גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי KONA: ההיברידית שתחסוך למרות מחירי הדלק הנמוכים

הגרסה ההיברידית של הג'יפון הקוריאני יקרה מאחותה מונעת הבנזין ופחות חזקה, אבל היא נעימה ומאוזנת יותר לנהיגה, מספקת ביצועים סבירים וחוסכת משמעותית בהוצאות השוטפות ● התחרות תוכרע בזירת ההנחות

בסוף 2018, כאשר סוכמו הנתונים השנתיים של הכנסות המדינה ממסים, הופתעו באוצר לגלות כי חור גדול נפער בבאר ההכנסות ממיסוי רכב, שממנה שואבת המדינה עשרות מיליארדים באורח קבע. דרך החור דלפו להערכת האוצר כמעט 2.5 מיליארד שקל בשנה לכיסי האזרחים, שרכשו מכוניות היברידיות עם "רק" 50% מיסוי מצטבר (כולל מע"מ), במקום למעלה מ-80% ברכב לא היברידי .

אמנם המדינה הייתה זו שעודדה את הציבור במשך שנים לעבור למכוניות היברידיות ירוקות, אבל היה ברור שהפירצה "המסוכנת" חייבת להיסגר. התכנסו חכמי האוצר כדי לטכס עצה, חשבו, חישבו והגו תוכנית מבריקה ונחושה ושמה "הרפורמה במיסוי על היברידיות": מתווה רב שנתי להגדלה מדורגת של מס הקניה על היברידיות החל מתחילת 2020.

התוצאה הצפויה הייתה גל מאסיבי של הקדמת ייבוא היברידיות לפני העלאת המס. אחר כך הגיע משבר הקורונה, שמתח את המלאים "הישנים" עמוק לתוך הרבעון השני והתוצאה הסופית היא זינוק מרשים בנתח השוק של ההיברידיות. כמעט כל מכונית שלישית, שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של 2020, הייתה היברידית כזו או אחרת ואצל יונדאי, למשל, נתח השוק של ההיברידיות נסק ל-40% מהמכירות.

יונדאי KONA היברידית

יונדאי מאמינה בישראל

קרוב לוודאי, שמבחינת יצרני הרכב, שלא מכירים את הדקויות של משחקי המס המקומיים, ישראל מצטיירת כיום בתור אות ומופת גלובלי לקיימות סביבתית. לפיכך, אין זה מפתיע שיונדאי מיהרה לשגר אלינו גם את הגרסה ההיברידית של יונדאי קונא עוד לפני רוב העולם ובעיצומו של משבר הקורונה.

גם חדי עין יתקשו להבחין בהבדלים בין עיצוב הקונא ההיברידית לבין אחותה מונעת הבנזין, שזוכה להצלחה לא מבוטלת בשוק הרכב. עיצובן של השתיים זהה למעט סימול הדגם ההיברידי בצידי הרכב וחישוקים בגודל ובעיצוב שונה. מי שמצפה לקבל "קרדיט ירוק" מסביבתו, יצטרך להדביק על הרכב סטיקרים. מנגד, שוחרי האופנה והתדמית לא ירגישו בנחיתות סטטוס לעומת בעלי הקונא עם מנוע טורבו-בנזין.

גם תא הנוסעים אינו שונה בהרבה מזה של גרסת הבנזין. מערך הפיקוד פשוט, מאורגן היטב ונטול התחכמויות, לוח המחוונים שומר על תצורה אנלוגית למרות תוספת של "מד חיסכון" גדול, צג המולטימדיה המקורי זהה לרוב דגמי יונדאי ותנוחת הנהיגה ממקמת את הנהג בגובה מעט יותר גבוה מזה של פרייבטים מקובלים.

סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, הראות לכל הכיוונים טובה יותר מאצל כמה וכמה מתחרים עם עיצוב מתוחכם (ע"ע CH-R, ג'וק ועוד) והמרחב במושב האחורי יכול לארח שני מבוגרים פלוס, אם כי הוא אינו מרווח כמו אצל בת הדודה קיה נירו, שנהנית מיתרון של 10 סנטימטרים בבסיס הגלגלים. תא המטען זהה בנפחו לזה של גרסת הבנזין, למעט העובדה שאינו מכיל גלגל רזרבי אלא פיתרון קומפקטי לתיקון תקרים. יש בפלח מרווחים ממנו.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו, תקני לפלח המחיר הזה וכולל מערך מקיף של מערכות תומכות נהיגה וערכת סטטוס/נוחות המקובלת, למעט גג שמש חשמלי. איכות ההרכבה והגימור טובה כמקובל אצל יונדאי, כולל בידוד רעשים מרשים.

צריכת דלק טובה מגרסת הבנזין

באגף ההנעה מצוידת המכונית במערכת ההיברידית המוכרת של יונדאי, שבה מצוידות עשרות אלפי מכוניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שנעות על כבישי ישראל. היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק משולב של 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

זו לא מכונית רזה, ועם 1.43 טון יש הרבה קלות ממנה בפלח, אבל המשקל לא מהווה אתגר עבור מערכת ההנעה המוצלחת. במצב התכנות הנמרץ, הכלי צובר מהירות בקצב מכובד, שומר על תנופה ראויה בעליות גם עם ארבעה נוסעים ומטען ומייצר תאוצות ביניים לינאריות, חלקות ושקטות מאוד. המערכת גם מבצעת בהצטיינות את המטלה של נסיעה עירונית ממושכת על חשמל. צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר היא די תיאורטית, אבל גם עם ממוצע ריאלי של כ-17 ק"מ לליטר, הגרסה ההיברידית עדיין הרבה יותר ידידותי-לכיס מגרסת הטורבו-בנזין.

על הכביש הקונא ההיברידית מרגישה הרבה יותר מאוזנת מגרסת ההנעה הקדמית, עם מנוע הטורבו החזק. אין כאן היגוי מומנט ("לחימת הגה") שפוגם בהאצה נמרצת, בקרת המשיכה לא צריכה להירתם לפעולה בעת האצה על כביש חלקלק ומרכז הכובד נמוך יותר תודות לסוללה המאסיבית. בסך הכל זה רכב רגוע, ידידותי ונעים לנהיגה, שמותיר את הנהג בתמונה - בתנאי שזוכרים לנתק את מערכת הסיוע להיגוי - ממש כמו האח איוניק ובת הדודה קיה נירו.

נוחות הנסיעה מצוינת לכשעצמה וטובה משמעותית משל גרסת הטורבו בנזין, לא מעט בזכות השימוש בחישוקי 16 אינץ' עם צמיגים חתך מתון של 1960 לעומת הגומי הספורטיבי והלא סלחני של האחות.

מחיר המחירון של גרסת הבסיס של הקונא הייבריד ההתחלתית, כ-140 אלף שקל, מציב אותה בתחרות ישירה מול קיה נירו, שמובילה את פלח רכב הקרוס-אובר ההיברידיים בציי הרכב; ומול טויוטה CH-R שמובילה את אותו פלח בשוק הפרטי. בין לבין היא גם צריכה להתחרות עם גרסת הבנזין החזקה משמעותית של הקונא, שזולה ממנה באלפי שקלים. זו זירה תחרותית מורכבת, אבל אם לסמוך על התמחור האגרסיבי של הרכב בשוק ה"אפס קילומטר", המכונית עתידה להעניק לשוק המקומי ניעור לא קטן, בכפוף לגחמות האוצר. 

עוד כתבות

נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא סין שי. חשש מהסלמה במלחמת הסחר / צילום: ap, Susan Walsh

בנק אוף אמריקה: שוק השבבים יגיע לטריליון דולר בשנתיים, ו־5 מניות יככבו

בנק אוף אמריקה מעלה את תחזיתו למכירות של ענף השבבים האמריקאי בכ־60% תוך שלוש שנים, או הכפלה בפחות מעשור ● מחירי היעד שמציבים בבנק למניות המועדפות עליהם משקפים פרמיה של 13%-30% ● הסיכונים יכולים להגיע מכיוון המכסים והתקררות ההתלהבות מ־AI

דירה בהנחה

הסתיימה ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה": מספר הנרשמים שבר שיא

עיריית תל אביב־יפו מוציאה למכרז קרקע למכירה ביד אליהו - תמורת 73 מיליון שקל לכל הפחות ● על פי נתוני משרד השיכון והבינוי, מספר הנרשמים ל"דירה בהנחה" עמד על כ-131,000 ● רנט איט ומגדל רכשו מרמי שבירו 75% מהזכויות בפרויקט להשכרה לטווח ארוך באשדוד ● חדשות השבוע בנדל"ן

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

גופי ההשקעה שהימרו במיליונים על אוטומקס רגע לפני הקריסה

חודשים ספורים לפני שנחשפו חשדות פליליים נגד יבואנית הרכב והחל הליך חדלות הפירעון שלה, אוטומקס גייסה אג"ח ● כעת, בדיקת גלובס מגלה שגופים כמו מגדל שוקי הון, מור והורייזן השקיעו בחוב, בעיקר דרך קרנות נאמנות, וכעת חלק מכספי לקוחותיהם חשוף לפרשה

פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאי / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי עמדה בציפיות הרווח ומעלה תחזיות - נחלשת במסחר המוקדם

מובילאיי בניהולו של המייסד המשותף פרופ' אמנון שעשוע פרסמה דוחות רשמה ברבעון שחלף הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% בהשוואה ל-486 מיליון דולר ברבעון המקביל ● שעשוע: מצפה להתרחבות בשירותי הרובוטקסי בלוס אנג'לס ובערים נוספות בארה"ב ובאירופה

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

אין דמי ניהול בפיקדונות הבנקאיים? זה מיתוס. אתם משלמים הרבה מאוד

לפיקדונות בבנקים בהחלט יש מחיר ● העלאת הארנונה היא חצי מהבעיה ● ומה נדחק הצידה עם ההשתלחות של השר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי GammaTime: אלכס מונטאלבו, סלבה מודריך וביל בלוק / צילום: GammaTime Inc

גם הקרדשיאנס בפנים: החברה הישראלית שמגייסת כדי לייצר את הדור הבא של הטלויזיה

החברה צפויה להשיק אפליקציה תחת המותג GammaTime שתאפשר צפייה במיקרו-סדרות בתשלום מהטלפון ● בנוסף לבנות משפחת קרדשיאן, משקיע בחברה מייסד רדיט אלכסיס אוהניאן, כאשר את הגיוס בחברה הובילו בעיקר קרנות ישראליות: פיטנגו פירסט, הקרן של פיטנגו המיועדת להשקעה בסטארט-אפים צעירים וקרן vgames

איתמר פורמן / צילום: ענבל מרמרי

חבר הנהלה צעיר אבל עם ניסיון בנקאי רב: מאחורי המינוי החדש במשק

איתמר פורמן ימונה למנכ"ל ישראכרט הבא, וכל העיניים של השוק עליו ● מה הוא מביא איתו לתפקיד, למה בדלק התעקשו דווקא על בנקאי, ואיך יגיב דב קוטלר, זה שקידם אותם לתפקידי מפתח בבנק הפועלים?

תבנית ביצים / צילום: איל יצהר

אחרי למעלה משנתיים: מחיר הביצים עולה

מחיר הביצים המפוקח עולה החל מ-1 בנובמבר ב-1%, כך שמחיר חבילת 12 ביצים בגודל L יעלה ב-15 אגורות ל-14.24 שקל ● לפי משרד החקלאות, עליית המחיר נובעת מ"השינויים שחלו בכלל רכיבי שרשרת הערך, מהמגדל, דרך המשווק והקמעונאי ועד לצרכן"

איתמר פורמן / צילום: אביב גוטליב

המנכ"ל החדש של ישראכרט: איתמר פורמן, מנהל החטיבה העסקית בבנק הפועלים

דירקטוריון ישראכרט אישר הערב את מינוי של איתמר פורמן למנכ"ל ישראכרט ● פורמן עוזב את בנק הפועלים כעבור יותר מ-20 שנה, והחל את דרכו כיועץ השקעות באגף לניירות ערך ● המינוי יחתום מעל חודשיים של חיפושים בישראכרט בוועדה מיוחדת שהקים הדירקטוריון

התחרות על הטסים גוברת והמחירים צונחים / צילום: Shutterstock

מפריז עד ניו יורק: התחרות על הטסים גוברת, והמחירים צונחים

חברות התעופה האירופיות חוזרות לנתב"ג, לצד ענקיות זרות שמתחילות לפעול בישראל לראשונה ולצד חברות ותיקות שמגבירות את תדירות הקווים ● העלייה בהיצע הביאה להוזלה דרסטית של הטיסות ליעדים מבוקשים ● איך מושפעות החברות הישראליות, שעד כה נהנו כמעט מבלעדיות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נתניהו וסמוטריץ' דנו היום בתקציב 2026: מה נמצא על הפרק?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הציג היום לראש הממשלה בנימין נתניהו, את תקציב המדינה לשנה הבאה וזאת על רקע היציאה מהמלחמה הממושכת והפסקת האש ● מדובר בתקציב של שנת בחירות ולכן השיח על "הטבות מס" צפוי להיות בו דומיננטי

הקשר הכלכלי והביטחוני בין קהיר לבייג'ינג מתהדק, נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: Reuters, Tingshu Wang

כך סין רוצה להשיג דריסת רגל ברצועת עזה

​מסמך של האו"ם בנוגע לשיקום עזה חושף כי סין מבססת את נוכחותה הכלכלית באזור, אם בהשתתפות ישירה במכרזים ואם באמצעות חברות המשתמשות בתוצרתה ● סובסידיות ממשלתיות רחבות, כמו גם שיתופי־פעולה עם מצרים, מעניקים לה יתרון משמעותי ● וגם: כך הסינים מעבירים סחורות לרצועה באמצעות גורמים בעלי השפעה, ובהם איש העסקים איברהים אל־אורגני, המקורב לבנו של הנשיא א־סיסי

מייסדי פיירבלוקס. מימין: פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת / צילום: יח''צ

אקזיט כחול־לבן בקריפטו: היוניקורן שרוכש סטארט-אפ צעיר ב-90 מיליון דולר

דיינמיק פיתחה תשתית המאפשרת להטמיע ארנקים דיגיטליים באפליקציות תוך ימים ספורים בלבד ● לפי פיירבלוקס, הרכישה מסמנת מהלך אסטרטגי חדש של החברה, שנכנסת מעולמות הבנקים והבורסות לעולם הצרכני והפינטק

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

חודש אחד הקפיץ את תשואות הגמל והפנסיה לטווח ארוך ב־10%. זו הסיבה

נתוני הגמל והפנסיה לחודש ספטמבר הציגו זינוק חד בתשואה המצטברת לשלוש שנים. הסיבה: יציאה של ספטמבר 2022 מהחישוב, שהיה חודש אדום בשווקים בצל העלאות הריבית ● בין הגופים המצטיינים בחודש האחרון בלט אלטשולר שחם, שתקופה ארוכה נעדר מצמרת התשואות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ הטיל סנקציות על חברות הנפט הגדולות ברוסיה; הנפט מזנק בכמעט 3%

משרד האוצר האמריקאי מסר כי הצעד נובע מ"חוסר המחויבות של רוסיה" להפסקת המלחמה באוקראינה ● לפי הודעת הממשל, העיצומים נועדו "לפגוע ביכולת של הקרמלין לגייס כסף עבור המלחמה" ● טראמפ: "ביטלתי את הפגישה עם פוטין. זה לא הרגיש לי נכון"

קייב, אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

יתרות המט"ח של רוסיה יחמשו את אוקראינה? המהלך החדש שמתגבש באירופה

לאחר שלוש שנים של היסוסים, האיחוד האירופי צפוי להפוך את מאות מיליארדי הדולרים המוקפאים של מוסקבה לערבות להלוואה ענקית לקייב ● הטריגר: ניסיון לחזק את אוקראינה אל מול שינוי העמדות של ארה"ב ● מהם החששות ממהלך כזה, ואילו תנאים הציבה בלגיה

טיל שיוט מסוג Storm Shadow באוויר / צילום: Shutterstock, Sergey Dzyuba

מייצרים לחץ על רוסיה: זה הנשק בו תוכל אוקראינה להשתמש

המהלך מתרחש במקביל למאמציו של טראמפ ללחוץ על מוסקבה לנהל שיחות על סיום המלחמה, ולמנוע מקייב לשגר טילי טומהוק אמריקאים

מסוף הרכב בנמל ג'בל עלי בדובאי / צילום: יח''צ

האם ייפתח ערוץ יבוא רכבים מדובאי?

משרד התחבורה בוחן מתן אישורי יבוא לרכב בתקינה של מדינות המפרץ, סין והודו – מהלך שעשוי להוזיל מחירים ולפתוח שווקים חדשים אך גם לעורר ביקורת בינלאומית ● דיפאל משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש במחיר תחרותי ● ניסאן מתכוננת לקאמבק בישראל ב־2026 ● וגם: ועדת הכספים דורשת מתווה להצלת נמל אילת ● השבוע בענף הרכב

הגירוש מבית הקפה בגלל עברית והחלום האולימפי שעלול להיגנז


גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: פירוק חמאס מנשקו צפוי להיות הבעיה הגדולה ביותר של הסכם הפסקת האש שנחתם בעזה, החרם על ישראל עלול לגנוז את חלום האולימפיאדה של אינדונזיה, וכמה אמריקאים סבורים שהפסקת האש תקרוס בתוך שנה? • כותרות העיתונים בעולם 

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עלייה של כ-60%: שוק המשכנתאות ממשיך להתנתק מעולם הנדל"ן

בחודש ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 8.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-60% מהתקופה המקבילה אשתקד ● במקביל, ע"פ הערכות, מספר העסקאות לרכישת דירות נמצא בירידה משמעותית ● איך אפשר להסביר את הפער הזה?