גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ישראליות בוול סטריט נפגעות מכשל השוק בביטוח נושאי משרה

הסערה בשוק ביטוח הדירקטורים, שפוגעת בחברות הציבוריות הנסחרות בארה"ב ובאוסטרליה, מכה באופן חמור הרבה יותר בחברות הציבוריות הישראליות

ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock
ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock

התייקרות ניכרת בביטוחי דירקטורים ומנהלים בארה"ב ובאוסטרליה דווחה ב-21 ביוני בכתבה של "וול סטריט ג'ורנל", שהתפרסמה גם ב"גלובס". בין השאר, סקרה הכתבה עליות של עד פי שישה בפרמיה והרעת תנאים משמעותית לחברות הציבוריות שנדרשות לביטוח כזה (באנגלית, Directors and officers liability insurance או בקיצור D&O). ואולם, לעליית מחירים זו יש השלכה משמעותית גם על חברות ציבוריות ישראליות שנסחרות בבורסת נאסד"ק.

הציפיה היא שגל התביעות נגד דירקטורים ומנהלים רק יגבר בשנים הקרובות. נוסף על כך, לא מזמן פסק בית המשפט בארה"ב כי לבעלי מניות הזכות להגיש תביעות נגד חברות ציבוריות שנסחרות בארה"ב בגין עבירות שונות על חוקי ניירות הערך המקומיים גם בבתי משפט מדינתיים, ולא רק בבתי משפט פדרליים, ולנהל הליכים במקביל - מה שמעלה משמעותית את גובה ההוצאות המשפטיות של החברה הנתבעת, וכתוצאה מכך גם של המבטח.

במענה למציאות חדשה זו, החברות המשלמות עבור הביטוח מקטינות את היקף הכיסוי הביטוחי (בעיקר בהגדלת ההשתתפות העצמית, אבל גם בהקטנת הכיסוי הכולל), ומגדילות את הסיכון שבקרות המקרה ביטוחי, הן יאלצו לשלם סכומים משמעותיים מכיסן.

עבור דירקטורים הסיכון גדול משמעותית, מכיוון שאם הפיצוי שיפסוק בית המשפט האמריקאי נגד החברה ונושאי משרה בה גדול מסכום הביטוח, ובידי החברה אין יכולת לשלמו, או במקרה שהחברה לא תוכל לשלם את ההשתתפות העצמית, הרי הדירקטורים ונושאי המשרה עלולים להתחייב בתשלום פיצויים גבוהים מכיסם הפרטי.

נטל רגולטורי מוגזם ומיותר

אף שמדובר בתופעה כלל-עולמית, יש לה השלכה רחבה יותר על חברות ישראליות, בדמות נטל רגולטורי - שלטעמי, הינו מוגזם ומיותר.

המחוקק הישראלי רואה בביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה חלק מחבילת התגמול שמעניקה החברה. בהתאם, מדיניות תגמול של חברה ציבורית צריך לכלול התייחסות לנושא ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה, ותנאי הביטוח עצמו, במידה ולא חל פטור (שאליו אתייחס בהמשך), צריכים להיות מאושרים על ידי בעלי מניות החברה באסיפה כללית.

תקנה 1ב'1 לתקנות החברות (הקלות בעסקאות עם בעלי ענין) קובעת, בין השאר, שחברה ציבורית יכולה לאשר ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה על ידי ועדת התגמול בלבד, ללא צורך להביאה לאישור בעלי המניות, במידה ותנאי הביטוח (1) נקבעו במדיניות התגמול שאושרה על ידי בעלי המניות; (2) הינם בתנאי שוק; (3) אינם עשויים להשפיע באופן מהותי על רווחיות החברה, רכושה או התחייבויותיה.

הבעיה נובעת מכך שבזמן אישור מדיניות התגמול, תנאי הביטוח משקפים את תנאי השוק במועד שבו המדיניות מובאת לאישור בעלי המניות, והמדיניות תקפה לשלוש שנים. ביטוח, שבשל שינויים בתנאי השוק חורג מהאמור במדיניות התגמול, צריך להיות מאושר על ידי בעלי המניות באסיפה כללית, ויש חברות שבלית ברירה מתקנות את החלק שעוסק בביטוח במדיניות התגמול באסיפה כללית או מאשרות את הביטוח עצמו באסיפה כללית. הצורך לאשר ביטוח על ידי בעלי המניות מהווה נטל רגולטורי מיותר מכמה סיבות, שיפורטו להלן.

הפתרון שאני מציע הוא שנושא ביטוח דירקטורים ונושאי משרה לא יצטרך להיות כלול במדיניות תגמול ולא ייחשב כרכיב תגמול, שדורש את אישור בעלי המניות. בהתאם, יש לתקן את החוק כך שהדירקטוריון יהיה מוסמך לאשר את תנאי הביטוח. אם נדרשת מעורבות בעלי המניות, ניתן להביא את תנאי הביטוח לידיעתם באסיפה הכללית השנתית, כפי שנעשה לגבי תגמול בכירים בחברה.

הסיבה העיקרית לצורך לשנות את המשטר החוקי בנושא, היא שהביטוח אינו מהווה תמורה לדירקטור, אלא מהווה הגנה הכרחית כדי שהדירקטור יוכל למלא את תפקידו. כמו שקבלן חייב לספק לפועלי הבניין שלו קסדות, וזאת במענה לסיכונים הפיזיים באתר הבנייה, כך גם הדירקטור חייב לקבל מענה לסיכונים הסבירים והמקובלים במילוי תפקידו, וסיכונים אלה הם בראש ובראשונה תביעות נגדו.

יתרה מכך, הביטוח הוא כלי הגנתי בלבד, ואינו נותן לדירקטור כל תמורה, בכסף או בשווה כסף. סיבה נוספת היא שבניגוד לתנאי כהונה, שתמורה ברורה בצדם (בכסף או בניירות ערך), או הסכם לשיפוי הדירקטור שתנאיהם תלויים בעיקר ברצונה של החברה, תנאי הביטוח תלויים בראש ובראשונה בתנאי השוק, ובמידה פחותה בהרבה בהיסטוריה הביטוחית של החברה ובנסיבות אחרות שבשליטת החברה - וכיום, עם הסערה בתחום הביטוח, אנו רואים עד כמה שיקול זה משמעותי.

המצב הקיים, שבו דירקטורים נמצאים בסיכון שלפיו לא יהיו מכוסים בביטוח, בין אם בעלי המניות לא יאשרו את תנאי הביטוח ובין אם מסיבות אחרות, כמו חוסר סנכרון בין מועד פקיעת הביטוח ומועד אסיפת בעלי המניות (שנתית או אחרת), מרתיע מועמדים טובים וראויים מלהצטרף לדירקטוריונים של חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב.

קל וחומר שלאור מצב השוק, שאינו נמצא בשליטת החברה, דירקטורים עלולים למצוא את עצמם במצב של תת-ביטוח, אף אם כל האישורים לרכישת ביטוח התקבלו כדין או מול תביעות שעוברות את הכיסוי הביטוחי ושהחברה אינה יכולה לשלם.

גם מצדן של החברות יש חסרונות מהותיים במשטר החוקי הקיים בנושא. אם חברה צריכה לכנס במיוחד אסיפת בעלי מניות לשם אישור ביטוח, הדבר גוזל משאבים מהחברה, בין אם כספיים ובין אם ניהוליים. אבל החיסרון המשמעותי ביותר הוא בצורה שבה כינוס כזה של אסיפה נתפס בעיני בעלי המניות הלא ישראלים של החברה, שאינם מצויים בנבכי חוק החברות. לדוגמה, בחברות ציבוריות שמאוגדות במדינת דלאוור בארה"ב, אין צורך לאשר ביטוח על ידי אסיפת בעלי מניות. מנהלי החברה הישראלית עלולים למצוא את עצמם מנצלים את זמן המסך שלהם מול משקיעי החברה בהסברים על נפתולי חוק החברות, במקום להתרכז בעסקי החברה.

הרגולטורים בישראל לא אדישים לצורכי החברות

אמנם אין לנו כל אפשרות לתקן את שוק ביטוח הדירקטורים או את הבעיות המשפטיות שמשפיעות על שוק ההון האמריקאי, אבל בידינו הדבר לפשט ולהתאים את הרגולציה המקומית, כך שמדינת ישראל תסייע לחברות שמאוגדות בה לרכוש ביטוח ולהגן על דירקטורים ונושאי משרה בה. במקרה זה, הפתרון הנדרש אינו מורכב: יש לקבוע כי ביטוח נושאי משרה ודירקטורים אינו הטבה, ואינו חלק מתנאי העסקה הדורשים אישור בעלי המניות. כך, נושא הביטוח לא ייכלל כחלק ממדיניות התגמול.

כמו כן, את תנאי הביטוח תאשר ועדת התגמול או ועדת הביקורת (מכיוון שלא מדובר בנושא של תגמול) והדירקטוריון, והוא יובא לידיעת בעלי המניות בזימון לאסיפה השנתית, כפי שמובאים לידיעתם תנאי ההעסקה של בכירי החברה בחברה ישראלית שנסחרת בארה"ב.

הרגולטורים הישראלים אינם אדישים לצורכי חברות ישראליות שנסחרות מעבר לים, ופועלים לייעול ולהקטנת הנטל הרגולטורי מעל לחברות ישראליות שנסחרות בבורסות בארה"ב ובמקומות נוספים, כדי להביא לאחידות רגולטורית עבור חברות דואליות. מן הנכון לתת תשומת לב לנושא ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה, ולקבוע מנגנון גמיש ונכון יותר לאישור ביטוח שכזה. 

הכותב הוא שותף ומנהל המחלקה הבינלאומית בפירמת עורכי הדין ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות')

עוד כתבות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע