גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי KONA: ההיברידית שתחסוך למרות מחירי הדלק הנמוכים

הגרסה ההיברידית של הג'יפון הקוריאני יקרה מאחותה מונעת הבנזין ופחות חזקה, אבל היא נעימה ומאוזנת יותר לנהיגה, מספקת ביצועים סבירים וחוסכת משמעותית בהוצאות השוטפות ● התחרות תוכרע בזירת ההנחות

בסוף 2018, כאשר סוכמו הנתונים השנתיים של הכנסות המדינה ממסים, הופתעו באוצר לגלות כי חור גדול נפער בבאר ההכנסות ממיסוי רכב, שממנה שואבת המדינה עשרות מיליארדים באורח קבע. דרך החור דלפו להערכת האוצר כמעט 2.5 מיליארד שקל בשנה לכיסי האזרחים, שרכשו מכוניות היברידיות עם "רק" 50% מיסוי מצטבר (כולל מע"מ), במקום למעלה מ-80% ברכב לא היברידי .

אמנם המדינה הייתה זו שעודדה את הציבור במשך שנים לעבור למכוניות היברידיות ירוקות, אבל היה ברור שהפירצה "המסוכנת" חייבת להיסגר. התכנסו חכמי האוצר כדי לטכס עצה, חשבו, חישבו והגו תוכנית מבריקה ונחושה ושמה "הרפורמה במיסוי על היברידיות": מתווה רב שנתי להגדלה מדורגת של מס הקניה על היברידיות החל מתחילת 2020.

התוצאה הצפויה הייתה גל מאסיבי של הקדמת ייבוא היברידיות לפני העלאת המס. אחר כך הגיע משבר הקורונה, שמתח את המלאים "הישנים" עמוק לתוך הרבעון השני והתוצאה הסופית היא זינוק מרשים בנתח השוק של ההיברידיות. כמעט כל מכונית שלישית, שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של 2020, הייתה היברידית כזו או אחרת ואצל יונדאי, למשל, נתח השוק של ההיברידיות נסק ל-40% מהמכירות.

יונדאי KONA היברידית

יונדאי מאמינה בישראל

קרוב לוודאי, שמבחינת יצרני הרכב, שלא מכירים את הדקויות של משחקי המס המקומיים, ישראל מצטיירת כיום בתור אות ומופת גלובלי לקיימות סביבתית. לפיכך, אין זה מפתיע שיונדאי מיהרה לשגר אלינו גם את הגרסה ההיברידית של יונדאי קונא עוד לפני רוב העולם ובעיצומו של משבר הקורונה.

גם חדי עין יתקשו להבחין בהבדלים בין עיצוב הקונא ההיברידית לבין אחותה מונעת הבנזין, שזוכה להצלחה לא מבוטלת בשוק הרכב. עיצובן של השתיים זהה למעט סימול הדגם ההיברידי בצידי הרכב וחישוקים בגודל ובעיצוב שונה. מי שמצפה לקבל "קרדיט ירוק" מסביבתו, יצטרך להדביק על הרכב סטיקרים. מנגד, שוחרי האופנה והתדמית לא ירגישו בנחיתות סטטוס לעומת בעלי הקונא עם מנוע טורבו-בנזין.

גם תא הנוסעים אינו שונה בהרבה מזה של גרסת הבנזין. מערך הפיקוד פשוט, מאורגן היטב ונטול התחכמויות, לוח המחוונים שומר על תצורה אנלוגית למרות תוספת של "מד חיסכון" גדול, צג המולטימדיה המקורי זהה לרוב דגמי יונדאי ותנוחת הנהיגה ממקמת את הנהג בגובה מעט יותר גבוה מזה של פרייבטים מקובלים.

סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, הראות לכל הכיוונים טובה יותר מאצל כמה וכמה מתחרים עם עיצוב מתוחכם (ע"ע CH-R, ג'וק ועוד) והמרחב במושב האחורי יכול לארח שני מבוגרים פלוס, אם כי הוא אינו מרווח כמו אצל בת הדודה קיה נירו, שנהנית מיתרון של 10 סנטימטרים בבסיס הגלגלים. תא המטען זהה בנפחו לזה של גרסת הבנזין, למעט העובדה שאינו מכיל גלגל רזרבי אלא פיתרון קומפקטי לתיקון תקרים. יש בפלח מרווחים ממנו.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו, תקני לפלח המחיר הזה וכולל מערך מקיף של מערכות תומכות נהיגה וערכת סטטוס/נוחות המקובלת, למעט גג שמש חשמלי. איכות ההרכבה והגימור טובה כמקובל אצל יונדאי, כולל בידוד רעשים מרשים.

צריכת דלק טובה מגרסת הבנזין

באגף ההנעה מצוידת המכונית במערכת ההיברידית המוכרת של יונדאי, שבה מצוידות עשרות אלפי מכוניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שנעות על כבישי ישראל. היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק משולב של 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

זו לא מכונית רזה, ועם 1.43 טון יש הרבה קלות ממנה בפלח, אבל המשקל לא מהווה אתגר עבור מערכת ההנעה המוצלחת. במצב התכנות הנמרץ, הכלי צובר מהירות בקצב מכובד, שומר על תנופה ראויה בעליות גם עם ארבעה נוסעים ומטען ומייצר תאוצות ביניים לינאריות, חלקות ושקטות מאוד. המערכת גם מבצעת בהצטיינות את המטלה של נסיעה עירונית ממושכת על חשמל. צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר היא די תיאורטית, אבל גם עם ממוצע ריאלי של כ-17 ק"מ לליטר, הגרסה ההיברידית עדיין הרבה יותר ידידותי-לכיס מגרסת הטורבו-בנזין.

על הכביש הקונא ההיברידית מרגישה הרבה יותר מאוזנת מגרסת ההנעה הקדמית, עם מנוע הטורבו החזק. אין כאן היגוי מומנט ("לחימת הגה") שפוגם בהאצה נמרצת, בקרת המשיכה לא צריכה להירתם לפעולה בעת האצה על כביש חלקלק ומרכז הכובד נמוך יותר תודות לסוללה המאסיבית. בסך הכל זה רכב רגוע, ידידותי ונעים לנהיגה, שמותיר את הנהג בתמונה - בתנאי שזוכרים לנתק את מערכת הסיוע להיגוי - ממש כמו האח איוניק ובת הדודה קיה נירו.

נוחות הנסיעה מצוינת לכשעצמה וטובה משמעותית משל גרסת הטורבו בנזין, לא מעט בזכות השימוש בחישוקי 16 אינץ' עם צמיגים חתך מתון של 1960 לעומת הגומי הספורטיבי והלא סלחני של האחות.

מחיר המחירון של גרסת הבסיס של הקונא הייבריד ההתחלתית, כ-140 אלף שקל, מציב אותה בתחרות ישירה מול קיה נירו, שמובילה את פלח רכב הקרוס-אובר ההיברידיים בציי הרכב; ומול טויוטה CH-R שמובילה את אותו פלח בשוק הפרטי. בין לבין היא גם צריכה להתחרות עם גרסת הבנזין החזקה משמעותית של הקונא, שזולה ממנה באלפי שקלים. זו זירה תחרותית מורכבת, אבל אם לסמוך על התמחור האגרסיבי של הרכב בשוק ה"אפס קילומטר", המכונית עתידה להעניק לשוק המקומי ניעור לא קטן, בכפוף לגחמות האוצר. 

עוד כתבות

אופיר חמו / צילום: עופר חג'יוב

"להוריד חשיפה למניות": הבנקאי שמציע לממש רווחים אחרי שנתיים פנומנליות

אופיר חמו ממזרחי טפחות חושש ש"התמחור בשווקים כבר מזמן לא משקף שווי כלכלי של החברות", אלא בעיקר את העתיד: "המכפילים משקפים גידול של 25% ברווחים" ● את עיקר המשקל בתיק ההשקעות הוא ממליץ להקצות כעת לאג"ח, כפי שהציע טרם הראלי הנוכחי בת"א

"חביבת השווקים": בעולם מתרשמים מהכלכלה הישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בלומברג מחמיאים לכלכלה הישראלית, איראן מגדילה את ארסנל הטילים שלה, וחמאס מתחזק בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

ההנחות על החשמל יצטמצמו? / צילום: Shutterstock

רשות החשמל משנה את הכללים, וההנחות לצרכנים בסכנה

הרשות מעדכנת את מבנה תעריף החשמל ומעלה את העלויות הקבועות, מה שמצמצם את מרחב התמרון של הספקיות הפרטיות ● החשש: ההפסדים בשוק שגם כך מתקשה להרוויח יעמיקו, והשינויים בהכרח יגולגלו לצרכנים ● האם המכרז החדש לרכישת חשמל יספק פתרון?

פטריק דרהי, בעלי הוט מובייל ואילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

"שחקנית של מחיר": המכשול של פלאפון בדרך לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת חברת הסלולר מהוט תמורת 2.1 מיליארד שקל ● רשות התחרות עלולה להתנגד למהלך, שכן הוט מובייל נתפסת כחברה התורמת להורדת מחירים בשוק

מהגרים שנכנסו לבריטניה דרך צרפת / צילום: Reuters, Gareth Fuller

בריטניה משנה כיוון: בדרך לאמץ את המודל הדני להרתעת מהגרים לא-חוקיים

ממשלת הלייבור השיקה את הרפורמה ה"מחמירה ביותר נגד ההגירה בעשור האחרון" בעקבות הקריסה בסקרים ● על הפרק: השעיית איחוד משפחות, הענקת מקלט זמני בלבד ואיום בסנקציות כדי לגרש בהצלחה למדינות אפריקה

מל''ט ההרון של התעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

באוצר דורשים דיבידנד עצום, במשרד הביטחון מתנגדים, והנפקת תע"א מתרחקת

במסגרת המו"מ להנפקה, משרד האוצר דורש מהתעשייה האווירית דיבידנד של מיליארד דולר והנפקת חוב בסכום דומה - מהלך שלטענת משרד הביטחון עלול לרוקן את ההנפקה ממשמעותה הכלכלית ● בצירוף המתח הפוליטי והיעדר יו"ר כבר שנה, ההנפקה הולכת ומתרחקת

אקזיט / אילוסטרציה: Shutterstock

עובדת עם קטאר וסעודיה: החברה האמריקאית שקנתה את לוקוסוויו הישראלית בחצי מיליארד דולר

חברת לוקוסוויו, שפיתחה מערכות לניהול בניית תשתיות חשמל וגז, נמכרה ב-525 מיליון דולר באקזיט מרשים, לאחר שגייסה 75 מיליון דולר ● הרוכשת היא חברת אייטרון, ספקית מערכות תוכנה וחומרה לניהול תשתיות אנרגיה ומים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

בתעשייה הביטחונית מאותתים: הפסקת האש פותחת דלת לשורה של עסקאות ענק

אלביט דיווחה על אחת העסקאות הגדולות בתולדותיה עם "לקוחה בינלאומית" - בהיקף של 2.3 מיליארד דולר ● בכך היא מצטרפת לשורת עסקאות שנרקמו לאחרונה, ובתעשיות הביטחוניות המקומיות מעריכים כי בתקופה הקרובה יבשילו לכדי עסקאות מגעים נוספים ● בשורה חיובית גם מגרמניה: מסירה את האמברגו על ישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה שלילית בתל אביב; אלביט זינקה, מניות הבנייה והבנקים נפלו

מדד ת"א 90 נפל במעל 1%, מדד הבנייה נפל במעל 2% ● הבנקים במוקד: דיסקונט דיווח על צמיחה זניחה ברווח, הרווח של הבינלאומי נשחק ● בנק הפועלים ממליץ על פוזיציות לונג על השקל, בהפניקס חולקים, "תוחלת התשואה במט"ח קרובה לאפס" ● הביטקוין ירד ב-9% בשבוע, מייקל סיילור אופטימי, "המחיר יזנק"

קנצלר גרמניה פרידריך מרץ / צילום: ap, Francois Walschaerts

דיווח: גרמניה תסיר בשבוע הבא את אמברגו הנשק על ישראל

עפ"י דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית, הממשלה המקומית מתכוונת להסיר את האמברגו שהטילה על משלוחי הנשק לישראל בקיץ האחרון ● ההחלטה, שנובעת מהפסקת האש ברצועת עזה, תיכנס לתוקף לשבוע הבא ● ברלין היא ספקית הנשק השנייה בגודלה לישראל ואחראית לכ-30% מהיבוא הביטחוני הישראלי בעשור האחרון

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

2.3 מיליארד דולר: אלביט הודיעה על עסקת ענק עם לקוח בינלאומי

אלביט הודיעה הבוקר על עסקת ענק אסטרטגית עם לקוח בינלאומי בסך 2.3 מיליארד דולר, אך לא חשפה את זהותו ואף לא ציינה באילו מערכות מדובר ● העסקה, שתתפרס על פני 8 שנים, גבוהה בקנה-מידה היסטורי ומצטרפת לשורת עסקאות ענק של חברות ישראליות ביטחוניות

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

הרווח של בנק לאומי זינק ל-2.7 מיליארד שקל ברבעון; יחלק דיבידנד בהיקף שיא

לאחר שחרור מגבלת החלוקה של הדיבידנדים על ידי בנק ישראל, לאומי יחלק לבעלי מניותיו דיבידנד בסכום של 2 מיליארד שקל - הדיבידנד השוטף הגבוה אי פעם של בנק בישראל

משרדי וויקס בתל אביב / צילום: איל יצהר

קרן ההון־סיכון האירופית שהשקיעה בוויקס ובווקמי עוזבת את ישראל

לפי גורמים, קרן ההון־סיכון האירופית מנגרוב לא מתכוונת להמשיך להתנהל בישראל, ובכלל, במתכונת שהייתה נהוגה בעשור האחרון - בין היתר עקב שינוי מבנה השותפויות הגלובלי שלה ● עם זאת, גורמים מדגישים כי צמצום הנוכחות הפיזית בארץ אינו שולל את המשך ההשקעות בחברות ישראליות

בצלאל מכליס, מנכ''ל ונשיא החברה / צילום: אסף שילה ישראל סאן

אלביט מסכמת רבעון חזק עם צבר שיא של 25.2 מיליארד דולר

החברה הביטחונית הציגה דוחות חזקים, עם צמיחה של 11.9% ביחס לרבעון המקביל להכנסות של מעל 1.9 מיליארד דולר - אם כי מעט נמוך מתחזיות האנליסטים ● עם זאת, הרווח הנקי למניה הגיע ברבעון ל-3.35 דולר - גבוה משמעותית מהתחזיות

מבצעי 0 ק''מ / צילום: יח''צ

מבצעי האפס ק"מ בשוק הרכב עולים מדרגה, ומי המותג הפופולרי שמצטרף לטרנד

התחרות בענף הרכב מחריפה, והסיבות מגוונות - החל מהצטברות מלאים של רכבי אפס קילומטר בשל כניסת דגמים חדשים, דרך הגעת טכנולוגיות חדשות ועד שחיקה במחירי יד שנייה ● התוצאה: הנחות חדות של עשרות אלפי שקלים מהמחירון

מימין: אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, חברת Eon / צילום: באדיבות Eon

EON של אופיר ארליך מגייסת מיליונים לפי שווי של 4 מיליארד דולר בהובלת אלעד גיל

EON נמצאת במו"מ לגיוס סיבוב שעשוי לשקף לחברה שווי של 4 מיליארד דולר ● החברה, שמספקת טכנולוגיה חדשה לגיבוי נתונים בענן, נחשבת לאחת המבוקשות ביותר להשקעה ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ● את הסיבוב הנוכחי מוביל המשקיע האמריקאי-ישראלי אלעד גיל

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו מעיד בתיק 4000: אין הקבלה בתולדות המדינה לשיטפון ההתקפות עליי בתקשורת

רה"מ החל להעיד הבוקר בתיק 4000 ● התובעת, עו"ד יהודית תירוש, חוקרת את נתניהו בחקירה נגדית לגבי האישום נגדו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים סביב מתן הטבות רגולטורית לקבוצת בזק שהייתה אז בשליטת שאול אלוביץ', תמורת הטיית הסיקור באתר וואלה לטובתו ולטובת משפחתו

טראמפ נצפה על המסך בחדר המסחר במטה בנק KEB Hana בסיאול, דרום קוריאה / צילום: ap, Ahn Young-joon

ירידות בפתיחת המסחר באירופה; הביטקוין צונח לשפל של שבעה חודשים

על רקע החששות המחודשים לגבי מניות הקשורות לבינה מלאכותית, יום המסחר באירופה נפתח במגמה שלישית ● הקאק מאבד מערכו כ-1.5%, והדאקס יורד בכ-1.3% ● הניקיי והקוספי נופלים במעל 3% ● מדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק נפלו מתחת לממוצע הנע של 50 יום שלהם - מה שעלול להצביע על ירידות נוספות בדרך ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● הביטקוין נסחר במחיר של כ-90 אלף דולר, גם מחירי הזהב והכסף יורדים

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עובד מדינה מסרב להתייצב בכנסת? אין הרבה מה לעשות בעניין

לאחרונה עלתה הצעה להטיל קנסות כספיים אישיים על עובדי מדינה שלא מתייצבים בפני ועדות הכנסת אף שזומנו ● אלא שהבעיות המבניות בפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה עמוקות ויסודיות יותר ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים