גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי KONA: ההיברידית שתחסוך למרות מחירי הדלק הנמוכים

הגרסה ההיברידית של הג'יפון הקוריאני יקרה מאחותה מונעת הבנזין ופחות חזקה, אבל היא נעימה ומאוזנת יותר לנהיגה, מספקת ביצועים סבירים וחוסכת משמעותית בהוצאות השוטפות ● התחרות תוכרע בזירת ההנחות

בסוף 2018, כאשר סוכמו הנתונים השנתיים של הכנסות המדינה ממסים, הופתעו באוצר לגלות כי חור גדול נפער בבאר ההכנסות ממיסוי רכב, שממנה שואבת המדינה עשרות מיליארדים באורח קבע. דרך החור דלפו להערכת האוצר כמעט 2.5 מיליארד שקל בשנה לכיסי האזרחים, שרכשו מכוניות היברידיות עם "רק" 50% מיסוי מצטבר (כולל מע"מ), במקום למעלה מ-80% ברכב לא היברידי .

אמנם המדינה הייתה זו שעודדה את הציבור במשך שנים לעבור למכוניות היברידיות ירוקות, אבל היה ברור שהפירצה "המסוכנת" חייבת להיסגר. התכנסו חכמי האוצר כדי לטכס עצה, חשבו, חישבו והגו תוכנית מבריקה ונחושה ושמה "הרפורמה במיסוי על היברידיות": מתווה רב שנתי להגדלה מדורגת של מס הקניה על היברידיות החל מתחילת 2020.

התוצאה הצפויה הייתה גל מאסיבי של הקדמת ייבוא היברידיות לפני העלאת המס. אחר כך הגיע משבר הקורונה, שמתח את המלאים "הישנים" עמוק לתוך הרבעון השני והתוצאה הסופית היא זינוק מרשים בנתח השוק של ההיברידיות. כמעט כל מכונית שלישית, שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של 2020, הייתה היברידית כזו או אחרת ואצל יונדאי, למשל, נתח השוק של ההיברידיות נסק ל-40% מהמכירות.

יונדאי KONA היברידית

יונדאי מאמינה בישראל

קרוב לוודאי, שמבחינת יצרני הרכב, שלא מכירים את הדקויות של משחקי המס המקומיים, ישראל מצטיירת כיום בתור אות ומופת גלובלי לקיימות סביבתית. לפיכך, אין זה מפתיע שיונדאי מיהרה לשגר אלינו גם את הגרסה ההיברידית של יונדאי קונא עוד לפני רוב העולם ובעיצומו של משבר הקורונה.

גם חדי עין יתקשו להבחין בהבדלים בין עיצוב הקונא ההיברידית לבין אחותה מונעת הבנזין, שזוכה להצלחה לא מבוטלת בשוק הרכב. עיצובן של השתיים זהה למעט סימול הדגם ההיברידי בצידי הרכב וחישוקים בגודל ובעיצוב שונה. מי שמצפה לקבל "קרדיט ירוק" מסביבתו, יצטרך להדביק על הרכב סטיקרים. מנגד, שוחרי האופנה והתדמית לא ירגישו בנחיתות סטטוס לעומת בעלי הקונא עם מנוע טורבו-בנזין.

גם תא הנוסעים אינו שונה בהרבה מזה של גרסת הבנזין. מערך הפיקוד פשוט, מאורגן היטב ונטול התחכמויות, לוח המחוונים שומר על תצורה אנלוגית למרות תוספת של "מד חיסכון" גדול, צג המולטימדיה המקורי זהה לרוב דגמי יונדאי ותנוחת הנהיגה ממקמת את הנהג בגובה מעט יותר גבוה מזה של פרייבטים מקובלים.

סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, הראות לכל הכיוונים טובה יותר מאצל כמה וכמה מתחרים עם עיצוב מתוחכם (ע"ע CH-R, ג'וק ועוד) והמרחב במושב האחורי יכול לארח שני מבוגרים פלוס, אם כי הוא אינו מרווח כמו אצל בת הדודה קיה נירו, שנהנית מיתרון של 10 סנטימטרים בבסיס הגלגלים. תא המטען זהה בנפחו לזה של גרסת הבנזין, למעט העובדה שאינו מכיל גלגל רזרבי אלא פיתרון קומפקטי לתיקון תקרים. יש בפלח מרווחים ממנו.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו, תקני לפלח המחיר הזה וכולל מערך מקיף של מערכות תומכות נהיגה וערכת סטטוס/נוחות המקובלת, למעט גג שמש חשמלי. איכות ההרכבה והגימור טובה כמקובל אצל יונדאי, כולל בידוד רעשים מרשים.

צריכת דלק טובה מגרסת הבנזין

באגף ההנעה מצוידת המכונית במערכת ההיברידית המוכרת של יונדאי, שבה מצוידות עשרות אלפי מכוניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שנעות על כבישי ישראל. היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק משולב של 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

זו לא מכונית רזה, ועם 1.43 טון יש הרבה קלות ממנה בפלח, אבל המשקל לא מהווה אתגר עבור מערכת ההנעה המוצלחת. במצב התכנות הנמרץ, הכלי צובר מהירות בקצב מכובד, שומר על תנופה ראויה בעליות גם עם ארבעה נוסעים ומטען ומייצר תאוצות ביניים לינאריות, חלקות ושקטות מאוד. המערכת גם מבצעת בהצטיינות את המטלה של נסיעה עירונית ממושכת על חשמל. צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר היא די תיאורטית, אבל גם עם ממוצע ריאלי של כ-17 ק"מ לליטר, הגרסה ההיברידית עדיין הרבה יותר ידידותי-לכיס מגרסת הטורבו-בנזין.

על הכביש הקונא ההיברידית מרגישה הרבה יותר מאוזנת מגרסת ההנעה הקדמית, עם מנוע הטורבו החזק. אין כאן היגוי מומנט ("לחימת הגה") שפוגם בהאצה נמרצת, בקרת המשיכה לא צריכה להירתם לפעולה בעת האצה על כביש חלקלק ומרכז הכובד נמוך יותר תודות לסוללה המאסיבית. בסך הכל זה רכב רגוע, ידידותי ונעים לנהיגה, שמותיר את הנהג בתמונה - בתנאי שזוכרים לנתק את מערכת הסיוע להיגוי - ממש כמו האח איוניק ובת הדודה קיה נירו.

נוחות הנסיעה מצוינת לכשעצמה וטובה משמעותית משל גרסת הטורבו בנזין, לא מעט בזכות השימוש בחישוקי 16 אינץ' עם צמיגים חתך מתון של 1960 לעומת הגומי הספורטיבי והלא סלחני של האחות.

מחיר המחירון של גרסת הבסיס של הקונא הייבריד ההתחלתית, כ-140 אלף שקל, מציב אותה בתחרות ישירה מול קיה נירו, שמובילה את פלח רכב הקרוס-אובר ההיברידיים בציי הרכב; ומול טויוטה CH-R שמובילה את אותו פלח בשוק הפרטי. בין לבין היא גם צריכה להתחרות עם גרסת הבנזין החזקה משמעותית של הקונא, שזולה ממנה באלפי שקלים. זו זירה תחרותית מורכבת, אבל אם לסמוך על התמחור האגרסיבי של הרכב בשוק ה"אפס קילומטר", המכונית עתידה להעניק לשוק המקומי ניעור לא קטן, בכפוף לגחמות האוצר. 

עוד כתבות

מימין: אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, חברת Eon / צילום: באדיבות Eon

EON של אופיר ארליך מגייסת מיליונים לפי שווי של 4 מיליארד דולר בהובלת אלעד גיל

EON נמצאת במו"מ לגיוס סיבוב שעשוי לשקף לחברה שווי של 4 מיליארד דולר ● החברה, שמספקת טכנולוגיה חדשה לגיבוי נתונים בענן, נחשבת לאחת המבוקשות ביותר להשקעה ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ● את הסיבוב הנוכחי מוביל המשקיע האמריקאי-ישראלי אלעד גיל

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

תמורת 2.1 מיליארד שקל: פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות בלתי מחייב לרכישת 100% מניות הוט מובייל מידי הוט ● כעת יעמדו לצדדים עד 60 יום להגיע להסכמות סופיות ● השלמת העסקה דורשת את אישור משרד התקשורת ורשות התחרות

מל''ט ההרון של התעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

באוצר דורשים דיבידנד עצום, במשרד הביטחון מתנגדים, והנפקת תע"א מתרחקת

במסגרת המו"מ להנפקה, משרד האוצר דורש מהתעשייה האווירית דיבידנד של מיליארד דולר והנפקת חוב בסכום דומה - מהלך שלטענת משרד הביטחון עלול לרוקן את ההנפקה ממשמעותה הכלכלית ● בצירוף המתח הפוליטי והיעדר יו"ר כבר שנה, ההנפקה הולכת ומתרחקת

בנין בנק דיסקונט יהודה הלוי ת''א , רחוב יהודה הלוי 23 , תל אביב / צילום: איל יצהר

נותר באותה הרמה: הרווח הנקי של בנק דיסקונט 1.1 מיליארד שקל ברבעון

הבנק בניהולו של אבי לוי נמצא בהליכי מכירת שליטתו בחברת כרטיסי האשראי כאל ואף פתח במהלך חשבונאי להגדרת הפעילות שלה בהתאם בדוחות ● בנטרול רכיבים מסוימים, בעיקר המס המיוחד שהוטל על הבנקים וההפרשות שנבעו בשל השינוי בכאל, הרווח הנקי עלה ב-4.2% ביחס לשנה שעברה והסתכם ב-1.24 מיליארד שקל

כיכר המדינה, תל אביב / צילום: נוי מאיה

הרוכשים מעדיפים דירות קטנות ובאזורים זולים יותר: כך השתנה שוק הנדל"ן בת"א

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מגלים שינוי בתמהיל מכירת הדירות בת"א ● בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד דירות 5 חדרים היוו כ־13% מהעסקאות, השנה הן נחתכו ל־4% ● ממוצע המחירים בעיר ירד בשל העלייה במכירת דירות קטנות והימצאותן באזורים פחות מבוקשים

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

פטריק דרהי, בעלי הוט / צילום: איל יצהר

המפץ הגדול בשוק הסלולר: מה הוביל למחיר השיא של הוט מובייל?

הוט מובייל נמצאת על המדף ומשכה מספר הצעות רכישה ממתחרות וממשקיעים חיצוניים ● התחרות על החברה הגיעה לשיא לאחר שחתמה על מזכר עקרונות עם פלאפון לפי שווי של מעל ל-2 מיליארד שקל ● איך אישור העסקה עשוי להשפיע על השוק ועל המחירים בישראל?

רוברט אנטוקול מנכ''ל ומייסד פלייטיקה / צילום: יח''צ אוהד רומנו

סבב פיטורים שני בפלייטיקה השנה: עלול להשפיע על מאות אנשים

חברת הגיימינג הישראלית יוצאת לסבב פיטורים נוסף בשבועות הקרובים, שעשוי להשפיע על מאות עובדים - ככל הנראה בין10% ל-20% מתוך מעל ל-3,000 ● הקיצוצים בחברה החלו כבר ב-2022, אז הועסקו בחברה מעל ל- 4,000 איש ● בחברה הסתפקו בתגובה קצרה: ״בהתאם למדיניות החברה, איננו נוהגים להתייחס לנושאים מסוג זה"

דליה קורקין / צילום: נועה זני

למה באמת עמל ומעבר התפשרה על 400 מיליון שקל מהשווי בהנפקה?

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של השנה, כשמניות עמל ומעבר יחלו להיסחר בבורסה בת"א לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל ● בתחילה ביקשו בעלי המניות לבצע את ההנפקה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, אך לבסוף נאלצו לוותר על 400 מיליון

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

נכנסים מהדלת האחורית: איך הסינים ממשיכים לזכות במיזמי תשתית עצומים בישראל

למרות המגמה העולמית להתנתק מסין בתחום התשתיות הקריטיות, חברות מבייג'ינג שותפות בהקמת מיזמים מרכזיים בישראל • שר האנרגיה אלי כהן: "ברגע שאין עמדה מצד המל"ל, כמוה כהסכמה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה שלילית בתל אביב; אלביט זינקה, מניות הבנייה והבנקים נפלו

מדד ת"א 90 נפל במעל 1%, מדד הבנייה נפל במעל 2% ● הבנקים במוקד: דיסקונט דיווח על צמיחה זניחה ברווח, הרווח של הבינלאומי נשחק ● בנק הפועלים ממליץ על פוזיציות לונג על השקל, בהפניקס חולקים, "תוחלת התשואה במט"ח קרובה לאפס" ● הביטקוין ירד ב-9% בשבוע, מייקל סיילור אופטימי, "המחיר יזנק"

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל משחרר את החבל: הבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנדים שיחלקו

הבנק הבינלאומי הודיע כי יחלק דיבידנד בסכום של 75% מהרווח הנקי ברבעון, חלקו מעודפי הרווח שלו ● בנק ישראל: "בנק עם עודפי הון גבוהים יכול לחלק דיבידנד נוסף, בכפוף לדרישות ההון ולשמירה על יחסי הון הולמים התואמים את סביבת הסיכונים הנוכחית"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ח"כ ביטן: איך זה שמחירי חומרי הגלם יורדים - והמחירים בסופר לא?

בדיון בוועדת הכלכלה הודיע היו"ר דוד ביטן כי יקדם את הצעת החוק למע"מ דיפרנציאלי, שבוטלה בעקבות הוצאות המלחמה ● אמר לנציגי האוצר: "קחו את עצמכם בידיים, ואם צריך, תוציאו צווים שיעצרו את המחירים"

פרופ' אמיר ירון ופרופ' אבי שמחון / צילום: יוסי כהן, קובי גדעון לע''מ

אבי שמחון מקדם את היוזמה שמדאיגה את בנק ישראל, וגם הורדת ריבית לא תגרום לו לסגת

האינפלציה מתמתנת ותומכת בהפחתת ריבית ראשונה מאז 2024 ● במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי הפתיעו עם קצב שנתי של 12.4% ועלייה חדה בצריכה הפרטית ● בשוק מעריכים כי הריבית תרד בשבוע הבא, אך חוששים מריסון בהמשך ● וגם: יוזמת סבסוד המשכנתאות של שמחון מוסיפה לחץ על בנק ישראל

פטריק דרהי, בעלי הוט מובייל ואילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

"שחקנית של מחיר": המכשול של פלאפון בדרך לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת חברת הסלולר מהוט תמורת 2.1 מיליארד שקל ● רשות התחרות עלולה להתנגד למהלך, שכן הוט מובייל נתפסת כחברה התורמת להורדת מחירים בשוק

הריסת מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים / צילום: תש''א

נהרס מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים

מדובר בחלק הראשון של פרויקט פינוי מפרץ חיפה מהתעשייה בה, שצפוי להימשך עד 2030 ● לאחר מכן יוקמו שם שכונות ואזורי מסחר ותעסוקה

תמיר מנדובסקי / צילום: ניר סלקמן

מחבר "השקעות לעצלנים" רכש פנטהאוז ב-21 מיליון שקל בתל אביב

תמיר מנדובסקי רכש דירה שצופה לפארק הירקון בת"א וכוללת 5 חדרים בגודל 217 מ"ר, מרפסת גג של 71 מ"ר ובריכה פרטית ● לפני מספר חודשים, במהלך מבצע "עם כלביא", נפגעה הדירה אותה שכר מנדובסקי ברמת גן מטיל איראני

דיוויד טפר, ביל ומלינדה גייטס, ביל אקמן, ריי דליו, קת'י ווד, סטנלי דרוקנמילר / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID, Richard Brian

מכירת הענק של ביל גייטס ומי קנה מניות טבע? התיקים של משקיעי העל נחשפים

בימים האחרונים פרסמו כמה מהמשקיעים החזקים בעולם את השינויים בתיקים שלהם ברבעון השלישי של השנה ● ביל גייטס מכר מניות מיקרוסופט ב-8.8 מיליארד דולר, ביל אקמן עושה את ההפך מבאפט ומוכר מניות גוגל, שלושה מיליארדרים מוכרים מניות אנבידיה. וגם: גורו ההשקעות שמגדילה אחיזה במניות כחול לבן

רפי בן עמי, המנכ''ל החדש של מיטרוניקס / צילום: מיכה לובטון

אחרי שאיבדה 95% מהשיא: זה המנכ"ל החדש של מיטרוניקס

רפי בן עמי, שכיהן עד לאחרונה כמנהל הפעילות של חברת השבבים אפלייד מטיריאלס ישראל, נקרא להוציא את חברת הרובוטים לניקוי בריכות מהמשבר אליו נקלעה ● הוא יחליף בתפקיד את שרון גולדנברג, מנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

2.3 מיליארד דולר: אלביט הודיעה על עסקת ענק עם לקוח בינלאומי

אלביט הודיעה הבוקר על עסקת ענק אסטרטגית עם לקוח בינלאומי בסך 2.3 מיליארד דולר, אך לא חשפה את זהותו ואף לא ציינה באילו מערכות מדובר ● העסקה, שתתפרס על פני 8 שנים, גבוהה בקנה-מידה היסטורי ומצטרפת לשורת עסקאות ענק של חברות ישראליות ביטחוניות