גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטוסים מקורקעים, ההפסדים נערמים: קריאה אחרונה לטיסת אל על

מטוסי אל על מקורקעים והטייסים וההנהלה מאשימים זה את באחריות לביטול לוח הטיסות, המצומצם בלאו הכי • החברה שבה ומדגישה כי מצבה קריטי, אך לא קיבלה החלטה בנוגע למסלולי הסיוע • ומה רוצים הבעלים? בעיקר לא לאבד את השליטה

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

חוזרים לעידן ביטולי הטיסות באל על. לו"ז הטיסות המצומצם של החברה ליום ד' שכלל שתי טיסות נוסעים וארבע טיסות מטען - בוטל. מה גרם לכך? תלוי את מי שואלים.

החברה טוענת שהטייסים החליטו שלא לאייש את הטיסות במסגרת מאבק המתנהל בין הצדדים. הטייסים טוענים שמדובר במהלך מתוכנן של החברה: "מזה מספר ימים שאנו יודעים על כוונת הנהלת אל על להפסיק את פעילותה בשל ירידה חדשה בהיקף הטיסות".

בשעה ששני הצדדים מטיחים האשמות הדדיות, מי שמשלמים את המחיר הם הנוסעים המועטים שיש בימים אלו והלקוחות המסחריים שהמטען שלהם לא ישונע. "למה שאנחנו ניזום ביטולי טיסה?", אמר גורם בכיר באל על, "הטיסות מופיעות במערכת והטייסים לא מאיישים אותן. איזה אינטרס יש לחברה לבטל טיסות ולשלם קנסות? ביטול טיסה עולה לנו הרבה כסף ולהגיד שאנחנו לא טסים כי זה לא משתלם זה פייק ניוז".

לפי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי "החברה לא יכולה להמשיך לדמם ואם היא הגיע למסקנה שעדיף לה להפסיק את הטיסות משמע שהיא מפסידה על הטיסות שהיא מבצעת. חובתה של החברה למזער את הנזקים שייגרמו לחברה ובתוך כך גם לעובדיה, לכן מצד אחד קשה לראות הפחתת פעילות אבל מצד שני אם החברה מפסידה עדיף לעצור את הפעילות ולחכות לזמנים טובים יותר".

בניגוד לטענת הטייסים כי אל על מודיעה ללקוחותיה שהיא לא מפסיקה את טיסות המטען שלה, החברה הפיצה ללקוחותיה מכתב לפיו "טיסות המטען של אל על לרבות טיסות הצ'רטר ימשיכו לפעול לפי הלו"ז המתוכנן". הכוונה היא למטוסים חכורים שיבצעו את הטיסות עבור אל על. עוד לפני הקורונה, בתחום המטען אל על חכרה מטוסי מטענים מחברות, בהן אטלס מטענים. טיסות אלה מופעלות עם טייסים זרים ולא עם טייסי אל על כך שבעיות של איוש מטוסים לא יפריעו לקיומן. במכתב מודיעה החברה על הוספת שני מטוסים לצי החכור, בואינג 747 ואיירבוס 340 A.

נזכיר כי במחלוקת בין הצדדים לפני שלוש וחצי שנים, השתמשה אל על במטוסים חכורים גם לטיסות נוסעים (בין השאר של חברות תעופה מצ'כיה ומספרד, כולל אנשי הצוות שלהן), מה שהעלה את זעם הטייסים, ולא אחת גם את זעם הנוסעים.

מה יעלה בגורל אל על

בענף דורשים חל"ת עד פתיחת השמיים

בחברה כאמור מתעקשים כי הגורם לעצירת הטיסות הם הטייסים. מתוך 650 טייסי אל על נותרו כ-110 טייסים שלא נמצאים בחופשה ללא תשלום (חל"ת). 100 נוספים שעבדו בתקופה האחרונה הצטרפו ל-90% מעובדי החברה שנמצאים בחל"ת.

עד מתי אפשר לגרור ביטולים של טיסות מסיבה כזו או אחרת? האם הדד ליין הוא המועד שבו המדינה תפסיק לממן את משכורות אלפי העובדים של אל על שלא עובדים מאז חודש מרץ? נזכיר כי המדינה האריכה את התשלום לזכאים לדמי אבטלה עד לאמצע חודש אוגוסט, בכללם גם עובדי התיירות והתעופה. בענף אגב טוענים כי המועד הזה אינו ריאלי וכי כל עוד השמיים נותרים סגורים יש להאריך את החל"ת בהתאם. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אף אמר שמועד החזרת עובדי התעופה והתיירות צריך להיקבע לחודש אחרי מועד פתיחת השמים. מועד כזה לא נמצא באופק בשעה שאין מתווה בילטרלי המתגבש בין מדינות לעידוד התיירות ובשעה שלאזרחי ישראל אין היתר כניסה למדינות באירופה שם השמים נפתחו ב-1 ביולי.

שיבושי טיסות זכורים היטב לנוסעי אל על בתקופה שבה הריבים בין ההנהלה ובין הטייסים הרקיעו שחקים לפני כשלוש שנים, טרם חתימה על הסכם עבודה. גם אז הטיחו הצדדים את האשמה זה בזה והנוסעים המתוסכלים הסתפקו בנימוק לביטול טיסתם ב"סיבות מבצעיות".

אל על לא רק מאבדת שוב את אמון הנוסעים אלא גם את אמון החברות שמשנעות דרכה מטענים. אמנם, לא מדובר בהיקפים שהיו בשיא הקורונה ולא מדובר בתעריפים שגבו החברות בשעה שטיסות נוסעים לא היו באוויר (בימי שגרה כ-70% ממטען המטוסים משונע בבטן המטוס בטיסות נוסעים), אבל בחברה מתעקשים שהטיסות הללו רווחיות גם במתכונתן הנוכחית. הציוד שטס במטיסות המטען הוא רפואי בעיקרו אבל גם חבילות של קניות צרכנים באתרים המקוונים מועברות במטוסי נוסעים שמשמשים היום למטען.

הטייסים שואפים למתווה ההלאמה

גם בדוחות שלה, אל על שבה ומדגישה כי המצב שלה קריטי. עובדיה מתרשמים שהמזומנים שיש בקופתה (חצי מיליארד שקל לפי הדוחות) מאפשרים לה למשוך זמן. בתוך כך, אל על צריכה לקבל החלטה למתווה הסיוע בשני המסלולים שמונחים לפתחה. הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5% או הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר אותם מתחייבת המדינה לרכוש, כלומר מתווה של הלאמה - מתווה שאליו שואפים הטייסים.

כל מתווה מחייב את החברה להציג לאוצר הסכם קיבוצי שיאפשר התייעלות עמוקה בחברה - כחלק מהעסקה. ועדי העובדים של אל על נחלקים לארבעה סקטורים - עם הדיילים אל על כבר חתמה על הסכם: מתוך 1,400 המועסקים בסקטור יפוטרו מאות והשאר יקצצו בתנאי העסקתם. עם שני הסקטורים האחרים, מנהלה ועובדים טכניים אל על קרובה יותר להסכם אולם היא תידרש לעבור את משוכת הטייסים בדרך למתווה כזה או אחר. בינתיים כשבראש הוועד עומד יו"ר חדש, קברניט ניר ראובני נדמה שהדברים מסלימים.

מסר שהוציא השבוע ראובני גורס כי בעלי החברה (תמי מוזס-בורוביץ') "אינה מסוגלת להגיע להסכמות עם העובדים, מסרבת להצעה הנדיבה של האוצר" ו"אינה מסוגלת להנהיג את החברה בשעה זו". לדברים הללו הגיבה אל על כי "היא נחושה לעשות הכול על מנת לעמוד בדרישות הממשלה והגורם המממן לקבל את הסיוע ולהיערך באופן מדורג לחזרה לפעילות. לצורך כך נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך, ההסתדרות, ההנהלה ונציגי העובדים".

אחריות כזו שהחברה מצפה לה, כנראה רחוקה מהמציאות בשעה שבאל על מתעקשים כי הטייסים גורמים לשיבושים בטיסות ולטענתה אפילו לא עונים לשיחות הטלפון שהם מקבלים להצבה לטיסות.

"במקום לדאוג להציל את החברה, שוב הנהלת החברה עוסקת בקרבות אוויר מיותרים אל מול הטייסים ושאר עובדי החברה. הטייסים היו הראשונים לשאת בנטל על מנת להציל את החברה. מזה מספר ימים אנו יודעים על כוונת הנהלת אל על להפסיק את פעילות בשל ירידה חדה בהיקף הטיסות", כך הגיבו בוועד הטייסים. "הנהלת החברה המתינה עם ההודעה על כך עד לאחר פגישתה עם ועד הטייסים וזאת ככל נראה בכדי להימנע מהודעה לבורסה על כך בתירוץ שהטייסים משביתים את הפעילות. הטייסים, אשר מצפים בסך הכול שההנהלה תכבד את הסכם העבודה שלהם והסכמות בעידן הקורונה".

אל על: הקורונה מחייבת שינוי כפוי בלו"ז

הסכמי העבודה שהטייסים דורשים ליישם כוללים הצבה מראש ללוח טיסות בלי "הקפצות" או תשלום מוגדל במקרים כאלה. "רתמו את הטייסים לשגרת חירום", אומר גורם בקרב הטייסים "אנחנו לא מוכנים לזה. נאייש טיסות כשיהיה לו"ז מסודר". באל על גורסים כי קיים לו"ז במערכת וכי אף לא טייס אחד רשום על טיסות. באותה נשימה מזכירים בחברה כי הפעילות התעופתית בתקופת הקורונה מחייבת שינוי כפוי בלו"ז.

לא כל עובדי החברה מאוגדים בגישה המיליטנטית שמציגים הטייסים. "הם יודעים שהכוח בידיים שלהם אבל גוררים איתם אלפי משפחות ועובדים שמשתכרים בשכר מינימום", אמר עובד בחברה ל"גלובס". לדבריו, "הטייסים רוצים להוביל את החברה לפירוק בידיעה שאם תקום חברה חדשה להם תהיה עבודה".

את הטענה הזו מכחישים בקרב הטייסים. "אל על היא בת ערובה של הבעלים. קרנות ואנשי עסקים ישראלים כבר הציעו לה לרכוש את חלקה והיא מסרבת. אם אין לה אפשרות להזרים כסף להציל את החברה אז שתמכור. השאיפה שלנו היא שתהיה חברת תקינה שתכבד את יחסי העבודה", אמר טייס ותיק בחברה.  

מאל על נמסר בתגובה כי "מנכ"ל אל על וצוות ההנהלה נחושים להגיע לסיכום על מתווה סיוע מהמדינה, שיאפשר לאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית. התנאי לסיוע לה הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים.

"הפעילות המסחרית לחודש יולי נבנתה בעמל רב ולחברה יש כוונה לממש אותה במלואה, לשם כך יש טייסים ואנשי תפעול פעילים. הטיסות פתוחות לאיוש ואנו מצפים כי הטייסים הפעילים יגלו אחריות ויוציאו את הטיסות. זהו שקר לומר שאל על הטילה עוצר טיסות או החליטה משיקולים מסחריים שלא לטוס".

עוד כתבות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

המלכוד שמסתתר בדוחות של החברה הגדולה בעולם

הדוח של אנבידיה, שיפורסם הלילה, פוגש שוק שמפחד פתאום מהוצאות הבינה מלאכותית ● 320 מיליארד דולר יעופו כהרף עין לכאן או לכאן ● הצפי הוא לזינוק של מעל 50% בהכנסות וברווח ● בינתיים כמה ממשקיעי העל מהמרים על ירידה במניה ● וגם, האם יש בועה בוול סטריט? בכירי וול סטריט מספקים תשובות סותרות

מטוס F-35 ''אדיר'' מתוצרת לוקהיד מרטין / צילום: לוקהיד מרטין

לטראמפ יש אינטרס להזדרז עם מכירת ה-F-35 לסעודיה. מהו?

במשך עשרות שנים, שלט במדיניות האמריקאית עיקרון ה־QME: היתרון הצבאי האיכותי של ישראל ● מה עומד מאחוריו, אילו מגבלות הוא מטיל על הנשיא - והאם העסקה עם סעודיה מסמנת את סופו? ● המשרוקית של גלובס

עידן וולס / צילום: יח''צ

יותר מבנק: הרווח הנקי של קבוצת דלק ברבעון – 3 מיליארד שקל

הרווח הנקי של קבוצת דלק זינק במעל ל-640% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● עיקר הגידול נבע אומנם מרישום חשבונאי, אבל הוא מייצג את השווי העצום במאגרי הנפט בים הצפוני שבשליטת דלק דרך חברת איתקה ● הקבוצה תחלק דיבידנד של 275 מיליון שקל ● במהלך הרבעון השלישי השלימה את רכישת השליטה בישראכרט

טראמפ ובן סילמאן לוחצים ידיים בארוחה שהתקיימה הלילה בבית הלבן / צילום: ap, Alex Brandon

גרעין אזרחי והסכם ביטחוני נרחב: עסקת הענק בין טראמפ לבן סלמאן נחשפת

נשיא ארה"ב ויורש העצר חתמו על שורת הסכמים בבית הלבן ● ארה"ב תספק מטוסי F35 לסעודיה, הממלכה תרכוש כ-300 טנקים אמריקאים ותשקיע כטריליון דולר בתשתיות אמריקאיות ● טראמפ ובן סלמאן אף חתמו על מזכר הבנות בתחום ה-AI ועל הסכמים כלכליים וטכנולוגיים ● במסיבת העיתונאים המשותפת, הנשיא החמיא ליורש העצר ואף סיפק תגובה חריגה למעורבותו ברצח העיתונאי ב-2018: "דברים קורים"

הסלון האווירי בדובאי / צילום: Altaf Qadri

רוסיה מציגה בדובאי: העתק של מל"ט מתוצרת התעשייה האווירית

בסלון האווירי בדובאי, שמתקיים בימים אלו, רוסיה מציגה לראווה גרסת יצוא של מל"ט מתוצרת התעשייה האווירית, אליו קיבלה רישיון בעבר ● שיתוף הפעולה בין תע"א לרוסיה נקטע כבר לפני עשור, אך זה לא מפריע לרוסים לייצר העתק במפעל אזרחי תחת שם שונה

השקל מול הדולר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר קופץ מול השקל. למה זה קורה?

מתחילת השנה התחזק השקל ב–10.4%, וביותר מ–2% בחודש האחרון ● אך הורדת הריבית הצפוייה, הירידות בוול סטריט והתאוששות הדולר בעולם, מאיימות על המשך המגמה ● דיסקונט: בתרחיש ביטחוני-גיאופוליטי אופטימי, השקל עשוי אף לרדת מתחת ל-3 שקלים

מילואימניקים / אילוסטרציה: ap, Ariel Schalit

60 אלף חיילי מילואים בכל זמן נתון. הדרישה שהדהימה את האוצר

כשהפוקוס משתנה מצבא קטן וחכם לצבא גדול עם נוכחות בשטח - במערכת הביטחון דורשים תוספת תקציבית של 51 מיליארד שקל ● מנגד, באוצר לא ממהרים לפתוח את הכיס וטוענים לבזבזנות וחוסר יעילות בצה"ל וכן מלינים על חריגה בתקציב 2025 והעדר פיקוח

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

אלו הן המסקנות של משרד הבריאות בעניין התקלות בבדיקה של חברת רוש

כפי שדווח בעבר, הבדיקה של חברת רוש אשר בחנה את התאמת הגידול לטיפול הורמונלי, הייתה תקולה ונשים מסוימות נמצאו בטעות כלא מתאימות לטיפול בסרטן שד, למרות שהיו יכולות להיעזר בו ● התחקיר של משרד הבריאות, מצא כי הבדיקה נתנה תוצאה חלשה יחסית, בשל תקלה בערכת הבדיקה עצמה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים מציגים רווחי שיא ומגדילים דיבידנדים, אז למה המניות שלהם יורדות?

למרות התוצאות החזקות של הבנקים והדיבידנדים העצומים עליהם הכריזו תודות להקלת מגבלות הפיקוח, המשקיעים בבורסה שלחו את מניותיהם ליומיים של ירידות ● נראה כי התחזית להפחתת ריבית בקרוב, לצד התקררות באינפלציה, מעוררות חששות לגבי התוצאות קדימה

מגדל עלית ביוני 2025 / צילום: Reuters, Anadolu

חצי שנה אחרי מבצע עם כלביא: השיפוצים במגדל עלית ברמת גן טרם החלו

הדיירים, שקיבלו דיור חלופי לשנה מהיום שבו התפנו מהמלונות, עוד מחכים שיסוכמו כל הפרטים הנדרשים לתחילת העבודות ● בעירייה מדגישים כי הנושא לא באחריותם, ומנסים לעזור, וברשות המסים אומרים: "בקרוב תתקבל החלטה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ניר ברקת ואחיו בדרך להשקעה של מיליוני שקלים בעמוד האינסטגרם PUSH

קרן BRM של ניר ברקת ואחיו, נכנסת לשותפות אסטרטגית עם מיזם החדשות באינסטגרם PUSH, במטרה לבנות את הדור הבא של התוכן הדיגיטלי ● ע"פ הערכות בשוק הם מתכוונים להשקיע מיליוני שקלים, יחד עם היועץ האסטרטגי מוטי שרף

39 חברות ביטחוניות ביריד נשק בפריז: "מקרון רוצה לפייס את ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם:  נשיא צרפת מקרון שינה כיוון ואישר לחברות ישראליות להשתתף ביריד הנשק בפריז, מה היה במפגש בין נשיא ארה"ב ליורש העצר הסעודי, ובבריטניה התחילו המשפט של הפעילים הפרו-פלסטינים שהרסו מפעל של אלביט ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה שוב בירידות; אנבידיה ירדה במעל 2%, אמזון ב-4%

וול סטריט ביום רביעי רצוף של ירידות ● הרוטציה ממניות הטכנולוגיה אל המניות הקטנות נמשכת ● מנכ"ל גוגל: "אם הבועה תתפוצץ, אף חברה לא תישאר חסינה" ● לא רק מניות, גם איגרות חוב של חברות טכנולוגיה בירידה ● לראשונה זה 7 חודשים, הביטקוין ירד מתחת ל-90 אלף דולר לפני שהתאושש, מייקל סיילור ממשיך לרכוש את המטבע ● ישראליות: נייס נפלה לאחר הדוחות, סיוה בעקבות הנפקת מניות

נשיא סוריה אחמד א־שרע / צילום: ap, Stephanie Lecocq

ישראל תישאר בחוץ? ההימור החדש של האמירויות להקמת מסדרון חוצה יבשות

ענקית נמלים אמירותית החלה להפעיל את נמל טרטוס שבסוריה בחוזה ארוך טווח ובהשקעה של מאות מיליוני דולרים - מהלך שמעמיד חלופה אזורית לנתיבי הסחר הפוטנציאליים דרך ישראל ● לפני שנתיים הציגה ארה"ב תוכנית ענק למסדרון בין יבשתי, אך זו לא התקדמה

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

בעקבות התכתבויות עם ג’פרי אפשטיין: הבכיר האמריקאי שהתפטר מדירקטוריון OpenAI

שר האוצר האמריקאי לשעבר, הודיע על התפטרותו מדירקטוריון OpenAI בעקבות פרסום התכתבויות שניהל עם ג’פרי אפשטיין ● אלו הם חילופי ההנהלה בצמרת של מספר סטארט-אפים ישראליים ● ג'ף בזוס מקים סטארטאפ AI חדש, ויחזור לנהל חברה לראשונה מאז עזב את אמזון ● וגם: שלושה גיוסי הון בתחומי הנדל"ן המניב, הפינטק והבינה המלאכותית בלטו השבוע בקרב חברות טכנולוגיה ישראליות ● חדשות ההייטק

רן עוז, מנכ''ל ישראכרט / צילום: יח''צ ישראכרט

הישראלים שחזרו לחו"ל ותיק האשראי סייעו לישראכרט להגדיל ב-23% את הרווח הנקי

מנכ"ל החברה רן עוז מסכם את הקדנציה שלו בישראכרט בצורה חיובית ● העלייה ברווח נבעה מהצמיחה בכל תחומי הפעילות ומהקיטון בהוצאות בגין הפסדי אשראי ● בקרוב, איתמר פורמן, ראש החטיבה העסקית מבנק הפועלים, ייכנס לתפקידו כמנכ"ל החברה

מיצב אמנות המציג את הנשיא דונלד טראמפ וג'פרי אפשטיין מחזיקים ידיים, המוצב סמוך לקפיטול / צילום: ap, Jose Luis Magana

הקונגרס אישר סופית: כל תיקי ג'פרי אפשטיין ייחשפו; החוק בדרך לחתימת טראמפ

הקונגרס האמריקאי אישר ברוב מוחץ הצעת חוק דו-מפלגתית המחייבת את משרד המשפטים לשחרר את כל התיקים הקשורים לעבריין המין ג'פרי אפשטיין ● המסמך נשלח לחתימת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ

הדמיה של תוכנית ''קרן הקריה'' / צילום: רשות מקרקעי ישראל

11 שנים לאחר שמשרד הביטחון פינה את השטח: מכרז "קרן הקריה" יוצא לדרך

המכרז, המשתרע על שטח של כעשרה דונמים, מאפשר בנייה של 741 יח"ד ושטחי מסחר, במגדלים בני 50 קומות ויותר ● במשרד הביטחון מציינים כי המכרז פורסם "לציון היערכות לפינוי השטח"

שמוליק נבון, מנכ''ל וולט מרקט / צילום: קוסטנסין גרוסמן לקבוצת שטיר

מנכ"ל וולט מרקט: "מתנהל שיח פורה עם רשות התחרות"

בזמן שבוולט מחכים להכרעה על הפטור מהסדר כובל - מנכ"ל וולט מרקט שמוליק נבון מבהיר כי המרקט הוא עסק קמעונאי נפרד ● לדבריו, "ביוון עלות הליקוט היא חמישית מישראל"

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

"תיקון מתרחש בשווקים": אנליסטים מעריכים שירידות נוספות בדרך

מדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק נפלו מתחת לממוצע הנע של 50 יום שלהם - מה שעלול להצביע על כך שירידות נוספות בדרך ● אנליסטים מעריכים שה-S&P 500 יירד בסך הכל 5%-10% משיאו, ושהנאסד"ק ייפול ב-8% ● חלק מהאנליסטים מאמינים כי התיקון כבר כאן: "אם זה לא היה ברור עד כה, שיהיה ברור כעת: תיקון מתרחש בשוק המניות"