן הודעות מייל ראשונות".

אחת הדוגמאות המובאות בתביעה נוגעת למפעיל המורשה של "מוצר השנה" במדינות סלובניה, קרואטיה וסרביה, אליו נשלח מייל מכתובת מתחזה. בהודעה שנשלחה לאותו מפעיל ב-31 בדצמבר 2019, כביכול מאת גלדר מנכ"ל POY העולמית, נכתב כי לקראת טקס מוצר השנה בפריז, הוא מזמין כאורחים את כל חברי ועדת המומחים של אותו מפעיל מורשה, שותפיו ולקוחותיו להתארח במלון הילטון היוקרתי.

לשם כך, נכתב במייל, המנכ"ל צריך בדחיפות לקובץ אקסל הכולל את שמות האנשים שיוזמנו, תפקידם, וכתוב המייל שלהם. בתגובה להודעה שלח המפעיל המורשה קובץ המכיל מעל 100 שמות אנשים קשר. למרבה הפלא, שלושה ימים מאוחר יותר, לאחר שקובץ האקסל הועבר, נשלחה הודעה כי גלדר מודיע לצערו כי מלון הילטון חזר בו ממתן החסות, ולכן לא יישלחו הזמנות לאירוע לאותם אנשי קשר לבסוף. וכך, לטענת התביעה, הצליח יסעור, תוך שהוא מתחזה לגלדר במרמה, לקבל מידי המפעיל סודות עסקיים.

התביעה טוענת כי כבר מן הרגע הראשון היה ברור לה כי המתחזה הוא יסעור, ואכן, מאוחר יותר "זוהתה כתובת ה-IP של המתחזה ואומתה כזהה לכתובת ה-IP של ערן יסעור. POY קיבלה על כך חותמת ודאית".

התביעה מפרטת שורה נוספת של מקרים מעין זה, וטוענת כי מעבר לנזק התדמיתי למוניטין של החברה העולמית, ומעבר לחשיפת הסודות המסחריים, פעולותיו של יסעור גרמו לכאוס אדיר במערכת היחסים העסקית העולמית של החברה. כך למשל, "נוצר משבר בין החברה לספקית המחקר הראשית שלה, חברת נילסן העולמית, ובין מפעילים של החברה לחברה". היקף התביעה עומד על כ-3.5 מיליון שקל.

מטעמם של ערן יסעור ופורום פאבלישינג נמסר: "בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בפסק דין שניתן בתחילת השנה כי פורום פאבלישינג בע"מ היא בעלת הזיכיון להפעיל את מוצר השנה בישראל, וכי יש לדחות לחלוטין את התביעה שהגישה 'מוצר השנה העולמית' בנידון.

"לכן, גם השנה וגם בשנים הבאות נמשיך להפעיל את תחרות מוצר השנה בישראל ולקדם את החדשנות בשוק הישראלי.

"התביעה הנוכחית היא חלק מקמפיין, שתחילתו בשנת 2016, משעה שבעלים חדשים רכשו בצרפת את פעילות 'מוצר השנה העולמית', וביקשו להרע באופן בוטה וחד צדדי את התנאים המסחריים שבהסכם הזיכיון.

"לאחר שסירבנו, וכחלק מאותו סכסוך מסחרי, ובניסיון להלך אימים על בעלי החברה, וזאת לאחר שבית המשפט דחה את טענותיה של 'מוצר השנה העולמית', הוגשה כעת תביעת סרק הזויה נוספת, שמבוססת על לא יותר מאוסף של שקרים והשמצות אישיות. אין לנו ספק, שגם התביעה המופרכת והמדומיינת הזאת תידחה". 

מפיליפ גלדר, מנכ"ל מוצר השנה הבינלאומי נמסר: "לצערינו, גם אחרי פסק הדין, שעסק באירועים משנת 2017, חברת פורום שיווק המשיכה שלא לעמוד בהתחייבויותיה והיינו חייבים לשים סוף לשותפות שלנו עמה. הודענו לה על שלילת רשיונה והרשיון בישראל כעת, רשום על שם הזכיין הישראלי החדש אשר הוא ורק הוא מורשה לעשות בו שימוש.

"משעה שיש לנו בישראל זכיין רשום חדש, כל המשתמש בסימן המסחר של מוצר השנה ב"אישור" של פורום שיווק מבלי לקבל את אישורו של הזכיין שלנו חשוף לתביעה על הפרת סימני מסחר מצד ארגון מוצר השנה הבינלאומי.

"לפורום שיווק אין שום סמכות להתיר שימוש בסימנים המסחריים שלנו אשר רשומים על שם הזכיין הישראלי החדש."

עוד כתבות

שטר 10 לירות ישראליות, 1958 / צילום: Shutterstock

קמפוס צדדי, דפיקה בדלת: איך נולדים מחקרים ישראלים ובמה הם שונים?

איך נולד מחקר מאירוע "על האש", ומה עושים פוסט-דוקטורנטים ישראלים בהרווארד כדי להשיג יתרון על חבריהם ● פרופ' גד יאיר, שחוקר את תרבות המדע הישראלית, מסביר מה מבחין אותה מתרבויות מדע אחרות ● מבולגנים? חסרי היררכיה? לא כולם מסכימים שהמדענים הישראלים שונים מאחרים

קונים דירה? האחריות לבדוק אותה מוטלת עליכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

קונים דירה? האחריות לבדוק אותה מוטלת עליכם

רוכשי דירה ביטלו את הסכם המכר על סמך הודעת שמאי הבנק שהדירה נבנתה ללא היתר ● לאחר שהתברר כי מדובר בטעות, הם חויבו בפיצוי מוסכם למוכרים בסך 133 אלף שקל

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

חדשות טובות למאסק: SpaceX זכתה בחוזה נוסף עם נאס"א

חברת החלל של מאסק תספק את המשגר למשימת אירופה קליפר, שתבצע סקר של הירח אירופה שמקיף את כוכב הלכת צדק ● שווי החוזה עומד על 178 מיליון דולר

עו"ד אופיר נאור, נאמן אי.די.בי פיתוח / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי אג"ח אי.די.בי דחו את ההצעות למכירת החברה: הורו לנאמן לחלק את לידיהם את המזומן שבקופה

בקופתו של נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, הצטברו כספים בהיקף של 304 מיליון שקל, המיועדים לנושי החברה ובראשם מחזיקי אג"ח ט' ● חמש הצעות לרכישת החברה, ביניהן של איש עסקים בינלאומי, נדחו

ראש הממשלה בנט, ראש הממשלה החליפי לפיד, ושר האוצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לאן נעלמה רשות הרגולציה הגדולה מטיוטת חוק ההסדרים?

טיוטת חוק ההסדרים פורסמה באישון לילה ומכל ההצהרות הגבוהות עליהם הכריזו ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן ושר המשפטים סער בעת הצגת התוכנית להפחתת הרגולציה – ובראשן הקמת "רגולטור על", שיקשר בין הגופים השונים וימנע כפל דרישות – נשארה בעיקר הרפורמה להקלה במתן רישיון עסק

פועלי בניין בעבודה / צילום: תמר מצפי

בין אופטימיות לפסימיות: ההתאוששות הכלכלית מהירה מהתעסוקתית

לפי דוח של ה-OECD, שוק העבודה הישראלי יהיה האחרון להתאושש מבין מדינות הארגון ● עם זאת, ייתכן כי הפער בין היקף המשרות הפנויות שנמצא בשיא לבין שיעור האבטלה הגבוה, יוביל לשינוי מבני של שוק העבודה ולהתאמות של עובדים לשוק החדש

ברק בשמי טוקיו ליד סמל האולימפיאדה / צילום: Associated Press, Kyodo News

היעדר באזז ונתוני רייטינג השפיעו על מחירי הפרסום באולימפיאדה

ישנם סיכויים גדולים שהספורטאים הישראלים יזכו במדליות, אבל הקורונה והאצטדיונים הריקים מורידים מהתרגשות - וכתוצאה מכך, גם במחירי הפרסום

הרובוט פפר עוזר במלון קורונה ביפן / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

פפר הרובוט דמוי אדם של סופטבנק פוטר כמעט מכל עבודה שקיבל

פפר, הרובוט מבית סופטבנק, עבר תקלות בזמן הקראות של פסוקים, עשה הפסקות לא מתוכננות בשיעורי התעמלות ולא מצליח לזהות את תווי הפנים של בעליו

עבאס, סער ושקד בכנסת. לכל אחד חוקים שקרובים לליבו / צילום: רפי קוץ

הקואליציה נכנסה לשבוע טיפולים: שימון וריפוד גורמים מתנדנדים

בכנסת נערכים לשבועיים ללא שינה: הקואליציה מנסה לסגור שורות לקראת סדרת החוקים שהיא מנסה לקדם • החקיקה להורדת אחוז החסימה עשויה לפלג בין סער לליברמן • החגים מתקרבים וגדלים הסיכויים לסגר • וגם: האם תוכנית הרכבת לאילת שוב תעלה על הפסים?

גלידות בן אנד ג'ריס. יותר מ־1,600 דיונים ברשתות החברתיות ובפורומים / צילום: Shutterstock

פרשת בן אנד ג’ריס הצליחה לבלבל את הציבור, והמרוויחה המפתיעה היא יוניליוור

כ-40% מהגולשים הישראלים סבורים כי יש לנקוט בחרם בפרשת הגלידות, כך עולה מניתוח של חברת באזילה עבור גלובס ● עם זאת, הישראלים לא מספיק מכירים את מותגי חברת האם יוניליוור, וכמי שמשווקת בארץ את גלידות שטראוס, היא תרוויח גם אם יחרימו את בן אנד ג'ריס

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: חיים הורנשטיין

הפרצה הגדולה האחרונה בפיקוח על תקציב הביטחון לקראת סגירה

האוצר יגיש לממשלה הצעת החלטה למינוי חשב שיעמוד בראש היחידה האחראית על תשלומי שכר ופנסיה ● תשלומים בהיקף כ-8 מיליארד שקל לשנה חולקו עד היום ללא בקרה

אינטל / צילום: Shutterstock

אינטל עקפה את התחזיות; הכנסות טוויטר עלו ב-74% בתוך שנה

ענקית השבבים והמעסיקה הגדולה במשק הישראלי פרסמה הלילה את התוצאות לרבעון השני, ועקפה את התחזיות ● טוויטר רשמה תוצאות חזקות במיוחד, עם זינוק של 74% בהכנסות בתוך שנה, והמניה מזנקת במסחר המאוחר

טריוויה / צילום: גלובס

מי ניהל את מתחם אל-אקצא אחרי מלחמת ששת הימים ואיפה למדו בן וג'רי לעשות גלידה?

האם אתם יודעים אילו ענפים חדשים נוספו באולימפיאדת טוקיו וכמה משפטים חוזרים היו מאז קום המדינה? ● טריוויה, מדור חדש

אבישג סמברג עם דגל ישראל לאחר שזכתה במדליית הארד / צילום: Reuters, Murad Sezer

מדליה ראשונה של ישראל בטוקיו: אבישג סמברג הדהימה עם ארד בטאקוונדו

הלוחמת הישראלית בת ה-19 הפתיעה בענף בו ישראל מעולם לא ניצחה עד טוקיו ● כבר איבדה יתרון 12 נקודות בקרב על הארד, אבל סיפקה קאמבק אדיר והשיגה את מדליית הארד

מכוניות טסלה ביציאה מהמפעל / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

טסלה נכנסה לשוק הישראלי ובגדול, האם לטויוטה יש סיבה לדאגה?

בתחילת שנת הקורונה נראה היה, שאפילו מותגי רכב מבוקשים ומבוססים אינם עמידים בפני המשבר ● אולם מאז אמצע 2020 החלה התאוששות מהירה שעדיין נמצאת בעיצומה - והעובדה שהמותגים הוותיקים נותרו בדירוג מעידה על כך ● איך בכל זאת השתנו חוקי המשחק? ● מדד המותגים

תל מגידו / צילום: יניב כהן. רשות הטבע והגנים

פסטיבל מוזיקה עם פיקניק לצד הנחל: קפיצה למגידו

פסטיבל המוזיקה במגידו נותן תירוץ מצוין לשלב אותו עם טיול בסביבה, למשל בנחל השופט ובתל מגידו המחודש, המונגש גם לילדים

תחנת הכח רידינג ת''א / צילום: תמר מצפי

תחנת כוח או בנייני מגורים? הממשלה מתקשה להחליט מה לעשות עם רידינג

טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה להערות הציבור כוללת פרק מיוחד שעוסק באתגרי אספקת החשמל לגוש דן ההולך ומתרחב ● השאלה שטרם נענתה היא האם להשאיר את תחנת רידינג בת"א בלב איזור הביקוש, או לקדם תוכנית מסובכת שתבטיח מתקנים חדישים, ועל שטח רידינג אולי ייבנו בנייני מגורים

פוסט ויראלי בפייסבוק, 20.6.2021 / צילום: Shutterstock

בדרך לטוקיו: אליפות העולם בפייק ניוז

ממשלת יפן לא החליטה להתנכל למחאת השחורים, האצנית האמריקאית שהושעתה מהמשחקים לא הופלתה לרעה לעומת מייקל פלפס, ולא - המיטות בכפר האולימפי לא נבנו בצורה שתגרום להן לקרוס במקרה שישמשו לסקס ● המשרוקית בעקבות שמועות לא נכונות על האולימפיאדה

סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Elaine Thompson

למה מנהלים שיודעים הכל הם סכנה לארגון - והמחיר העצום ששילמה על כך מיקרוסופט

התרבות הארגונית הגרועה ביותר מורכבת מאנשים שחושבים שהם יודעים הכול ● למיקרוסופט זה עלה בפספוס של רכבת הסלולר ● דווקא התקופה הנוכחית מביאה איתה הזדמנות לא לדעת - ומשם לעוף קדימה

חמי פרס ואדם סינגולדה בהנפקת טאבולה בנאסד"ק / צילום: טאבולה

טאבולה נכנסת למסחר מקוון: ביצעה רכישת ענק של 800 מיליון דולר

חברת המלצות התוכן טאבולה הודיעה על רכישת חברת האי-קומרס קונקסיטי תמורת סכום עתק של 800 מיליון דולר, בין הרכישות הגדולות ביותר שביצעו חברות ישראליות ● קונקסיטי, עם לקוחות כמו eBay, תהפוך לזרוע המסחר המקוון של טאבולה